Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua pelottaa, mies on muuttunut oudoksi. Hän jäi (mulle kertomatta)

Vierailija
02.03.2018 |

nyt töistä pois, sairasloma kuulemma syynä. Hän on jo muutaman viikon ajan jutellut levottomia, kuten että häntä vainotaan ja työpaikalla mm. hänen eväänsä oli myrkytetty. On myös muuttunut sulkeutuneemmaksi ja juttelee itsekseen. Ei suostu menemään nukkumaan ennenkuin meidän vauva nukkuu, valvoo vuoteen vierellä. Tuntuu että tuo ihminen on ihan eri ihminen kuin aiemmin, vaikea selittää. Itse oon äitiyslomalla vielä, mutta mun työ keikkaluontoista ja nyt mies sanoi että voin ihan hyvin tehdä keikkaa kun hän on vauvan kanssa. joku mun intuitio sanoo ettei oo hyvä asia? sanokaa pliis että olen hullu tai vähintään hormoonit heittää?

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helvetin hyvä, jos pystyy sanomaan, että oma nuppi ei sekoa.

Vierailija
122/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa, kun AP ei ole vastaillut hetkeen. Onhan kaikki kunnossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Soita välittömästi psykiatrian päivystykseen tai 112  ja kysy toimintaohjeet. Miehesi tarvitsee pikaisesti apua. 

Suosittelisin, että järjestät nyt myös itsellesi ja lapsellesi apua, kerro tilanteesta ja huolestasi omalle lähipiirille. Olisi iso apu, että saisit jonkun teidän kaveriksi kotiin tai lähde itse lapsen kanssa kotoa pois. Joko ystävlille/sukulaisille tai jos näitä ei ole niin turvakotiin.

Mielenterveysongelmat voivat puhjeta kenelle vain. Ja häpeä estää hankkimasta/hakeutumasta avun piiriin.

voimia!

Vierailija
124/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri omassa työssäni jouduin soittamaan ambulanssin erään hieman vanhemman pariskunnan rouvalle. Rouva oli jo pidemmän aikaa kieltäytynyt syömästä psyykenlääkkeitään ja yhtenä päivänä vaan sekosi. Käyttäytyi aggressiivisesti puolisoaan kohtaan, lopulta kaatoi tämän lattialle ja uhkasi myös tilanteessa ollutta kotihoidon hoitajaa. Päivystävä lääkäri teki M1-lähetteen ja ensihoitajat tekivät virka-apupyynnön poliisille. Lopulta rouva saatiin hoitoon poliisien noutaessa kotoa. Tuossa ap:n kuvaamassa tilanteessa olisin lähtenyt jo vauvan kanssa kotoa aikoja sitten, turvallisessa paikassa soittanut vasta 112 ja selittänyt tilanteen. Missään nimessä sitä ei kannata tehdä miehen läsnäollessa.

Vierailija
125/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi joutua psykoosiin. Se ei siis ole aina yhteydessä skitsofreniaan.

Kyllä näin on.Myös pitempi aikainen stressi voi aiheuttaa psykoosin.Voi tapahtua kenelle vain.

Vierailija
126/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te arvon naiset oikein löydätte näitä seinähulluja miehiä? Ja miksi valitsette juuri heitä. Meitä kilttejä, terveitä sekä mieleltään että ruumiiltaan, luotettavia, työssäkäyviä ja turvallisia miehiä on markkinoilla suuret joukot. Me emme tee pahaa kärpäsellekään, suojelisimme ja palvoisimme sinua jumalattarena sekä toteuttaisimme kaikki toiveesi mahdollisuuksiemme mukaan. Meitä ei tarvitse lähteä pakoon lumihankeen eikä turvakotiin, eikä nuppimme sekoa.

Mulla oli juuri tuollainen mies kuin kuvailit. Kunnes kaikki muuttui. Ap:n kuvailemat puolison psykoosin oireet ja sairaalajaksot ovat tuttuja. Koskaan ei tiedä, kenellä mielenterveys voi järkkyä ja mistä syystä. 

Vierailija
127/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te arvon naiset oikein löydätte näitä seinähulluja miehiä? Ja miksi valitsette juuri heitä. Meitä kilttejä, terveitä sekä mieleltään että ruumiiltaan, luotettavia, työssäkäyviä ja turvallisia miehiä on markkinoilla suuret joukot. Me emme tee pahaa kärpäsellekään, suojelisimme ja palvoisimme sinua jumalattarena sekä toteuttaisimme kaikki toiveesi mahdollisuuksiemme mukaan. Meitä ei tarvitse lähteä pakoon lumihankeen eikä turvakotiin, eikä nuppimme sekoa.

