Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on älyllisesti heikkolahjainen ihminen?

Vierailija
11.03.2018 |

Mistä tyhmän tunnistaa? Mitkä ovat merkit? Mitä persoonallisuuden piirteitä tyhmillä mahdollisesti usein on?

"Kirjoittelee tällaisia aloituksia palstalle!" - Noin, nyt sen on sanottu, ja voimme keskustella asiasta.

Kommentit (357)

Vierailija
241/357 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ulkonäkö on semmoinen "tyhmän näköinen", mikä aiheuttaa toisissa sen tietyn ennakkoasenteen että "tuo on tyhmä" ja pyrkivät aina sitten osoittamaankin tyhmän näköisen tyhmäksi kaikenlaisella juonittelulla, "älyyttämisellä", kyllähän te tiedätte ne luonnevikaisten narsistien keinot alistaa, häpäistä ja nöyryyttää toisia.

Mutta kyllähän se ärsyttää, rasittaa, masentaa ja vituttaa kohteeksi joutunutta :/ Ulkonäölleen kun ei mitään voi.

Vierailija
242/357 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiinnostunut ympäröivästä maailmasta. Ei osaa soveltaa. On mustavalkoinen. Ei ymmärrä olevansa tyhmä. Ei välitä luonnosta, terveydestä tai muiden kärsimyksestä, koska ei ymmärrä. Oppiminen takkuilee.

Älyllisesti heikko voi kuitenkin pärjätä elämässään verrattein hyvin. Nykyaika suosii yksinkertaisempia ihmisiä.

Yksi piirre ei tee kenestäkään heikkolahjaista. Yleensä heikkolahjaisuuden todellakin huomaa kun on henkilön kanssa enemmän tekemisissä.

Jos näkee toista vain vähän aikaa koulussa tai harrastuksissa, voi tehdä vääriä johtopäätöksiä.

Olet niin väärässä! Minä kyllä heikkolahjaisena olen kiinnostunut ympäröivästä maailmasta. Kiinnostunut kulttuurista, luonnosta ja terveydestä ja empaattinenkin olen. Rakastan eläimiä yli kaiken ja niiden kanssa osaan toimia.

Uuden oppimisessa minulla on tosin vaikeuksia. Matematiikka tuottaa vaikeuksia. Kielellisesti voin sanoa pärjääväni, koska ymmärrän ja puhun toista vierasta kieltä tyydyttävästi lyhyin lausein, vaikka minulla on toisinaan vaikea muodostaa lauseita jos pitää vaikka puhua menneessä aikomuodossa. Kielioppi tuottaa siis vaikeuksia. Ja kyllä, minä ymmärrän olevani tyhmä ja se tuottaa minulle joka päivä tuskaa. Vaikka haluaisin oppia, niin moni asia vain katoaa päästä vaikka miten yrittäisin muistaa ja opetella.

En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla ”nykyaika suosii yksinkertaisempia ihmisiä”. Kuten sanoin, niin elämä on yhtä helvettiä minulle. En saa töitä, en saa ystäviä koska olen eristäytynyt muista häpeän vuoksi. En halua, että ihmiset näkevät kuinka heikkolahjainen olenkaan.

Siinä olit oikeassa kun sanoit että ” Jos näkee toista vain vähän aikaa koulussa tai harrastuksissa, voi tehdä vääriä johtopäätöksiä”...

Tämä on totta, koska olen kiltti ja empaattinen kuten aiemmin mainitsin, niin minua on käytetty usein hyväksi ja pompotettu työelämässä kunnes olen palanut niin loppuun etten ole enää jaksanut. Tuo kiltteys ja herttaisuus on auttanut minua työelämässä aiemmin, mutta on myös se pahin kompastuskivi.

Voisiko sinulla olla ennemmin jotain nepsyä heikkolahjaisuuden sijaan? Nekin voi myös invalisoida niin, ettei välttämättä kykene edes itsestä huolehtimaan. Siinä ei silloin älykkyyskään auta, vaikka älykkään tai lahjakkaan oletetaan pärjäävän omillaan. Esimerkkinä Aspergerit voivat helposti joutua kiusaamisen ja jopa hyväksikäytön kohteeksi. Jotkut heistä ei edes tunnista niiden merkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/357 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten heikkolahjaisia romanit ovat? Näyttävät lähinnä lisääntyvän omien kanssa, tiedä vaikka sukulaisten kanssa. Sehän selittänee matalan äo:n, köyhyyden, kouluttamattomuuden ja rikokset.

Tosin pelkkä köyhyys ei vielä aja rikollisuuteen tai heikennä älykkyyttä. Vertailukohtana Yhdysvalloissa asuvat mustat ja köyhissä Aasian maissa asuvat kuten thaimaalaiset: edellä mainitut asuvat vauraassa länsimaassa, jossa on mahdollisuudet kouluttautua ja hankkia työ, ei ole pelkoa kuolla aidsiin tai saada malariaa. Jostain syystä he edustavat rikostilastoja ja hyvinkin vakavia rikoksia, eivätkä hyödynnä terveydenhuoltoa tai koulutusta, vaikkei siellä enää ole esteitä olla hakemasta vain ihonvärin takia. Köyhien maiden aasialaiset sitten kuitenkin ylittävät Yhdysvalloissa asuvat mustat älykkyysosamäärällään.

Älykkyys on biologinen seikka. Tämän tietysti jotkut haluavat kumota väittäen ympäristön olevan suurin vaikuttaja. Osittain totta, sillä jotkut mielenterveydelliset ongelmat tai huonot kotiolot voi väliaikaisesti heikentää kognitiota. Adoptiolapsiakin on vertailtu Yhdysvalloissa, mitä tulee kognitiivisia kykyjä mittaaviin testeihin: siinä missä Aasiasta adoptoitu lapsi pärjäsi hyvin testeissä, niin mustat adoptiolapset pärjäsivät heikommin niissä. Tämä kertonee geeniperimästä, vaikka lapsella olisi miten rikas tai ihan vain tavallinen perhe.

Vierailija
244/357 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiinnostunut ympäröivästä maailmasta. Ei osaa soveltaa. On mustavalkoinen. Ei ymmärrä olevansa tyhmä. Ei välitä luonnosta, terveydestä tai muiden kärsimyksestä, koska ei ymmärrä. Oppiminen takkuilee.

Älyllisesti heikko voi kuitenkin pärjätä elämässään verrattein hyvin. Nykyaika suosii yksinkertaisempia ihmisiä.

Yksi piirre ei tee kenestäkään heikkolahjaista. Yleensä heikkolahjaisuuden todellakin huomaa kun on henkilön kanssa enemmän tekemisissä.

Jos näkee toista vain vähän aikaa koulussa tai harrastuksissa, voi tehdä vääriä johtopäätöksiä.

Olet niin väärässä! Minä kyllä heikkolahjaisena olen kiinnostunut ympäröivästä maailmasta. Kiinnostunut kulttuurista, luonnosta ja terveydestä ja empaattinenkin olen. Rakastan eläimiä yli kaiken ja niiden kanssa osaan toimia.

Uuden oppimisessa minulla on tosin vaikeuksia. Matematiikka tuottaa vaikeuksia. Kielellisesti voin sanoa pärjääväni, koska ymmärrän ja puhun toista vierasta kieltä tyydyttävästi lyhyin lausein, vaikka minulla on toisinaan vaikea muodostaa lauseita jos pitää vaikka puhua menneessä aikomuodossa. Kielioppi tuottaa siis vaikeuksia. Ja kyllä, minä ymmärrän olevani tyhmä ja se tuottaa minulle joka päivä tuskaa. Vaikka haluaisin oppia, niin moni asia vain katoaa päästä vaikka miten yrittäisin muistaa ja opetella.

En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla ”nykyaika suosii yksinkertaisempia ihmisiä”. Kuten sanoin, niin elämä on yhtä helvettiä minulle. En saa töitä, en saa ystäviä koska olen eristäytynyt muista häpeän vuoksi. En halua, että ihmiset näkevät kuinka heikkolahjainen olenkaan.

Siinä olit oikeassa kun sanoit että ” Jos näkee toista vain vähän aikaa koulussa tai harrastuksissa, voi tehdä vääriä johtopäätöksiä”...

Tämä on totta, koska olen kiltti ja empaattinen kuten aiemmin mainitsin, niin minua on käytetty usein hyväksi ja pompotettu työelämässä kunnes olen palanut niin loppuun etten ole enää jaksanut. Tuo kiltteys ja herttaisuus on auttanut minua työelämässä aiemmin, mutta on myös se pahin kompastuskivi.

Voisiko sinulla olla ennemmin jotain nepsyä heikkolahjaisuuden sijaan? Nekin voi myös invalisoida niin, ettei välttämättä kykene edes itsestä huolehtimaan. Siinä ei silloin älykkyyskään auta, vaikka älykkään tai lahjakkaan oletetaan pärjäävän omillaan. Esimerkkinä Aspergerit voivat helposti joutua kiusaamisen ja jopa hyväksikäytön kohteeksi. Jotkut heistä ei edes tunnista niiden merkkejä.

En oikein osaa sanoa. :( Diagnoosia ei ole. Narsisti mies on minut eristänyt muusta maailmasta ja olen täysin hänen armoillaan. Olen täysin elävä kuollut. Yhdentekevä, toinen jalka jo haudassa.

Vierailija
245/357 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman kateellinen heikkolahjaisille. Monet heistä nauravat ja hymyilevät vaikka kävelevät yksin. En naura yksin ilman syytä ehkä jos kuuntelen jotain hauskaa niin voin naurahtaa sille?

Vielä siistimpää olisi olla ke ha ri: yhteiskunta kustantaa asumisen asumisyksikössä, jossa saa ruuan valmiina pöytään ja on kodinhuoltajat ja hoitajat. Ei tarvitsisi itse huolehtia mistään eikä olisi paineita. Ei ihme miksi ovat onnellisia. Vanhemmat huolehtii kaiken vakuutuksista ja lääkärikäynneistä alkaen. Kelpaisi mullekin ADHD-diagnosoituna.

Eihän adhd -diagnoosi anna mitään etua mihinkään. Se on vähän väliinputoajien juttu vaan.

Häiriö joka pysyy ja haittaa aina,mutta ei niin paljoa että saisit tukea tai edes ymmärrystä.

En ole saanut edes ymmärtäväistä kohtelua. Suomessa kannattaa olla ennemmin kehitysvammainen niin johan tulee kaikki kultatarjottimelta. Kuitenkaan kehitysvammaisia ei hirveämmin ole vankilassa toisin kuin ilman diagnoosia ja tukitoimia olevat adhd:t, joilla olisi voinut olla toisenlainen tulevaisuus jos epäilykset olisivat aiemmin heränneet. Kuitenkin adhd-ihmisissä on duunareita, korkeasti koulutettuja ja täysin heikosti pärjääviä, joten hyödyllisintä olisi auttaa heitä kuin törsätä rahaa kehitysvammahuoltoon, joilla on vain saatu nollatuloksia. Kukaan ei ole parantunut kehitysvammasta, vaikka on käyty aromaheppoterapiat ja niissä terapioisskin lähinnä pollea rapsutellaan ja jumppaamisen sijaan tuijotetaan tablettia.

Vierailija
246/357 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmiin tuntuu uppoavan moni huuhaa helposti. Ei osaa arvioida faktoja, vaikka niitä kuinka selitetään.

Tyypillinen tyhmä vaahtoaa esim horoskoopeista, ennustajista, homeopatiasta tai muista uskomushoidoista loputtomiin.

Sitten on vielä näitä tyhmiä, jotka hurahtavat vaikkapa skientologiaan ja mormooneihin vaikka normaalin järjen pitäisi kertoa että kusetushan tässä on.

Nehän uskoo lukutaidottomien olevan insinöörejä.

Vierailija
247/357 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman kateellinen heikkolahjaisille. Monet heistä nauravat ja hymyilevät vaikka kävelevät yksin. En naura yksin ilman syytä ehkä jos kuuntelen jotain hauskaa niin voin naurahtaa sille?

Vielä siistimpää olisi olla ke ha ri: yhteiskunta kustantaa asumisen asumisyksikössä, jossa saa ruuan valmiina pöytään ja on kodinhuoltajat ja hoitajat. Ei tarvitsisi itse huolehtia mistään eikä olisi paineita. Ei ihme miksi ovat onnellisia. Vanhemmat huolehtii kaiken vakuutuksista ja lääkärikäynneistä alkaen. Kelpaisi mullekin ADHD-diagnosoituna.

Eihän adhd -diagnoosi anna mitään etua mihinkään. Se on vähän väliinputoajien juttu vaan.

Häiriö joka pysyy ja haittaa aina,mutta ei niin paljoa että saisit tukea tai edes ymmärrystä.

En ole saanut edes ymmärtäväistä kohtelua. Suomessa kannattaa olla ennemmin kehitysvammainen niin johan tulee kaikki kultatarjottimelta. Kuitenkaan kehitysvammaisia ei hirveämmin ole vankilassa toisin kuin ilman diagnoosia ja tukitoimia olevat adhd:t, joilla olisi voinut olla toisenlainen tulevaisuus jos epäilykset olisivat aiemmin heränneet. Kuitenkin adhd-ihmisissä on duunareita, korkeasti koulutettuja ja täysin heikosti pärjääviä, joten hyödyllisintä olisi auttaa heitä kuin törsätä rahaa kehitysvammahuoltoon, joilla on vain saatu nollatuloksia. Kukaan ei ole parantunut kehitysvammasta, vaikka on käyty aromaheppoterapiat ja niissä terapioisskin lähinnä pollea rapsutellaan ja jumppaamisen sijaan tuijotetaan tablettia.

No mikä oikein voisi auttaa adhd-ihmisiä?  se häiriö on ja pysyy ,joillekkin lääkitys auttaa toki,sen ajan mitä vaikuttaa.

Vierailija
248/357 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin mieluummin kehitysvammainen kuin heikkolahjainen. Kehitysvammaisena voisin olla tietämätön siitä, mistä jään mutta silti voisin olla onnellinen. Nyt olenkin melkein väliinputoaja, jolla on toki tutkinto tavallisesta ammattikoulusta ja on työkokemusta tavalliselta työpaikalta, mutta on silti vaikeaa keksiä mitään uutta alaa, kun nämä hemmetin laaja-alaiset oppimisvaikeudet estävät kaiken.

Yrittäjyyttä olen harkinnut, jonka kohdalla olen vielä aika harkitseva ajatellen peruskoulussa yksilöllistettyä matematiikkaa, vaikka ymmärrän peruslaskutoimitusten päälle. Yritän olla realisti asiassa kuin asiassa. Olen niin sosiaalisesti pönttö ja käytännöllisestikin kömpelö. Konkreettista esimerkkiä on antaa: aloittaessani ravintola-alan opiskelun opeteltiin yksi tunti pursotusten tekemisiä. Minulla suoraan sanoen käsi vapisi ja pelkäsin, etten osaisi, koska se tuntui liian nopealta toiminnalta. Toinen asia on erikoiskahvien tekeminen, käteni vapisee kiireessä, vaikka tiedän miten ne tehdään. Kotona jos teen itselleni erikoiskahvia, niin käteni ei vapise. Asiakaspalvelusta ja vitriinituotteiden valmistamisesta olen selvinnyt ok.

Keskiarvo oli peruskoulussa 7,5 eli ei mikään paras, eikä huono. Tuohan on minimivaatimus lukioon lukuun ottamatta niitä parhaimpia lukioita, mutten ole älykäs sinne vaikka suoriuduin ilman yksilöllistämisiä muista aineista kutosesta kahdeksaan. Yhteiskuntaopissa, ruotsissa ja äidinkielessä olin kasin oppilas ja historiassa, uskonnossa ja terveystiedossa olin seiskan oppilas. Ei minulla silti ole lukupäätä, ja yläkoulussakin asenne oli, että pitää opetella muistamaan, vaikka ei minulla helposti mikään jää päähän. Ainoastaan kuvina tahdon muistaa asiat, esim. kasvihuoneilmiöstä minulle on jäänyt kuva mieleen, mutta tuntui oppiakseen selittämään asian omin sanoin meni monta, monta päivää kun osasin kertoa. Aivan syystäkin olen vältellyt lukemista ja laiskottelu ja peruskoululaisena tietokoneen äärellä istuminen on ollut paljon helpompaa - siinä ei sentään suurempia vaadita.

Pakko oltava potaskaa tuon diagnoosisi, jos olet saanut sen. Tuokin diagnoosi voidaan helposti lätkäistä, jos nuorella on mielenterveydellisiä ongelmia eikä katsota kokonaistilannetta. Olet saanut turhaan tyhmän identiteetin. Yli 7 keskiarvoja ei todellakaan saa täysin heikkolahjainen vaan tarvitsee reilusti helpotetut oppimateriaalit.

Vierailija
249/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten heikkolahjaisia romanit ovat? Näyttävät lähinnä lisääntyvän omien kanssa, tiedä vaikka sukulaisten kanssa. Sehän selittänee matalan äo:n, köyhyyden, kouluttamattomuuden ja rikokset.

Tosin pelkkä köyhyys ei vielä aja rikollisuuteen tai heikennä älykkyyttä. Vertailukohtana Yhdysvalloissa asuvat mustat ja köyhissä Aasian maissa asuvat kuten thaimaalaiset: edellä mainitut asuvat

Olisinpa heikkolahjainen ja romani kuin valkolainen ja heikkolahjainen. Saisin silloin suoraan kaiken nenän eteen ilman, että edes yrittäisin. Tai ainahan sitä voi heittää rasisti-kortin, jos ei saa tahtoaan läpi. Olisin kuin lellitty kakara. En toki väitä, että kaikki romanit olisivat tällaisia ja tiedän joitain ihan mukavia romaneja, mutta siinä kulttuurissa silti jokin tökkii, mikä estää motivoitumaan työstä ja koulusta. Geeniperimäkin lienee suurin syyllinen, mikä ei saa kyseenalaistamaan ja miettimään, että olisiko aika päivittää heimosääntöjä tälle vuosituhannelle.

Tosin itse en koskaan tekisi rikoksia, en edes varastaisi, vaikka söisin pieniä kiviä elääkseni. Mieluummin sitten köyhäilen kuin hankin rikosrekisterin, jolla tulevaisuutensa taatusti pilaa, vaikka kyllähän tuo elämä ilman rikosrekisteriäkin on vaikeaa, kun ei tällaiselle epäsosiaaliselle, small talkkia inhoavalle ja fyysisesti heikolle ole mitään sopivaa ammattia, jossa ei vaadittaisi suuria älynlahjoja.

Vierailija
250/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun anoppini lienee heikkolahjainen. Kyky käsitteelliseen ajatteluun nimittäin puuttuu täysin, ei pysty ymmärtämään mitään laajempia kokonaisuuksia. Anopin ollessa mt-ongelmien takia suljetulla psykiatri joutui valitellen toteamaan että terapiasta ei ole anopin kohdalla mitään hyötyä, koska hän kykenee hahmottamaan vain nykyhetken tason asioissa, eikä ymmärrä syy-seuraussuhteita suhteessa aikaan.

Keskustelu on sellaista, että hän hölöttää jotain omia juttujaan ja hyppelee aiheesta toiseen. Puhuu minulle ihmisistä, joista en ole koskaan kuullutkaan, ikään kuin tuntisin heidät. Joskus kysyy jotain minun elämästäni ja kun vastaan mahdollisimman yksinkertaisesti, alkaa näyttää vainotulta koska ei ymmärrä vastausta. Tyyliin kysyy miten töissä on mennyt ja vastaan että välitilinpäätöstä on tehty. Sitten hän alkaa vaan hölistä taas omista asioistaan, koska ei tiedä maailmasta riittävästi kyetäkseen jatkamaan keskustelua kuultuaan tuon vieraan ja pelottavan sanan: välitilinpäätös.

Kuten ketjussa on jo todettu, tämä ei tarkoita että ihminen olisi paha, ilkeä tai hankala. Anoppini on kovin ystävällinen, empaattinen ja auttavainen ihminen. Vahinko vaan, että koska hän ei ymmärrä mitä tekee, kaikki tuo menee hukkaan.

Ihmeellistä kyllä, hän on onnistunut saamaan kaksi fiksua, tasapainoista ja kyvykästä poikaa. Ihan tulee se vaikutelma, että ehkä se kritiikitön äidinrakkaus ja hyväksyntä merkitsee kasvatuksessa enemmän kuin se, että olisi jotain älyllistä kasvastusta.

Vierailija
251/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ulkonäkö on semmoinen "tyhmän näköinen", mikä aiheuttaa toisissa sen tietyn ennakkoasenteen että "tuo on tyhmä" ja pyrkivät aina sitten osoittamaankin tyhmän näköisen tyhmäksi kaikenlaisella juonittelulla, "älyyttämisellä", kyllähän te tiedätte ne luonnevikaisten narsistien keinot alistaa, häpäistä ja nöyryyttää toisia.

Mutta kyllähän se ärsyttää, rasittaa, masentaa ja vituttaa kohteeksi joutunutta :/ Ulkonäölleen kun ei mitään voi.

Täällä yksi tuollainen. Näytän jotenkin yksinkertaiselta ja tosi nuorelta kasvoista vaikka olen 30+. Olen maisteri ja ihan perusfiksu, mutta aina kokenut vähättelyä ja ihmettelyä kun osaankin jotain. Jopa yliopistossa. Toisaalta mietin omaa käytöstä, okei nuorekkuus tuo omat ennakkoluulonsa, mutta kai käytöksessäkin olisi parannettavaa. Nuo kun proffa piti tyhmänä olisi ollut selitettävissä väärinkäsityksellä, mutta jätin vaan korjaamatta ongelmaa. Olin tosi stressaavassa elämäntilanteessa ja en oikein lukenut tenttiin ja vastailin mitä sattuu. Ja olin aiemmin tehnyt yhden tyhmän virheen tarkoituksella, se oli olevinaan tyylikeino, joten okei, ei ihme kai että hän piti minua vähän yksinkertaisena. Kun en korjannut koskaan noita että tein virheen tahallisesti tyylikeinona tehtävässä missä piti kirjoittaa, tai että en lukenut koska poikaystävä juuri jätti ja olen yksin vieraassa kaupungissa ja masentaa se ja se. Sitten hän kommentoi yllättyneensä kun sain jostain toisesta tentistä hyvän numeron. Tietenkin sain, se oli vaikea ala päästä silloin ja olin ihan hyvä oikeasti. Mutta joskus omat teotkin vaikuttaa.

Vierailija
252/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen ylipainoinen. Kaikki pitää tyhmänä. Kai se on uskottava.

Vierailija
253/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis nuo narsistit jotka alistaa ja häpäisee yms, niitä on, mutta onneksi ei kaikki ole sellaisia vaikka näyttäisi naamasta kuinka tyhmältä tahansa. Se ongelma on niillä narsisteilla, ihan oikeasti. Ne on niin katkeria ja happamia elämälle että ne tukehtuu siihen, niiden pitää alistaa muita kun ei ne muuta osaa, säälittäviä ihmisiä, ja kun sen tajuaa niin saa olla vähän vapaammin. Että ei se omasta naamasta johdu että joku on ilkeä ja kiusaa.

Vierailija
254/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni, jolla on todettu kehitysviivästymä on aikamoinen persoona. Hänellä on hirveästi mielipiteitä asioista, mutta ne mielipiteet eivät oikein perustu mihinkään. Hän on esimerkiksi päättänyt että **rona on vaaraton tauti ja kenenkään ei olisi missään vaiheessa pitänyt käyttää maskeja, käsidesiä, turvavälejä jne. Mesoaa näistä asioista omassa somessaan lähes päivittäin. On kovasti rahan ja materiaalisen roinan perään, mutta ei käy töissä. Kovaääninen ja lähes aggressiivinen persoonaltaan.

Vierailija
255/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan sivun jälkeen jäi mielikuva, että täällä ne heikkolahjaiset luuraa.

Katsoisit peiliin ja mieti miten relevantti aloituksesi on.

Vierailija
256/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen on aika hyvä sana kuvailemaan älyllisesti heikkolahjaista. Eli kyky ymmärtää monimutkaisia asioita on rajattu.

Ihmisillä on päättelykyky, mikä tarkoittaa kykyä löytää yhteyksiä asioiden välillä.

Esimerkiksi: 1+1=2, eli tuon yksinkertaisen yhtälön ymmärtääkseen täytyy tajuta, että laskutoimituksen 1+1 ja tuloksen 2 välillä on yhteys. Tähän ei suurta älyä vaadita.

On paljon monimutkaisempia asiayhteyksiä. Joku voi vaikka hoksata, että polkupyörän katoamisen ja paikalla viikko sitten haahuilleen epämääräisen tyypin välillä  on yhteys, ja osata erottaa tämä yksi haahuilija lukuisista muista näkemistään tyypeistä.

Ja niin edelleen, vaikka kuinka monimutkaisiin asiayhteyksiin saakka.

Yksinkertaisella ihmisellä tuo asiayhteyksien hoksaamiskyky on rajattu.

Ala-asteella tein luokan pikkujouluihin taikatemppuesityksen vieruskaverin kanssa. Temppu oli sellainen, että luokka valitsee kolmesta vaihtoehdosta yhden kun olen luokan ulkopuolella, ja kun saavun luokkaan, vierustoveri kertoo salaa mikä vaihtoehto on oikea siten, että tietty sana on sijoitettu tiettyyn paikkaan lauseessa. Eli jos sana on ensimmäisenä lauseessa, vaihtoehto 1, ja niin edelleen.

No eihän tämä pölvästi kertakaikkiaan kyennyt käsittämään mitä piti tehdä. "Monimutkainen" päättely, että sanan piti olla tietyssä kohdassa lausetta, ei vain mennyt läpi. Ei toistamalla, ei luettamalla ohjetta, ei harjoituttamalla tyyppiä.

Kun viimeksi näin tämän tyypin, asui edelleen kotikylillä, oli työtön ja jutut olivat kuin 13-vuotiaalla. Yksinkertainen mikä yksinkertainen. Tyypin todistuksen keskiarvo oli jotain 6, vaikka varmasti yritti luntata minultakin kokeissa.

Vierailija
257/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

purra

Vierailija
258/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrki Kataisella matematiikka oli kutosen tasoa koulussa. Silti toimi pääministerinä.

Vierailija
259/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan uskomatonta tulla tänne vitsikkäästi kirjoittamaan, kuinka vasemmistolaiset ja kaikki poliitikot ovat heikkolahjaisia. Moni heikkolahjainen ei edes ymmärrä, mikä on politiikka tai mitä äänestäminen on käytännössä. He eivät ymmärrä, onko pikavippien korot isoja ja ehkäisystä ei osata huolehtia. Heikkolahjaiset ovat väliinputoajia. Heikkolahjaisuus on todellinen ongelma tässä yhteiskunnassa, kun palvelut ovat siirtyneet suurimmalta osin internetiin ja työelämässä vaatimukset ovat muuttuneet paljon. Nykyään siivoojallakin tulisi olla yli 7 keskiarvo ja koulutus. Heikkolahjaisena oleminen ei todellakaan ole helppoa nyky-yhteiskunnassa. Ihmisen kannalta on parempi, että saa kehitysvamma-diagnoosin, jolloin mukaan tulee yhteiskunnan tuet.

Vierailija
260/357 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoo Salkkareita ja kirjoittelee niistä nettiin.