Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa

Vierailija
27.02.2018 |

Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.

Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”

Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.

https://yle.fi/uutiset/3-10094783

Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen

Kommentit (442)

Vierailija
241/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailen ja kadehdin lapsettomia,. Elämäni olisi ollut helpompaa, jos en olisi tullut vahingossa raskaaksi.

Minäkin ihailen koulutettuja lapsettomia.

Vierailija
242/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että yhteiskunnallisesti lapsettomien naisten yleistyminen nimenomaan on uhka perheille. Enemmän naisia jotka eivät ole niin syvällä siinä omassa perhe-elämässä, joilla on aikaa huolehtia itsestään, eikä tarvetta jäädä epäsopivan kumppanin kanssa kulisseja leikkimään lasten takia, vaihtaa voi kun rakastuu.

Miehet voivat nähdä lapsettoman parisuhteen helpottavana ainaisen vastuun sijaan, lapset korkeintaan viikko-viikko, yleensä vähemmän kun äidilleen jäävät. Eli lapsettomat ovat markkinoilla sekä perheellisille, että vela-miehille ja äidit tietävät tämän.

Buahahah

Mies joka näkee "lapsettoman parisuhteen helppottavana" on vastuuta pakeneva epäluotettava ja jälkeenjäänyt. Tervetuloa lapsettomien markkinoille.

Itse asiassa henkisesti kypsä ja elämässään menestynyt mies ei tule huolimaan kumppania, jonka kanssa hän ei voi saada yhteisiä lapsia.

Anteeksi jos järkytän fantasioitasi:D Minun mieheni on kyllä arvostetussa asemassa ja henkisestikin ihan tasapainoinen eikä halua lapsia.

Viime tutkimusten valossa nykymaailman arvostetuissa asemissa on yllättävän paljon /en sano ketään ****aatteja/.

Henkinen tasapaino on hyvä asia, mutta isyyteen pitää nimenomaan KYPSYÄ henkisesti.

T. Katkera yh- katri+ 2lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että lapsellisia naisia ärsyttää etteivät velat uhraa vartaloaan lapsen takia.

Kyllähän se raskaus ja synntys omat jälkensä jättää ja sitten on se riski että mies alkaakin vilkuilla kiinteämpää naista.

Tuolla logiikalla velat sitten uhraa vartaloaan miehille miesten takia ja niitä ärsyttää, että muut naiset eivät välitä miesten palvomisesta ja hyväksyy luonnollisen vartalonsa.

Kyllä minä koen tämän synnyttämättömän vartaloni ihan luonnollisena ja hyväksyn sen.

En kuitenkaan mitenkään pyhitä sitä miehille, mutta en myöskään pahastu ihailevista katseista.

No ymmärrä sitten, että synnyttänytkin hyväksyy luonnollisena vartalonsa, eikä mitenkään pyhitä sitä kenellekään :)

Jos näkisit miehen katseen kun hän ensimmäistä kertaa näkee vastasyntynyttä vauvaansa, et välittäis noista "ihailevista katseista" sen kummemmin enää.

Mistä sinä sen tiedät? Kaikkia tuollainen katse ei vain säväytä. Kaikki eivät halua lapsia.

Kokemuksesta :) Sen pitää kokea, kokematonta ei säväytä tietenkään, koska hän ei tiedä mistä on kysymys.

Vierailija
244/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkaltainen uutisointi vaan lisää vastakkainasettelua. Mitä jos kaikki vain elettäisiin omanlaistamme elämää ja hyväksyttäisiin ihan vilpittömästi toisten ratkaisut, vaikka ei samaa mieltä oltaisikaan?

Jos lapsia hankkivat eivät maksattaisi lastensa kuluja lapsettomilla, niin mikäs siinä.

Mutta nyt homma haisee, toisten elämänvalintoja ja haluja maksettava aivan ulkopuolisten. Joka lapsia haluaa, niin maksakoot itse.

Vierailija
245/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että yhteiskunnallisesti lapsettomien naisten yleistyminen nimenomaan on uhka perheille. Enemmän naisia jotka eivät ole niin syvällä siinä omassa perhe-elämässä, joilla on aikaa huolehtia itsestään, eikä tarvetta jäädä epäsopivan kumppanin kanssa kulisseja leikkimään lasten takia, vaihtaa voi kun rakastuu.

Miehet voivat nähdä lapsettoman parisuhteen helpottavana ainaisen vastuun sijaan, lapset korkeintaan viikko-viikko, yleensä vähemmän kun äidilleen jäävät. Eli lapsettomat ovat markkinoilla sekä perheellisille, että vela-miehille ja äidit tietävät tämän.

Buahahah

Mies joka näkee "lapsettoman parisuhteen helppottavana" on vastuuta pakeneva epäluotettava ja jälkeenjäänyt. Tervetuloa lapsettomien markkinoille.

Itse asiassa henkisesti kypsä ja elämässään menestynyt mies ei tule huolimaan kumppania, jonka kanssa hän ei voi saada yhteisiä lapsia.

Anteeksi jos järkytän fantasioitasi:D Minun mieheni on kyllä arvostetussa asemassa ja henkisestikin ihan tasapainoinen eikä halua lapsia.

Viime tutkimusten valossa nykymaailman arvostetuissa asemissa on yllättävän paljon /en sano ketään ****aatteja/.

Henkinen tasapaino on hyvä asia, mutta isyyteen pitää nimenomaan KYPSYÄ henkisesti.

Itseasiassa monet isät eivät ole vielä valmistautuneet isyyteen, kun se vauva jo onkin siinä vaan kasvavat siihen sitten käytännön kautta.

Vierailija
246/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tahattomasti lapseton nainen. Olen terve, hoikka nainen hoitoalalta eli oikein tyypillinen nainen, jonka luulisi lapsia haluavan. Noh, niin minä haluaisinkin mutta enpä saa! Hoitoihin en ryhdy, eli joko luomusti alkaa raskaus tai on alkamatta. No nyt ikää on jo lähemmäs 40v joten eiköhän se ollut siinä. Ihana rakas sama mies pysynyt rinnalla 17- vuotiaasta lähtien.

Mutta siis asiaan. Jos minulta joku kysyy lapsiasiasta, on se aivan valtavan törkeää ja raukkamaista. En voi sietää sitä, jos joku edes yrittää ottaa asian puheeksi. Olen kyllä sinut lapsettomuuteni kanssa ja koen eläväni todella hyvää elämää, sillä minulla on elämässä aina ollut kaikki hyvin ja läheisillä myös. Eli siunattu minua todellakin on, edes tähän ikään mennessä ei yhtään mitään kamalaa ole koskaan kellekään lähipiirissä tapahtunut.

Pointti on se, että älkää ikinä miettikö toisten lapsettomuutta! Toiset ovat tarkoituksella lapsettomia, mutta toiset eivät! Sinä et ikinä voi tietää, kumpaan ryhmään se joku henkilö kuuluu. Asia on TODELLA arka!

Asia voi olla arka ja sen myöntäminen vielä arempi paikka. Mitäs jos kuitenkin alkaisit pohtimaan asiaa toisinpäin, että kertoisit suoraan, ettet niitä saa. Siihen suhtaudutaan tänä päivänä uskomattoman hyvin. Ennen maho nainen oli häpeäksi, muttei enää. Huomaat ajan saatossa, että teitä on monta. Samalla lähipiirisi lakkaisi kysymästä sinulta yhä uudelleen arkaa asiaa. Olet vain turhaan kieltämisen kierteessä. Uskalla olla haavoittuva. Ennenpitkää lähipiirisi kuitenkin arvaa, ettet niitä saa. Kyllä ihmiset lopulta vaistoaa, onko lapsettomuus oma tahto. Avoimuudella voit saada jotain muuta sisältöä tai apua elämään. Tiedän pariskuntia, joilla ollut sama ongelma ja ovat saaneet yllättävältä taholta apua ongelmiinsa.

Misrtä tiedät että nimenomaan nainen ei voi saada lapsia, eli on maho? Entä jos vika löytyykin miehestä mutta nainen pn päättänyt siitä huolimatta pysyä miehen rinnalla vaikka lapsia ei kuulu? Ei se kuule aina mene niin että ne kysymykset loppuu siihen kun selvällä suomenkielellä sanoo "emme saa lapsia", voi jumankauta kuinka sitä sitten udellaankin kaikkien tutkimusten perään ja oikein tuputetaan kaikkeen paskaan mukaan ettei nyt vain jäisi lapsettomaksi. Lapsettomuushoito kun ei sekään takaa kellekkään lasta. Niitä juttuja saa sitten kuulla vuositolkulla, kokemuksesta puhun, että näin se vaan on. 

Vierailija
247/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buahahah

T. Katkera yh- katri+ 2lasta.

Kasvutuskat. Yritä kestää.

Vierailija
248/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buahahah

Hah. Sellainen mielipide. Onneksi minun mieheni ei minua hylännyt kohdun poiston jälkeen. Meillä ei siis lapsia mutta ikää niin vähän, että niitä olisi voinut saada. Onnekseni tuo ei avioeroa ottanut. Jotkut miehet rakastavat vaimojaan sellaisena kuin ovat. En ole hänelle ollut vain lapsentekokone.

Vierailija
249/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buahahah

Hah. Sellainen mielipide. Onneksi minun mieheni ei minua hylännyt kohdun poiston jälkeen. Meillä ei siis lapsia mutta ikää niin vähän, että niitä olisi voinut saada. Onnekseni tuo ei avioeroa ottanut. Jotkut miehet rakastavat vaimojaan sellaisena kuin ovat. En ole hänelle ollut vain lapsentekokone.

Alkuperäinen teksti mihin kommentoin hävisi johonkin.... pöh.

Vierailija
250/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokinhan velojen päässä viiraa. Sehän on ihan biologiaa että ihmisillä on halu lisääntyä.

Heissä jokin on siis vialla.

Vierailija
251/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, vapaaehtoinen lapsettomuus. Mun lempparia.

Aina kun joku inisee mulle että mun *pitää* (ilmeisesti jostain oudosta kiitollisuudesta tai velvollisuudesta) tehdä äidistäni mummo ja antaa äiskälle lapsenlapsia paapottavaksi niin sanon että jos äiskä haluaa vauvoja lellittäväkseen niin saa luvan tehdä sellaiset ihan itse, minä en ala niitä hänelle tilauksesta tehtailemaan. Äitinikin ymmärtää varsin hyvin mikseivät kaikki halua lapsia, hän on itse 15-lapsisen perheen vanhimpia lapsia ja sanoo tienneensä jo lapsena että hänestä ei tasan tarkkaan tule suurperheen äitiä. Saikin sitten vain minut, ja minutkin vahingossa.

Samoin kun joku jolle asia ei kuulu pätkän vertaa (sukulaistäti tai muu puolituttu joka luulee tuntevansa minut paremmin kuin minä itse) inttää että musta tulisi varmasti hyvä äiti koska olen niin hyvä lasten kanssa ja että totta kai mä haluan vielä joskus lapsia koska niin vain tehdään, ja ainahan sattuu vahinkoja önnönnöö niin sanon että jos musta ikinä tulisi äiti niin musta tulisi se koko maata järkyttävä lööppiäiti joka hermoromahduksen saatuaan hukuttaa lapsensa ammeeseen tai sytyttää talonsa palamaan tai muuten vaan jättää heitteille koska ei jaksa enää. Että sellaiselleko ihmiselle haluat lapsia siunaantuvan?

Lapsenvahtina tutuille muksuille olen ihan mielelläni ja parasta siinä on kun lapset voi päivän päätteeksi luovuttaa takaisin vanhemmilleen känkkäränkkäilemään ja uhmaikäilemään ja sairastamaan vesirokot ja täiepidemiat, mutta omia en halua. En ottaisi vaikka maksettaisiin miljoona euroa jokaisesta. Tunnen itseni ja tiedän ettei mun kärsivällisyys ja hermot kestäisi pitemmällä aikavälillä. Muitakin syitä on, mutta se etten halua altistaa yhtäkään lasta sellaiselle sekopää-äidille jollainen tietäisin itse olevani, on niistä kaikista suurin. Vanhemmuuden pitäisi muutenkin olla sellainen juttu että jos vähänkään epäilyttää niin ei hanki lapsia. Eikä niin että "no emmä tiiä, kai me voidaan kokeilla" ja sit ei kiinnostakaan. Vain niiden jotka ehdottomasti, sataprosenttisen varmasti haluavat lapsia tulisi ryhtyä vanhemmiksi.

Onkin jännää miten omien puutteidensa tiedostaminen tekee näiden pakkohankkialapsia-inttäjien mielestä minusta itsekkään. Olen itsekäs kun en halua että (mielikuvitus)lapsi kärsii paskasta äidistä? Inttäjät haluavat että ihminen joka ei halua lapsia (ja joka on moneen kertaan sanonut että syöttäisi mielikuvituslapsensa susille) hankkii lapsia? Inhoat lapsia, no ei haittaa, hanki niitä silti? Millaisia lastenvihaajia nämä ihmiset oikeen on, kysynpä vaan.

Vierailija
252/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokinhan velojen päässä viiraa. Sehän on ihan biologiaa että ihmisillä on halu lisääntyä.

Se on se evoluutio, jotkut yksilöt ovat nousseet vaistojen ohjailemista laumasieluista tiedostaviksi ja ajatteleviksi, syy-seuraussuhteet ymmärtäviksi olennoiksi. Jos te tuohon biologian sanelemaan vaistojen seuraamiseen niin uskotte, tiedätte, että yksiavioisuus ei ole miesten geeneissä, joten perheidyllit ovat jo lähtökohtaisesti utopiaa ja yh:t se todellisuus. Kypsät miehet kuitenkin miettivät seurauksia, kuten kypsät naiset punnitsevat mm. olenko hyvä vanhempi, onko perhearki mitä elämältä haluan, millä motiiveilla lapsia tekisin jne. ja päätyvät ratkaisuun, että elämässä voi olla muitakin vaihtoehtoja kuin elää ovulaatiosta toiseen.

Vierailija
253/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uj kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkaltainen uutisointi vaan lisää vastakkainasettelua. Mitä jos kaikki vain elettäisiin omanlaistamme elämää ja hyväksyttäisiin ihan vilpittömästi toisten ratkaisut, vaikka ei samaa mieltä oltaisikaan?

Jos lapsia hankkivat eivät maksattaisi lastensa kuluja lapsettomilla, niin mikäs siinä.

Mutta nyt homma haisee, toisten elämänvalintoja ja haluja maksettava aivan ulkopuolisten. Joka lapsia haluaa, niin maksakoot itse.

Maksatko sinä itse kaikki saamasi yhteiskunnan palvelut? Teit niin lapsena? Teet niin opiskelijana, sairaana, vanhuksena? Vai maksaako kulloinenkin työssäkäyvä porukka veroina tuosta siinä hetkessä suurimman osan (eli ne nykyiset lapset ne tulevat vanhustenhuollot)? Aika lyhytnäköinen tuo sinun ajatuksesi hyvinvointiyhteiskunnan toimintaperiaatteesta.

Vierailija
254/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.

Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”

Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.

https://yle.fi/uutiset/3-10094783

Tällaista vielä vuonna 2018

Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.

T. Vela ja ikisinkkunainen

Itse asiassa ihan kaikki nykyään saavat raivokkaita ja epäasiallisia kommentteja omista valinnoistaan. Oli lapseton tai lapsellinen, työtön tai työssäkäyvä, sinkku tai parisuhteessa, tupakoi tai ei, käyttää alkoholia tai ei, pitkät hiukset vastaan lyhyet jne. Onko edes olemassa valintoja, josta ei kenelläkään ole pahaa sanottavaa? 

Sen sijaan, että lähtisi innoissaan mukaan tähän tappeluun, voisi kukin hillitä edes itsensä ja antaa mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai pysyä kiihkottomana, olla osallistumatta loanheittoon ja itse hyväksyä muiden valinnat. Aloittaja kenties olisi voinut valita neutraalin ja arvovapaan ilmaisun "koko elämän käyttämisestä miehen etsintään ja lapsien pullauttamisesta" tilalle? 

Anteeksi mitä? Miehet eivät saaneet raivokasta palautetta. Naisten lapsettomuus herätti raivoa. 

Ja sä sanot että kaikki saavat raivokkaita ja epäasiallisia kommentteja. Avaatko vielä...

Vierailija
255/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä raivoa herättävät kohtaukset tällaisia...

Väsynyt pikkuvauvan äiti kaipaa kunnollisia yöunia... vela"ystävä"

toteaa onnex mulla ei oo haisevaa pukluörkkiä vaivoinani...

Vierailija
256/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on terve jos ei halua rääkyviä kakaroita jalkoihin pyörimään

Onko äitisi sairas? Minkä ikäisenä lopetit rääkymästä hänen jalossaan? Osalla veloista tuo ikä jatkuu hamaan vanhuteen, kun muut aikuistuvat.

Vierailija
257/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan nämä raivoa herättävät kohtaukset tällaisia...

Väsynyt pikkuvauvan äiti kaipaa kunnollisia yöunia... vela"ystävä"

toteaa onnex mulla ei oo haisevaa pukluörkkiä vaivoinani...

Suora lainaus Ylen sivuilta:

Toimittajalta: Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa

Naiset, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme

Vapaaehtoisesti lapsettomista miehistä kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”

/lainaus päättyy

Et ole lukenut ylen juttua tai yhtäkään kommenttia, ihan vain päätit että vika on lapsettomassa naisessa. Kaltaisesi lienevät niitä vihaviesteilijöitä...

Vierailija
258/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa te sinkut ja velat teette täällä VAUVA palstalla???!!!

Aihe vapaa-palsta

Cosmopolitanillakin taitaa olla av palsta... 😁

Vierailija
259/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että lapsellisia naisia ärsyttää etteivät velat uhraa vartaloaan lapsen takia.

Kyllähän se raskaus ja synntys omat jälkensä jättää ja sitten on se riski että mies alkaakin vilkuilla kiinteämpää naista.

Tuolla logiikalla velat sitten uhraa vartaloaan miehille miesten takia ja niitä ärsyttää, että muut naiset eivät välitä miesten palvomisesta ja hyväksyy luonnollisen vartalonsa.

Kyllä minä koen tämän synnyttämättömän vartaloni ihan luonnollisena ja hyväksyn sen.

En kuitenkaan mitenkään pyhitä sitä miehille, mutta en myöskään pahastu ihailevista katseista.

No ymmärrä sitten, että synnyttänytkin hyväksyy luonnollisena vartalonsa, eikä mitenkään pyhitä sitä kenellekään :)

Jos näkisit miehen katseen kun hän ensimmäistä kertaa näkee vastasyntynyttä vauvaansa, et välittäis noista "ihailevista katseista" sen kummemmin enää.

Mistä sinä sen tiedät? Kaikkia tuollainen katse ei vain säväytä. Kaikki eivät halua lapsia.

Kokemuksesta :) Sen pitää kokea, kokematonta ei säväytä tietenkään, koska hän ei tiedä mistä on kysymys.

Lapsellinen. Kaikki eivät halua lapsia.

Vierailija
260/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan he ovat ihmisinä, eivät eläiminä, osanneet ajatella asian itselleen parhaaksi. Eli jättäneet hankkimatta lapset, koska niin heillä on parempi elämä. Yksinkertaista.