Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa

Vierailija
27.02.2018 |

Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.

Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”

Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.

https://yle.fi/uutiset/3-10094783

Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen

Kommentit (442)

Vierailija
281/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummastuttaa tämä kiinnostus toisten lastenhankkimiseen. Luulisi että kaikesta valittajat pikemminkin olisivat tyytyväisiä, kun ei kulu verorahoja lapsilisiin ja kouluihin lapsettomien kohdalla vaan jäävät selkeästi nettomaksajiksi.

Kerta kaikkiaan en ymmärrä, miten täysin vieraiden ihmisten lapsiluvut jaksavat kiinnostaa.

Jaa. Ikävää tuottaa pettymys ja kertoa, että esim. suurin osa syrjäytyneistä, vakavasti sairaista ja vammaisista ovat kylläkin lapsettomia... Eivätkä todellakaan mitään nettomaksajia, vaan suuri kuluerä. Muutenkin suurin osa suomalaisista on nettosaajia, täytyy olla aika hyvät tulot ja terveys, että jää maksupuolelle.

Vierailija
282/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ennemminkin sääliä jolla ei oo lasta/lapsia. Jäävät niin paljosta paitsi. [/quoteä]

Äläpäs nyt yritä huijata itseäsi, varsin hyvin tiedät että siinä ei jää mistään paitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ennemminkin sääliä jolla ei oo lasta/lapsia. Jäävät niin paljosta paitsi. [/quoteä]

Äläpäs nyt yritä huijata itseäsi, varsin hyvin tiedät että siinä ei jää mistään paitsi.

Äläpäs nyt yritä huijata itseäsi. Varsin hyvin tiedät, että jää paitsi.

Vit tu mitä typeryksiä.

Miksette kinaa mielummin siitä, kumpi on hienompi väri, punainen vai sininen? :D

Lapsikin ymmärtää, etteivät kaikki nauti samoista asioista ja elämäntyylistä. Toinen on aidosti onnellisempi lasten kanssa ja toinen ilman. On joko vajaa-öljyinen tai pahasti mielenvikainen jos ei tätä ymmärrä.

Vierailija
284/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vajaa-älyinen, ei öljyinen :D

Vierailija
285/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisyn ja vapaan abortin ansiosta/vuoksi ihmislajin evoluutio on nyt nopeampaa kuin koskaan.

Olemme matkalla kohti nykyistä lapsirakkaampaa aikakautta, kun lastenvihaahien geenit poistuvat kehittyneiden maiden geeniperimästä parissa sukupolvessa.

Se että ei halua omia lapsia ei tee kenestäkään lapsivihaajaa. Monilla omasta tahdostaan lapsettomilla on todella rakkaita kummilapsia, sukulapsia ja tuttujen lapsia.

Vierailija
286/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aivan raivon vallassa, lapsettomat ihmiset ovat kuin punainen vaate härälle... eikun ootas... hitsi, eihän mua oikeasti kiinnosta pätkääkään onko jollain lapsia vai ei.

Vierailija
287/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vit tu mitä typeryksiä.

Miksette kinaa mielummin siitä, kumpi on hienompi väri, punainen vai sininen? :D

Lapsikin ymmärtää, etteivät kaikki nauti samoista asioista ja elämäntyylistä. Toinen on aidosti onnellisempi lasten kanssa ja toinen ilman. On joko vajaa-öljyinen tai pahasti mielenvikainen jos ei tätä ymmärrä.

Itse en käyttäisi sanoja "jäädä jostakin paitsi" jos on vapaaehtoisesti lapseton. Itse ainakin lapsettomana koen saaneeni elämältä paljon enemmän kun aikaa jää muuhunkin kuin lapsen kasvattamiseen ja vaippojen vaihtamiseen ja mihin lie vanhempainiltoihin ja kaikkeen muuhun mitä lapsiperheen ja vanhemman elämään kuuluu. Kaikki mun aika on mun omaani ja saan käyttää sen just siihen mihin haluan. Monet haluavat käyttää aikansa lapsiinsa, minä en, enkä koe jääneeni mitään vaille kun kyseessä on oma valinta.

Vierailija
288/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyytikki kirjoitti:

Minulla itselläni on lapsia enkä heitä vaihtais mistään hinnasta pois. Minulla on tuttuja joilla on lapsia,ja tuttuja jotka ovat omasta halustaan lapsettomia. Heillä ei ole koskaan lastenhankkiminen käynyt kuulemma mielessäkään. Yksi heistä matkustelee ja seikkailee yksinään, toinen pariskuntana elää taiteilijaelämää.

Ei ole käynyt mielessäkään alkaa vitsailemaan tai urkkimaan aiheesta koska asia ei muille kuulu eikä minua edes kiinnosta. Tämän pariskunnan kanssa asia on tullut joskus ihan asiallisesti puheeksi ja tästä tiedän etteivät edes halua lapsia.

Mutta se Minua ärsyttää ja tyrmistyttää ihan oikeasti.että j

Jos jotkut perheelliset syyllistyvät kyselemään,vitsailemaan tai jopa syyllistämään lapsettomia,on lapsettomissa usein näissä keskusteluissa itsessäänkin vikaa!

Minusta todella epäkypsää ja ääliömäistä arvostella silloin toiselle rakkaita ihmisiä "rääkyviksi kakaroiksi"tai "ärsyttäviksi meluaviksi pennuiksi jotka huusivat koko bussimatkan/kauppareissun" tai kertoa perheellisen elämän olevan tyhjää,ainostaan rasittavaa ja paskaa pakkopullaa... Voisiko olla vain hiljaa kun ei lasten oikuista,kasvattamisesta tai myöskään perhe-elämän iloista mitään tiedä?

Tuttavasi ovat tehneet jumalaisen hyviä ratkaisuja. Taiteilijaelämä on loistovalinta, kun siihen on mahdollisuus. Ja tuo, joka matkustelee yksin, sekin on parempi kuin perheellisyys, mutta yksinäisempää kuin taiteilijaelämä. Joka tapauksessa upeita ratkaisuja. Niitä kun vertaa perheellisen elämään, niin mikä jää viimeiselle sijalle? Aivan.

Tunnen taiteilijapariskunnan jolla on lapsia, suurin osa perheellisistä tuttavistani matkustelee.

Perheet harrastavat yhdessä ja perheenjäsenet erikseen, luovat uraa, käyvät elokuvissa, teatterissa ihan missä vaan.

Lapsenvahteja maailmasta löytyy ja kun lapset kasvavat isoiksi vanhemmat voivat tehdä taas vapaasti mitä haluavat.

Jos vertailee lapsettomia ja lapsellisia pariskuntia sitten vanhempana , niin eivät ne lapsettomat pariskunnat ole elämässään tehneet yhtään sen ihmeempiä kuin ne joilla lapsia on.

Se mitä tekee ja saa aikaiseksi elämässään riippuu ihan muista tekijöistä.

En silti tarkoita että kaikkien pitäisi lapsia hankkia mutta oli sen verran harhainen kommentti että piti ihan vastata.

Vierailija
289/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aivan raivon vallassa, lapsettomat ihmiset ovat kuin punainen vaate härälle... eikun ootas... hitsi, eihän mua oikeasti kiinnosta pätkääkään onko jollain lapsia vai ei.

Niin, koska aloituksessa viitattiin lapsettomien naisten saaneen raivokkaita kommentteja, kun taas miesten ei, tämä tarkoitti tietysti, että kaikkien, etenkin juuri sinun, pitäisi olla kiinnostunut tai raivon vallassa. Paljon jaksatte todistella välinpitämättömyyttänne :D

Vierailija
290/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisyn ja vapaan abortin ansiosta/vuoksi ihmislajin evoluutio on nyt nopeampaa kuin koskaan.

Olemme matkalla kohti nykyistä lapsirakkaampaa aikakautta, kun lastenvihaahien geenit poistuvat kehittyneiden maiden geeniperimästä parissa sukupolvessa.

Se että ei halua omia lapsia ei tee kenestäkään lapsivihaajaa. Monilla omasta tahdostaan lapsettomilla on todella rakkaita kummilapsia, sukulapsia ja tuttujen lapsia.

Ja valitettavasti moni sellainenkin joka ei edes pidä lapsista päätyy hankkimaan lapsia siitä huolimatta. :(

Vierailija
291/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huolisi parisuhteeseen akkaa, joka haluaa porsia tai on yh. Lapsettomuus on minulle elinehto, josta en tingi lainkaan.

M44

Itse en taas huolisi parisuhteeseen naista, joka on vela tai maho. Haluan ehdottomasti lapsia, siitä en ole valmis tinkimään.

M36

Vierailija
292/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vit tu mitä typeryksiä.

Itse en käyttäisi sanoja "jäädä jostakin paitsi" jos on vapaaehtoisesti lapseton. Itse ainakin lapsettomana koen saaneeni elämältä paljon enemmän kun aikaa jää muuhunkin kuin lapsen kasvattamiseen ja vaippojen vaihtamiseen ja mihin lie vanhempainiltoihin ja kaikkeen muuhun mitä lapsiperheen ja vanhemman elämään kuuluu. Kaikki mun aika on mun omaani ja saan käyttää sen just siihen mihin haluan. Monet haluavat käyttää aikansa lapsiinsa, minä en, enkä koe jääneeni mitään vaille kun kyseessä on oma valinta.

Hienoa. Siltikin tässä ketjussa näyttää olevan paljon ihme jankkaajia, jotka eivät ymmärrä, että erilaiselle ihmiselle se lasten hankkiminen taas on se asia, joka tekee elämästä paljon parempaa. Mikseivät jotkut voi sitä hyväksyä? Ihan omituista porukkaa täällä.

Vierailija
293/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Tänne ketjuun nyt on vaan eksynyt näitä vihaajia. Oikeassa elämässä en ole sellaista huomannut ollenkaan, joten ehkä nämä mt-ongelmaiset vihaajat kiehuvat lähinnä niissä omissa itsemurhayksiöissään.

Pitää kyllä todellakin olla jotain pahasti vialla, jos toisten lasten hankinta tai lapsettomuus pistää vihaksi.

Vierailija
294/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä teitä haukutaan ja saatte negatiivista palautetta elämäntyylistänne? Itse olen sosiaalinen nainen ja kukaan ei ikinä kommentoi valintojani negatiivisesti.

Vierailija
295/442 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi omia valintoja täytyy perustella. Kukin tyylillään.

Vierailija
296/442 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En huolisi parisuhteeseen akkaa, joka haluaa porsia tai on yh. Lapsettomuus on minulle elinehto, josta en tingi lainkaan.

M44

Itse en taas huolisi parisuhteeseen naista, joka on vela tai maho. Haluan ehdottomasti lapsia, siitä en ole valmis tinkimään.

M36

M36. Tapaat unelmiesi naisen. Suunnittelette tulevaisuutta, rakennatte pesää, menette naimisiin, unelmoitte lapsista.

Vaan niitä ei kuulu. Pitkän, pitkän ajan jälkeen saatte selville, että niitä ei voi saada syystä x.

Mitä teet?

Jätätkö vaimosi jos "vika" on hänessä?

Jos "vika" on sinussa, miten toimit?

Vierailija
297/442 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain niin väsyttävä aihe... Ei kukaan omista valinnoistaan mitään kehuja tule saamaan. Ihmiset arvostelevat niin lapsellisia kuin lapsettomiakin, tai siis tietyn tyyppiset ihmiset arvostelevat aina toisten valintoja, jos ne ovat erilaisia kuin heidän omansa. Ehkä joku ihailee lapsettoman ratkaisua, joku toinen arvostelee. Niin se vain menee. Ratkaisua, jota kaikki ihalisivat, ei ole keksittykään. Kritiikin kesto kuuluu elämään. 

Oma äitini ei olisi oikeasti halunnut lapsia eikä hän heistä välitä. Hän ihailee lapsettomia naisia suuresti. Hänellä on lapsia, koska isäni halusi. Se, että olen kolmen lapsi äiti, tuntuu lähinnä ärsyttävän ja inhottavan häntä. Hän olisi toivonut minusta uraohjusta, joka työskentelisi ehkä ulkomailla. Olin sellainen jonkun aikaa, mutta valitsin sitten toisen tien. Olen siis kokopäivätyössä nytkin, lapseni menivät päivähoitoon aina n. 1,5-vuotiaina, ja kun olin nuoremman lapsen kanssa kotona, otin isomman/isommatkin lapset kotihoitoon. Äitini ei innostunut siitäkään. 

Omassa suvussani vapaaehtoisesti lapsettomia on tosi paljon, on ollut jo pitkään. Vanhimmat suvun naiset kävivät aikoinaan Ruotsissa abortissa, kun heille kävi vahinkoja. Nämä sukuni naiset ovat luonteeltaan sellaisia, että ei heille lapset sopisikaan. Osalla lapsia ei ole juuri tuon hankalan luonteen takia, tai siis he ovat olleet kyvyttömiä mihinkään pitempään suhteeseen, eli käytännössä lapsille ei isää ole ollut tarjollakaan. Eli vaikka he kovasti meuhkaavat vapaaehtoisesta lapsettomuudestaan, asia ei ole ihan niin, kuin he väittävät. He ovat myös ystävättömiä ja miehettömiä.

Keskustelussa vaipat nousevat usein ihan keskeiseen asemaan. Itselläni on  siis kolme  lasta, enkä ole vuosikausiin vaihtanut yhtäkään vaippaa, eikä siihen oikeasti silloin ennenkään kauheasti aikaa/energiaa kulunut. Lapset eivät ole tehneet minusta ylipainosta, huonokuntoista tai homssuista, päinvastoin olen aktiiviliikkuja ja tiukassa kunnossa. Harrastan kestävyysliikuntaa aktiivisesti. Kerran vaipoissa olleet lapset ovat nyt fiksuja koululaisia, joilla on vanhempainilta ja vanhemmanvartti kerran vuodessa. Ja kun heillä on isäkin, nuo hommat eivät kauheasti kuormita. On jotenkin hölmöä, että aina nämä lapseton/lapsellinen -keskustelut kulminoituvat vaippohin ja yövalvomisiin. Niihin kuluu todella vähän aikaa oikeasti. Ja sitten se ikuinen teesi, että ei voi matkustella, jos on lapsia. Miksei voisi? 

Itse hämmästelen sitä raivoa, mikä kohdistuu iäkkäihin äiteihin (joihin en siis itse kuulu). Ei minusta yli 40-vuotias ole liian vanha saamaan lapsia, moni nelikymppinen on fyysisesti paljon paremmassa kunnossa kuin nuoremmat. Lähipiirissä on perhe, joka toimii sijaisvanhempina, ja kyllä sijoitukseen tulevat lapset ovat pääsääntöisesti juuri keskimääräistä nuorempien vanhempien lapsia. 

Vierailija
298/442 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä herättää isoja tunteita. Minulle on aivan sama, haluaako naiset lapsia vai eivät. Olen aina ollut oman tieni kulkija ja päättänyt itse asioistani. Tulin suht nuorena eka kertaa äidiksi ja sen jälkeen vielä muutaman kerran. 30v-iässä oli lapsiluku täynnä. 

Erosin ja olen silti kasvattanut lapseni yhteiskuntakelpoisiksi ja tulin mummiksi reilu 40-vuotisena.

Yhteiskunnan varoilla en ole elänyt, ei myöskään jälkikasvuni.

Minua ei ihmisissä kiinnosta pariutumisasteet tai lapsien määrä, vaan persoonat.

Ja uskallus elää itsensä näköistä elämää.

Vierailija
299/442 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä minua siinä kyseisessä Ylen jutussä ärsytti se, että naisilla oli vimma selitellä jollain ylevällä yhteisellä maapallon edulla päätöstä, joka kumminkin OIKEASTI on aina itsekäs, ja pitää ollakin. Epäitsekkäästi ei kannata tehdä koko loppuelämäänsä koskevia isoja päätöksiä, koska omaa etua/haluja  vastaan toimimista katuisi ennen pitkää.

Siten on hölmöä ja tekopyhää teeskentelyä väittää, että "hankin lapsia, jotta Suomessa riittää työvoimaa ja veronmaksajia" TAI että "en hanki lapsia ekologisista syistä". 

Paskan marjat. Hankimme tai emme hanki lapsia ihan itsekkäistä syistä. Ja hyvä niin.

Sinänsä minua ei pätkääkään kiinnosta, hankkiiko joku lapsia vai ei. Henkilökohtainen päätös, ei kiinnosta eikä kuulu minulle.

Ja väitän, että enemmistö meistä äideistä ajattelee näin. Ainoa, jotka luulevat asian olevan "raivon aihe" lapsiperheiden äideille ovat vannoutuneet velat, jotka rakentavat selvästi päätöksensä tueksi jonkinlaista vallankumouasetelmaa ja vastarintataistelija-asennetta. Ihan turhaa, päätöksenne on evvk.

t. 51-vuotias kahden teinin äiti

Vierailija
300/442 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä minua ei pätkääkään kiinnosta, hankkiiko joku lapsia vai ei. Henkilökohtainen päätös, ei kiinnosta eikä kuulu minulle.

Ja väitän, että enemmistö meistä äideistä ajattelee näin. Ainoa, jotka luulevat asian olevan "raivon aihe" lapsiperheiden äideille ovat vannoutuneet velat, jotka rakentavat selvästi päätöksensä tueksi jonkinlaista vallankumouasetelmaa ja vastarintataistelija-asennetta. Ihan turhaa, päätöksenne on evvk.

t. 51-vuotias kahden teinin äiti

sataprosenttisesti samaa mieltä varsinkin tuon kanssa.

Veloilla on kauhea tarve tulla vauva-lehden perhepalstalle inttämään lapsettomuuspäätöksensä paremmuutta. Ensinnäkään, heillä ei ole hitonkaan käsitystä asiasta, koska heillähän ei ole äitiydestä omakohtaista kokemusta. Ja toiseksi jokainen on yksilö, eli samat ratkaisut eivät sovi kaikille. Ja kolmanneksi: who the fuck cares? Ainoa looginen selitys tuolle tilittämisen vimmalle on juuri se, että siten he haluavat vakuuttaa itseään. Kenenkään muun mielipiteeseenhän noilla ei ole pätkänkään vaikutusta, En minäkään voi yhtäkään velaa käännyttää äidiksi, joten luuleeko joku vela inttämisellä taivuttavansa naiset luopumaan lapsihaaveista?