Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa
Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.
Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”
Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.
https://yle.fi/uutiset/3-10094783
Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen
Kommentit (442)
Lisään vielä, että yhteiskunnallisesti lapsettomien naisten yleistyminen nimenomaan on uhka perheille. Enemmän naisia jotka eivät ole niin syvällä siinä omassa perhe-elämässä, joilla on aikaa huolehtia itsestään, eikä tarvetta jäädä epäsopivan kumppanin kanssa kulisseja leikkimään lasten takia, vaihtaa voi kun rakastuu.
Miehet voivat nähdä lapsettoman parisuhteen helpottavana ainaisen vastuun sijaan, lapset korkeintaan viikko-viikko, yleensä vähemmän kun äidilleen jäävät. Eli lapsettomat ovat markkinoilla sekä perheellisille, että vela-miehille ja äidit tietävät tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että lapsellisia naisia ärsyttää etteivät velat uhraa vartaloaan lapsen takia.
Kyllähän se raskaus ja synntys omat jälkensä jättää ja sitten on se riski että mies alkaakin vilkuilla kiinteämpää naista.
Tuolla logiikalla velat sitten uhraa vartaloaan miehille miesten takia ja niitä ärsyttää, että muut naiset eivät välitä miesten palvomisesta ja hyväksyy luonnollisen vartalonsa.
Kyllä minä koen tämän synnyttämättömän vartaloni ihan luonnollisena ja hyväksyn sen.
En kuitenkaan mitenkään pyhitä sitä miehille, mutta en myöskään pahastu ihailevista katseista.
No ymmärrä sitten, että synnyttänytkin hyväksyy luonnollisena vartalonsa, eikä mitenkään pyhitä sitä kenellekään :)
Jos näkisit miehen katseen kun hän ensimmäistä kertaa näkee vastasyntynyttä vauvaansa, et välittäis noista "ihailevista katseista" sen kummemmin enää.Mies joka vauva-ajan päätteeksi (tai jopa aikana) lähtee lätkimään. Äidit eivät ymmärrä, että perheen arvostus ja paikka on muuttunut nykymaailmassa, mies voi välittää lapsesta, mutta se ei takaa vastuun ulottumista äitiin, jonka voi vaihtaa lapsettomaan tai yh:on kun seksikään ei enää kiinnosta.
Perheen perustaminen on riskaabelia jos haluaa koko paketin (eikä vain sitä lasta), monet huomaavat jäävänsä lasten kanssa yksin ja sitten on se kroppakin ja jaksaminen, ura ym. mennyt, eikä luvattua palkintoa pyhänä äiti-Mariana ja ydinperheenä omakotitalossa tullutkaan.
Ja jottei miestä vastuutettaisi mistään, syynä ovat ne itselliset, ei-urhauksia-tehneet, mielenkiintoiset ja simpsakat lapsettomat, jotka vailla mitään ansioita perivät maan ja miehet. Over and out.
Kuka täysjärkinen nainen sitoutuu sellaiseen mieheen? Joku "sosiaalitapaus" vain. Tosi kärjistetty näkymää.
Olen nähnyt eroja ihan keskiluokkaisissa perheissä, ovatko ne "sellaisia miehiä" sitten olleet, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoja toi vapaaehtoinen lapsettomuus kiinnostaa.. En ainakaan itse ole koskaan kuullut kenenkään sen enempää paheksuvan tai ihmettelevän asiaa. Mielestäni enemmän velat huutelee, että kuinka typerää on tehdä lapsia. ja kunka lapset pilaavat niitä hauavienkin elämän.
Ilmeisesti et ole itse vapaaehtoisesti lapseton ja aikuinen? Jos olisit, niin olisit kyllä kuullut vähintäänkin ihmettelyä. Ei tietysti parikymppistä lapsetonta kukaan ihmettele, mutta 30+ on jo vähän toinen juttu.
Siitäkin päättelen että sulla on lapsia tai haluat niitä, koska olet sitä mieltä että "velat ne enemmän huutelee". Kuten täällä jo taidettiin sanoa, niin ainahan kaikki huomaa sen ITSEENSÄ kohdistuneen kritiikin ja paheksunnan ;) Kaikki muu jää helposti huomaamatta ja sitten väitetään ettei sitä ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että yhteiskunnallisesti lapsettomien naisten yleistyminen nimenomaan on uhka perheille. Enemmän naisia jotka eivät ole niin syvällä siinä omassa perhe-elämässä, joilla on aikaa huolehtia itsestään, eikä tarvetta jäädä epäsopivan kumppanin kanssa kulisseja leikkimään lasten takia, vaihtaa voi kun rakastuu.
Miehet voivat nähdä lapsettoman parisuhteen helpottavana ainaisen vastuun sijaan, lapset korkeintaan viikko-viikko, yleensä vähemmän kun äidilleen jäävät. Eli lapsettomat ovat markkinoilla sekä perheellisille, että vela-miehille ja äidit tietävät tämän.
Kyllä juuri näin. Niin kuin aikaisemmin tuolla sanoin että perheelliset naiset kokevat vela-naiset uhkana.
Nyt kun on jo ihan arkipäivää ottaa ero tai vaihtaa vaikka olsi kuinka se perhe siinä.
Mulla kaksi teiniä ja nykyään ymmärrän jos joku ei halua lapsia.
Valtava rakkaus ja jatkuva päänvaiva.
Aina jotain mikä rasittaa.
Mies sanoi että elämän pitäisi olla rauhallista ja minä sanoin että mitäs teit lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoja toi vapaaehtoinen lapsettomuus kiinnostaa.. En ainakaan itse ole koskaan kuullut kenenkään sen enempää paheksuvan tai ihmettelevän asiaa. Mielestäni enemmän velat huutelee, että kuinka typerää on tehdä lapsia. ja kunka lapset pilaavat niitä hauavienkin elämän.
Ilmeisesti et ole itse vapaaehtoisesti lapseton ja aikuinen? Jos olisit, niin olisit kyllä kuullut vähintäänkin ihmettelyä. Ei tietysti parikymppistä lapsetonta kukaan ihmettele, mutta 30+ on jo vähän toinen juttu.
Siitäkin päättelen että sulla on lapsia tai haluat niitä, koska olet sitä mieltä että "velat ne enemmän huutelee". Kuten täällä jo taidettiin sanoa, niin ainahan kaikki huomaa sen ITSEENSÄ kohdistuneen kritiikin ja paheksunnan ;) Kaikki muu jää helposti huomaamatta ja sitten väitetään ettei sitä ole olemassakaan.
No olen vela 33v., en ole törmännyt ihmettelyyn. Joku kysynyt onko lapsia, vastatessani kielteisesti on aihe jäänyt siihen. Läheiset tietää etten lapsia halua, muille en ole asiaa sen kummemmin avannut. Ei ihmettelyä, vaikka parisuhteessa pidempään ja lähes aina ollut, olen vain sanonut, ettei kiinnosta lainkaan.
Minusta 20-25v. ei ole vielä vela koska mieli muuttuu monesti, kun kyseessä on nuori ihminen.
Minä olen aina halunnut lapsia ja tulen niitä varmasti jossain vaiheessa hankkimaan. Muiden lapsettomuus tai lapsien hankkiminen ei kuitenkaan ole mulle mikään ongelma. Jos jompikumpi näistä aiheuttaa jollekkin ihmetystä, jopa raivoa, suosittelen hakemaan hoitoa. Antaa muiden elää elämänsä niin kuin tahtoo ei se sinulta ole pois.
Vela väittää, että juuri hänen elämäntyylinsä on muiden mielestä niin mielenkiintoinen, että se herättää muissa voimakkaita tunteita. Itkupotkuraivoa suorastaan.
Muut velat alkavat raivoamaan, että ei kiinnosta jos raivoavat.
Velat säälivät toinen toisiaan.
Ketään muuta ei kiinnosta.
Tarvitseeko velat jonkun tukiryhmän, kuulostatte hirveän yksinäisiltä ihmisiltä.
Olen tiennyt jo ennen murrosikään tulemista oman kohtaloni; olla vela. Edelleen yli kolmikymppisenä päätös on ja pysyy enkä voisi tyytyväisempi olla. Elämässäni on toki lapsia, vaikka eivät omia ole. Nuoret ja lapset kiinnostavat ja pidän heistä, mutta oman perheen perustaminen ei vaan sovi minulle. Mies on ja hänellä on omat lapset edellisestä liitosta eikä uusia toivo, ellen itse halua.
Minulla on kaikki vapaus elää itseni näköistä elämää ja harrastaa sijoittamista, luoda itselleni hyvät eläkesäästöt ja matkustella. Rakastan itseni kehittämistä ja elämää vapaana. Ja nauttia parisuhteesta ilman ruuhkavuosien aiheuttamaa stressiä.
Munasoluja haluaisin luovuttaa, ja sen toki voin tehdä. Että joku lapseton saa mahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vela väittää, että juuri hänen elämäntyylinsä on muiden mielestä niin mielenkiintoinen, että se herättää muissa voimakkaita tunteita. Itkupotkuraivoa suorastaan.
Tarvitseeko velat jonkun tukiryhmän, kuulostatte hirveän yksinäisiltä ihmisiltä.
Veikö vela miehesi? Vai mistä moinen katkeruus ja harmistus?
Mutta tämähän se keskustelun pointti juuri oli, että kyllä niitä naisia riittää jotka jostain syystä eivät sulata lapsettomuus valintaa. Syy voi olla niinkin yksinkertainen kuin kateus vapautta kohtaan tai uhkana pitäminen.
Vierailija kirjoitti:
On tabu, että yksinäinen voi olla myös perheellisenä, luulisin jopa että on yllättävän yleistä. Jos parisuhde ei ole tikissään, ei siitä lapsestakaan ihan pienenä vielä oikein seuraa ole. Jos ympärillä ei ole samassa elämäntilanteessa olevia, monet sosiaaliset kuviot voi rajoittua lapsen takia. Kun taas lapsettomilla usein sosiaalisesti vilkas elämä kun aikaa ja voimia on tavata ystäviä, yleensä muun sos.piirin tärkeys korostuu ja näiden eteen nähdään vaivaa.
Kehottaisin jokaista suuntaan tai toiseen itkevää odottelemaan että mittärissa on ikävuosia 50. Sen jälkeen voitte sitten miettiä että kiinnosteleeko teitä vielä, ja kuinka paljon, kenenkin lapsettomuus tai lapsellisuus. Nuoret ihmiset jaksavat paasata, mutta kun hedelmällinen ikä on ohi, ja lapset aikuisia, niin tekin vain mietitte että miksihän minua raivostutti tämä asia niin paljon silloin nuorempana ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tabu, että yksinäinen voi olla myös perheellisenä, luulisin jopa että on yllättävän yleistä. Jos parisuhde ei ole tikissään, ei siitä lapsestakaan ihan pienenä vielä oikein seuraa ole. Jos ympärillä ei ole samassa elämäntilanteessa olevia, monet sosiaaliset kuviot voi rajoittua lapsen takia. Kun taas lapsettomilla usein sosiaalisesti vilkas elämä kun aikaa ja voimia on tavata ystäviä, yleensä muun sos.piirin tärkeys korostuu ja näiden eteen nähdään vaivaa.
On tabu eli siitä ei kuule mutta vahvasti luulet. Ja se luulo lohduttaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen vela 33v., en ole törmännyt ihmettelyyn. Joku kysynyt onko lapsia, vastatessani kielteisesti on aihe jäänyt siihen. Läheiset tietää etten lapsia halua, muille en ole asiaa sen kummemmin avannut. Ei ihmettelyä, vaikka parisuhteessa pidempään ja lähes aina ollut, olen vain sanonut, ettei kiinnosta lainkaan.
Sama täällä. Olen 35 v. enkä ole mitään ikäviä kommentteja kuullut.
Ehkä joku seniori-ikäinen sukulainen tai tuttava on joskus kysynyt, onko lapsia joskus tulossa, mutta en minä kysymistä tai edes ihmettelyä (mitä en siis itse ole kuullut) vielä minään "raivona" pidä.
Tuntuu, että naisena aina saa vihat niskaansa, teki niin tai näin. Jos et halua lapsia, sinua vihataan ja jos sinulla on lapsia, silloin sinua ainakin vihataan. Ja lapsiasi.Ainakin kaupoissa. Ja busseissa. Pitäisi vaan pysytellä sisällä. Tämä on niin surullista, vaikka minusta tuntuu, ettei tämä ilmiö ole kuin netissä? Minulla on lapsia ja minulla on myös lapsettomia ystäviä. En todellakaan vihaa heitä tai muita, jotka eivät halua lapsia.
Arvon naiset, ei käännytä toisiamme vastaan,vaan ollaan toistemme puolella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikö vela miehesi? Vai mistä moinen katkeruus ja harmistus?
Mutta tämähän se keskustelun pointti juuri oli, että kyllä niitä naisia riittää jotka jostain syystä eivät sulata lapsettomuus valintaa. Syy voi olla niinkin yksinkertainen kuin kateus vapautta kohtaan tai uhkana pitäminen.
Miksi velat aina pitävät sellaisia ihmisiä katkerina, joilla on parempaa tekemistä kuin kuunnella heidän 24/7 lauluaan velana olemisesta?
Kaikki ihmiset maailmassa ei vaan nyt ole kiinnostuneita siitä miten elämäsi elät. Varmasti tuntuu pahalta mutta yritä kestää.
ADHD:t . Ei mahda mitään (((