Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua pelottaa, mies on muuttunut oudoksi. Hän jäi (mulle kertomatta)

Vierailija
02.03.2018 |

nyt töistä pois, sairasloma kuulemma syynä. Hän on jo muutaman viikon ajan jutellut levottomia, kuten että häntä vainotaan ja työpaikalla mm. hänen eväänsä oli myrkytetty. On myös muuttunut sulkeutuneemmaksi ja juttelee itsekseen. Ei suostu menemään nukkumaan ennenkuin meidän vauva nukkuu, valvoo vuoteen vierellä. Tuntuu että tuo ihminen on ihan eri ihminen kuin aiemmin, vaikea selittää. Itse oon äitiyslomalla vielä, mutta mun työ keikkaluontoista ja nyt mies sanoi että voin ihan hyvin tehdä keikkaa kun hän on vauvan kanssa. joku mun intuitio sanoo ettei oo hyvä asia? sanokaa pliis että olen hullu tai vähintään hormoonit heittää?

Kommentit (195)

Vierailija
81/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia ehkä puhjennut.

Minun mieheni oli samanlainen.Ei suostunut lääkäriin.Ambulanssi ja poliisit haki.Hoidossa kolme kuukautta.Jatkuva lääkitys nyt päällä ja on ihan normaali nyt.

Vierailija
82/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoon ja äkkiä.

Vastaavassa tilanteessa aikanaan soitin päivystykseen että miten kannattaa edetä kun jonkun sortin psykoosi eikä suostu lääkäriin (psykoosia edelti kyllä reilu kahden viikon dokaus) ja harhat alkoi olla jo aika massiiviset. Neuvoivat siellä että jos nyt ei millään lähde itse niin sitten se on ambulanssi ja jos ei vielä silloinkaan niin M1. Kyseessä oli eräs lähisukulainen.

Ei saa nykyään M1 lähetettä vaikka olisi pitkä mthistoria takana. Suostui meidän psykoottinen lopulta jäämään avo-osastolle mutta tietoja ei annettu läheisille ja tähän asti päässyt suljetulle ja asiat hoitunut turvallisesti. Uhkaili ambulanssihenkilöstöä, poliisia ja päivystävää lääkäriä, silti muka tarpeeksi terve päättämään asioistaan. Takana viikon valvominen, huolimatta otetuista lääkkeistä. Jos osastolle pääsee niin vierailkaa ja pitäkää läheisestänne huolta ja pitäkää hänen puoliaan muuten saatetaan pahentaa tilannetta jättämällä perussairaudet hoitamatta ja ei kiinnitetä huomiota esim. syömättömyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin että lapsen saamisen tuoma elämänmuutos, vastuuntunne ja stressi (ja unenpuute?) on aiheuttanut miehellesi reaktiivisen psykoosin. Älä nyt stressaa liikaa, kyllä mies kuntoon saadaan, soita vaan heti päivystykseen ja kerro tilanne.

Vierailija
84/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tylsää kun tai niin tai joo tää ei oo totta. aloittaja olis sit tullu kertoon että mies lähti pakkohoitoon. et se sai rohkeuden soittaa 112 kun luki tätä viestiketjua. kiitos rohkeat ja kannustavat ja aina valmiina opastamaan olevat palstalaiset!

Vierailija
85/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna tuulee taas jostain muualta, mutta jaxuja ap!

Vierailija
86/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasiksen polttaminen voi aktivoida skitsofrenian, ruoan myrkyttäminen ja vakoilu vaikuttaa pahasti skitson puhkeamisesta, lääkitys kuntoon pikaisesti.

Vierailija
87/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei skitsofreniadiagnoosia saa jos ei ole takana useita psykooseja tai harhat jatku kuukausia.

Rohkeasti vain soittamaan miehelle ambulanssi niin asiat alkavat rullata taas parempaan suuntaan. Kyllä noilla oireilla jo suljetulle pääsee, ulosjääntiä on turha ainakaan pelätä.

Vierailija
88/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähti psykoosissa oleva päivystykseen, kun lopulta sanoin että joko soitan ambulanssin tai lähdetään yhdessä lääkärille. Vuoden reissu tuli ja aluksi olin kyllä se salaliiton pahis, kun hoitoon vein...Toki jos vähänkin arvelluttaa vaarallisuus niin sitten ei kannata neuvotella hoitoon menosta vaan suoraan yhteys 112.

Vierailija
89/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miten menee?

Vierailija
90/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoitoon ei saa niin helposti. Pitää olla joko uhka itselleen tai toisille. Lisäksi ihminen voi kieltäytyä hoidoista.

Vierailija
91/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia ainakin aiheuttaa noita että kuvittelee että salakuunnellaan. Yhdellä kaverilla oli just tällainen. Myös logiikka aivan tavallisiin asioihin voi olla varsin erikoista. Ilmenee myös ajoittaisena tarpeena vetäytyä omiin oloihin, ehkä kun normaalin todellisuuden kokeen rankkana. Yleensä ihminen kieltää että hän näkisi mitään harhoja ja kokee tilanteen juuri niin kuin itse väittää. Eli vastaan väittäminen ja järjen puhuminen hänelle ei tunnu auttavan. Kyllä yleensä jonkun sortin hoitoon tällaisessa tilanteessa mennään. Vain hyvin harvat ovat tämän vuoksi vaarallisia, mutta jos ihminen kokee että oikein ahdistetaan niin tietynluonteisilla voi ilmetä häiriökäyttäytymistä.

Tiedätkö mikä on skitsofrenia? Se on oireyhtymä eli se diagnosoidaan oireiden perusteella ja kriteerit vaihtelevat -esimerkiksi ICD-tautiluokituksen mukaan yli kuukauden kestävä psykoosi on skitsofreniaa, DSM mukaan vaaditaan yli kuusi kuukautta. Skisofrenia ei "aiheuta" mitään, koska skitsofrenia on pelkkä oirekuvaus. Vähän kuin sanoisit, että päänsärky aiheutuu päänsärystä ->tautologiaa. Kyse on vaan psykoosista, joka ylittää lääkärin mukaan mielivaltaisen aikarajan ja jonka voi saada lukuisten eri oireiden pohjalta. 

Vierailija
92/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae äkkiä apua. Soita esimiehelle ja kysy Onko huomannut jotain.

Vierailija
93/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen läheltä seurannut ap. kertomaa tapausta. Valitettavasti pahenee, pian mies hoitoon ja sitä kautta M1 lähete.

Vierailija
94/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita sosiaalipäivystykseen. Pyydä kotikäynti. Sospäivystyksen virkailijat(kin) voivat määrätä tahdonvastaiseen pakkohoitoon. Tilaavat poliisin hoitamaan kuljetuksen, sad to say, mutta niin se menee...

Eikä voi. M1:n tekee lääkäri eikä mikään sos-työntekijä.

Vierailija
95/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohoitoon ei saa niin helposti. Pitää olla joko uhka itselleen tai toisille. Lisäksi ihminen voi kieltäytyä hoidoista.

Viestin jälkimmäinen osa ei pidä paikkaansa, vaikka moni on tässä käsityksessä. Kirjoitin tahdosta riippumattoman hoidon perusteista muistaaksen sivulla 3, mutta tiivistettynä potilaalla on oltava psykoottistasoinen mielenterveyden häiriö, hoitoon toimittamatta jättäminen pahentaisi tilaa TAI vaarantaisi potilaan/muiden terveyden/turvallisuuden, ja lisäksi muut hoitomuodot eivät sovellu tilanteeseen ja/tai ovat riittämättömiä.

Pelkkä itsetuhoisuus ei välttämättä ole peruste tahdosta riippumattomalle hoidolle.

Vierailija
96/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kokemuksesta voin sanoa että psykoosi tms. Kyseessä, soita ambulanssi!

Vierailija
97/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on vitsi eiks vaan?Jos tilanne olisi oikeasti tuommoinen niin kaikki täysjärkiset olis pakannu skidin mukaan ja kadonnut kuvioista.Aina voi soittaa johonkin päivystävään mielenterveysnumeroon tai vaikka poliisille.

Vierailija
98/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähti psykoosissa oleva päivystykseen, kun lopulta sanoin että joko soitan ambulanssin tai lähdetään yhdessä lääkärille. Vuoden reissu tuli ja aluksi olin kyllä se salaliiton pahis, kun hoitoon vein...Toki jos vähänkin arvelluttaa vaarallisuus niin sitten ei kannata neuvotella hoitoon menosta vaan suoraan yhteys 112.

Meillä lähti XDDD Opettele kirjoittamaan.

Vierailija
99/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaikki pakkohoidon kriteerit siis täyttyvät: on selvästi psykoottinen, mahdollisesti siksi vaarallinen vauvalleen eikä ole motivoitunut hakemaan muutakaan hoitoa.

Vierailija
100/195 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tosiaan ollut vastaava ketju joskus aiemminkin ja siihen oltiin paljon kommentoitu että jengi tuntee muitakin isiä jotka pimahtaneet vauvavuonna. Oli juuri veden myrkyttämisen epäilyä ja vauvan vahtimista ym. Muistaakseni olen jostain lukenut että yleisimmin miehillä puhkeaa mt-ongelmat 20-30 -vuotiaina. Tsemppiä ap, pelottava tilanne❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän