Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa
Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.
Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”
Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.
https://yle.fi/uutiset/3-10094783
Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että lapsellisia naisia ärsyttää etteivät velat uhraa vartaloaan lapsen takia.
Kyllähän se raskaus ja synntys omat jälkensä jättää ja sitten on se riski että mies alkaakin vilkuilla kiinteämpää naista.
Tuolla logiikalla velat sitten uhraa vartaloaan miehille miesten takia ja niitä ärsyttää, että muut naiset eivät välitä miesten palvomisesta ja hyväksyy luonnollisen vartalonsa.
Kyllä minä koen tämän synnyttämättömän vartaloni ihan luonnollisena ja hyväksyn sen.
En kuitenkaan mitenkään pyhitä sitä miehille, mutta en myöskään pahastu ihailevista katseista.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että tämä perheelliset vastaan velat -ilmiö on todellinen lähinnä täällä av:lla.
Itse olen vela, eikä tämä ole ollut ikinä mikään ongelma kenellekään lähipiirissäni. Aina silloin tällöin kuulee joltain kaukaisemmalta tutulta/sukulaiselta perinteisen fraasin "ootappa vaan kun tapaat sen oikean". Tämä ei herätä itsessäni mitään ärsytystä, oma valintani kun on niin itsestään selvä.
Vastaavasti lapset ja lapsiperheet eivät herätä minussa mitään ärsytyksen saatika inhon tunteita. Pidän lapsista ja kunnioitan muiden valintoja. Lisäksi olen maailman paras kummitäti kaverini lapselle ;)
En ole myöskään huomannut täältä tuttua vastakkainasettelua muiden tuntemieni velojen ja lapsiperheellisten keskuudessa.
Kiitos tästä! Valo pimeydessä ja järjen ääni tämän ihan turhanpäiväisen vänkäyksen keskellä!
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että lapsellisia naisia ärsyttää etteivät velat uhraa vartaloaan lapsen takia.
Kyllähän se raskaus ja synntys omat jälkensä jättää ja sitten on se riski että mies alkaakin vilkuilla kiinteämpää naista.
Joku tuolla jo sanoikin; ei ketään ärsytä uhraako joku kroppansa vai ei. Ihmisiä ärsyttävät sellaiset ihmiset, jotka ovat tehneet ratkaisuja, joita hiljaa takaraivossaan ehkä kadehtii, tai ainakin pohtii, tekikö itse oikean ratkaisun. On kyse sitten tosiaan ammatinvalinnasta tai lasten tekemisestä, sellaiset ihmiset, jotka saavat olon tuntumaan epävarmalta ja rikkovat sitä tyytyväisyyden pintaa, ärsyttävät. Jokainen meistä haluaa olla tyytyväinen elämäänsä ja ratkaisuihinsa. Kaikki jotka järkyttävät tuota tasapainoa, ovat uhka jota vastaan puolustautua.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, ettei vihaa lapsia kohtaan tihkuvien geenit loppuu siihen.
Miten niin loppuu? Miksi oletat automaattisesti, että sinun lapsesi haluaisi lapsia? Eiväthän velatkaan halua, vaikka hekin ovat jonkun lapsia.
Pakko sanoa, että minun lapsettomuuteni ei ole kyllä kenessäkään herättänyt ikinä mitään raivoa. Tai jos on, niin hyvin ovat peittäneet :)
En kyllä myöskään hehkuta, miten erinomaista lapsettomuuteni on ja miten lapsiperheet ovat tyhmiä, joten jospa se johtuisi siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoja toi vapaaehtoinen lapsettomuus kiinnostaa.. En ainakaan itse ole koskaan kuullut kenenkään sen enempää paheksuvan tai ihmettelevän asiaa. Mielestäni enemmän velat huutelee, että kuinka typerää on tehdä lapsia. ja kunka lapset pilaavat niitä hauavienkin elämän. Eiköhän se lasten teko tai tekemättömyys ole jokaisen oma valinta ja harvoja oikeasti kiinnostaa muu kuin omien lasten hankinta. Itseasisaas luulen että monia on nimenomaan sitä mieltä, että on väärin tehdä lapsia, jos ei niitä halua, koska jokainen lapsi on ansainnut rakastavat vanhemmat.
Jos nyt joku oma äiti tai anoppi on pahoillaan siitä kun ei saa omia lapsia, niin ei sitä tarvitse sekoittaa siihen, että kaikki muut paheksuu tai on ylipäätään edes kiinnostunut koko asiasta. Tuntuu että jotkut velat itse korostavat omaa valintaansa ja ovat olevinaan jotenkin erikoista. Ei ole erikoista haluta lapsia tai olla niitä haluamatta.
Voisit yllättyä, kun tulisit tänne missä minä olen töissä. Useampi kymmenpäinen lauma naisia, keski-ikä 55v. Voi sitä määrää mitä olen kuunnellut uteluita onko lapsia, ja jos kerron että ei, utelua miksi ei. Sitten jos sanon, etten vain ole tuntenut tarvetta tehdä lapsia, alkaa se päivittely; voi voi, kyllä se mieli vielä muuttuu kun tulee ikää lisää/tapaat sen oikean. Näin lähemmäs 40-vuotiaana, saman miehen kanssa 20-vuotiaasta saakka olleena (edelleen onnellisena ja rakastuneena) koen nuo melko alentavina kommentteina.
Kummasti muitakin kuin potentiaalisia isovanhempia tuntuu kiinnostavan, ja kovin kärkkäästi otetaan kantaa ja kommentoidaan, vaikka itse on ihan neutraali.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut umpikonservatiivisia miehiä, jotka todellakin suuttuvat naisen lapsettomuudesta. Naisilta harvemmin kuulee sen kummempaa kommenttia. Samaiset miehet tietysti kiukustuvat myös "uraäideistä", varsinkin siinä vaiheessa kun huomaavat etteivät he työpaikalla jättäydykään sivuun vaan jatkavat miesten aseman uhkaamista. Usein kyseiset miehet kommentoivat naisia ylipäänsä ilkeästi selän takana. Sitä en tiedä, miten he suhtautuvat lapsettomiin miehiin.
Saman olen huomannut. Opiskeluaikana ollaan niin hyvää jätkää ja kaikkien kaveria mutta työelämässä tulee ilmi se sovinistinen asenne ja piikittely, että kello käy ja kannattaisi jo jäädä pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut umpikonservatiivisia miehiä, jotka todellakin suuttuvat naisen lapsettomuudesta. Naisilta harvemmin kuulee sen kummempaa kommenttia. Samaiset miehet tietysti kiukustuvat myös "uraäideistä", varsinkin siinä vaiheessa kun huomaavat etteivät he työpaikalla jättäydykään sivuun vaan jatkavat miesten aseman uhkaamista. Usein kyseiset miehet kommentoivat naisia ylipäänsä ilkeästi selän takana. Sitä en tiedä, miten he suhtautuvat lapsettomiin miehiin.
Saman olen huomannut. Opiskeluaikana ollaan niin hyvää jätkää ja kaikkien kaveria mutta työelämässä tulee ilmi se sovinistinen asenne ja piikittely, että kello käy ja kannattaisi jo jäädä pois töistä.
työelämässä pitää jyrätä muut, jos haluaa itse edetä. Opiskellessa kaikki voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla velat sitten uhraa vartaloaan miehille miesten takia ja niitä ärsyttää, että muut naiset eivät välitä miesten palvomisesta ja hyväksyy luonnollisen vartalonsa.
Kyllä minä koen tämän synnyttämättömän vartaloni ihan luonnollisena ja hyväksyn sen.
En kuitenkaan mitenkään pyhitä sitä miehille, mutta en myöskään pahastu ihailevista katseista.
No ymmärrä sitten, että synnyttänytkin hyväksyy luonnollisena vartalonsa, eikä mitenkään pyhitä sitä kenellekään :)
Jos näkisit miehen katseen kun hän ensimmäistä kertaa näkee vastasyntynyttä vauvaansa, et välittäis noista "ihailevista katseista" sen kummemmin enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ymmärrä sitten, että synnyttänytkin hyväksyy luonnollisena vartalonsa, eikä mitenkään pyhitä sitä kenellekään :)
Jos näkisit miehen katseen kun hän ensimmäistä kertaa näkee vastasyntynyttä vauvaansa, et välittäis noista "ihailevista katseista" sen kummemmin enää.
Höpön pöpön. Mieti, mitä se lapsi vaatii. Ihailevista katseista viis, mutta pitää nyt olla realistinen kuitenkin. Lapsesta on loputon vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät? Kaikkia tuollainen katse ei vain säväytä. Kaikki eivät halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tahattomasti lapseton nainen. Olen terve, hoikka nainen hoitoalalta eli oikein tyypillinen nainen, jonka luulisi lapsia haluavan. Noh, niin minä haluaisinkin mutta enpä saa! Hoitoihin en ryhdy, eli joko luomusti alkaa raskaus tai on alkamatta. No nyt ikää on jo lähemmäs 40v joten eiköhän se ollut siinä. Ihana rakas sama mies pysynyt rinnalla 17- vuotiaasta lähtien.
Mutta siis asiaan. Jos minulta joku kysyy lapsiasiasta, on se aivan valtavan törkeää ja raukkamaista. En voi sietää sitä, jos joku edes yrittää ottaa asian puheeksi. Olen kyllä sinut lapsettomuuteni kanssa ja koen eläväni todella hyvää elämää, sillä minulla on elämässä aina ollut kaikki hyvin ja läheisillä myös. Eli siunattu minua todellakin on, edes tähän ikään mennessä ei yhtään mitään kamalaa ole koskaan kellekään lähipiirissä tapahtunut.
Pointti on se, että älkää ikinä miettikö toisten lapsettomuutta! Toiset ovat tarkoituksella lapsettomia, mutta toiset eivät! Sinä et ikinä voi tietää, kumpaan ryhmään se joku henkilö kuuluu. Asia on TODELLA arka!
Jos olisit sinut asian kanssa niin sanoisit, ettet saa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse säälin lapsettomia naisia, mutta jokainen valitsee polkunsa.
Minä säälin niitä lapsia jotka syntyvät yllätyksenä.Jokaisen pitäisi syntyä suunniteltuna ja toivottuna.Ihailen ihmisiä, jotka ymmärtävät että heidän taustoilla ja perimällä olisi vastuutonta hankkia jälkeläisiä.Se on oikeanlaista vastuuntuntua.
Sääli on sairautta. Olen syntynyt sekä ei toivottuna yllätyksenä, että muutenkin kehnoille vanhemmille ja vieläpä kehnoon sukuun. Mutta tässä viiskymppisenä olen hyvinkin iloinen syntymästäni. Elämä on ja on ollut sen arvoista. Älä nyt ainakaan minua sääli, ihan turhaa energiankulutusta kun voisit samalla vaivalla tehdä jotain itsesi hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään ongelmaa ole kunhan vaan pysyvät sinkkuina ja seksittöminä.
Voisitko vähän avata, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se taida miehiä paljon säväyttää oikeasti, jos katsoo kuinka monet jättää ne lastensa äidit ja lapset toisten naisten takia....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies joka vauva-ajan päätteeksi (tai jopa aikana) lähtee lätkimään. Äidit eivät ymmärrä, että perheen arvostus ja paikka on muuttunut nykymaailmassa, mies voi välittää lapsesta, mutta se ei takaa vastuun ulottumista äitiin, jonka voi vaihtaa lapsettomaan tai yh:on kun seksikään ei enää kiinnosta.
Perheen perustaminen on riskaabelia jos haluaa koko paketin (eikä vain sitä lasta), monet huomaavat jäävänsä lasten kanssa yksin ja sitten on se kroppakin ja jaksaminen, ura ym. mennyt, eikä luvattua palkintoa pyhänä äiti-Mariana ja ydinperheenä omakotitalossa tullutkaan.
Ja jottei miestä vastuutettaisi mistään, syynä ovat ne itselliset, ei-urhauksia-tehneet, mielenkiintoiset ja simpsakat lapsettomat, jotka vailla mitään ansioita perivät maan ja miehet. Over and out.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näkisit miehen katseen kun hän ensimmäistä kertaa näkee vastasyntynyttä vauvaansa, et välittäis noista "ihailevista katseista" sen kummemmin enää.Höpön pöpön. Mieti, mitä se lapsi vaatii. Ihailevista katseista viis, mutta pitää nyt olla realistinen kuitenkin. Lapsesta on loputon vaiva.
Ja loputon välittäminen ja rakkaus :) Hermoja vievää välillä toki :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näkisit miehen katseen kun hän ensimmäistä kertaa näkee vastasyntynyttä vauvaansa, et välittäis noista "ihailevista katseista" sen kummemmin enää.Mies joka vauva-ajan päätteeksi (tai jopa aikana) lähtee lätkimään. Äidit eivät ymmärrä, että perheen arvostus ja paikka on muuttunut nykymaailmassa, mies voi välittää lapsesta, mutta se ei takaa vastuun ulottumista äitiin, jonka voi vaihtaa lapsettomaan tai yh:on kun seksikään ei enää kiinnosta.
Perheen perustaminen on riskaabelia jos haluaa koko paketin (eikä vain sitä lasta), monet huomaavat jäävänsä lasten kanssa yksin ja sitten on se kroppakin ja jaksaminen, ura ym. mennyt, eikä luvattua palkintoa pyhänä äiti-Mariana ja ydinperheenä omakotitalossa tullutkaan.
Ja jottei miestä vastuutettaisi mistään, syynä ovat ne itselliset, ei-urhauksia-tehneet, mielenkiintoiset ja simpsakat lapsettomat, jotka vailla mitään ansioita perivät maan ja miehet. Over and out.
Kuka täysjärkinen nainen sitoutuu sellaiseen mieheen? Joku "sosiaalitapaus" vain. Tosi kärjistetty näkymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään ongelmaa ole kunhan vaan pysyvät sinkkuina ja seksittöminä.
Voisitko vähän avata, miksi?
Siksi että ette voisi viedä meidän perheellisten naisten miehiä, kun miestä alkaa kyllästyttämään perhe-elämä ja haluaisi jonkun simpsakan lapsettoman naisen.