Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut äidit kestätte, joiden mies on paljon töissä?

Vierailija
27.02.2018 |

Miten teidän arkenne sujuu? Miten olette tottuneet siihen, mitä harrastatte tai ehditte nähdä muita ihmisiä?

Itselläni on hieman alle kaksi vuotias lapsi ja mies tekee käytännössä kaiken aikaa töitä tai on palautumassa töistä. Olen tällä hetkellä aivan rikki. Teoriassa yhden lapsen kanssa ei pitäisi olla niin haastavaa, mutta tällä hetkellä uuvuttaa ja rankasti. Mies on aamusta iltaan töissä, eli käytännössä lapsen valveillaoloajan ja näkee lasta vain viedessään häntä virikehoitoon ja illalla ennen nukkumaanmenoa.

Minun piti vuoden alussa aloittaa harrastus, mutta ryhmä ehti aloittaa ennen kuin ehdin mukaan. Jos haluaisin säännöllisesti harrastaa jotain, niin se katkeaa aina miehen työaikojen tai satunnaisesti tulevien reissujen takia. Viimeksi kun lapsi oli sairaalassa ja minulla olisi ollut työkeikka, jouduin perumaan sen totta kai siksi, että mies oli työreissussa. Sen vielä jotenkin kestän, että asiat menevät lapsen rytmien mukaan, mutta että joudun vielä rytmittämään elämääni vielä miehen menemisten ja tulemisten mukaan, niin alkaa pinna kiristyä. Luulisi, että kahden aikuisen taloudessa ei pitäisi olla haasteita hoitaa yksi lapsi ja pitää yllä omaa elämää, mutta nyt tuntuu siltä. :(
Mies on lisäksi vaatimassa, että pitäisi hakea töitä ja tehdä sitä ja tätä, mutta missä ihmeen välissä. Haluaisin opiskelemaan, mutten tiedä miten aikatauluttaa mitään, kun ei koskaan tiedä milloin on vastassa taas viikon työreissu tai kahden päivän messumaraton.
Ja joo. Mies oli osallistuva isä ennen uutta työtä.

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teidän arkenne sujuu? Miten olette tottuneet siihen, mitä harrastatte tai ehditte nähdä muita ihmisiä?

Itselläni on hieman alle kaksi vuotias lapsi ja mies tekee käytännössä kaiken aikaa töitä tai on palautumassa töistä. Olen tällä hetkellä aivan rikki. Teoriassa yhden lapsen kanssa ei pitäisi olla niin haastavaa, mutta tällä hetkellä uuvuttaa ja rankasti. Mies on aamusta iltaan töissä, eli käytännössä lapsen valveillaoloajan ja näkee lasta vain viedessään häntä virikehoitoon ja illalla ennen nukkumaanmenoa.

Minun piti vuoden alussa aloittaa harrastus, mutta ryhmä ehti aloittaa ennen kuin ehdin mukaan. Jos haluaisin säännöllisesti harrastaa jotain, niin se katkeaa aina miehen työaikojen tai satunnaisesti tulevien reissujen takia. Viimeksi kun lapsi oli sairaalassa ja minulla olisi ollut työkeikka, jouduin perumaan sen totta kai siksi, että mies oli työreissussa. Sen vielä jotenkin kestän, että asiat menevät lapsen rytmien mukaan, mutta että joudun vielä rytmittämään elämääni vielä miehen menemisten ja tulemisten mukaan, niin alkaa pinna kiristyä. Luulisi, että kahden aikuisen taloudessa ei pitäisi olla haasteita hoitaa yksi lapsi ja pitää yllä omaa elämää, mutta nyt tuntuu siltä. :(

Mies on lisäksi vaatimassa, että pitäisi hakea töitä ja tehdä sitä ja tätä, mutta missä ihmeen välissä. Haluaisin opiskelemaan, mutten tiedä miten aikatauluttaa mitään, kun ei koskaan tiedä milloin on vastassa taas viikon työreissu tai kahden päivän messumaraton.

Ja joo. Mies oli osallistuva isä ennen uutta työtä.

Niin sinun pitäisi hakea työtä.

Kotiäitiys pitäisi lailla kieltää

Saanko ensin kouluttautua siihen työhön? Seuraava yhteishaku alkaa ihan pian ja sen jälkeen on pääsykokeet joissa menestyäkseen on luettava jopa useana päivänä viikossa. Kotiäitiys on ihanaa joille se sopii ja ilman kotiäitejä tämä maailma suistuisi lisää raiteiltaan. Harmi etten pysty, jaksa tai ole luotu sellaiseksi, mutta k- äidit, arvostan teitä <3 ap 

No laita se lapsi kokopäivähoitoon, aikaa lukea vaikka kuinka paljon. Problem solved? Kun et kuitenkaan taida olla ihan nuori, ei se koulu kiinnostanut ennen lasta?

Vierailija
122/140 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta ihan kaikkia sivuja, tee arjesta itsellesi helppoa.

Osta kunnon juoksurattaat ja lapsi valjailla kiinni, niihin mahtuu jopa 4v. Ja jatkoa ajatellen 4v usein pyöräilee jo niin hyvin että voit itse juosta.

Jos haluat opiskelemaan ja pääsykokeet edessä, luet silloin kun lapsi on isän kanssa kotona tai lopetat sun osa-aikatyön (jos mies asuu töissä niin pakko teillä on olla varaa pitää lapsi hoidossa jotta saat luettua) ja luet ne päivät kun lapsi on hoidossa.

Jatkoa ajatellen jos pääset opiskelemaan, varaat päiväkotiajat sun oman aikataulun mukaan (=ei kannata ottaa huomioon tässä miestä jos sillä on epäsäännöllisesti töitä, säädön määrä on vähempi).

Monessa liikuntakeskuksessa on lapsiparkki ja tarjolla kuntosalia tai ohjattuja tunteja laidasta laitaan. Samoin juoksu ja esim uinti ei ole aikaan ja paikkaan sidottua hommaa. Jos lapsi menee nukkumaan ennen sinua illalla, ehdit katsoa tvtä, lukea, maalata, leipoa, ommella tms hetken.

Meillä on useampi lapsi ja mies on aina ollut paljon töissä ja työmatkoilla, joka on mahdollistanut sen että olen ollut pitkään kotona ja nyt kuopuksen ollessa 2v hain opiskelemaan. Jos lapsi nukkuu päiväunia niin voisitko nukuttaa rattaisiin ja tehdä töitä välillä kirjastossa tai kahvilassa, vaihtelu virkistää

Mitä teet päivisin lapsen kanssa viikolla? Jos keksisit hommaa jokapäivälle (esim kerho, muskari, uimahalli/taapero-aikuinen jumppa, välillä se päiväkoti..), ja pitäisit kiinni että ihan aina menette niihin. Äkkiä niistä muodostuu kavereita sekä sulle että lapselle! Keväämmällä vaikka jokapv uuteen puistoon, pyöräilemään, retkelle (usein on jotain grillipaikkoja lähellä tietä ellei ole himoretkeilijä) , kesällä on kaikkia tapahtumia, lastenkonsertteja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se työssäkäyvä sika ja ota tilalle työtön sohvaperuna.

Vierailija
124/140 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tuossa väsyy, ei kukaan jaksa kahdestaan taaperon kanssa, jos ei edes illalla saa taukoa. On epäreilua, että sinä joudut olemaan kotona. Olkoonkin että mies tienaa, mutta sinä et pääse omalla urallasi eteenpäin. Kyllä miehenkin olisi uhrattava aikaansa, jos yhdessä on lapsi saatu. Mitä jos tulee ero, eikä sulla ole opiskelu- eikä työpaikkaa? Onneksi asut Suomessa eli subjektiivinen päivähoito on keksitty paikkaamaan tätä epätasa-arvoa. Nyt on hyvä aika hakea päivähoitopaikkaa elokuuksi. Sitten menet töihin tai opiskelemaan. Voit jo nyt palkata miehen rahpilla hoitajan, jotta voit etsiä työtä/lukea pääsykokeisiin.

Vierailija
125/140 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en jaksa lukea koko pitkää ketjua, mutta 25 vuotta naimisissa reissutyötä tekevän miehen kanssa on opettanut jotain. Meillä kolme lasta, jotka ovat nyt jo teini-ikäisiä, mutta pahimmillaan mulla oli kolme alle kouluikäistä.

Etsi oikeasti opiskelija, joka hoitaa lapsia silloin tällöin. Ihan vanhanaikainen käyttöliittymä - lappu yliopiston/AMK:n seinälle/ehkä lähimmän kauppasi seinälle (tällöin voit kyllä saada kaikenlaisia hullujakin liikkeelle). Voit ottaa rinkiin parikin, jos toiselle ei sovi, toiselle ehkä sopii. Meillä jossain vaiheessa mies oli enemmän Kiinassa kuin kotona, mutta mulla oli pari luotto-opiskelijaa, jotka tarvittaessa hakivat tarhasta tai tulivat hoitamaan.

Satunnaisiin tenttiinlukuihin (tein avoimessa opintokokonaisuutta kun kaksi vanhinta lastamme olivat vauva ja taapero) otin MLL:n hoitajan. Mutta petyin tuohon niin monta kertaa, kun se piti varata niin paljon etukäteen, puhelimitse tiettyinä kellonaikoina tiettyinä päivinä ja usein tuli ilmoitus ettei löydy hoitajaa. Valitsin sit suoran tavan toimia, eli etsin hoitajat itse. Se oli helpompaa kuin uskoin.

oletan että raha ei ole tässä este, ei vaadi kuitenkaan isoja panostuksia.

Vierailija
126/140 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ihmetellä, että miten arki onnistuu, jos lapsen äiti palaa töihin? Siis 8-16 työhön. Pakkohan isän on hoitaa silloin osa päiväkotikuljetuksista.

Vierailija
127/140 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höhlä ongelma tuo ap:n ongelma. Ei kai sitä tarvitse ruikuttaa että lapsen hoidon takia ei onnistu opiskelu tai työt jos lasta ei ole laitettu päiväkotiin siksi ajaksi kun tarve on. Nähtävästi se tarve on teillä paljon enemmän  mitä nyt joten lapsi vaan kokopäivähoitoon niin sitä opiskelua tai työntekoa voi ihan hyvin tehdä kokopäiväisesti. En nyt jaksa lukea aloitusta uudestaan mutta jos rauhallista aikaa tarvitsee esim. pääsykokeisiin lukemista varten niin sehän on verrattavissa opiskeluun. Eihän se opiskelu ole pelkästään se aika kun koulussa istutaan.  Mistä ihme virikehoidosta puhut? Jos se hoito on ollut virikehoitoa ennen niin eihän se sitä enää ole kun lapsi viedään hoitoon sitä varten että voi opiskella tai tehdä työtä.

Se on sitten eri asia miten ne arjen askareet ja lapsen hoito jaetaan miehen kanssa. Kannattaa tehdä selvät suunnitelmat ja keskustella kuka tekee ja mitä, koska jos tiettyjen asioiden hoito on ollut pelkästään sinun kontolla (esim. lasten hoito iltaisin ja lapsen kuskaamiset päiväkotiin) niin eihän se voi enää jatkua samalla tavalla kun olette molemmat päivisin pois kotoa.

Vierailija
128/140 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapsen kaksi ensimmäistä vuotta puolisoni asui toisella paikkakunnalla suurimman osan viikosta työn takia. Nyt on kolme lasta ja asumme samassa osoitteessa, mutta mies edelleen tekee hurjasti töitä ja harrastaa paljon.

Ymmärrän ap:n pointin harrastuksista. Kaikki eivät halua harrastaa pelkkää juoksurattaiden kanssa juoksemista. Osa harrastuksista on sellaisia, että niitä pitää harrastaa tiettyyn aikaan tietyissä paikoissa. Koska itsekin teen paljon töitä, olen vaan antanut periksi ja päätynyt, että palaan ”oikeisiin omiin” harrastuksiini kun kaikki lapset ovat siinä iässä, etteivät enää kaipaa minua iltaisin.

Ap. Jos et halua luopua harrastuksista, järjestä itsellesi vakihoitaja jollekin viikon illalle. Esim MLL:n kautta hoitaja on tosi halpa. Ja melko pian ap:n lapsi on jo siinä iässä, että voi mennä harrastukseen (salin nurkkaan, eteiseen,yms) vaikka katsomaan iPadia.

Pääsykokeisiin lukemista varten järjestä lapsellesi edes osaviikkoinen (esim 20-25h/viikko) hoitopaikka. Olet nyt paljon tehokkaampi kuin aiemmin, joten muutamassa päivässä/viikko saat jo tehokkaasti opiskeltua.

Silloin kun puoliso ei pysty olemaan mukana arjessa, pitää järjestää itselleen hengähdysrakoja.

Puolivalmisteita saa käyttää ruuanlaitossa. Lapsen kanssa kannattaa mennä kavereille viettämään iltaa. Lapsi saa lapsikavereita ja itse saa aikuiskaverin ja ilta kuluu hetkessä. Myös reissut mummoloihin toimivat puolison pidemmillä työmatkoilla. Jos on ihan pakko saada jotain olennaista tehtyä rauhassa ja hiljaisuudessa (esim se virastopuhelu), näytän lapsille sen aikaa ohjelmia.

Itselleni olen huomannnut raskaimmaksi, jos yritän tehdä töitä lasten valveillaoloaikana kotona. Koska meidän lapset eivät kestä mun työntekoa yhtään ja itse sitten kiristyn tekemättömistä töistä. Olen nykyään päättänyt, että yritän olla lasten kanssa täysillä ja teen kotonatehtävät työt lasten nukahdettua. Se lyhentää kyllä yöunia, mutta rauhoittaa illat. Ei tule äksyiltyä lapsille näiden vaativuudesta eikä tule huono omatunto. Kotitöitä on pakko tietty tehdä kaikenaikaa päivän mittaan.

Vierailija
129/140 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vakkari mll hoitaja, joka hoitaa kun mulla on harrastus tai hieronta tms. Toimii tosi hyvin. Aloitettiin vasta kun lapsi oli 2v, ja jälkikäteen ajateltuna olis pitänyt hyödyntää tota palvelua aikaisemmin!

Ja sunnuntaisin yleensä myös suunnittelen seuraavan viikon niin, että kartoitan kaikki lapsille suunnatut tapahtumat ja perhekahvilat jne, koitan sopia leikkitreffejä tai lounaita, ja laitan ne kalenteriin. 1-2 kotipäivää tulee myös joka viikko, mutta tarvitsen ehdottomasti arkeen suunniteltua tekemistä ja menoja, ettei seinät kaadu päälle, ja pääsen itse aikuisten ilmoille.

Olen myös huomannut että kun heti aamusta tietää että tänään aamupalan jälkeen lähdetään kerhoon, niin sinne myös ehtii. Vaippakassin ja eväät laitan illalla valmiiksi.

Ilman näitä valmisteluita käy niin, että kun ollaan lähtövalmiina niin huomaan ettei ole enää järkeä lähteä koska lounas / päiväunet on kohta ja koko aamu on taas mennyt pukemiseen ja säätämiseen.

Kannattaa hyödyntää oman alueen perhekahvilat, kerhot, kirjastojen satuhetket, lauluhetket jne. Alussa voi olla vaivaannuttavaa, mutta olen huomannut että niissä käy aina samat tyypit, ja viimeistään kolmannella kerralla löytyy joku juttukaveri. Pian kaikki ovatkin tuttuja ja koko paikka alkaa tuntua omalta olohuoneelta.

Vierailija
130/140 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko ihmetellä, että miten arki onnistuu, jos lapsen äiti palaa töihin? Siis 8-16 työhön. Pakkohan isän on hoitaa silloin osa päiväkotikuljetuksista.

Ööö. Miksi? Eikö yksinhuoltajiakin ole? Miten he pystyvät käymään töissä?

Eihän tossa nyt ole mitään ongelmaa.

Vierailija
131/140 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ja lasteni isä on yrittäjä ja hänellä on paljon harrastuksia. Jaksan kyllä yksinoloa kahden leikki-ikäisen kanssa. Miksi? RAKASTAN miestäni ja arvostan häntä. Jos en arvostaisi, en hyväksyisi omia menoja. Olenhan kuitenkin naimisiin mennessä tiennyt mikä hän on, eikä toista voi muuttaa. Isänä hän on rakastava ja johdonmukainen. Ja lopuksi, pikkulapsiaika ei kestä koko elämää...

Vierailija
132/140 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään työelämä vaatii ihmiseltä melko yliluonnollista kykyä venyä. Oman mieheni työ on virallisesti 8-16. Käytännössä se on kaikkea muuta. Työnantajan vaatimia tavoitteita ja töitä ei pysty hoitamaan virallisena työaikana. Mitään korvausta ei tehdystä ylityöstä saa. Ehkä vapaata voisi saada, mutta sellaista ei ole koskaan aikaa pitää.

Ollaan tapeltu, olen pyytänyt vaihtamaan työpaikkaa, yrittänyt joustaa ja kaikkea mahdollista. Tämä kuulostaa ehkä tylyltä, mutta tätä olisi helpompi jaksaa, jos mies edes tienaisi selvästi hyvin. Nyt eletään kaiken lisäksi kädestä suuhun.

Vierailija
133/140 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin edellinen ei ollut ap

Vierailija
134/140 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mies toisella paikkakunnalla töissä, lähti yllättäen. Kotona vain pe-su.

Oma ratkaisuni on: Lapset kokopäivähoidossa. itsellä 80% työaika, niin ehdin hakea heidät ajoissa.

Ei omia säännöllisiä harrastuksia.  Liikuntaa lasten kanssa. viikonloppuna on sovittu, että teen lauantaisin mitä haluan. Mies tekee viikonloppuisin paljon kotitöitä.

Itse teen kotitöitä vain ennenkuin lapset menee nukkumaan. sen tunnin lasten nukkumaanmenon ja oman nukkumaanmenon välillä palaudun, esim luen kirjaa tai herkuttelen.

Vuoden kesti että totuin tähän, nyt menee ihan ok kun olen hyväksynyt että omien asioiden aika on sitten myöhemmin. Ja puoliso maksaa meillä nyt valtaosan kuluista, sekin auttaa hyväksymään tuon!

Tsemppiä aloittajalle!

Vierailija
135/140 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helposti. Lapset pelailee huoneissaan ja itse tissuttelen bisseä ja punkkua olohuoneen lökötuolissa ja katson leffoja. Olen siis työtön.

Vierailija
136/140 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
137/140 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeetahan se oli. Onneksi miehen palkalla sai satunnaisia siivouspalveluja ostettua ja joskus valmista ravintolaruokaa. Mutta joku kahden viikon työmatka oli kuitenkin todella raskas. Isovanhemmat oli kaikki niitä ei niin auttavaisia ja edelleen työelämässä. Kävin paljon uimassa, sillä sitten lapsia nukutti hyvin loppupäivän. Lisäksi käytiin avoimissa päiväkodeissa tms, aina kuin mahdollista. 

Vierailija
138/140 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pakko? Äiti vie ja hakee.

Vierailija
139/140 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku kehtaa vinkua että miehen pitäisi vielä tehdä enemmän? Jumalauta nyt oikeesti jotain rajaa!

Ukko painaa KAIKEN aikansa hommissa jotta sulla on varaa istua kotona katsellen televisiota ja mutustaa pullaa kun lapsi nukkuu ja pesukone pesee, et sinä.Voi voi voi kun on vaikeaa laittaa koneeseen pyykit ja sitten kone päälle.

Uskomatonta miten saatanan veteliä ämmiä nykyään on.Minäkin tein 14 tuntisia päiviä ja leikkasin nurmikot korjasin autot hoidin kaikki pihahommat eukon valittaessa että kun on vaikeeta on niin vaikeeta.Pyysin ajattelemaan minun kannalta asiaa ei riitä vuorokaudessa tunnit minulla kaiken tekemiseen arvatkaapa tuntuuko siltä että minä teen kaiken?

Voi hellanlettas jos joskus pitää tiskata pari lautasta kotona.Aikaa on puhelimessa jaaritteluun ja vaikka mihin lorvintaan jos haluaa.

Kävin vielä kaupassakin ja tein ruuat.

Helpointa varmaan olisi ollut erota jolloin riippakivi olisi itse voinut miettiä mitähän tekis että sais rahat ruokaan ja vuokraan jne.

Kävimme perusteellisen keskustelun asiasta ja vertailtiin hieman kuka tekee ja mitä.Vaimo on nykyään eri mieltä asioista hänen ei tarvitse kuin rullailla lastenvaunuilla pitkin kaupunkia minun visakorttia vingutellen.Ei ole valivalivalia enää kuten aloittajalla.

Aloittajankin pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni kyllä sulla on helppoa vaihda osia miehes kanssa kyllä hänelle kelpaa sohvalla makoilu vaihteeksi!

Vierailija
140/140 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies 10h päivässä töissä, tulee kotiin ja vaatii lämmintä ruokaa joka ei mikrosta päin kelpaa, avaa tietokoneen ja pelaa 22 asti. 2 lasta, 6kk ja 2.5v