Sori vaan mutta jos sinä et ole kelvannut, sinussa on jotain vikaa. Jumalattarena palvominen on sekä liioittelua että merkki mielenterveysongelmista. Eli sinäkin olet seinähullu mutta vain eri tavalla kuin ap:n mies.

Vierailija
128/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia ainakin aiheuttaa noita että kuvittelee että salakuunnellaan. Yhdellä kaverilla oli just tällainen. Myös logiikka aivan tavallisiin asioihin voi olla varsin erikoista. Ilmenee myös ajoittaisena tarpeena vetäytyä omiin oloihin, ehkä kun normaalin todellisuuden kokeen rankkana. Yleensä ihminen kieltää että hän näkisi mitään harhoja ja kokee tilanteen juuri niin kuin itse väittää. Eli vastaan väittäminen ja järjen puhuminen hänelle ei tunnu auttavan. Kyllä yleensä jonkun sortin hoitoon tällaisessa tilanteessa mennään. Vain hyvin harvat ovat tämän vuoksi vaarallisia, mutta jos ihminen kokee että oikein ahdistetaan niin tietynluonteisilla voi ilmetä häiriökäyttäytymistä.

Kaikki psykoosit ei ole ole merkki skitsofreniasta, joka on harvinainen sairaus. Voi olla reaktiivinen psykkoosi ja aiheutua vaikkapa stressistä, päihteistä tai elimellisen sairauden oireena. Skitsoferiniassa nämä vain toistuvia ja siihen liittyy myös negatiivisia (persoonallisuuteen vaikuttavia) oireita positiivisten lisäksi.

Vierailija
129/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita sosiaalipäivystykseen. Pyydä kotikäynti. Sospäivystyksen virkailijat(kin) voivat määrätä tahdonvastaiseen pakkohoitoon. Tilaavat poliisin hoitamaan kuljetuksen, sad to say, mutta niin se menee...

No ei voi kyllä virkailijat määrätä mihinkään pakkohoitoon, mistä porukka keksii näitä.

Vierailija
130/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla huono parisuhde teillä kun pystyy sekoamaan tuolla tavalla perheestä huolimatta. KUKAAN ei sekoa, jos pystytään puhumaan kaikesta jne.

Paineessa eläminen sairastuttaa herkemmän ihmisen. Kova työstressi saattaa puhkaista skitsofrenian. Oma isoäitini sairastui skitsofreniaan koska joutui elämään alituisen perheväkivallan pelossa.

Hän olisi sairastunut skitsofreniaan joka tapauksessa. Pitkäaikainen kova stressi vain korkeintaan aikaisti sitä.

Vierailija
131/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kaveristani huomannut muuta kuin, että hän väitti jonkun käyneen heidän asunnossa ja katselevan vastapäisistä ikkunoista, ja sitten hän väitti pitkäaikaisen kumppaninsa olevan psykopaatti. Hän oli lukenut jonkun kirjan aiheesta, joten luulin hänen vaan höyrähtäneen siitä. Ihmisen tuntien väitin vastaan, mutta hän oli kivenkovaan sitä mieltä, vaikka ei pystynyt perustelemaan mitenkään. Mutta pöpilään joutui noin kuukaudeksi. Nykyisin terve, eikä kumppanikaan ole vaihtunut.

Vierailija
132/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin pimahtaisi jos väkisin laitettas psykoosilääkkeitä syömään.

Nyky-yhteiskunta on ihmeellinen. Myrkytetään aivot kun ihminen sairastuu.

Vierailija
133/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla masilman raakuun vielä isona järkytyksenä näille provon huutelijoille. Maailma ei olekasn suloisen pehmoinen paikka, jossa ei ole kriisejä eikä ongelmia.

Mutta mies kuulostaisi psykoottiselta, jopa skitsofrenia voi olla kyseessä. Missään nimessä ei kaksin vauvan kanssa + ambulanssilla hoitoon jos ei itse suostu.

Vierailija
134/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa tapaus Andrea Yates

Vierailija
135/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada miehesi hoitoon ja nopeasti. Minä olin vastaavassa tilanteessa. Mies sairastui pahasti, epäonnistuin hoitoon toimittamisessa. Lopulta kieltäytyi tulemasta kotiin, pakeni omia harhojaan ja alkoi nähdä minut pahana. Yritin pakolla saada hoitoon, vaihtoi kirjoille toiseen kaupunkiin joten epäonnistui. Miehellä varakas lähisuku ja pahasti persoonallisuushäiriöinen äiti yllyttivät miestä minua vastaan, lopputuloksena miehen psykoosi ja mielenterveysongelmat olivat vain "mustamaalaamista" ja minulla oli edessä kallis oikeudenkäyntiprosessi. Mies kun oli keksinyt, että hänen on pakko erota minusta, että kukaan ei saisi tietää päässä heittävän, joten yrittäessäni saada miehelle apua, ei puhuttukaan enää miehen mielenterveysongelmista vaan avioerosta. Kun ei kuitenkaan kyennyt edes päättämään missä erottuaan asuisi tai sopimaan mitään lasten asioista tai elatuksesta, siis pakeni välittömästi kun asiasta edes yritti puhua, lopputuloksena oli minulle haaste oikeuteen koska estän tapaamisia ja niin edelleen. Siis täysin käsittämätön naurettava ja kallis farssi. Nyt mies on entistä pahemmassa kunnossa, enkä voi muuta tehdä kuin odottaa kuka ja milloin katoaa tai kuolee ensimmäisenä. 

Vierailija
136/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime yönä valvoin (miehen tietämättä) ja kuulin miten se jutteli omiaan - niiden puheiden perusteella kuvittelee että joku? on asentanut meille mikrofonit, tai että muuten häntä tarkkaillaan; ne puheet oli selkeesti kohdennettu jollekin. Aamulla otin puheeksi lääkärille menon, hän suuttui. Samoin suuttui siitä, etten "mene töihin" koska hän on nyt kotona joten mun ei tarttee, meillä rahat tiukilla ja mulla ois kyllä töitä (tiedän että siinä olen onnekas)jos menisin vaan tekemään. Mies ei poistu nyt vauvan läheisyydestä hetkeksikään (vauva 6kk) vaikka aiemmin minä hoidin hänet pääosin kokonaan. Mistä mä voisin saada apua? En uskalla noita jättää kaksin koska mies on niin omituinen yhtäkkiä mutta eihän toista väkisin lääkäriinkään saa? ap

Tässä tilanteessa voisi saadakin, mutta ei jos et tee mitään asialle.

Vierailija
137/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosioireilta vaikuttaa...

Vierailija
138/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa psykoosin ennakkotilalta. Lääkäriin pikimmiten.

ei ole mitään psykoosin ennakkotilaa. Joko on tai sitten ei.

Vai niin, kukapa se täällä taas provoilee keskustelussa? Sama tyyppi vuodesta toiseen, nyt ilm tarkoitus, että miestä säälitään, kun hänelle ei tehty aterioita ja pukkasi psykoottista oiretta.

Jännä kandi muuten lääketieteilijöiden keskuudessa, joka laittaa M1 ohjeet päin mäntyä.

Vie mies lääkäriin. Piste. Ellei lähde, käy terkkarissa. Ylilääkäri tekee virka-apupyynnön tarvittaessa niinkin. Psykoosi ei ole mikään päivän juttu yleensä, eikä sellainen tyyppi himoitse ketään hengiltä yleensä. Toimi rauhassa, mutta toimi.

Vierailija
139/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa psykoosin ennakkotilalta. Lääkäriin pikimmiten.

ei ole mitään psykoosin ennakkotilaa. Joko on tai sitten ei.

Vai niin, kukapa se täällä taas provoilee keskustelussa? Sama tyyppi vuodesta toiseen, nyt ilm tarkoitus, että miestä säälitään, kun hänelle ei tehty aterioita ja pukkasi psykoottista oiretta.

Jännä kandi muuten lääketieteilijöiden keskuudessa, joka laittaa M1 ohjeet päin mäntyä.

Vie mies lääkäriin. Piste. Ellei lähde, käy terkkarissa. Ylilääkäri tekee virka-apupyynnön tarvittaessa niinkin. Psykoosi ei ole mikään päivän juttu yleensä, eikä sellainen tyyppi himoitse ketään hengiltä yleensä. Toimi rauhassa, mutta toimi.

😂😂😂, samainen kandi löytyykin sitten yllättäen kommentoimasta omaa älyään ja ammattiaan, mahtaa olla kurja elämä ap:lla, leikkiä asiantuntijaa vauvalla.

Vierailija
140/195 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä liekki keskusteluun, joka ei ylläpito näin nolo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi