Ennen vanhaan -ketju mitä tehtiin kun ei ollut apua lähellä
Keksittiin itse miten hoitaa lapset ym.
Muistan kun äitimme antoi meille kamferitippoja sokeripalassa
Kalanmaksaöljyä lusikallinen silloin tällöin. Ei ollut hedelimiä eikä muutakaan ikuisessa puutteessa.Ei niitä edes myyty pohjois Suomeen. Tomaattikin oli aika erikoinen,. näinköhän koskaan lapsena.
Myös annettiin vauvoille höyryä kun oli kova nuha ja keuhkoissal imaa laittamalla kaksi tuolia ,vauva siihen kuumavesimalja josta nousi höyryä ja lakanaa heilutettiin vauvan yli niin sai höyryä ja aukaisi hengityselimet.
Jos maito happani tai kerma tehtiin niistä joko lättyjä tai "Hapan piimäkakku", mitään ei heitetty.
Sukat kun kului leikattiin varret ja neulottiin uusi sukkaosa.
Vessapaperina ulkohuusissa sanomalehti että jotain hyötyä siitä Helsingin sanomastakin oli..
Jne jne.
Mitä niksejä teillä on ?
Kommentit (10)
Ei mulle ollut apua tarjolla nykypäivänäkään, vai mitä tarkoitit?
Kun käärme pisti, isoäiti teki viillon pistokohtaan ja imi myrkyn pois, päälle pistettiin pihkaa pihakuusesta. Kun kirves osui jalkaan kiedottiin pellavapyyhe haavan ympäri tosi tiukkaan ja vaihdettiin uuteen niin kauan kun vuosi, sitten otettiin karhunlankaa ja ommeltiin haava kiinni. Tälläistä oli. Älä tee tätä kotona, sanottaisiin nykyään.
Kun sisaruksella oli kova korvasärky, isä puhalsi tupakansavua korvakäytävään. Sisko huusi kuin syötävä, tiedä auttoiko. Naapurissa teurastettiin eläimet, siat, vasikat ja lampaat, niin he saivat lihat, aladoobit. Kalat pyydettiin itse järvestä, ei haettu kaupan tiskiltä tai pakastealtaasta.
Ukkini kopsautti kirkasta viinaa joskus "lääkkeeksi", en tiedä mihin vaivaan mutta kai se auttoi.
Jos tuli haava niin siihen laitettiin ratamon lehti. Nykyään ei ehkä kannata kun on niin saasteista.
Vierailija kirjoitti:
Kun sisaruksella oli kova korvasärky, isä puhalsi tupakansavua korvakäytävään. Sisko huusi kuin syötävä, tiedä auttoiko. Naapurissa teurastettiin eläimet, siat, vasikat ja lampaat, niin he saivat lihat, aladoobit. Kalat pyydettiin itse järvestä, ei haettu kaupan tiskiltä tai pakastealtaasta.
Korvasärkyyn auttaa harmaa ato villalanka.Ei ole montaa vuotta kun saimme odottaa avovastaanotolle ,laitoin tytön korvaan lankaa päivän yli ja kyllä vaan auttoi.Tämä hyvä niksi nykyajan nuorillekin ...ei tarvi mennä lääkärille välttämättä. Ei avovastaanottoja ollut ennen niinkuin nyt.
Matot pestiin laitureilla mäntysuovalla. Hiuskiin ym pesuun myös mäntysuopaa.
Vierailija kirjoitti:
Ukkini kopsautti kirkasta viinaa joskus "lääkkeeksi", en tiedä mihin vaivaan mutta kai se auttoi.
Jaloviinaakin oli lääke , niinkuin sanottin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuli haava niin siihen laitettiin ratamon lehti. Nykyään ei ehkä kannata kun on niin saasteista.
Muistan että voikukan maitoa laitettiin myös haavoihin? Ja nythän sanovat että on hyvä syödä itse voikukan kukka terveydeksi.
Äiti oli kansakoulunopettaja ja antoi kotona iltapäivisin pianotunteja, maksuksi sai hedelmiä, juureksia, hilloja, voita, kalaa, munia. Meillä ei ollut omaa puutarhaa, mutta pienestä yrttimaasta äiti piti huolta. Mummi ompeli meille housuja ja hameita, kutoi sukkia (juuri niin, että vanhaan varteen usein tehtiin uusi terä) ja villapuseroita. Ehkä se, että molemmat vanhemmat olivat töissä (ja isovanhemmat myös) antoi meille hieman tavallista korkeamman elintason, ja pääsimme kyllä lääkäriin kun oli tarvis - tai lääkäri tuli jopa meille kotiin - mutta ei meillä päivittäin esimerkiksi lihaa ollut. Puuro aamulla, kouluruoka yhdentoista maissa, leipää, omena, nauriinpala jne iltapäivällä, keittoa tai pata- tai laatikkoruokaa illalla. Sunnuntaina oli joko lihapullia tai kanakastiketta tai lihafärssi, ja jälkiruuaksi riisipuuroa tai köyhät ritarit. Ainoat harrastukseni olivat piirtäminen ja partio, siskolla piano ja partio, kummallakin veljellä urheilu ja partio. Isä oli hyvin kätevä mies, joka teki itse meille lapsille kahdet kerrossängyt, kirjahyllyt (myös olohuoneeseen), keittiöön ison työtason ja ruokapöydän, kaikki naulakot ja muut pienemmät asiat. Hän myös luki meille iltasadut (suuri aarre oli Aarteiden Kirja -sarja 1 - 10) ja säesti kitaralla lastenlaulut. Mummi puhui meille ruotsia.
Vanhat partiolaiset: Muistatteko mitä varten opeteltiin luvut 4,3,4,5,3 ja 10?
terveisin Paula, synt. 1955
Hävettää katsoa tuota käyttämättömien kenkien vuorta ajatellen lapsuutta. Senköhän takia on niin arat jalat kun perittiin kengätkin vanhemmilta sisaruksilta.