Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa

Vierailija
27.02.2018 |

Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.

Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”

Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.

https://yle.fi/uutiset/3-10094783

Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen

Kommentit (442)

Vierailija
61/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään ongelmaa ole kunhan vaan pysyvät sinkkuina ja seksittöminä.

Miksi minun pitäisi olla sinkku ja "seksitön"?

Vierailija
62/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse säälin lapsettomia naisia, mutta jokainen valitsee polkunsa.

Itse säälin äitejä. Etenkin nuoria äitejä. Kyllä sen näkee naamasta että ei hyvin mene

Älä turhaan! Vauvan hoito on ollut mitä helpoin, onnellisin ja palkitsevin duuni, mitä olen koskaan tehnyt. Jos tästä maksettais, kuten normista palkkatyöstäni, niin voisin tehdä tätä aina ☺️

Vierailija
64/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä on tapahtunut muutos viime aikoina, ja tällä tarkoitan sitä että lapsettomia on nykyisin enemmän. Asiasta jopa uutisoidaan, kun pari vuotta sitten Väestöliittokin kommentoi lähinnä "se on pieni marginaaliryhmä, jolla ei ole merkitystä" ja velat hieman leimattiin jonkinlaisen trauman tai mt-ongelman omaaviksi "ikävä lapsuus ja hoitamattomat pelot aiheuttavat synnytyspelkoa tai vapaaehtoista lapsettomuutta". Niitä juttuja oli ikävä lukea tällaisena onnellisen lapsuuden eläneenä, fyysisesti ja henkisesti terveenä ja pitkäaikaisessa suhteessa elävänä velana.

Toinen suhtautumistapa oli naureskelu "kyllä se mieli muuttuu" silloin kun olin parikymppinen kasarilla. Sitä kuulee yhä myös täällä. Mielestäni loukkaavinta on kuitenkin sanoa "kun rakastut oikeaan henkilöön, haluat lapsia". Tällä kommentilla mitätöidään parisuhde ja parin keskinäinen rakkaus ja intohimo vääräksi ja huonoksi kun "et lapsiakaan halua". Se on julmaa ja rumaa.

Eikö se Anna Wahlgren, itseoppinut lastenhoitoguru, jolla on yhdeksän lasta seitsemän miehen kanssa aina hoe että "rakkaus tahtoo lapsen" eli että oikeassa rakkaudessa haluaa välittömästi lapsen sen toisen kanssa. Noh, hänen maineensa on muutenkin kaiketi pahemman kerran ryvettynyt ainakin yhden lapsen avautumisen takia.

Vierailija
65/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoisesti lapseton. Maailma on ilkeine ihmisineen aivan liian kamala paikka, että olisin koskaan edes harkinnut jälkikasvun hankkimista. Ymmärrän kyllä, että suurimmalla osalla ihmisistä on biologian sanelema pakko hankkia lapsia, tai sitten sosiaalinen paine pakottaa siihen. Itse olen päättänyt jo vuosikymmeniä sitten, että asetun noiden asioiden yläpuolelle. Voin oikeasti elää vapaasti elämääni esim. matkustellen ja mieheni kanssa pienestä luksuksesta nauttien :). Lisäksi minulla on koira. Ne ovat niin paljon ihanampia kuin räkänokkaiset kilju-iitat ja -elmerit. Hyi, puistattaa ajatuskin jostain kiljuvasta älykääpiöstä johon on sidottu loppuiäkseen.

Vierailija
66/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies- tai lapsentekoasiat ei kuulu kellekkään. Piste. N45

Vierailija
67/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että tämä perheelliset vastaan velat -ilmiö on todellinen lähinnä täällä av:lla.

Itse olen vela, eikä tämä ole ollut ikinä mikään ongelma kenellekään lähipiirissäni. Aina silloin tällöin kuulee joltain kaukaisemmalta tutulta/sukulaiselta perinteisen fraasin "ootappa vaan kun tapaat sen oikean". Tämä ei herätä itsessäni mitään ärsytystä, oma valintani kun on niin itsestään selvä.

Vastaavasti lapset ja lapsiperheet eivät herätä minussa mitään ärsytyksen saatika inhon tunteita. Pidän lapsista ja kunnioitan muiden valintoja. Lisäksi olen maailman paras kummitäti kaverini lapselle ;)

En ole myöskään huomannut täältä tuttua vastakkainasettelua muiden tuntemieni velojen ja lapsiperheellisten keskuudessa.

Hyvä että olet fiksujen ihmisten parissa, mutta valitettavasti raivoilmiö ei esiinny vain täällä Ylen jutussa sanotaan:

Etenkin naisten päätös lapsettomasta elämästä on yhä edelleen vaikea pala monelle. Julkaisimme tammikuussa

jotka eivät tee lapsia ympäristösyistä.

Osa jutusta saamastamme palautteesta oli todella raivoisaa. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.

Juttuun haastattelemamme naiset tiesivät jo ennakolta, millaisia osa reaktioista tulisi olemaan. He halusivat suojautua niiltä ja esiintyivät sivuillamme nimettöminä.

Vapaaehtoisesti lapsettomista miehistä kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”

Somessa tai anonyymissä palautteessa on toki helpompaa riehua kuin livenä, mutta kyllä tätä joutuu livenäkin kohtaamaan. Ja se pinnan alla oleva raivo on niin valtaisaa, että se ihan oikeasti pelottaa.

Vierailija
68/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te säälitte ketään? Miksi joku säälii lapsetonta? Entä miksi joku sälii nuorta äitiä?! Oikeesti mitä h*lvettiä. Antakaa ihmisten elää rauhassa, ette voi tietää ulkopuolisen elämästä yhtään mitään! Tai välttämättä edes läheisen elämästä!

Luulen, että suuri osa ihmisistä saakin olla rauhassa. Itsekään en osallistu näihin ketjuihin kuin harvoin. Olen tyytyväinen omiin valintoihini ja elämääni eikä minulla ole mitään tarvetta tyrkyttää sitä muille. kaltaiseni harvoin kirjoittavat kokemuksistaan, sen sijaan jos olisi negatiivisia kokemuksia niin silloin kirjoittelisi. Tai jos olisi henkisesti huterampi voisi pönkittää omia valintoja kritisoimalla toisten lapsettomuutta/lapsia. Siksi nää ketjut ja vastailut toimittajien juttuihin hieman vääristää, kyllä me suomalaiset olemme fiksumpia ja suvaitsevaisempia ihmisten valinnoille kuin näiden perusteella näyttää.

Vierailija
69/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa te sinkut ja velat teette täällä VAUVA palstalla???!!!

Sinkkuko ei voi olla vanhempi? Ketkä täällä muuten mielestäsi oikeasti saavat olla?

Vierailija
70/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen huomio tuo, että vapaaehtoisesti lapsettomien miesten juttu ei aiheuttanut raivoviestejä. Veikkaan syyksi kahta asiaa:

1) naisille kohdistetut raivoviestit tuli niiltä katkeroituneilta "miesasia"-trolleilta, jotka muutenkin itkupotkuraivaroi kaikista etäisestikin naisiin liittyvistä asioista ympäri nettiä. Ihan sama mikä on aihe, syy on naisten ja niitä h**ia saa vapaasti solvata!

tai

2) miesten lapsettomuuden oletetaan usein johtuvan naisesta, tavalla tai toisella. Oliko se just tässä jutussa kun joku kertoi, että puolitutut miehet käskevät hankkia lapsia toisen naisen kanssa, jos oma ei halua. WTF? Ja mun mieheni (myös vela, kuten minä) sukulainen vaati sitä "ettimään nuoremman akan" kun kakaroita ei hänelle sopivassa ajassa alkanut kuulua. Siis oikeasti, 2010-luvulla!! :D Jollei tule mieleen ettei mies ihan itse ehkä halua lapsia, niin kai sentään voi käydä mielessä sellainen mahdollisuus, että se hedelmättömyyden "vika" onkin miehessä eikä aina naisessa?

Vierailija
71/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela voi olla myös parisuhteessa ihmisen kanssa, jolla on lapsia. Onko sellainen tullut mieleen?

Vierailija
72/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän musta nykyään tuntuu, että perheellisiä vihataan. Äitejä ja kotiäideistä nyt puhumattakaan. Pikkulapsia ja vanhempia inhotaan ja kotiäitiyttä vihataan.

Joo joo. Lihavia vihataan ja laihoja vihataan, vanhoja vihataan ja nuoria vihataan, työttömiä vihataan ja opiskelijoita ja kotiäitejä samoin, koiria vihataan ja lapsia ja kissoja ja kesyrottia... kaikkihan on aina sitä mieltä, että JUURI HEIDÄN ihmis-/tms. ryhmäänsä jotenkin vihataan ja sorretaan. Missä vaiheessa elämästä tuli kilpailu, että ketä nyt vihataankaan kaikista eniten?

Vierailija
73/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse säälin lapsettomia naisia

Kiitos hyvistä nauruista :D

Vierailija
74/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse säälin lapsettomia naisia

Kiitos hyvistä nauruista :D

Juu, joku ei nyt kestä sitä, että on itse perheellinen ja purkaa sen tuolla tavalla. Myöntäisi vain suoraan, että on kateellinen lapsettomille ja puhisee kiukusta, että on hankkinut itse lapsia.

Vierailija
75/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän musta nykyään tuntuu, että perheellisiä vihataan. Äitejä ja kotiäideistä nyt puhumattakaan. Pikkulapsia ja vanhempia inhotaan ja kotiäitiyttä vihataan.

Kyllä todellakin, vanhemmat ovat kakkosluokan kansalaisia. Ja perheelliset itsekin ovat onnettomia siitä, että ovat perheellisiä.

Vierailija
76/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todellakin, vanhemmat ovat kakkosluokan kansalaisia. Ja perheelliset itsekin ovat onnettomia siitä, että ovat perheellisiä.

Onko tästä tullut joku mt-potilaiden kokoontumispalsta? Mistä mielisairaalasta näistä viestejä lähetellään?

Vierailija
77/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse säälin lapsettomia naisia, mutta jokainen valitsee polkunsa.

Itse säälin äitejä. Etenkin nuoria äitejä. Kyllä sen näkee naamasta että ei hyvin mene

Nimenomaan. Montako hymyilevää äitiä olet nähnyt? Oli ikä mikä tahansa? Siinäpä se.

Vierailija
78/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikein hyvin heti ekalla sivulla vela toivoi äideille hyvää. Minä myös.

Mikä tässä on nyt vaikeaa?

Eikö saa olla lapseton? Entä minä? Halusin lapsiperheen, ei onnistunut.

Nyt on monta hyvää kummilasta, 3 kpl, ja koetan olla kiva täti. Miten nyt tämäkin osallistuminen on lapsilta pois? Miettikää, ja kirjoittakaa sitten.

Vierailija
79/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että tämä perheelliset vastaan velat -ilmiö on todellinen lähinnä täällä av:lla.

Itse olen vela, eikä tämä ole ollut ikinä mikään ongelma kenellekään lähipiirissäni. Aina silloin tällöin kuulee joltain kaukaisemmalta tutulta/sukulaiselta perinteisen fraasin "ootappa vaan kun tapaat sen oikean". Tämä ei herätä itsessäni mitään ärsytystä, oma valintani kun on niin itsestään selvä.

Vastaavasti lapset ja lapsiperheet eivät herätä minussa mitään ärsytyksen saatika inhon tunteita. Pidän lapsista ja kunnioitan muiden valintoja. Lisäksi olen maailman paras kummitäti kaverini lapselle ;)

En ole myöskään huomannut täältä tuttua vastakkainasettelua muiden tuntemieni velojen ja lapsiperheellisten keskuudessa.

Sinä oletkin päästäsi terve. Täällä palstalla kun käy vähän toisenlaista väkeä purkamassa patoutumiaan ja katkeruuttaan.

Vierailija
80/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä missä maailmassa mutta en mä ainakaan koe että mua olisi koskaan vihattu, syrjitty, säälitty tai mitään muutakaan siksi että mulla ei ole lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi