Minua pelottaa, mies on muuttunut oudoksi. Hän jäi (mulle kertomatta)
nyt töistä pois, sairasloma kuulemma syynä. Hän on jo muutaman viikon ajan jutellut levottomia, kuten että häntä vainotaan ja työpaikalla mm. hänen eväänsä oli myrkytetty. On myös muuttunut sulkeutuneemmaksi ja juttelee itsekseen. Ei suostu menemään nukkumaan ennenkuin meidän vauva nukkuu, valvoo vuoteen vierellä. Tuntuu että tuo ihminen on ihan eri ihminen kuin aiemmin, vaikea selittää. Itse oon äitiyslomalla vielä, mutta mun työ keikkaluontoista ja nyt mies sanoi että voin ihan hyvin tehdä keikkaa kun hän on vauvan kanssa. joku mun intuitio sanoo ettei oo hyvä asia? sanokaa pliis että olen hullu tai vähintään hormoonit heittää?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuulostaa hyvin vahvasti siltä että miehelläsi on puhjennut psykoottisia oireita. Jos et saa suostuteltua miestäsi lähtemään päivystykseen, soita hätänumeroon ja kerro tilanne. Sieltä toivottavasti lähettävät ambulanssin, ja miehesi pääsee M1-lähetteellä tarkkailuun. Psykoosissa oleva ihminen on useimmiten vaaraksi "vain" itselleen, mutta joskus vainoharhojen takia psykoottinen potilas voi käyttäytyä uhkaavasti muita ihmisiä kohtaan tai olla väkivaltainen. Joka tapauksessa suosittelen pikaista hoitoon pääsyä. - Sairaanhoitaja
Kyllä, välittömästi hoitoon. T: Ensiavun sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama aloitus on ollut täällä minun mielestä ennenkin.
Samaa mietin. Ainakin siinä oli vainoharhainen mies, joka vahti vauvaa.
Minä muistan tämän aiemman ketjun myös ja tuli heti mieleen.
Jos tilanne on aito, kauhea juttu ja hetimiten yhteys hätänumeroon/sosiaalipäivystykseen, jos on trolli, harvinaisen tyhmää tällaisella vakavalla aiheella trollata.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla huono parisuhde teillä kun pystyy sekoamaan tuolla tavalla perheestä huolimatta. KUKAAN ei sekoa, jos pystytään puhumaan kaikesta jne.
Paineessa eläminen sairastuttaa herkemmän ihmisen. Kova työstressi saattaa puhkaista skitsofrenian. Oma isoäitini sairastui skitsofreniaan koska joutui elämään alituisen perheväkivallan pelossa.
Jos on jo sairauslomalla niin onhan mies silloin käynyt lääkärissä.
Onko hän siis käynyt jo lääkärissä, kun on sairaslomalla?
Hae ihmeessä apua, voimia <3
Voi mennä ohi jos osaat selittää hänelle tilanteen ja hän havahtuu että on psykoosissa. kerrot että on saanut ja tuntee liian vahvoja tunteita jotka eivät pidä paikkaansa. kerrot että ihmiset saattavat sairastua noin ja saada psykoosin ja joutua pakkohoitoon elleivät herää. Todella moni saattaa kokea tuollaista mutta yksi keino on koittaa selittää hänelle tilanteensa pohdustaen ja vahvasti ja näyttää vaikka tietä netistä yms. lisäksi kannattaa selittää että mistä se saattaisi johtua ja kuinka kauan hänellä on ollut varotoimia. Ja sitten jos on vieläkin ihan psykoositasoisella ajatuksella niin sanot että pakko soittaa nyt sulle ambulanssi . hoitajat ottaa kyllä hoitoon kun kerrot psykoosin tilanteen niin ne vie sen sit lääkärin juttusille. ja jos ei vielkään havahdu niin piipaa osastolle
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla huono parisuhde teillä kun pystyy sekoamaan tuolla tavalla perheestä huolimatta. KUKAAN ei sekoa, jos pystytään puhumaan kaikesta jne.
Tietosi mielen sairauksista on riittämätöntä. Pelkällä avoimella puhumisella puolison kanssa ei voi estää sairauksia. Ei psyykkisiä eikä fyysisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo sairauslomalla niin onhan mies silloin käynyt lääkärissä.
Meillä ei ole tietoa, mitä hän on kertonut lääkärille. Jos hän ei ole kertonut, että työpaikalla yritetään myrkyttää hänen ruokansa, lääkäri on voinut erehtyä luulemaan tilannetta ns. tavalliseksi masennukseksi.
Psykoosilta vaikuttaa. Eräs tuttu sairastui lääkeainepsykoosiin ja oireet olivat sellaisia että häntä seurataan liikenteessä, puhelinta kuunnellaan, tietokonetta vakoillaan, hänestä on juttuja telkkarissa/radiossa/lehdissä, ja hänestä on jopa tehty tietokonepeliin hahmo. Kesti kauan saada pakkohoitoon, ajokortti otettiin pois joksikin aikaa. Nykyisin vaikuttaa muuten normaalilta, mutta harrastaa salaliittoteorioita...
Aivan varmasti. Kiva stoori. Näitä kuulee vain palstalla (jotain kumman syystä...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mita rakastan kirjoitti:
Voi luoja.
Mitään hoitaja tarjota höpö höpö tauteihin. Psykoosia ei ole olemassakaan
Menee itsellään ohi tuollainen. Anna miehellesi aikaa. Laita hyvää ruokaa jne.Onko tällä nikillä kirjoittaja trolli vai ihan oikeasti sekaisin? Alkaa koko ajan pistämään silmään pahemmin.
Käys lukasemassa sen blogia..
Yritin ettiä tuota blogia mutta en löytänyt, mistähän se löytyypi?
Ap, oletko vielä paikalla? Oletko saanut apua?
Psykoosi... Kannattaa mahdollisimman pian jollain keinolla viedä päivystyksen mielenterveys- ja päihdepuolelle, toteavat tilanteen ja hän pääsee hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti. Kiva stoori. Näitä kuulee vain palstalla (jotain kumman syystä...)
Harva näistä julkisesti huutelee. Tosin sen lääkeainepsykootikon kanssa tilanne oli niin selkeä/ jatkui pitkään, että minultakin pari puolituttua kyseli, eikö sitä jo saada hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia ainakin aiheuttaa noita että kuvittelee että salakuunnellaan. Yhdellä kaverilla oli just tällainen. Myös logiikka aivan tavallisiin asioihin voi olla varsin erikoista. Ilmenee myös ajoittaisena tarpeena vetäytyä omiin oloihin, ehkä kun normaalin todellisuuden kokeen rankkana. Yleensä ihminen kieltää että hän näkisi mitään harhoja ja kokee tilanteen juuri niin kuin itse väittää. Eli vastaan väittäminen ja järjen puhuminen hänelle ei tunnu auttavan. Kyllä yleensä jonkun sortin hoitoon tällaisessa tilanteessa mennään. Vain hyvin harvat ovat tämän vuoksi vaarallisia, mutta jos ihminen kokee että oikein ahdistetaan niin tietynluonteisilla voi ilmetä häiriökäyttäytymistä.
Ihminen kieltää ne harhat, koska ne eivät ole hänelle harhoja. Hän oikeasti näkee, tuntee ja kuulee ne asiat, jotka väittääkin. Sillähän se sairaudentunto puuttuukin ja ihminen suuttuu näistä meme lääkäriin kehotuksista, koska hänelle ne ovat ihan totta.
Soita päivystykseen, miehelläsi on psykoosi.
Tämä sama on ollut täällä aiemmin, mutta silloin miehen vainoharhat ja huoli kohdistuivat vastasyntyneeseen lapseen. Saman kirjoittajan jatkis selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama aloitus on ollut täällä minun mielestä ennenkin.
Haista vittu kusipää!! Susta on kivaa leikkiä norminaisten hengillä??
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama on ollut täällä aiemmin, mutta silloin miehen vainoharhat ja huoli kohdistuivat vastasyntyneeseen lapseen. Saman kirjoittajan jatkis selkeästi.
Laita linkki, muuten ei ole kenenkään syytä uskoa
Ketjua sen kummemmin lukematta, skitsofrenia sanoisin myös.