Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mehiläinen - melkoinen 500eur rahastus 5min lastenlääkärikäynnistä arkena

Ryöstetty olo
02.03.2018 |

6v muuten terveellä pojalla ollut kuumetta koko viikon ja valitellut vähän korvaa. Käytiin tänään arkena Töölössä lastenlääkärillä kontrollissa varmuuden vuoksi ettei ole korvatulehdusta tms. Epäiltiin myös influenssaa. Lääkäri teki rutiinitarkastuksen muutamassa minuutissa ja kirjoitti lähetteen labraan, kävimme pienissä labroissa ja tiskillä odottikin yllätys lasku 477,30eur !!! Onko tämä mielestänne kohtuullinen hinta nopeasta kontrollista ja parista labrasta? Lääkäri oli lisäksi laskuttanut 20min ajan muutaman minuutin hommasta. Tämän sain tiskillä vaatimalla kohtuullistettua 10 min ajan mukaan (20eur halvempi). Jäin myös pohtimaan olivatko kaikki testit edes tarpeellisia, sillä esim. influenssaan ei ole muuta kuin oireen mukainen hoito, joten oliko tarpeen testata se 70eur hinnalla, entä streptokokkiviljely 107eur? Perusverenkuva ja CRP 79eur. Lisäksi adenovirus 34eur ja RS virus 34eur. Hyvä tietty tsekata, mutta oliko kaikki tarpeen? Lääkäri ei esittänyt kysymyksiä mitä haluamme, emmekä keskustelleet mikä olisi järkevää. Hinta kerrottiin vasta lopuksi. Emme älynneet edes kysyä hintaa tai tutkimusten laajuutta, kun kaikki tapahtui niin nopeasti.

Jälkiviisautta, mutta näyttää siltä että monilla yksityisillä samat tutkimukset olisivat maksaneet huomattavasti vähemmän, jopa alle puolet Mehiläisen hinnasta. On ryöstetty olo.. odotusarvo oli reilun 100eur, max. 150 eur lasku.. Ainakin haluan varoittaa teitä muita.

Kommentit (270)

Vierailija
121/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kustannukset yhteiskunnalle laskee, niin kyllä minulle käy, että osa rahoista valuu myös osakkeenomistajille. Ja toki osa palveluntarjoajista on myös kotimaisia toimijoita. Julkiset palvelut ovat järjettömän kankeat ja kalliit tuottaa eikä kellään toimijalla ole todellista tulosvastuuta. Yksityisen elinehto on toimia tehokkaasti ja raha on harvinaisen hyvä kannuste siinä. Ts. Julkiselle puolella toimiva lääkäri saa saman liksan tekee hommansa kuinka hitaasti vaan vrt. yksityisen rahantulo riippuu omasta työtahdista.

Vierailija
122/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon potilas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mehiläinen ei tässä ole syyllinen vaan lääkäri itse. Useimmat saavat itse hoitaa oman hinnoittelunsa ja erikoislääkärit luonnollisesti veloittavat palveluistaan enemmän. :) Lisäksi labraan tulee aina lähete ja siinä lukee kyllä summat per koe, ei sitten tullut mieleen vilkaista? Tai kysyä?

Oletko nyt aivan varma? Eräässä toisessa nimeltä mainitsemattomassa firmassa on kehoitettu johdon toimesta tekemään lisälaskutusta mahdollisimman paljon, saattaapi olla vielä hyvin toimiva provikkajärjestelmä siihen rakennettu.

Tottakai potilaille kirjoitetaan kokeita tms., myös ylimääräisiä, koska usein potilaat ne ottavat ja se tietää rahaa, mutta itse lääkärinpalkkio riippuu täysin lääkäristä ja erikoistumisalasta. Useimmat lääkärit eivät ole Mehiläisen palkkalistoilla vaan vuokraavat huonetta ja määrittelevät laskutuksensa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mehiläinen ei tässä ole syyllinen vaan lääkäri itse. Useimmat saavat itse hoitaa oman hinnoittelunsa ja erikoislääkärit luonnollisesti veloittavat palveluistaan enemmän. :) Lisäksi labraan tulee aina lähete ja siinä lukee kyllä summat per koe, ei sitten tullut mieleen vilkaista? Tai kysyä?

Oletko nyt aivan varma? Eräässä toisessa nimeltä mainitsemattomassa firmassa on kehoitettu johdon toimesta tekemään lisälaskutusta mahdollisimman paljon, saattaapi olla vielä hyvin toimiva provikkajärjestelmä siihen rakennettu.

Tämä ohjeistus on ainakin aiemmin  ollut Mehiläiselläkin. Ja myös kielto tulostaa potilaalle lähetettä summineen ennen kun näytteet on otettu. 

Ei todellakaan ole mitään kieltoa. :DDD Aina olen saanut toimipisteestä riippumatta lähetteen käteen ennen labraan/kuvantamiseen menoa ja käytän Mehiläisen palveluja 10-20 kertaa vuodessa. Tv. Mehiläisen asiakas ja Mehiläisessä työskentelevän lääkärin perheenjäsen.

Vierailija
124/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettekö ravintolaankin ja tilaatte tarjoilijan suosittelemia ruokia, ja maksun aikana alatte huutamaan, että liian kalliita ruokia suositeltu? Miksi ihmeessä otitte ne kaikki labrat, jos rahaa ei ollut?

Vierailija
125/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet että tuota varten myydään vakuutuksia? 

Vierailija
126/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ohjeistus on ainakin aiemmin  ollut Mehiläiselläkin. Ja myös kielto tulostaa potilaalle lähetettä summineen ennen kun näytteet on otettu. 

Ei todellakaan ole mitään kieltoa. :DDD Aina olen saanut toimipisteestä riippumatta lähetteen käteen ennen labraan/kuvantamiseen menoa ja käytän Mehiläisen palveluja 10-20 kertaa vuodessa. Tv. Mehiläisen asiakas ja Mehiläisessä työskentelevän lääkärin perheenjäsen.

Minä olen Mehiläisen entinen työntekijä, ja tiedän tasan tarkkaan minkälaisen perehdytyksen olen saanut. Lopetin ko. firmassa nimenomaan eettisistä syistä, en halua olla osa tuollaista puljua. 

Vierailija
127/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksityinen ole suoraan sama asia kuin parempi hoito. Julkisella puolella harkitaan tutkimusten hyöty-haitta-kustannustehokkuutta. Yksityisellä mietitään vain rahaa. Tulevassa sotessa tietty ei enää sielläkään tutkita, kun firma voi sitä paremmin mitä vähemmin ihmisistä maksettua könttäsummaa käytetään. Voitot tietysti viedään veroparatiiseihin, kun sinne ne yksityiset on rekisteröity. Elikkä jatkossa ei enää verorahoin rahoitetun hoidon tuottajat kierrätä rahaa takaisin Suomeen veroja maksamalla. Uus systeemi jota suunnitellaan hyödyttää rikkaita. Keräävät rahaa kikkailulla omiin taskuihinsa ja sitten maa köyhtyy entisestään.  Milloinhan järki palaa suunnitelmiin...

Vierailija
128/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mehiläisellä kysyvät aikaa varatessa onko vakuutusta !?

Vierailija
129/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka väitätte että lasten kanssa joutuu jonottomaan tunteja päivystyksessä ennen kuin pääsee vastaanotolle, niin kertokaa ihmeessä paikkakunta. Vai onko nuo enemmän huhupuheita tai luullaan että lasten pitää jonottaa yhtä kauan kuin aikuisten?

Ja jos tuo tosisaan pitää paikkaansa niin katsokaa ketä äänestätte kuntavaaleissa.

Itse olen asunut 3 paikkakunnalla ja julkisista ei mitään pahaa sanottavaa, koskaan ei olla jonotettu tunteja. Nykyisessä kunnassa päivystys toimii ajanvarauksella joten ei jonotusta ollenkaan.

Hyvinkää. Viimeksi meni reilu neljä tuntia, sitä edellisellä kerralla reilu kuusi tuntia.

Vierailija
130/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää vihaksi. Meillä kaikilla kuudella perheenjäsenellä vakuutukset. Just maksoin omani, 350 euroa. Huh.

131/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaneen käryä kirjoitti:

miksi mehiläisellä kysyvät aikaa varatessa onko vakuutusta !?

Eikös sitä kysytä muillakin lääkäriasemilla ainakin nettiajanvarauksessa?

Vierailija
132/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Kelalta saavat vielä erikseen lisää, ellei tuo sisällä Kelan osuutta.

Vierailija
133/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, terveystalossa yhdellä verikokeella selvitettävä kilpirauhasen vajaatoimintakoe maksoi satasen. Yleisellä ilmainen.

Vierailija
134/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, huh, aivan älytön hinta. Ja tosiaan, mitä ihmettä tekee noilla virusmäärittelyillä, kun viruksiin ei ole olemassa lääkettä. Ei suoranaisesti hyödytä tietää, onko 6-vuotiaalla flunssavirus x vai B. Vain bakteeritauteihin auttavat antibiootit. Kyllä hinnat ja tutkimukset pitäisi kertoa etukäteen. 

Vierailija
135/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiötä kysytään siksi että jollain yksityisillä on diili joidenkin vakuutusyhtiöiden kanssa että laskun voi laittaa suoraan heille. Ei tarvitse olla omaa rahaa välissä tai tehdä hakemusta jälkikäteen.

Vierailija
136/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Saksassa tuollainen maksaa 0 euroa yksityisellä ja lasten lääkkeet myös 0 euroa.

Luulin ennen, että Suomi on jokin hyvinvointivaltio, mutta en luule enää.

Ei tuo olisi maksanut Suomessakaan mitään, jos ap olisi mennyt lapsen kanssa terveyskeskukseen eikä yksityislääkärille. Tosin terveyskeskuksessa ei olisi noita turhia kokeita, vaan korkeintaan streptokokkiviljely ja crp.

Ja varmasti maksaa. Käyntimaksu + lapsen lääkkeet. Mm. Saksassa ei maksa.

Ei mitään maksa Saksassa. Kaikki on niin ilmaista. Voi kun täälläkin ihmiset olisi noin pyytettömiä. Joku tulisi vaan ja rakentaisi talon ilmaiseksi.

Usko tai älä niin ei maksa. Reilun 6000 €:n palkasta jää käteen hiukan yli 4000 € ja se sisältää kaiken, myös sairaskassamaksun. Suomessa maksaisin 39% veroja ja saisin arvauskeskuksen. Voi äiti...

Mistähän sinä keksit tuon Suomen veroprosentin? Esimerkiksi Espoossa asuvalle jää verojen ja pakollisen eläke- ja työttömyysvakuutus maksun jälkeen 75000 euron vuosituloista (kuukausipalkka tasan 6000 euroa + kerran vuodessa lomaraha 3000 euroa) 3980 euroa kuukaudessa. Tämä siis silloin, jos ei ole yhtään mitään verovähennyksiä, joita useimmilla on.

Jos tuohon sitten haluaa ottaa yksityisen sairasvakuutuksen koko perheelle, kuluu siihen ja sen omavastuisiin lisäksi muutamasta kympistä noin 200 euroon kuukaudessa sen mukaan, kuinka isosta perheestä ja minkä ikäisistä lapsista on kysymys. Tällöin voi käydä yksityislääkärillä niin usein kuin huvittaa ja myös lääkkeet korvataan.

Käteen jää siis joka tapauksessa sairasvakuutusten ja omavastuiden jälkeenkin vähintään 3780 euroa kuukaudessa. Joo, verotus lapsiperheille on Suomessa jonkin verran Saksaa kireämpi, mutta ainakaan tässä tuloluokassa ero ei ole läheskään niin suuri kuin mitä tunnut kuvittelevan.

"Keksin" tuon %:n verohallinnon sivuilta. Huh huh, oletpa onnenpekka , kun käteen jää vain 300 - 400 € vähemmän. Tosin joulurahaakaan ei Suomessa saa. Lisäksi Saksassa 30% halvempi ruoka, n. 50% halvemmat premium-autot ja kaikki muukin about 30% halvempaa.

Kannattaa jonottaa arvauskeskukseen ettei mene kaikki rahat vakuutuksiin.

Vierailija
137/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet tyhmä,kun et saa suutasi auki.Yksi lause ,mitä tämä kaikki tulee maksamaan.Kuulet summan ,jonka jälkeen voit kysellä mitä labroja kannattaisi jättää tekemättä. Ilkeät täällä vielä kertoa pöljyydestäsi.

Kävin itse (aikuinen) yksityisellä ,koska halusin huippuammattilaisen vastaanotolle.Oli aiheellista tehdä lisätutkimuksia.Olisi voitu tehdä terveystalossa, mutta minäpä otin yhteyttä omalääkäriin terveyskeskuksessa ja kerroin mitä tutkimuksia erikoislääkäri oli suositeltu. Terveyskeskuslääkäri teki lähetteet tutkimuksiin. Helppoa!Eipä maksanut paljoa munuais,vatsa ultrat ym .Säästin ainakin 300-400e.

Ei minulla ollut hengenhätä,eikä sinullakaan ,kun vähättelet tutkimuksien tarpeellisuutta.

Vierailija
138/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influensan on läkemedel; Tamiflu

Vierailija
139/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo dellinen viesi oli siis Ap:lle.

Vierailija
140/270 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, sellaista kusetusta toi on että rahat otetaan pois niiltä jotka eivät vertaa hintoja ja eihän sitä välttämättä voi alkaa sellaista tekemään jos on sairas. lailla saisi tuon estettyä mutta poliitikot ovat näitten yksityisen terveydenhuollen lobbareitten taskussa.

No onneksi se sote-uudistus nyt ainakin taas hidastuu, ellei kaadu kokonaan. Ei pitäis päästää näitä yksityisiä täysin huseeraamaan.