Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua pelottaa, mies on muuttunut oudoksi. Hän jäi (mulle kertomatta)

Vierailija
02.03.2018 |

nyt töistä pois, sairasloma kuulemma syynä. Hän on jo muutaman viikon ajan jutellut levottomia, kuten että häntä vainotaan ja työpaikalla mm. hänen eväänsä oli myrkytetty. On myös muuttunut sulkeutuneemmaksi ja juttelee itsekseen. Ei suostu menemään nukkumaan ennenkuin meidän vauva nukkuu, valvoo vuoteen vierellä. Tuntuu että tuo ihminen on ihan eri ihminen kuin aiemmin, vaikea selittää. Itse oon äitiyslomalla vielä, mutta mun työ keikkaluontoista ja nyt mies sanoi että voin ihan hyvin tehdä keikkaa kun hän on vauvan kanssa. joku mun intuitio sanoo ettei oo hyvä asia? sanokaa pliis että olen hullu tai vähintään hormoonit heittää?

Kommentit (195)

Vierailija
21/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sukuloimaan voi lähteä jos et halua puhua asiasta ennen kuin olette ihmisten ilmoilla.

Vierailija
22/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla huono parisuhde teillä kun pystyy sekoamaan tuolla tavalla perheestä huolimatta. KUKAAN ei sekoa, jos pystytään puhumaan kaikesta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vaunulenkille ja puhelin mukaan. Sieltä soitat hätänumeroon etkä mene sisään ennenkuin ambulanssi on paikalla.

Vierailija
24/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi joutua psykoosiin. Se ei siis ole aina yhteydessä skitsofreniaan.

Vierailija
25/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ap, lähde ulkoiluttamaan vauvaa tai kirjastoon ja soita matkalta apua. Tilanteen eskaloitumista ei kannata odotella. Päivitä tänne kun apua on saatu.

Vierailija
26/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde vaunulenkille ja puhelin mukaan. Sieltä soitat hätänumeroon etkä mene sisään ennenkuin ambulanssi on paikalla.

Kuulostaa kyllä siltä, ettei mies täytä vielä M1 kriteerejä. Jos pystyy olemaan ihan normaali lanssimiehille, niin eivät todellakaan ota mukaan. Ja niinhän aen kuuluu ollakin. Toivottavasti mies menee vähän enemmän sekaisin. Ap:n kannattaa nauhottaa kaikki miehen oudot puheet.

Vierailija
27/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mita rakastan kirjoitti:

Voi luoja.

Mitään hoitaja tarjota höpö höpö tauteihin. Psykoosia ei ole olemassakaan

Menee itsellään ohi tuollainen. Anna miehellesi aikaa. Laita hyvää ruokaa jne.

Onko tällä nikillä kirjoittaja trolli vai ihan oikeasti sekaisin? Alkaa koko ajan pistämään silmään pahemmin.

Vierailija
28/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites se on sairaslomaa saanut jossei nyt lähde lääkäriin?

Vierailija
29/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja.

Onko tällä nikillä kirjoittaja trolli vai ihan oikeasti sekaisin? Alkaa koko ajan pistämään silmään pahemmin.

Käys lukasemassa sen blogia..

Vierailija
30/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sosiaalipäivystykseen. Pyydä kotikäynti. Sospäivystyksen virkailijat(kin) voivat määrätä tahdonvastaiseen pakkohoitoon. Tilaavat poliisin hoitamaan kuljetuksen, sad to say, mutta niin se menee...

Vierailija
31/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama aloitus on ollut täällä minun mielestä ennenkin.

Vierailija
32/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja.

Käys lukasemassa sen blogia..

Aah... Toivottavasti hän saa pian tarvitsemaansa apua.

Vierailija
33/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama aloitus on ollut täällä minun mielestä ennenkin.

Samaa mietin. Ainakin siinä oli vainoharhainen mies, joka vahti vauvaa.

Vierailija
34/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu sekosi kerran työstressin takia ihan täysin. Höpisi juurikin omiaan, pelkäsi ulos lähtemistä. Lopulta söi kolikoita jotta raha olisi varmassa tallessa ja kävi hautaamassa pakastettua lihaa hautausmaalle, koska kuolleet kuuluu haudata. Tässä vaiheessa puolisonsa soitti apua ja henkilö haettiin sitten hoitoon. Ei ollut vaarallinen kuin itselleen, mutta ei kyllä pystynyt huolehtimaan itsestään saati kenestäkään muusta tuossa tilassa.

Vierailija
35/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita sosiaalipäivystykseen. Pyydä kotikäynti. Sospäivystyksen virkailijat(kin) voivat määrätä tahdonvastaiseen pakkohoitoon. Tilaavat poliisin hoitamaan kuljetuksen, sad to say, mutta niin se menee...

Joo ei. Yksittäinen lääkärikään ei "määrää pakkohoitoon", vaan voi tehdä tarkkailulähetteen (M1), jonka perusteella potilas voidaan tahdosta riippumatta ottaa kolmeksi vuorokaudeksi psykiatriseen yksikköön TARKKAILUUN. Kolmen vuorokauden jälkeen toinen lääkäri tekee päätöksen siitä, onko hoidon jatkamiselle tarvetta.

Tahdosta riippumattomaan hoitoon saattamiselle on tarkat kriteerit. Täysi-ikäisen potilaan kohdalla se vaatii, että kaikki seuraavat kohdat täyttyvät:

1. Hä­nellä to­detaan olevan psy­koo­si­tason sai­raus

2. Hän on sairau­tensa vuok­si hoi­don tar­peessa si­ten, et­tä hoi­toon toimit­ta­matta jättä­minen olen­nai­sesti pahen­taisi hä­nen sai­rauttaan, vaka­vasti vaaran­taisi hä­nen ter­veyttään tai turval­li­suuttaan tai vaka­vasti vaaran­taisi mui­den henki­löiden ter­veyttä tai turval­li­suutta

3. Mit­kään muut mielen­ter­veys­pal­ve­lujen vaih­toehdot ei­vät so­vellu käytet­tä­väksi tai ovat riittä­mät­tömät

M1-lähetteen tekijälle riittää perusteltu epäily tällaisesta tilanteesta, ja psykiatrisessa yksikössä vastaanottava erikoislääkäri vielä arvioi tilanteen ja tarkkailujakson tarpeen. Kolmen vuorokauden tarkkailun jälkeen tehdään sitten päätös hoidon tarpeesta.

T. Lääketieteen kandi

Vierailija
36/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: Eräs läheiseni alkoi puhua myös outoja (myrkytyksistä yms.).

En silloin ymmärtänyt että kyseessä oli jotain psykoosiin viittaava kun muuten oli ihan normaalihko.

Tuo meni kyllä itsestään ohi; Mitä ihmettä lie ollut?

Vierailija
37/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei itse vastaavassa tilanteessa sain avopuolison menemään lääkärin sanomalla, että sulla on burn out, johon tarttet apua. Ottivat saman tien osastolle koska mies oli sanonut heille että fantasioi väkivaltateoista mua kohtaan.

Ikävä kyllä miehesi tilanne on nyt vakava. Vaikka hän ei olisi väkivaltainen voi vahingossa tehdä jotain vaarallista, sillä käytös on arvaamatonta.

Tilanne on valtava järkytys, johon tarvitset nyt itse tukea ja myös ammattiapua. Itse lähtisin turvakotiin sen sijaan, että soittelikin ympäriinsä, sillä nyt on vauva mukana kuviossa. Turvakodista käsin kun soittelee ambulanssia niin otetaan tilanne vakavasti.

Ikävä kyllä joudut nyt hakemaan apua kertomalla että tilanne on vakava ja sinua pelottaa. Eli myönnä tämä pian itsellesi, ja ala toimia. On vaarallista vähätellä. Kuulostaa siis nimenomaan psykoosilta, saattaa liittyä skitsofreniaan.

Vierailija
38/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuli, seksi loppui, mies sekosi.

Vierailija
39/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaa hyvin vahvasti siltä että miehelläsi on puhjennut psykoottisia oireita. Jos et saa suostuteltua miestäsi lähtemään päivystykseen, soita hätänumeroon ja kerro tilanne. Sieltä toivottavasti lähettävät ambulanssin, ja miehesi pääsee M1-lähetteellä tarkkailuun. Psykoosissa oleva ihminen on useimmiten vaaraksi "vain" itselleen, mutta joskus vainoharhojen takia psykoottinen potilas voi käyttäytyä uhkaavasti muita ihmisiä kohtaan tai olla väkivaltainen. Joka tapauksessa suosittelen pikaista hoitoon pääsyä. - Sairaanhoitaja

Vierailija
40/195 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla huono parisuhde teillä kun pystyy sekoamaan tuolla tavalla perheestä huolimatta. KUKAAN ei sekoa, jos pystytään puhumaan kaikesta jne.

Jaa, että harhat johtuvat huonosta parisuhteesta! Salli mun nauraa! Onko tämä nyt uusi - ihan sinun oma keksimäsi - mt-sairauksien syntymalli?

Vastahan päästiin siitä harhaluulosta, että kaikki mielisairaudet johtuvat potilaan vaikeasta äitisuhteesta. Freud tämän mallin kehitti oman hankalan äitisuhteensa perusteella ja siitä mt-potilaat ovat saaneet kärsiä miltei vuosisadan. 

Voisit vallan hyvin kokeilla, irtoaisiko tällä Nobelin huuhaa-palkinto. :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi