Ambulanssi ei ottanut kyytiin ja kun itse olisi pitänyt mennä sairaalaan, ei mennyt ja nainen kuoli
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005575662.html
Hänen lapset luuli että ambulanssi on taksi
Kommentit (275)
Minut on viety ihan vaan allergiakohtauksessa ambulanssilla sairaalaan. En ymmärrä miksei keuhkoveritulpan aiheuttamat hengitysvaikeudet siihen oikeuta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko lääkäri menettää työnsä tämän virheen takia?
Ei
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi ei vienyt äitiään sairaalaan?
Koska halusi päästä Iltalehteen?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on vaan odoteltu että oireet pahenee ja sitten soitetaan uudestaan ambulanssi. Jo tuon toisen keikan jälkeen olisi pitänyt hälytyskellot soida, että nyt pitää itse hakeutua hoitoon.
Ihmettelen kyllä miksei lanssi voinut viedä. Mutta niinhän se on, että ensisijaisesti päivystykseen mennää omalla kyydillä. Vahuksillekkin ensihoito soittaa monta kertaa taksin viemään, jos ei ole niin akuutti tarve.
Jutun oli ennemmin voinut kirjoittaa tyylillä miten on tärkeää hakeutua itse ajoissa hoitoon.
Meitä ei kiinnosta kirjoittaa järkeviä, asianmukaisia uutisia vaan mahdollisimman mieltäkuohuttavia trolleja, jotta kansa pillastuu tyhjästä meuhkaamaan keskustelupastoille.
T. IL ja IS
Jos se ambulanssi kerran kävi siellä kahdesti, miksi ei vienyt sairaalaan?
Olisinhan minä vienyt oman äitini itse tai tilannut taksin, jos ei kerran ambulanssilla enää sairaat sairaalaan pääse, mutta ihmettelen kyllä, miksi ei. Tilanne tunnistettiin vakavaksi ja ambulanssi oli paikalla.
Vieläkö joku ihan oikeasti uskoo siihen kusetukseen "maailman parhaasta terveydenhoidosta"?
Kun ei hoitoon edes pääse?
Vierailija kirjoitti:
Luulen, etteivät halunneet mennä päivystykseen jonottamaan ja käännytettäväksi kotiin, olivat ajatelleet että ambulanssikyydillä pääsisi "jonon ohi". Täytyy sanoa, että on itsellänikin niin huonot kokemukset päivystyksestä, etten todellakaan mene sinne muuta kuin ambulanssikyydillä, lähetteellä tai todella pahasti loukkaantuneena. Viimeksi yritin tulehtuneen umpparin takia päästä hoitoon -> vähättelyä, haukkumista ja lähetys takaisin kotiin. 3 päivää myöhemmin umppari oli jo puhjennut, kuume taivaissa ja nukuin koko ajan. Menin yksityiselle lääkärille, josta lähetteellä päivystykseen. Ilman lähetettä olisin silloinkin odotellut tuntikausia käytävällä jne. Lähetteellä pääsin suoraan petipaikalle ja tutkimuksiin.
Tää on hevonhuttua ja höpöhöpöhommaa siltä osin, että ei kaikki lähetteellä tai ambulanssilla tulevat mene petipaikalle, vaan riippuu ihan siitä, mitä jo tehdyissä tutkimuksissa on todettu, että vaatiiko esim. monitoriseurantaa tai muita sellaisia toimenpiteitä ettei niitä voi käytävällä tehdä. Toisekseen samalla tavalla potilaat odottavat pedissäkin lääkäriä tuskastuneena, pikemminkin monesti se on heille pettymys, kun ”pääsee petipaikalle” eikä lääkäri tulekaan heti vaan ehkä vasta 8 h päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harkitsisin vakavasti kannattaako lainkaan soittaa hätätilanteessa numeroon 112 ja ryhtyä anelemaan pääsyä sairaalaan vai lähteä itse sinne suoraan kyydillä kuin kyydillä. Jälkimmäinen on tietysti oireista riippuen mahdollinen riski, mutta todennäköisesti pääset sairaalaan nopeammin ja varmemmin. Sairaalasta ei voi heittää pois ilman että lääkäri tutkii.
Mutta jos menet omalla kyydillä, jonotat ensin tuntikausia tuolilla istuen pääsyä lääkärin tutkimukseen, sitten lääkäri voi hyvin todeta, ettet kaipaa hoitoa vaan voit hoidattaa itsesi terveyskeskuksessa. Lääkärillä on velvollisuus ottaa sinut vastaan, kyllä, mutta mitään takuuta ei ole siitä että mitään varsinkaan kalliimpia tutkimuksia tehdään.
Ja sitten kun tehdään kalliimpia tutkimuksia, valitetaan sitä, että taas meidän veronmaksajien rahoja käytetään turhuuteen kun ei siellä ollutkaan syöpää (tai jotain). Eihän tälle kansalle mikään koskaan kelpaa.
Valitettava tapaus, mutta näitä sattuu meillä paljon, paljon vähemmän kuin monessa muussa maassa, joten voitaisiinko kerrankin olla tyytyväisiä meidän laadukkaasta terveydenhuollosta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku aloituksessa? Puuttuvan pilkun vuoksi?
Syynä alapeukkuihin asennevammasi
"Hänen lapset luuli että ambulanssi on taksi"
Tuskin luulivat, kun todellisessa tarpeessa soittivat ambulanssin.
Terveydenhoito on nykyisin huomattavan aliresurssoitu ja samaan aikaa lääkärien älyttömiksi paisuneet palkat vievät kohtuuttoman siivun rahoista. Tämä on johtanut siihen, ettei kaikkia voida hoitaa. Pullonkaulan virkaa hoitavat terveyskeskukset, joiden tehtävänä on pitää potilaita jonossa kunnes riittävän moni kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku aloituksessa? Puuttuvan pilkun vuoksi?
Syynä alapeukkuihin asennevammasi
"Hänen lapset luuli että ambulanssi on taksi"
Tuskin luulivat, kun todellisessa tarpeessa soittivat ambulanssin.
Minun asennevamma? Minähän vaan kysyin. Nyt annan sulle alapeukun kostoksi, hah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harkitsisin vakavasti kannattaako lainkaan soittaa hätätilanteessa numeroon 112 ja ryhtyä anelemaan pääsyä sairaalaan vai lähteä itse sinne suoraan kyydillä kuin kyydillä. Jälkimmäinen on tietysti oireista riippuen mahdollinen riski, mutta todennäköisesti pääset sairaalaan nopeammin ja varmemmin. Sairaalasta ei voi heittää pois ilman että lääkäri tutkii.
Mutta jos menet omalla kyydillä, jonotat ensin tuntikausia tuolilla istuen pääsyä lääkärin tutkimukseen, sitten lääkäri voi hyvin todeta, ettet kaipaa hoitoa vaan voit hoidattaa itsesi terveyskeskuksessa. Lääkärillä on velvollisuus ottaa sinut vastaan, kyllä, mutta mitään takuuta ei ole siitä että mitään varsinkaan kalliimpia tutkimuksia tehdään.
Ja sitten kun tehdään kalliimpia tutkimuksia, valitetaan sitä, että taas meidän veronmaksajien rahoja käytetään turhuuteen kun ei siellä ollutkaan syöpää (tai jotain). Eihän tälle kansalle mikään koskaan kelpaa.
Valitettava tapaus, mutta näitä sattuu meillä paljon, paljon vähemmän kuin monessa muussa maassa, joten voitaisiinko kerrankin olla tyytyväisiä meidän laadukkaasta terveydenhuollosta?
Ei, kyllä se on niin päin, ettei tutkimuksia tehdä vaikka aihetta olisi. TT-kuviin ei pääse millään. Juuri uutisoitiin miehestä, jolla kaikkialle levinnyt syöpä, kävi lukuisia kertoja lääkärissä ja aina kuitattiin flunssaksi tms eikä tutkimuksia tehty. Ihan omassa tuttavapiirissä on lukuisia vastaavia kokemuksia. Yhdellä ei löydetty keuhkoveritulppaa kun "ei nuorelta ihmiseltä ihan huvin vuoksi keuhkokuvia oteta", yhdellä ei löydetty sisäistä verenvuotoa samasta syystä, itselläni tulehtunutta umpparia... kaikki onneksi selvisivät hengissä, mutta se oli ihan tuurista kiinni, että näin onnellisesti lopulta kävi (no, tuolle miehelle ei käynyt yhtä onnellisesti, eikä tälle naiselle, joka ei päässyt hoitoon). Venäläiset ystäväni käyvät Pietarissa lääkärissä, jossa heidän sairautensa otetaan todesta, kun Suomessa ei tutkita. Toki monessa maassa on vieläkin huonompi terveydenhoito, ei sillä. Mutta tutkipas hoitovirheiden määrää, kyllä se on ihan käsittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Olisinhan minä vienyt oman äitini itse tai tilannut taksin, jos ei kerran ambulanssilla enää sairaat sairaalaan pääse, mutta ihmettelen kyllä, miksi ei. Tilanne tunnistettiin vakavaksi ja ambulanssi oli paikalla.
Koska bensa on silloin ilmaista ja työntekijöille ei tarvitse maksaa palkkaa kun ambulanssi ajetaan ilman potilasta. Suomi nousuun!
Ketä ambulanssi kuljettaa, jos ei sairaita?
Mikä on ensihoidon työtehtävä? Jättää heitteille?
Vierailija kirjoitti:
Koska se ambulanssi ei ole taksi. Sen kyydissä kulkeminen on kallista yhteiskunnalle. Kyytiin pääsee jos potilas vaatii hoitoa tai seurantaa matkan aikana. Ensihoito on sitä, että käydään kotona tekemässä arvio ja tarpeen mukaan hoidetaan mitä pystytään tai ohjataan jatkohoitoon. aloitetaan vakavien sairaskohtauksien hoito tai pyritään saamaan vointi sellaiseksi että voi kuljettaa sairaalaan.
Ihan petipotilaitakin laitetaan paaritaksilla sairaalaan. Se ambulanssi kun ei ole vain kyyditystä varten vaan ensihoitoa!
Kun ei ole ollut paikalla niin ei tiedä mikä se tilanne on siellä ollut. Ilmeisesti kuitenkin suht hyvä, kun ovat kotiin jättäneet. Kai ne on ohjeistaneet menemään päivystykseen. Ja vasta seuraavana päivänä ovat lähtenet lääkäriin. Kyllä tässä on ollut ihan potilaan ja omaisten omaakin syytä, jos nyt joku syyllinen pitää saada
Tässä tapauksessa on toimittu oikein. Kävelevä ja tajuissaan oleva ihminen voi käyttää taksia tai muuta kyytiä ambulanssin sijaan.
Lapsiperheet. Ensihoito on saanut luvan tehdä lastensuojelu ilmoituksia. Älkää tilatko turhaan ambulanssia. Ensihoito saa lastensuojelussa kertoa myös potilastiedot.
Jos turhaan rinkuttelee ambulanssin, tulee kostoksi lasu.
Tämä olisi hyvä asia, mutta nykyään käytetään väärin ja asiattomista ilmoituksista pitäisi tulla rangaistus
Olen aina elänyt siinä uskossa, että noin vakavassa tilanteessa saa hoitoa ja tarkkailua sekä sen kyydin ambulanssin toimesta. En uskaltaisi lähteä kuljettamaan noin huonokuntoista ihmistä ellei olisi tyyliin erämaa. Entä jos kesken matkan tulee romahdus? Elvytät omaa äitiä moottoritien penkalla?
Haluan verovarojani käytettävän terveydenhuollon laadun parantamiseen. Kyllä pitää voida hoitaa "turhiakin", että saadaan oikeat hoitoon sen sijaan, että jätetään Jeesuksen haltuun jos ei olla varmoja vakavuudesta. Haluan, että myös harvinaisista sairauksista sairastaville saadaan lääkkeet ja vakavasti sairaille myös uusia tehokkaampia lääkkeitä vaikka maksaisivat enemmän.
Kyllä niillä ambulansseilla kuljetetaan tätä turhempiakin tapauksia. Minutkin vietiin ambulanssilla Haartmanniin kun auto töytäisi polkupyörääni ja löin pääni katuun. Ihan tajuissani olin ja kävelin ja pieni haava päässä. Tietysti kiva, että minut vietiin tarkkailtavaksi sairaalaan, mutta tämän kuolemantapauksen logiikalla minullekin olisi pitänyt sanoa, että tule itse bussilla sairaalaan.
Ambulanssi ei ole ottanut kyytiin, koska lääkäri on kehoittanut mennä lääkäriin omalla kyydillä. Miksi näin ei ole toimittu vaan soitettu kolme kertaa ambulanssia, joista viimeinen sitten oli liian myöhään.
Lääkäri ei ole edes potilasta nähnyt ja varmasti heidänkin puoleltaan on tehty virhearvio. Mutta miksi omaiset tai potilas itse ei ole tajunneet hakeutua sairaalaan kun vasta seuraavana päivänä.
Ikävä tapahtuma, jota ei taas olisi kannattanut iltalehdissä puida.