Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni ei halua mennä vanhojentansseihin. Onko joku ollut menemättä? Mistä syystä?

Vierailija
16.02.2018 |

Sehän ei ole millään tavalla pakollinen, joten ei siitä mitään rangaistustakaan tule. Tyttöni ei ole oikein päässyt lukiossa sisälle mihinkään kaveriporukkaan ja kuulemma paritkin on jaettu jo nyt ekan luokan aikana, koska poikia on 2 jokaista 10 tyttöä kohden. Loput joutuvat tanssimaan lukion ekaluokkalaisten tai poikaystäviensä tai sukulaispoikien kanssa.

Mielestäni saa olla pois, jos ei halua mennä - kuluupa vähemmän rahaakin. Mutta onko joku ollut menemättä ja sitten katunut jälkikäteen? Ainutkertainen tilaisuus jää välistä?

Kommentit (206)

Vierailija
141/206 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kaduttais jos ei osallistu? Ei mua ainakaan, ja lukiosta on jo vuosikymmeniä.

En edes ymmärrä miksi tuollainen ikivanha museokamaa oleva juttu on säilytetty. Vielä siis tähän päivään asti?

Ilmeisesti jotkut sit haluaa, tai kokee velvollisuudekseen, osallistua.

Vierailija
142/206 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin maalaislukiossa ja pari tyttöä käytti järjettömästi rahaa niihin kolttuihin, kampauksiin ja meikkauksiin. Mm. paras kaverini, jolla taisi mennä yli pari tonnia rahaa mikä oli jotain aivan käsittämätöntä. Suurimmalla osalla oli joku kirpparimekko tai äidin tekemä puku, me kaikki olimme nättejä.

Meillä oli hyvä porukkahenki eikä kateutta ollut tai riitoja, tosin vähän kyllä kiistelimme jatkojen pitopaikasta. Itse en tanssinut pahan huimaustaipumuksen takia, mutta pukeuduin nättiin iltapukuun.  Äiti kiharsi vielä hiukset ja suihkautti niihin kimalletta, ja meikkasin itse itseni. Pukuni löytyi alelaarista parilla sadalla, kun normihinta oli jotain yli 700. 

- Wanha -08

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/206 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukiossa ja tiennyt 7. luokalta lähtien, etteivät vanhojen tanssit ole minun juttuni. En pidä paritansseista, muiden pällisteltävänä olemisesta, prom-tyylisistä mekoista tai kuvissa olemisesta. Ajatus koko tansseista siis lähinnä ahdistaa minua.

Poikiakin on alle puolet opiskelijoista ja parin pitää olla samalta vuosiluokalta sekä koulusta, jos ei lähde toiseen kouluun tanssimaan - jokaisella osallistuvalla pojalla on siis vähintään kaksi paria ja suurin osa pareista on jo sovittu. En siis kuitenkaan välttämättä pääsisi tanssimaan, vaikka haluaisin - tai sitten joutuisin tanssimaan jonkun kaverin tutun kanssa toisessa koulussa ja sellaiseen pelleilyyn en todellakaan ole ryhtymässä.

Äitini painostaa ja uhkailee osallistumaan, joten en vielä uskalla sanoa, etten aio tanssia. Huomatkoon sitten 2. luokan syksyllä, kun en ole valinnut sitä kurssia.

Vierailija
144/206 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juontaja, joten en tanssinut. Hyvät muistot jäi.

Vierailija
145/206 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko nykyään saa vanhojen tansseihin osallistua myös maahanmuuttajataustaiset tytöt? Reilu kymmenen vuotta sitten kun minä olin lukiossa sitä ei oikein toivottavana pidetty vaikkei suoraan kiellettykään.

.

Meillä ainakin sai osallistua, henkilön kulttuurista/uskonnosta riippuen tanssivat joko tyttöparina tai pojan kanssa.

Minä olin hyvin monikulttuurisessa lukiossa ja siellä oli sääntönä että tytöt pyytävät poikia mutta ei toisinpäin. Ei sitä ääneen sanottu miksi, mutta kyllä se siitä johtui ettei haluttu kantasuomalaisten poikien pyytävän mamu-tyttöjä.

Vierailija
146/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko. Vanhojentanssikurssin voi käydä, mutta ei ole pakko tanssia vanhoja.

Koulu järjestelee parit kaikille, ei tarvitse säikähtää mistään 'ekaluokan varauksista'.

Tyttöni koulussa pojat tanssivat kahdesti, niin kaikille tytöille riitti pari.

Vierailija
147/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kaduttais jos ei osallistu? Ei mua ainakaan, ja lukiosta on jo vuosikymmeniä.

En edes ymmärrä miksi tuollainen ikivanha museokamaa oleva juttu on säilytetty. Vielä siis tähän päivään asti?

Ilmeisesti jotkut sit haluaa, tai kokee velvollisuudekseen, osallistua.

Itse nautin aikoinani kaikista perinteisestä lukiotapahtumista suunnattomasti; nasut, vanhojentanssit, penkkarit, abiristeily.

Samoin lapseni, joista toinen juuri kirjoitti ja toinen on lukion ekalla.

Hyvä että perinteitä ylläpidetään ja ilmeisesti niille on kysyntää, koska kaikki ovat yhä voimissaan. Hauskoja ikimuistoisia tapahtumia, jotka kokea vain kerran.

Vierailija
148/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mennyt, olen nyt 26 enkä ole katunut. Ei kiinnostanut kyseinen perinne, joten miksi olisin laittanut satoja euroja rahaa yhteen päivään.

Vierailija
149/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin joskus vuonna 1997 tansseihin. Ei olisi kannattanut. Kuuluu ehkä top 3 joukkoon elämän nöyryyttävimmistä kokemuksista. Yksikään kavereistani ei tanssinut, eikä ainutkaan heistä ole päätöstään katunut.

Vasta neljäs kysymäni tyttö suostui parikseni: ensimmäinen valehteli, toinen juoksi karkuun, kolmas ei itsekään tanssinut ja neljäs harkitsi kolme päivää ennen suostumistaan. Suunnilleen kaikki muut kundit saivat parin siten, että tytöt kysyivät heitä. Tanssiharjoituksissa kukaan ei suostunut tanssimaan kanssani kahta kertaa peräkkäin.

Syy saamaani kohteluun vanhojentansseissa oli seurausta äärimmäisen huonosta asemasta koulun sisäisessä sosiaalisessa hierarkiassa. Poikien kanssa toiminta sujui pääsääntöisesti hyvin, mutta tytöt kohtelivat kuin lepraista. => Löysin ensimmäisen tyttöystäväni 18-vuotiaana menemällä abien lukulomalla katsomaan bändiä naapurikaupunkiin, jossa minua ei entuudestaan tunnettu.

Tällainen on tosi sitkeässä. Olin hyvä koulussa ja ns kiltti tyttö, ja sain sen takia ekan poikaystäväni vasta 17-vuotiaana kun kävin isommassa lähikaupungissa synttäribileissä, joissa minua ei tunnettu.

Vierailija
150/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin itsestään selvänä että poika tanssii vanhat. Onhan se upeeta nuorelle että katsojille ja eritoten äidille. On se kumma että ei oo varaa ja etelän matkoihin on varaa ja auton pitoon. Vai eri ihmisetkö valittaa että kallista jotka ei käy matkoilla ja ei oo varaa.

Vierailija
151/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt, koska aivan typerää "teatteritouhua." Tuollaista elitististä ylpeilyä. En arvosta yhtään tuollaista brassailua.

Vierailija
152/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä harmittaa, että paria ei silloin 10 vuotta sitten löytynyt. Osallistuin kyllä kurssille ja sain sen suoritettua. Tanssiaismekon ompelin itse, mutta valmiiksi en sitä saanut. Ei ollutkaan tarvetta. Harmittaa vieläkin :(

Vierailija
153/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on sellaisia vastauksia, että mietin ihan minkälaisten ihmisten kanssa oikein täällä keskustelen? Ja haluanko keskustella.. joko katkeria, ilkeitä tai humalaisia alkoholisteja tai jotain koulukiusaajia. Trollitkin ja jankkaajat ovat parempia kuin nämä kummajaiset.

Tulee sellainen olo, että tekee mieli pestä kädet ja lähteä pois.

Vierailija
154/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on sellaisia vastauksia, että mietin ihan minkälaisten ihmisten kanssa oikein täällä keskustelen? Ja haluanko keskustella.. joko katkeria, ilkeitä tai humalaisia alkoholisteja tai jotain koulukiusaajia. Trollitkin ja jankkaajat ovat parempia kuin nämä kummajaiset.

Tulee sellainen olo, että tekee mieli pestä kädet ja lähteä pois.

Wtf? :D Ihmiset kertovat perusteluitaan sille, miksi eivät osallistuneet vanhojen tansseihin tai miksi olisi sittenkin ollut heille mukavampaa jättää tanssit väliin. Vai oletko kenties heitä, jotka ottavat perinteiden noudattamatta jättämisen merkkinä katkeruudesta ja ilkeydestä?

Vierailija
155/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei liity vanhoihin mutta en mennyt teekkarikasteeseen koska pidin sitä typeränä. Kadutti muutama vuosi myöhemmin että olin silloin niin tiukkapipo, harmiton perinnehän se on.

Vierailija
156/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole jo pitkään ollut ihan vapaaehtoinen liikunnankurssi. Jos ei halua osallistua niin sitten jättää sen kurssin valitsematta.

Vierailija
157/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistunut vanhojen tansseihin, ei kiinnostanut. En myöskään osallistunut penkkariajeluun tai yhteiseen ylioppilasjuhlaan, en olisi osallistunut omiinikaan ellei olisi ollut pakko. Muista vastaavista riiteistä en ole käynyt rippikoulua, en osallistunut teekkarikasteeseen tai muuhunkaan fuksihömpötykseen, ja avioliitto solmittiin maistraatissa kahden virkailijan ollessa todistajina. Tutkintotodistuksen hain opintotoimistosta.

Elän itseni näköistä elämää enkä koe tarvetta kulkea massan mukana.

Vierailija
158/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siitä saa ihan kurssin ja opintoviikkoja tai mitä -pisteitä ne nykyään ovatkaan.

Itselleni ei riittänyt koulun pojista aluksi paria: monet pojat kun vielä eivät tanssi, mutta tätini järjesti minulle tanssia harrastavan pojan pariksi.

Itse tykkään tanssia ja pukeutua ja siihen aikaan ei tarkoitus ollut rahantuhlaaminen, vaan sen säästäminen. Olisin katunut, jos en olisi päässyt.

Vierailija
159/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin niin ujo ja epävarma että ajatuskin noista tansseista oli ihan kauhistus. En muutenkaan kuulunut mihinkään porukkaan eikä ollut yhtään kaveria koko lukion aikana joten epäilen ettei kukaan edes huomannut poissaoloani. En osallistunut myöskään niille tanssikursseille enkä abiristeilylle.

Täällä sama, paitsi että meillä oli osa tanssiharkoista sisällytettynä kakkosten pakolliseen liikuntakurssiin. En tietenkään mennyt niille tunneille. Liikunnanopettaja sitten vähän pitkin hampain antoi luvan käydä jälkeenpäin itsenäisesti kuntosalilla muutaman kerran, että sain tunnit korvattua.

Vierailija
160/206 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisiin ei tarvitse osallistua, jos ei halua. Ei ole myöskään pakko haalia ympärille  kavereita, koska useimmat ihmiset on selkäänpuukottajia. Ilmankin voi elää ja myöhemmin löytää tosi ystäviä. Ei ole pakko ostaa muotivaatteita, koska luonto ei kestä tällaista kulutusta. Ei ole pakko käydä juhlimassa ulkona, koska useimmat ei siitä pidä, mutta käyvät muitten painostuksesta.  Jne, jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi