Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?
Jos saisit tietää odottavasi lasta, jolla on Downin Syndooma, tekisitkö abortin? Miksi/miksi et?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskoakseni tekisi. NP-ultra on ensi viikolla.
Tarja
p.s.
Ystäväni on synnyttänyt 18-trisomia-vauvan (mikä on täysin eri asia kuin down). Vauva eli 8 päivää. Ystäväni käsityksen mukaan hänen lapsensa eli täydellisen elämän (pääsi kotiin, lähimmät ihmiset tapasivat hänet ym). Itse ajattelen samansuuntaisesti: elämän arvoa ei määrää sen pituus; kesti elämä 8 päivää tai 80 vuotta; ne ovat yhtä arvokkaita.
Minunkin kaverini sai tietää odottavansa niin vammaista lasta, että ei elisi montaakaan tuntia. Eivät halunneet tappaa lastaan, vaan äiti synnytti, isä oli mukana ja pitivät rakasta lastaan syleissään kunnes hänet otettiin taivaaseen. Kaunista <3 Lapsi sai kunniallisen hautauksen, eikä viskattu roskikseen, kuten abortoidut vauvat.
Helppohan se silloin on jos tietää jo valmiiksi että se hoivaaminen kestää vaan sen muutaman tunnin. Aika eri asia synnyttää lapsi, joka voi tarvitaa hoivaa 24/7 seuraavat 40 vuotta. Siinä sitoutuu ihan eri tavalla.
En kyllä ehkä käyttäisi tuon kokemuksen kuvaamiseen sanaa "helppo".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin varmaan ja olen jo tehnyt. Vauvallamme löytyi jokaisesta tutkitusta solusta kromosomivirhe, joten downin syndrooma olisi ollut keskivaikeaa/vaikea. .
Kyllä lievilläkin downeilla on jokaikisessä solussa se sama kromosomivirhe, ei tuosta voi päätellä vaikeusastetta. Mosaikismi on eri asia.
Ok. Perinnöllisyyslääkärit sanoivat meille tuon asian ja vaikeusasteen. En ole sitä itse keksinyt.
Ei todellakaan voi tuolla tavoin tietää vamman tasoa. Down voi olla lievästi kehitysvammainen, vaikka trisomia on täydellinen.
Jankuti jankuti
Vierailija kirjoitti:
Keskeyttäisin, ihan itseni takia, koska en usko pystyväni vammaisen lapsen hoitoon ja muiden lastenikin takia, koska se vaikuttaisi heidänkin elämäänsä, eikä välttämättä postitiivisesti. Downin syndroomaa on todella eri tasoista, lähes itsenäisesti selviävästä täysin letkuissa hoidettavaan ja kun tuota tasoa ei voi tietää etukäteen, en ottaisi riskiä.
No ei ole letkuissa kukaan Downin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin varmaan ja olen jo tehnyt. Vauvallamme löytyi jokaisesta tutkitusta solusta kromosomivirhe, joten downin syndrooma olisi ollut keskivaikeaa/vaikea. .
Kyllä lievilläkin downeilla on jokaikisessä solussa se sama kromosomivirhe, ei tuosta voi päätellä vaikeusastetta. Mosaikismi on eri asia.
Ok. Perinnöllisyyslääkärit sanoivat meille tuon asian ja vaikeusasteen. En ole sitä itse keksinyt.
Ei todellakaan voi tuolla tavoin tietää vamman tasoa. Down voi olla lievästi kehitysvammainen, vaikka trisomia on täydellinen.
Jankuti jankuti
Ihan miten haluat. Lääkäri on selittänyt asian huonosti tai vanhempi ymmärtänyt väärin.
Juu ja senpä vuoksi istukkabiopsia. - Tosin siinähän ei todellakaan selviä kaikki valuviat, lapsella oli sitten matematiikan lukihäiriö ja muutenkin vähän valju energialtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahhhaahhhaahaa, tää on jo aika huvittavaa. Tajuatkohan tunteiden vallassa ollenkaan, mistä edes puhut? Sinä voit tuntea hyvin, kyllä. Mutta perinnöllisyyslääkärit ovat kyllä niitä, jotka ihan oikeasti tietävät. Heillä on vuosikausien erikoiskoulutukset ja kokemukset noihin asioihin. Tuo abortin tehnyt voi ehkä muistaa jotain sanamuotoja väärin, mutta jos heille on sanottu että vammojen aste on paha, niin silloin se on paha.
En. Downlapset ovat suloisia, mutta kun siitä lapsesta saattaa kasvaa raivoava 2v aikuisen kehossa!
Moni "aurinkolapsi" muuttuu agressiiviseksi murrosiän myötä.
Jokainen down on vammainen, ja todella harva kykenee itsenäiseen elämään. Minä, mieheni ja muut lapsemme joutuisivat luopumaan niin paljosta jos tulisi yksi 24/7 hoitoa vaativa. Joskus toisessa ketjussa joku sanoi downin jäävän koiran tasolle, minä sanon että koira on itsenäisempi ja kykenee tekemään omatoimisesti enemmän kuin down.
Nykyiset asumismuodot eivät ole laitoksia. Eivätkä laitokset ennenkään olleet teollisuushalleja, joissa sänkyriveissä makasi ihmisiä letkuissa kiinni. Tuosta laitokseen joutumisesta on siis turha puhua.
Keh.vam.hoitaja
Todella vaikea tuo kysymys! Mielestäni kukaan ei pysty vastaamaan tuohon ennen kuin se sattuu omalle kohdalle, sehän on helppoa vastata että tekisin abortin mutta entäs jos tosipaikka tulisi eteen?! Veikkaan että tosi monen mieli muuttuisi ja ottaisi lapsen vastaan avosylin :)
Tekisin, mielessä liikaa päälle sylkevä ja housut nilkoissa vemputtava valkotukkainen downpoika naapuristosta 70-luvulta, äitinsä karjui parvekkeelta että " LOPETA JA NOSTA HOUSUT!".
Vierailija kirjoitti:
En. Downlapset ovat suloisia, mutta kun siitä lapsesta saattaa kasvaa raivoava 2v aikuisen kehossa!
Moni "aurinkolapsi" muuttuu agressiiviseksi murrosiän myötä.
On erittäin harvinaista, että Down olisi aggressiivinen.
Keh.vam.hoitaja
Kannattaa muistaa, että läheskään kaikkea vaikeavammaisuutta ei pystytä edelleenkään saada selville millään seulonnoilla tai tutkimuksilla ennen lapsen syntymää. Esimerkiksi autismi, vaikeakin, samoin monet syvätkin älylliset kehitysvammat tulevat ilmi vasta lapsen synnyttyä ja hieman kasvettua.
Meidän naapurissa asuu ihana down-poika. Aina kun sille vilkuttaa, niin se näyttää keskisormea :D Ei ainakaan esitä mitään niin kuin valtaenemmisto meistä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että läheskään kaikkea vaikeavammaisuutta ei pystytä edelleenkään saada selville millään seulonnoilla tai tutkimuksilla ennen lapsen syntymää. Esimerkiksi autismi, vaikeakin, samoin monet syvätkin älylliset kehitysvammat tulevat ilmi vasta lapsen synnyttyä ja hieman kasvettua.
Niin? Kannattaa silti hyödyntää niitä seuluntoja, joita on olemassa, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahhhaahhhaahaa, tää on jo aika huvittavaa. Tajuatkohan tunteiden vallassa ollenkaan, mistä edes puhut? Sinä voit tuntea hyvin, kyllä. Mutta perinnöllisyyslääkärit ovat kyllä niitä, jotka ihan oikeasti tietävät. Heillä on vuosikausien erikoiskoulutukset ja kokemukset noihin asioihin. Tuo abortin tehnyt voi ehkä muistaa jotain sanamuotoja väärin, mutta jos heille on sanottu että vammojen aste on paha, niin silloin se on paha.
Ei vammaisuuden astetta voi nähdä etukäteen vaikka olisi millainen lääkäri. Downeista suurin osa on keskiasteisesti kehitysvammaisia. Pieni osa lievästi tai vaikeasti kehitysvammaisia. Mosaikismitapaukset yleensä lieviä. Mutta mikään testi ei voi täydellisessä trisomiassakaan kertoa, että joku Down olisi tietynlainen.
Keh.vam.hoitaja
Nyt 47v tekisin abortin, mutta nuorena en olisi tehnyt.
Syy miksi tekisin on, että en itse jaksaisi sitä rumbaa mitä vanhemmat joutuvat pakosta kestämään.
Arvasin että toi sama ihminen täällä taas paasaa, sama kuin aiemminkin. Se on kyllä oikeasti aika ärsyttävää, että toisten ihmisten henkilökohtaisia isoja elämänratkaisuja tuomitaan. Ja se on vähän hassua, että nämä lämpivinä ja empaattisina itseään pitävät ihmiset ovat näköjään juuri niitä epäempaattisimpia ihmisiä toisia kohtaan. Pelkästään se, että vastustat abortointia ei todellakaan tee sinusta empaattista ja lämmintä ihmistä. Se miten puhut toisille ihmisille, tekee sinusta kylmän. Katso peiliin.
Tekisin lapselle kuin lapselle. Jos itse tietää ettei saa tarjottua hyvää lapsuutta, on mielestäni huomattavasti aborttia brutaalimpaa heittää vauva heti synnyttyään sosiaalihuollon syliin, varsinkin down-vauva. En oikein jaksa uskoa että ne kaikki adoptoidaan samantien hyviin koteihin, jossa saavat huolenpitoa ja aitoa rakkautta. Ei elämäni jatkuisi sen jälkeen kun tietäisin hylänneeni vaikka vaikeasti vammaisen lapsen ensimmäisistä henkäyksistä viimeisiin johonkin laitoshoitoon ilman äidinrakkautta.