Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa
Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.
Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”
Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.
https://yle.fi/uutiset/3-10094783
Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen
Kommentit (442)
Rauhoittukaa nyt herrantähden... Aikuiset ihmiset!
En huolisi parisuhteeseen akkaa, joka haluaa porsia tai on yh. Lapsettomuus on minulle elinehto, josta en tingi lainkaan.
M44
Ottaa aivoon ne tyypit jotka tivaa että entä jos sun tuleva kumppanisi haluaa lapsia. Minä nimenomaan en halua seurustella ihmisen kanssa joka haluaa lapsia, koska en niitä itsekään halua. Se on mun ykköskriteeri. Ja vaikka kumppani myöhemmin muuttaisikin mieltään niin miksi minun pitäisi??? Ennemmin eroan ja otan uuden kuin olen kumppanilleni mieliksi ja viis veisaan omasta mukavuudenhalustani. Että siinähän haluaa lapsia, etsiköön niille äidin jostain muualta, minä en siihen aio ryhtyä.
Yksinhuoltajan tai yleensäkään vanhemman kanssa en myöskään seurustelisi. Sitten kun olen niin vanha että saman ikäisellä kumppanillani voisi olla aikuisia lapsia jotka ovat jo muuttaneet kotoa ja joilla mahdollisesti on jo omakin perhe tuloillaan niin saattaa olla että seurustelisin lapsia hankkineen kanssa, mutta en ikimaailmassa silloin jos kumppanin lapset ovat sen ikäisiä että kumppanini on vielä velvollinen elättämään heidät. Jos joku haluaa näin tehdä niin tehköön, mutta ei ole mun juttu.
Tajusin jo hyvin nuorena etten halua lapsia enkä suuremmin edes pidä lapsista. Osasyynä oli myös tämän pallon liikakansoitus. Kukaan ei ole ex-mieheni lisäksi painostanut lisääntymään. Ero oli luontevampi ratkaisu kuin sitoa käteni loputtomaan urakkaan 18 vuodeksi. Varmasti vanhemmuudessa on myös hyvät puolensa mutta ystäväpiirin äideillä niitä hyviä puolia ei juurikaan ole näkynyt, loputonta uupumusta kylläkin. Myöhemmin elämässä minulla todettiin geneettinen sairaus ja huokaisin helpotuksesta etten ollut lapsia hankkinut ja tuupannut niitä geenejä vielä jälkikasvullekin. Lapsettomana on paljon enemmän aikaa ja varaakin matkustaa, viettää aikaa ystävien kanssa, tehdä hankintoja ja nauttia elämästä ilman pakkorutiineja. Lapsettomuus on paras valinta elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
En huolisi parisuhteeseen akkaa, joka haluaa porsia tai on yh. Lapsettomuus on minulle elinehto, josta en tingi lainkaan.
M44
Pakko sanoa, että nainen ei porsi.
Mutta missäs on muutoin palaute tähän kommenttiin? Kyseessä mies kuka ei halua lasta, siksi mietin...
Minä en halua mam*ja elätettäväkseni. Miksi minun pakosta on näin tehtävä? Haluaisin käyttää omat rahani ihan omaan hyvinvointiini.
Taitaa tämä kommenttini saada raivoisaa palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin jo hyvin nuorena etten halua lapsia enkä suuremmin edes pidä lapsista. Osasyynä oli myös tämän pallon liikakansoitus. Kukaan ei ole ex-mieheni lisäksi painostanut lisääntymään. Ero oli luontevampi ratkaisu kuin sitoa käteni loputtomaan urakkaan 18 vuodeksi. Varmasti vanhemmuudessa on myös hyvät puolensa mutta ystäväpiirin äideillä niitä hyviä puolia ei juurikaan ole näkynyt, loputonta uupumusta kylläkin. Myöhemmin elämässä minulla todettiin geneettinen sairaus ja huokaisin helpotuksesta etten ollut lapsia hankkinut ja tuupannut niitä geenejä vielä jälkikasvullekin. Lapsettomana on paljon enemmän aikaa ja varaakin matkustaa, viettää aikaa ystävien kanssa, tehdä hankintoja ja nauttia elämästä ilman pakkorutiineja. Lapsettomuus on paras valinta elämässäni.
Lapsettomuus todella on paras valinta ihmisen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sellaiselle, joka ei halua lapsia tai pysty niistä huolehtimaan. Henkisesti ja fyysisesti sairaiden, tyhmien ja rumien kannattaa myös jättää lisääntymättä. Muiden lisääntymisessä en mitään vikaa näe.
Pitää kyllä olla vikaa päässä, jos tuntee vihaa tai ärtymystä toisen valinnasta hankkia lapsia tai olla hankkimatta. Tässä ketjussa tuntuu olevan paljon näitä päävikaisia, joiden ei todellakaan kannata lisääntyä... onneksi moni heistä on kirjoittanutkin, ettei lapsia halua. On todella hienoa, että nykypäivänä lasten hankintaa ei pidetä enää itsestäänselvyytenä, jolloin moni lapsi säästyy kärsimykseltä kun jää syntymättä. On mahtavaa, että vanhemmaksi sopimaton tunnistaa tämän puolen itsessään eikä väkipakolla ala lastenhankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintoisaa. Minusta taas purjehduskenkien käyttö, kaupasta varastaminen maksamisen sijaan sekä lentopallon pelaaminen ovat parhaita valintoja elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on terve jos ei halua rääkyviä kakaroita jalkoihin pyörimään
Teitä veloja ei inhota lapsettomuutenne vuoksi, vaan tämän sairaalloisiin mittasuhteisiin menevän lapsivihan vuoksi. En vain voi pitää millään tavalla miellyttävänä ihmisiä, jotka eivät tunne mitään empatiaa pieniä lapsia kohtaan. SE jos joku ei ole tervettä. Vaikka luultavasti sinä olet joku 15-vuotias... aikuiset velat sentään usein suhtautuvat lapsiin kypsästi ilman vihaa, vaikka eivät sinänsä lapsista niin innostuneita olisikaan. Osa veloista taas on hyvinkin lapsirakkaita. Jokainen päättäköön itse haluaako lapsia vai ei, mutta yhden ihmisryhmän (lasten) sairaalloinen vihaaminen ei ole täyspäisten hommaa.
Kummastuttaa tämä kiinnostus toisten lastenhankkimiseen. Luulisi että kaikesta valittajat pikemminkin olisivat tyytyväisiä, kun ei kulu verorahoja lapsilisiin ja kouluihin lapsettomien kohdalla vaan jäävät selkeästi nettomaksajiksi.
Kerta kaikkiaan en ymmärrä, miten täysin vieraiden ihmisten lapsiluvut jaksavat kiinnostaa.
Tunnen ennemminkin sääliä jolla ei oo lasta/lapsia. Jäävät niin paljosta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ennemminkin sääliä jolla ei oo lasta/lapsia. Jäävät niin paljosta paitsi.
Mä rakastan laitesukellusta, mutta ei tulisi mieleenkään sääliä ihmistä, joka sitä ei harrasta. Toki kaikessa, minkä jättää tekemättä, jää jostain paitsi, mutta ihan samalla tavalla kannattaa ymmärtää, että kaikki ei nauti samoista asioista.
Mä tiedän kokeilemattakin, etten halua harrastaa vuorikiipeilyä. Jos joku mua sen takia säälii niin sääliköön sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on terve jos ei halua rääkyviä kakaroita jalkoihin pyörimään
Mielenkiintoinen ajatus että sukupuuttoon johtava käyttäytyminen on tervettä...
Itsenäinen nainen kirjoitti:
Lapseton nainen on sellainen, joka ei ole suostunut yhteiskunnan ja miesten ikeen alle ja miesten alistettavaksi ruoka- ja tiskikoneeksi! Siksi muut naiset häntä kadehtivat ja vihaavat. Kun kerran lapset hankkii, ei niitä usein enää pois voi laittaa.
"Ikeen alle" -ei se tunnu siltä, kun niitä lapsia on yhdessä miehen kanssa haluttu ja suunniteltu. Kotityöt jaetaan meillä puoliksi.
En vihaa enkä kadehdi ketään toisenlaisesta valinnasta tai elämäntilanteesta, eikä tulis mieleenkään "laittaa pois" omia rakkaita. Lapset on meille hirmu rakkaita ja kaikki se työ ja vaivannäkö on joka pennin ja unettom an yön arvoista. Se tuntuu parhaimmalta ja palkitsevimmalta työltä koskaan. Mutta ei se toisaalta ole vaikea ymmärtää ettei kaikki valitse samankaltaista elämää, me ollaan kaikki tosi erilaisia ja halutaan/toivotaan elämältä erilaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sellaiselle, joka ei halua lapsia tai pysty niistä huolehtimaan. Henkisesti ja fyysisesti sairaiden, tyhmien ja rumien kannattaa myös jättää lisääntymättä. Muiden lisääntymisessä en mitään vikaa näe.
Pitää kyllä olla vikaa päässä, jos tuntee vihaa tai ärtymystä toisen valinnasta hankkia lapsia tai olla hankkimatta. Tässä ketjussa tuntuu olevan paljon näitä päävikaisia, joiden ei todellakaan kannata lisääntyä... onneksi moni heistä on kirjoittanutkin, ettei lapsia halua. On todella hienoa, että nykypäivänä lasten hankintaa ei pidetä enää itsestäänselvyytenä, jolloin moni lapsi säästyy kärsimykseltä kun jää syntymättä. On mahtavaa, että vanhemmaksi sopimaton tunnistaa tämän puolen itsessään eikä väkipakolla ala lastenhankintaan.
Todella vieras ajatus, että ihmisessä on lähtökohtaisesti oltava jotain vialla jos ei lapsia halua.
Jospa mennään kaikki nukkumaan ja huomenna käyttäydytään kuin aikuiset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vieras ajatus, että ihmisessä on lähtökohtaisesti oltava jotain vialla jos ei lapsia halua.
Missä kohtaa noin sanottiin, arvon ammattiloukkaantuja?
Tuo viimeinen lause tarkoittaa heitä, jotka tunnistavat itsensä vanhemmiksi sopimattomiksi. Eihän kaikille perhe-elämä sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että lapsellisia naisia ärsyttää etteivät velat uhraa vartaloaan lapsen takia.
Kyllähän se raskaus ja synntys omat jälkensä jättää ja sitten on se riski että mies alkaakin vilkuilla kiinteämpää naista.
Tuolla logiikalla velat sitten uhraa vartaloaan miehille miesten takia ja niitä ärsyttää, että muut naiset eivät välitä miesten palvomisesta ja hyväksyy luonnollisen vartalonsa.
Kyllä minä koen tämän synnyttämättömän vartaloni ihan luonnollisena ja hyväksyn sen.
En kuitenkaan mitenkään pyhitä sitä miehille, mutta en myöskään pahastu ihailevista katseista.
No ymmärrä sitten, että synnyttänytkin hyväksyy luonnollisena vartalonsa, eikä mitenkään pyhitä sitä kenellekään :)
Jos näkisit miehen katseen kun hän ensimmäistä kertaa näkee vastasyntynyttä vauvaansa, et välittäis noista "ihailevista katseista" sen kummemmin enää.Mistä sinä sen tiedät? Kaikkia tuollainen katse ei vain säväytä. Kaikki eivät halua lapsia.
Kokemuksesta :) Sen pitää kokea, kokematonta ei säväytä tietenkään, koska hän ei tiedä mistä on kysymys.
Usko nyt. Minä en halua lasta. En siis halua kokea tuollaista miehen katsetta tai mitään muutakaan, mitä lapsi toisi tullessaan jo ennestään toimivaan parisuhteeseen. Ajatuskin tuntuu puistattavalta.
Kyllä sinussakin on varmasti paljon vialla, mutta lasten tekemisen suhteen ei kenties ole. Kerropa itse mitä kaikkea et halua tai pysty tekemään ja mitä fyysisiä ja henkisiä vajavuuksia sinulla on?