Apua näyttösuunnitelman kirjoittamiseen
Kysyn asiaa täällä koska se tuntuu helpommalta kuin opettajan kanssa kasvokkain keskustelu. + ei tule sitä ongelmaa, että en muista kysyä jotain tärkeää juttua.
Kuinka tarkasti oma työpäivä pitää kuvailla. Opettaja vaan sanoi ettei tarvitse ilmoittaa siivottavien huoneiden lukumäärää. Mitä sitten pitää ilmoittaa, ja millä tyylillä? Kirjoitanko :" Siivoan rakennuksen b, jossa on luokkahuoneita ja wc-tiloja"? Eli luettelen jokaisen kerroksen ja rakennuksen kohdalla mitä tiloja siellä on. Mutta eri kappaleessa (otsikko: luokkahuoneiden ja wc-tilojen siivous) selostan miten luokat ja vessat siivotaan?
Missä vaiheessa kirjoitan "moppaan käytävät ja imuroin matot"? Senkö jälkeen kun olen kertonut mitä tiloja ensimmäisessä rakennuksessa on?
Entä jos eri kerroksia ja rakennuksia ei siivota aina samassa järjestyksessä? Pitääkö kirjoittaa se yleisin järjestys ja sanoa työparille, että tällaisen suunnitelman mukaan mennään? Ja entä jos näyttöpäivänä en ole mukana siivoamassa jotain paikkaa, koska työpari siivoaakin sitä? Silloinihan näyttösuunnitelma olisi virheellinen. Vai olenko koko näyttöpäivän yksin töissä?
Onko näyttösuunnitelman rakenne tämä; Kansilehti (näytön nimi ja oma nimi?), seuraavalla sivulla sisällysluettelo ja sitten on käsittelykappaleita.
Jos kirjoitan siivoustyössä käytettävistä puhdistusaineista (oma kappale sille), liitänkö kuvan käyttöturvatiedotteesta ja tekstissä kerron sen sanoman tiivistetysti?
Kommentit (8)
Tulosta tämä kirjoittamasi kysymyslista mukaan, kun tapaat opettajan. Ei me tiedetä näihin vastauksia.
Tsemppiä näyttöön!
Eikö teillä ole näyttösuunnitelman ohessa näytön tavoitetaulukkoa? Siis että mitä tavoitteita on kussakin kohassa tarkoitus saavuttaa? Itse kun olin aikanaan lähihoitajalinjalla niin oli sellainen. Siihen oli helppo peilata ne suunnitelmat - tyyliin tavoitteena tukea lasten hienomotoriikan kehitystä, suunnitelmana sille että lapset saavat itse ensin yrittää kannustuksen ja sanallisen ohjauksen avulla laittaa paitaansa vetoketjua kiinni ulkoilemaan mennessä tms... vaikea muistaa vuosien päähän miten ne oikein tarkalleen meni, mutta tavoitteista peilasi niihin työpäivän eritilanteisiin miten tavoite saavutetaan...
Mutta ehkä teillä on eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tulosta tämä kirjoittamasi kysymyslista mukaan, kun tapaat opettajan. Ei me tiedetä näihin vastauksia.
Tsemppiä näyttöön!
Kiitos! Mutta varmasti joku tietää kun moni on näyttösuunnitelmia kirjoittanut. ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole näyttösuunnitelman ohessa näytön tavoitetaulukkoa? Siis että mitä tavoitteita on kussakin kohassa tarkoitus saavuttaa? Itse kun olin aikanaan lähihoitajalinjalla niin oli sellainen. Siihen oli helppo peilata ne suunnitelmat - tyyliin tavoitteena tukea lasten hienomotoriikan kehitystä, suunnitelmana sille että lapset saavat itse ensin yrittää kannustuksen ja sanallisen ohjauksen avulla laittaa paitaansa vetoketjua kiinni ulkoilemaan mennessä tms... vaikea muistaa vuosien päähän miten ne oikein tarkalleen meni, mutta tavoitteista peilasi niihin työpäivän eritilanteisiin miten tavoite saavutetaan...
Löysin jonkin listan mutta siinä lukee vain arvioinnin kriteerit ja mitä asioita näyttösuunnitelmassa on kerrottava. Ei anna ratkaisua aloituksessa esittämiini kysymyksiin.
ap
Oli pakko otsikon nähtyä tsekata onko tämä yhden luokkakaverini aloittama kun meilläkin on huomenna näyttö ja sanoi joskus tehneensä tänne avauksia :D Ihan eri ala kuitenkin kyseessä kuin AP:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin jonkin listan mutta siinä lukee vain arvioinnin kriteerit ja mitä asioita näyttösuunnitelmassa on kerrottava. Ei anna ratkaisua aloituksessa esittämiini kysymyksiin.
ap
Noh anna esimerkkejä mitä siellä lukee? Yleensä näyttösuunnitelmien tarkoitus on että kerrot, kuinka aiot saavuttaa näytlle asetettuja tavoitteita. ja kerronta on yleensä hyvinkin yksityiskohtaista. Mitä siellä arvioinnin kriteereissä ja muissa lukee? Kopioi pätkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Noh anna esimerkkejä mitä siellä lukee? Yleensä näyttösuunnitelmien tarkoitus on että kerrot, kuinka aiot saavuttaa näytlle asetettuja tavoitteita. ja kerronta on yleensä hyvinkin yksityiskohtaista. Mitä siellä arvioinnin kriteereissä ja muissa lukee? Kopioi pätkä?
Kirjoitan omin sanoin kun lukevat paperilla. Pitää osata käyttää muutamia siivouskoneita, selvittää kohteen jätteidenkäsittely ja valita siivousmenetelmä kohteen likaisuuden mukaan. Nuo kyllä auttavat kirjoittamaan näyttösuunnitelmaa, mutta yksikään kohta ei vastaa esim siihen mikä on näyttösuunnitelman rakenne. ap
Mitä helvettiä?