Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa

Vierailija
27.02.2018 |

Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.

Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”

Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.

https://yle.fi/uutiset/3-10094783

Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen

Kommentit (442)

Vierailija
21/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tahattomasti lapseton nainen. Olen terve, hoikka nainen hoitoalalta eli oikein tyypillinen nainen, jonka luulisi lapsia haluavan. Noh, niin minä haluaisinkin mutta enpä saa! Hoitoihin en ryhdy, eli joko luomusti alkaa raskaus tai on alkamatta. No nyt ikää on jo lähemmäs 40v joten eiköhän se ollut siinä. Ihana rakas sama mies pysynyt rinnalla 17- vuotiaasta lähtien.

Mutta siis asiaan. Jos minulta joku kysyy lapsiasiasta, on se aivan valtavan törkeää ja raukkamaista. En voi sietää sitä, jos joku edes yrittää ottaa asian puheeksi. Olen kyllä sinut lapsettomuuteni kanssa ja koen eläväni todella hyvää elämää, sillä minulla on elämässä aina ollut kaikki hyvin ja läheisillä myös. Eli siunattu minua todellakin on, edes tähän ikään mennessä ei yhtään mitään kamalaa ole koskaan kellekään lähipiirissä tapahtunut.

Pointti on se, että älkää ikinä miettikö toisten lapsettomuutta! Toiset ovat tarkoituksella lapsettomia, mutta toiset eivät! Sinä et ikinä voi tietää, kumpaan ryhmään se joku henkilö kuuluu. Asia on TODELLA arka!

Asia voi olla arka ja sen myöntäminen vielä arempi paikka. Mitäs jos kuitenkin alkaisit pohtimaan asiaa toisinpäin, että kertoisit suoraan, ettet niitä saa. Siihen suhtaudutaan tänä päivänä uskomattoman hyvin. Ennen maho nainen oli häpeäksi, muttei enää. Huomaat ajan saatossa, että teitä on monta. Samalla lähipiirisi lakkaisi kysymästä sinulta yhä uudelleen arkaa asiaa. Olet vain turhaan kieltämisen kierteessä. Uskalla olla haavoittuva. Ennenpitkää lähipiirisi kuitenkin arvaa, ettet niitä saa. Kyllä ihmiset lopulta vaistoaa, onko lapsettomuus oma tahto. Avoimuudella voit saada jotain muuta sisältöä tai apua elämään. Tiedän pariskuntia, joilla ollut sama ongelma ja ovat saaneet yllättävältä taholta apua ongelmiinsa.

Vierailija
22/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoisesti lapseton 33v nainen. Uskon, että perhe-elämä on todella antoisaa henkilölle, joka lapsia haluaa. Kyllä minä myös hoidan ihan mielelläni läheisten lapsia tarvittaessa. Meidän lähipiirissä menee hyvin, kukaan ei ikinä ole kyseenalaistanut valintaani enkä minäkään kenenkään valintaa. Enkä ymmärrä miksi joku niin tekee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstailevat velat menevät yli ymmärryksen.

Tämän palstan keskusteluista vain pieni osa koskee lapsia.

Ap

Vierailija
24/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut umpikonservatiivisia miehiä, jotka todellakin suuttuvat naisen lapsettomuudesta. Naisilta harvemmin kuulee sen kummempaa kommenttia. Samaiset miehet tietysti kiukustuvat myös "uraäideistä", varsinkin siinä vaiheessa kun huomaavat etteivät he työpaikalla jättäydykään sivuun vaan jatkavat miesten aseman uhkaamista. Usein kyseiset miehet kommentoivat naisia ylipäänsä ilkeästi selän takana. Sitä en tiedä, miten he suhtautuvat lapsettomiin miehiin.

Vierailija
25/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntema vela on kätilö. Auttaa uusia ihmisiä syntymään.

Vierailija
26/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän musta nykyään tuntuu, että perheellisiä vihataan. Äitejä ja kotiäideistä nyt puhumattakaan. Pikkulapsia ja vanhempia inhotaan ja kotiäitiyttä vihataan.

No oli miten oli, ainoastaan perheelliset ja erityisesti lapsiperheet kiinnostavat poliitikkoja. Eli siitä näkökulmasta olisin ehkä aika tyytyväinen jos olisin perheellinen. Yksinelävien asema on selvästi heikompi kuin esim yh-vanhempien, mutta se ei kiinnosta ketään eikä siitä saa puhua, koska lapsen saaneet ovat automaattisesti muita arvokkaampia.

Vierailija
27/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse säälin lapsettomia naisia, mutta jokainen valitsee polkunsa.

Sääli satuttaa. Älä sääli. Et ole muita ylempi.

Vierailija
28/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstailevat velat menevät yli ymmärryksen.

Tämän palstan keskusteluista vain pieni osa koskee lapsia.

Ap

Tämä palsta on nykyään lähinnä vauvavihamielinen, sinänsä yllättävää vauvapalstalta... äidit ovat varmasti kiireisempiä kuin täällä partioivat sinkut velat.... onnex mul ei oooooo lapsia tyyliin.

Vierailija
29/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli tarkoitus seurata tämän ketjun etenemistä aina sinne yhteentoista asti, mutta on pakko mennä nukkumaan. Kova päänsärky ja aikainen aamuherätys. Kiitos kuitenkin keskusteluun osallistuneille.

Ap

Vierailija
30/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tahattomasti lapseton nainen. Olen terve, hoikka nainen hoitoalalta eli oikein tyypillinen nainen, jonka luulisi lapsia haluavan. Noh, niin minä haluaisinkin mutta enpä saa! Hoitoihin en ryhdy, eli joko luomusti alkaa raskaus tai on alkamatta. No nyt ikää on jo lähemmäs 40v joten eiköhän se ollut siinä. Ihana rakas sama mies pysynyt rinnalla 17- vuotiaasta lähtien.

Mutta siis asiaan. Jos minulta joku kysyy lapsiasiasta, on se aivan valtavan törkeää ja raukkamaista. En voi sietää sitä, jos joku edes yrittää ottaa asian puheeksi. Olen kyllä sinut lapsettomuuteni kanssa ja koen eläväni todella hyvää elämää, sillä minulla on elämässä aina ollut kaikki hyvin ja läheisillä myös. Eli siunattu minua todellakin on, edes tähän ikään mennessä ei yhtään mitään kamalaa ole koskaan kellekään lähipiirissä tapahtunut.

Pointti on se, että älkää ikinä miettikö toisten lapsettomuutta! Toiset ovat tarkoituksella lapsettomia, mutta toiset eivät! Sinä et ikinä voi tietää, kumpaan ryhmään se joku henkilö kuuluu. Asia on TODELLA arka!

Asia voi olla arka ja sen myöntäminen vielä arempi paikka. Mitäs jos kuitenkin alkaisit pohtimaan asiaa toisinpäin, että kertoisit suoraan, ettet niitä saa. Siihen suhtaudutaan tänä päivänä uskomattoman hyvin. Ennen maho nainen oli häpeäksi, muttei enää. Huomaat ajan saatossa, että teitä on monta. Samalla lähipiirisi lakkaisi kysymästä sinulta yhä uudelleen arkaa asiaa. Olet vain turhaan kieltämisen kierteessä. Uskalla olla haavoittuva. Ennenpitkää lähipiirisi kuitenkin arvaa, ettet niitä saa. Kyllä ihmiset lopulta vaistoaa, onko lapsettomuus oma tahto. Avoimuudella voit saada jotain muuta sisältöä tai apua elämään. Tiedän pariskuntia, joilla ollut sama ongelma ja ovat saaneet yllättävältä taholta apua ongelmiinsa.

En ole se jolle vastasit, mutta huomauttaisin että omista erittäin kipeistä ja henkilökohtaisista asioista kertominen on myös ehdottomasti vapaaehtoista, eikä tällaisissa asioissa voi KUKAAN ulkopuolinen tulla kertomaan kuinka toisen pitäisi toimia. Se on ehdottmasti jokaisen oma päätös, mitä kertoo, koska ja kenelle. Sitä kipeää asiaa jaksaa käsitellä silloin kun jaksaa ja niiden ihmisten kanssa joiden kanssa jaksaa ja muuten pitää saada olla ihan rauhassa. Ja lisäksi vielä sellainen asia, että vihjailut siitä että joillain ihmisillä ikävä tilanne on muuttunut yllättävästi kivaksi, satuttavat tahattomasti lapsetonta tosi syvästi. Vika ei ole kertomatta jättävässä vaan vika on niissä, jotka tuomitsevat lapsettoman, oli syy mikä tahansa.

Vierailija
31/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis asiaan. Jos minulta joku kysyy lapsiasiasta, on se aivan valtavan törkeää ja raukkamaista. En voi sietää sitä, jos joku edes yrittää ottaa asian puheeksi.

Minusta taas kaikki ehdottomat mielipiteet ovat pahasta, myös sinun.

Kiehu tuskissasi, jos olet itsekin valmis toiset tuomitsemaan.

Vierailija
32/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut naiset eivät vaan saa lapsia, ovat sinkkuja, keskittyvät itseensä ja työhön,tai eivät jaksa hoitaa niitä lapsia... ei maailmassa vaan kaikilla voi olla niitä ja minusta ainaki ihan hyvä jos kaikilla olisi niin miten me mahduttaisiin kaikki maapallolle😀

Vierailija
33/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis asiaan. Jos minulta joku kysyy lapsiasiasta, on se aivan valtavan törkeää ja raukkamaista. En voi sietää sitä, jos joku edes yrittää ottaa asian puheeksi.

Senkus kiehut tuskissasi, jos olet itsekin valmis toiset tuomitsemaan.

Vierailija
34/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo vain ihmisen omasta epävarmuudesta, jos raivostuu muiden valinnoista. Useinhan ihmistä ärsyttää ja raivostuttaa muissa ihmisissä juuri sellaiset piirteet, jotka on itsessään tukahduttanut, tai sellaiset asiat, joihin ei itse ole uskaltanut ryhtyä tai joita ei itselleen uskalla sallia. Aidosti elämäänsä tyytyväinen ja tasapainoinen ihminen ei tuohdu saati raivostu muiden valinnoista. Jos lapsettomuus ei ole ongelma jollekulle ihmiselle itselleen, ei se saisi olla ongelma myöskään kenellekään muulle. Samaa koskee tietysti mitä tahansa muutakin asiaa.

Vierailija
35/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkus kiehut tuskissasi, jos olet itsekin valmis toiset tuomitsemaan.

Ehdoton mielipide siitä, että ilkeys on pahasta, ei ole pahasta. Relativismi sen suhteen, ettei ilkeyttä saa sanoa pahaksi sen sijaan on. Ei toiselle saa sanoa asioita jotka satuttavat vain siksi, ettei saa olla ehdoton.

Vierailija
36/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se yleensä menee niin, että jos asiasta kertoo, niin ihmisiltä tulee "hyväntahtoisia" neuvoja, joista pitäisi olla kiitollinen tai alkavat kertoa tarinoita tutuistaan, jotka ovat kuitenkin yllättäen saaneet lapsia. Niihin kommentteihin sitten pitää hymyillä nätisti, koska eihän sovi, että lapseton sanoisi, että "juuri sinunlaisten kommentoijien ja neuvojien takia en ole lapsettomuudestani aiemmin kertonut".

Vierailija
37/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se yleensä menee niin, että jos asiasta kertoo, niin ihmisiltä tulee "hyväntahtoisia" neuvoja, joista pitäisi olla kiitollinen tai alkavat kertoa tarinoita tutuistaan, jotka ovat kuitenkin yllättäen saaneet lapsia. Niihin kommentteihin sitten pitää hymyillä nätisti, koska eihän sovi, että lapseton sanoisi, että "juuri sinunlaisten kommentoijien ja neuvojien takia en ole lapsettomuudestani aiemmin kertonut".

Juuri näin. Että pitäisi olla kiitollinen, koska sanoja kuitenkin "tarkoittaa hyvää", eikä suinkaan loukata. En voi sietää tuota ajatusta että lapsettomalla olisi joku velvollisuus tilittää omia erittäin henkilökohtaisia asioitaan muille, jos ei siltä tunnu. Vastaanotto saattaa olla ihan mitä tahansa, eikä aina ole voimia kohdata sitä.

Vierailija
38/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleispätevä neuvo kaikille kaikissa tilanteissa: Älä kysy toisten lapsentekoasioista ikinä koskaan missään mistään syystä. Ne eivät kuulu sinulle.

Vierailija
39/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton nainen on sellainen, joka ei ole suostunut yhteiskunnan ja miesten ikeen alle ja miesten alistettavaksi ruoka- ja tiskikoneeksi! Siksi muut naiset häntä kadehtivat ja vihaavat. Kun kerran lapset hankkii, ei niitä usein enää pois voi laittaa.

Vierailija
40/442 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JR_D kirjoitti:

Mielestäni naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat usein realisteja luonteensa suhteen. He tarvitsevat omaa tilaa ja tulevat pidemmän päälle huonosti toimeen esim. parisuhteessa. Monella on myös läheisyys- ja psyykkisiä ongelmia. Lisäksi mieheltä usein odotetaan todella paljon settingiin nähden. 

Sitten on tietysti niitä, jotka haluavat vain keskittyä itseensä ilman mitään käytännön estettä. Monesti tällaisia esteitä kuitenkin on käytännössä taustalla.

Oma kosketuspintani naistyyppiin on 28-30v. Elämän rajallisuuden tullessa vastaan laitetaan haku päälle. Toivon, että kumppani löytyy.

Hyvä että aloitit kommenttisi sanalla "mielestäni", sillä tämä on todellakin sinun henkilökohtainen mielipiteesi ja/tai kokemuksesi. Meitä on oikeasti ihan todella monenlaisia. Monet meistä eivät pidä siitä että meidät leimataan esimerkiksi läheisyys- tai mielenterveysongemaisiksi. Tai joksikin lifestyle-piipertäjiksi. Vaihtelua on paljon. Ei ehkä kannata kategorisoida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän