Mies ja lapsi kävivät. Minulle tuli siitäkin aivan hirveä psyykkinen pahoinvointi. Mitä tämä oikein on? Auttakaa!
Mies siis asuu lasten kanssa, koska minä olin lapsuuteni psyykkisesti pahoinvoiva ja se kiellettiin. Siis kukaan ei hyväksynyt asiaa, joten koitin voida niin hyvin kuin osasin. Hankin lapsiakin ja perheen, mutta siellä asiat eivät enää sujuneet lasten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla ja muutin pois. Joku äskettäin hienosti oivalsikin, että pakenen tavallaan jotain itsessäni, ja se on varmasti totta.
Tänään mies tuli käymään lapsen kanssa (lapsen aloitteesta) luonani, ja käynti meni ihan hyvin, tosin pientä päänsärkyä tunsin jo sen aikana, mutta heidän lähdettyään mulle tuli taas kerran todella paha olo. Päänsärkyä, oksennuttaa, aivan kuin tuntisin nyt sitä kuvotusta, jota äitini aiheutti minussa pienenä, ja jota ei saanut näyttää. Voiko se olla mahdollista, että se on sitä, siis juontuu siitä?
Koska miestä ja lasta vastaan persoonina minulla ei ollut mitään, mutta jokin siinä, että tilaani vain tullaan nostaa nyt tällaista pintaan, vaikka koitan ajatella, että pitäisihän sen nyt olla aivan normaalia, että tullaan ja että käyvät ja lapsikin sitä varmasti tarvitsee.
Mulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut tällaista oloa.
Hankalaa, koska en haluaisi torjua heitä, mutta tämä olo on huono!
Kommentit (516)
Ei mulla ole ollut mitään kunnon äitiä, mutten todellakaan näin keski-ikäisenä aio uhriutua siitä. Toki äitini on vaikeuttanut esim itseluottamuksen kehitystä jne, mutta näin aikuisena senkin osaa käsitellä eikä syytä kaikesta muita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet hankkinut lapsia ja vielä kaksin kappalein, kun kerran tiedät ettei sinusta ole äidiksi? Et osaa etkä halua rakastaa ja tukea heitä, vaan ajattelet vain itseäsi. Ihan tietoisesti olet tehnyt tähän maailmaan kaksi ihmistä, jotka traumatisoit eväämällä heiltä sen turvan ja äidinrakkauden, joka heille kuuluisi ja jonka he ansaitsisivat. Huhhuh.
Onko sulla lapsia?
ap
Vierailija kirjoitti:
Missä se toinen tenava oli?
Kotona. Hän ei yleensä ikinä halua lähteä minnekään, missä ei ole tiedossa jotain erityisen kivaa.
ap
onko mahdollista kirjoitti:
Joillakin voi johtua kumppanista /ex kumppanista, että tulee tuollaisia oireita. Vaikka olisikin lapsuusjuttu taustalla. Lapsesta ei tule luulen. Muista stressittömyys, sinulle miellyttävä asuinympäristö ja varmista ettet ole allerginen jollekin
Liittyy tämä kumppaniinkin. Hän ei ymmärrä minua (se tosin ei ole ihme, koska enpä itsekään) niin se on alkanut oireilla minussa nyt päästyäni erikseen asumaan. Siis hän on kyllä ihan tasapainoinen ja hyvä isä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sä kuormitat terveydenhoitojärjestelmää oikein olan takaa. Käyt terapiassa, psykiatrin tapaaminen tulossa ja vielä pitäisi työterveyteenkin olla yhteydessä?! Sen takia, että sulla särkee päätä?
Kelan terapia on työkykyä ylläpitävää kuntoutusta, jonne hain yksityisen psykiatrin kautta. Mulla ei ole ollut muita hoitosuhteita. Työterveydessä kävin 5-vuotistarkastuksessa ja sain siinä kontaktin hoitajaan. Itseasiassa, jos käyn vielä hänellä, maksan ne itse, mutta hän oli niin hyvä tyyppi, että koin hänen tukevan minua ja muitakaan kunnallisia mielenterveyspalveluja en ole aiemmin käyttänyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemminkin vastaillut kivikissalle ja kerron sen taas.
Tääl on toinen melko samanlaisessa tilanteessa jotta kyllä tää ihan totta on.
Mut ymmärrän et on vaikee ymmärtää kun - kaikilla - näyttäis olevan olleen kunnon äiti. Välittävä.
Olen puhunut äitiä vastaan ja tuomioni on yks selitteinen: olet päästäsi vialla, ei sun äitis ole voinut olla tuommoinen!
Miten saisin äidin henkisen otteen pois itsestäni? Koko ajan soi. "Olet huono. Olet mitätön. Tyhmä. Anna tänne kun ei siitä mitääb tule. Häivy silmistäni"Että repikää siitä lisää.
Millaista apua olet tähän mennessä saanut/kokeillut/hakenut?
ap
Vierailija kirjoitti:
Oot sinä kyllä kamala ihminen.. :)
Onneksi en ole :) :) :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona. Hän ei yleensä ikinä halua lähteä minnekään, missä ei ole tiedossa jotain erityisen kivaa.
ap
Hän on huomannut ettei äiti rakasta häntä eikä kestä sitä pettymystä. Eikä tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä kuormitat terveydenhoitojärjestelmää oikein olan takaa. Käyt terapiassa, psykiatrin tapaaminen tulossa ja vielä pitäisi työterveyteenkin olla yhteydessä?! Sen takia, että sulla särkee päätä?
Kelan terapia on työkykyä ylläpitävää kuntoutusta, jonne hain yksityisen psykiatrin kautta. Mulla ei ole ollut muita hoitosuhteita. Työterveydessä kävin 5-vuotistarkastuksessa ja sain siinä kontaktin hoitajaan. Itseasiassa, jos käyn vielä hänellä, maksan ne itse, mutta hän oli niin hyvä tyyppi, että koin hänen tukevan minua ja muitakaan kunnallisia mielenterveyspalveluja en ole aiemmin käyttänyt.
ap
Höpötiksää sille noita sun juttuja!??
Mikä hiton pulju sua muka pitää töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apHän on huomannut ettei äiti rakasta häntä eikä kestä sitä pettymystä. Eikä tarvitsekaan.
No ei hän muutenkaan lähde mielellään minnekään pois kotoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apHöpötiksää sille noita sun juttuja!??
Mikä hiton pulju sua muka pitää töissä?
Joo kerroin, se kyseli miten mä jaksan. Aloin kertoa asioista, jotka ovat todella kuormittavia elämässäni juuri nyt. Piti katsella mun jotain veriarvoja, mutta kerroinkin koko puolitoistatuntisen mun tilanteestani. Menin uudelle käynnille (omalla ajalla) ja sit se oli siinä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No kyllä olet. Vanha akka hakee syytä huonolle käytökselleen ja päävioilleen äidistään ja kiusaat lapsiasi.
Vaikka ahdingontunne liittyy tähän vierailuun, miksi päättelet että se on jälleen kerran muiden sinulle aiheuttamaa? Ja että sen takia heissä on jokin vika, joka tuottaa tuon ahdingon, joten oikea teko on pyrkiä heistä etäämmälle?
Mitä, jos se ahdistus onkin vain sisäistä ristiriitaasi, jossa jopa se ahdistus saattaa olla terve reaktio tilanteessa, jossa sinussa on voitolla kitisevä lapsi, ja aikuisen reaktiot ovat vähissä? Silloinhan tilanne olisi paljon huonompi, jos ei tekisi pahaa nähdä lasta, jonka kanssa ei omaa kyvyttömyyttään pysty asumaan. Sittenhän olisit epäinhimillinen. Et luultavasti alakaan aikuistumaan, ennen kuin opit sietämään niitä vaikeita tunteita asianmukaisina.
Miten tämä sinun psyykkinen pahoinvointi ilmenee (muuten kuin päänsärkynä)?
Voithan sinä erota ja alkaa ”viikonloppuisäksi”, näet lapsia yksi tai kaksi viikonloppua kuussa ja kestät sen jälkeiset päänsäryt.
Mutta vaikka lapsuutesi olisi ollut minkälainen tahansa, sinä olet omien lastesi lapsuus ja päätät itse miten sen hoidat. Ehkä omakin äitisi oli kokenut huonon lapsuuden, mutta se ei ole oikeutus lapsen huonolle kohtelulle.
Tuli sellainen paha olo, että haluaisin oksentaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ahdingontunne liittyy tähän vierailuun, miksi päättelet että se on jälleen kerran muiden sinulle aiheuttamaa? Ja että sen takia heissä on jokin vika, joka tuottaa tuon ahdingon, joten oikea teko on pyrkiä heistä etäämmälle?
Mitä, jos se ahdistus onkin vain sisäistä ristiriitaasi, jossa jopa se ahdistus saattaa olla terve reaktio tilanteessa, jossa sinussa on voitolla kitisevä lapsi, ja aikuisen reaktiot ovat vähissä? Silloinhan tilanne olisi paljon huonompi, jos ei tekisi pahaa nähdä lasta, jonka kanssa ei omaa kyvyttömyyttään pysty asumaan. Sittenhän olisit epäinhimillinen. Et luultavasti alakaan aikuistumaan, ennen kuin opit sietämään niitä vaikeita tunteita asianmukaisina.
Taisit nyt ymmärtää pikkuisen väärin aloituksen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNo kyllä olet. Vanha akka hakee syytä huonolle käytökselleen ja päävioilleen äidistään ja kiusaat lapsiasi.
Pidä nyt vttu turpasi tukossa homepersepillupää.
ap
Äitihullun luonne näkyy tuosta kommentista.
Päänsärky ja oksentaminen on fyysistä pahoinvointia, ei psyykkistä! Ehkä sulle on flunssa tulossa..
Aikaisemminkin vastaillut kivikissalle ja kerron sen taas.
Tääl on toinen melko samanlaisessa tilanteessa jotta kyllä tää ihan totta on.
Mut ymmärrän et on vaikee ymmärtää kun - kaikilla - näyttäis olevan olleen kunnon äiti. Välittävä.
Olen puhunut äitiä vastaan ja tuomioni on yks selitteinen: olet päästäsi vialla, ei sun äitis ole voinut olla tuommoinen!
Miten saisin äidin henkisen otteen pois itsestäni? Koko ajan soi. "Olet huono. Olet mitätön. Tyhmä. Anna tänne kun ei siitä mitääb tule. Häivy silmistäni"
Että repikää siitä lisää.