Millä kielellä ajattelette?
Pääsääntöisesti ajattelen suomeksi, mutta jos on tulossa palaveri englanniksi, saksaksi, ruotsiksi tai ranskaksi, ajattelen puheenvuoroni jo etukäteen ko. kielellä.
Monesti saaristossa ajattelen ruotsiksi ja Lontoossa tietenkin englanniksi.
Italiassa yritän ajatella italiaksi, vaikka osaan vain musiikkisanaston ja ravintola-italian
Kommentit (29)
Suomeksi. Jotain laulun sanoja tms. joskus englanniksi.
Kieli on työkalu, joka avittaa kyllä ajattelua, mutta miksi rajoittaa itsensä siihen!
Ajattelen usein ruotsiksi, koska olen hyvä ruotsissa. Kirjoitin siitä ällän yo-kokeissa. Kuuntelen paljon Ylen ruotsinkielisiä ohjelmia Areenasta. Äänestän myös RKP:tä kaikissa vaaleissa vaikka olen kotoisin Savosta.
Suomeksi, englanniksi ja saksaksi. Olisi kivaa osata ruotsiakin niin hyvin, mutta jotenkin se ja ranska ovat kieliä, jotka eivät tartu.
Kiinaksi. Harmi vain etten ymmärrä kiinaa, joten en myöskään saa ajatuksistani selvää.
Saksaksi, tosin lomalla koti-Suomessa ajatusten kieli kääntyy jossain vaiheessa suomeksi.
Aika usein englanniksi mut se on lähinnä sellaista että mitä kerron päivästäni miehelle tyyliin
Ihan aivoillani olen koko elämäni ajatellut. Kielellä olen vain maistellut.
Ajattelen lähinnä englanniksi, koska opin sitä nuorena videopelien ja netin kautta, niin jäi päälle tuo englanniksi ajattelu. M25
Kaikki luontoon, retkeilyyn, eläimiin ja kasveihin liittyvä ruotsiksi. Näitä harrastin isäni kanssa, joka oli ruotsinkielinen.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen lähinnä englanniksi, koska opin sitä nuorena videopelien ja netin kautta, niin jäi päälle tuo englanniksi ajattelu. M25
Sama mulla. Englanti on muutenkin monipuolisempi kieli kuin suomi.
Ainoat kielet, joita osaan hyvin on suomi ja englanti. Ajattelen eniten ehkä suomeksi, mutta myös paljon englanniksi. Johtuu varmaan siitä, että luen englanniksi netistä ja kirjoista & katson sarjoja englanniksi.
Kielillä ajatteleminen rasittaa. Luonto on suurin ajattelija ja se ei ajattele kielillä. Kuitenkin samasta luonnosta ovat syntyneet kaikki maailman kielet ajatuksineen.
Suomeksi tai englanniksi. Riippuu kuinka paljon olen kieltä käyttänyt.
Suomeksi. Ehkä hieman enkuksi. Jos olen lukenut liikaa palstaa tulee yhtäkkiä uu jee puppa tai jotain kamalampaa palstajuttua mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla. Englanti on muutenkin monipuolisempi kieli kuin suomi.
Millä tavalla monipuolisempi? Suomihan on valtavan ilmaisurikas kieli.
Sama kuin ap:lla.