Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sattuuko teillä papa-kokeen otto?

Vierailija
10.02.2018 |

Minulla ei ole yleensä sattunut mutta nyt kävin seulonnassa ja hoitaja otti sen, aiemmin aina lääkäri. Sattui sekä se pyyhkäisy ja sillä harjalla otto varsinkin melkoisesti, ja nyt on ollut vuotoa pari päivää. Eikö hoitaja vaan osannut olla varovainen kun aiemmin on ollut hyvä kun edes olen huomannut mitään??

Kommentit (329)

Vierailija
101/329 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa ja meillä on ollut vuosikaudet aktiivinen seksielämä. Tällä logiikalla minun pitäisi ravata papa-kokeissa koska miten se eroaa siitä että joku harrastaa paljon monen eri miehen kanssa seksiä? Minulla vaan se yksi mies mutta olen varmasti saanut enemmän seksiä mitä moni aktiivinen sinkku. Miten pihalla jotkut ovat? Taitaa olla joku hoitaja täällä joka yrittää vähätellä, kun oma ammattitaito on mitä on..

Kyllä seksipartnereiden määrällä on merkitystä. Etenkin jos käytössä ei ole kondomia, on riski saada jokin papilloomavirus paljon suurempi kuin sellaisella, jolla on vain yksi (uskollinen) partneri. Ja papilloomavirukset ovat tunnetusti yhteydessä kohdunkaulan syöpään.

Vierailija
102/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pienikin levitin sattuu aina, mutta näytteenottoa hädin tuskin tunnen. Piti tutkia erikseen mistä kohtaa ja miten se papa otetaan, kun en vaan tunne mitään.

Vierailija
104/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu joo, joka kerta. En tiedä mitä tekevät, onko se vain se levitin vai joku toinen väline, en oo koskaan tutustunut asiaan tarkemmin, mutta jotain liian isoa joka tapauksessa survovat aina sisään ja sitten jankkaavat "rentoudu, rennntoudu, RENTOUDU NYT!" ja sama pois vetäessä.

Pari kertaa sitten sanoi ettei saa sitä ulos kun mun lihakset puristaa vastaan. Yritin sitten rentouttaa, mutta olin jotenkin niin äärivenytettynä siinä, että aina kun veti sitä ulos säpsähdin kivusta ja ilmeisesti taas lihakset jännittyi ja sama ongelma.

Viimeksi oli ihana hoitsu, joka sanoi että "laitetaan sulle tää pienempi, kun ei oo kovin kookas tila". Eli on jotain erikokoisia välineitä!! Pitää muistaa itse pyytää sitä pienempää ens kerralla.

Myös se itse näytteenotto sattuu, mutta vähemmän, se on vain ällöttävä vihlaisu.

Vähemmän sattuu myös jos saa jalat hyvin asetettua ja rennoksi, eikä tarvitse huonon asennon takia jännittää kroppaa. Mulla on todella pitkät jalat ja niitä tukia pitää aina säätää uusiksi parikin kertaa. Ekoilla kerroilla en tajunnut tätä asiaa, vasta sen jälkeen kun olin kerran ollut oikeesti hyvässä ja rennossa asennossa.

Vierailija
105/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ottajasta! Seuraavan kerran muhun koskee vain gyne. Helsingin keskustassa huippu gyne ja hänen toimenpiteet eivät satu. Viimeksi terveyskeskuksessa sattui hoitajan tekemä.

Vierailija
106/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pienikin levitin sattuu aina, mutta näytteenottoa hädin tuskin tunnen. Piti tutkia erikseen mistä kohtaa ja miten se papa otetaan, kun en vaan tunne mitään.

Sama!

Vierailija
107/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tuntunut koskaan yhtään miltään. Enkä tuntenut kierukanlaittoa enkä pois ottoa myöskään.

Siis olen tunnoton sieltä.

Vierailija
108/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin taannoin ensimmäisen kerran kun sain jatkuvasti kutsuja. Minulta oli jo kahdesti aiemmin evätty tämä koska en ole harrastanut seksiä ja tuskin tulenkaan harrastamanaan (koska en itse halua). Ensinnäkin hoitaja suutahti, että miksi edes tulin jos en ole seksiä harrastanut. No kun jatkuvasti laitatte kutsuja! Kun nyt kerran olin paikan päälle vaivautunut niin halusin kuitenkin että näyte otetaan. Se levitin sattui aivan helvetisti, mutta näytteenotto itsessään ei tuntunut miltään. Tiedä sitten johtuiko tämä siitä etten ole seksiä harrastanut (omaa kivaa kyllä tullut harrastettua välinein) vai hoitajan osaamattomuudesta tai puhtaasta sadismista, mutta ei kyllä ollut kiva kokemus. Näin Englannissa. Mutta eivätpähän kutsu uudelleen kahteen vuoteen.

Vierailija
109/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varsinaisesti sattunut. Vähän nippaisi. Ylös noustua alkoi nipistelemään, mutta se loppui puolen tunnin kuluttua. Ei vuotanut verta, vaikka labrahoitaja/bioanalyytikko/mikälie sanoi että sitä tuli. Eipähän ainakaan ulos asti tullut.

Vierailija
110/329 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ottaa naukun ennen että rentoutuu?? Näkyykö testissä,no tuskin...

Lihakset vetävät niin jumiiin ettei koe onnistu. sattuu niin pirusti

Vierailija
111/329 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
112/329 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu

Vierailija
113/329 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole sattunut tippaakaan, ihan sama onko otettu gynekologilla vai seurantatutkimuksessa. 

Mitä ihmeen kauhukertomuksia täällä levitellään, että joku on ihan itkenyt kivusta...hohhoijaa :DD

Joopa joo. Sä varmaan vähättelet menkkakipujakin. Itse olen kuukausittain menkkojen kaksi ensimmäistä päivää niin kipeä, että oksennan. Mirenan asennuksessa muhun sattui niin paljon, että pyörryin ja sen jälkeen oksensin.

Mulla aivan sama juttu ku Mirena asennettiin, meinas taju lähteä enkä ollut yhtään varautunut siihen että se tekee kipeää. Sen jälkeen vasta sanoi se hoitaja/ lääkäri joka sen asensi että "sua varmaan sattui koska et oo ikinä synnyttänyt, synnyttäneille tää ei satu". Kun Mirena sitten meni pois paikoiltaan ja se jouduttiin poistamaan, en suostunut ottamaan uutta tilalle.

Itsellä ei papa-kokeesta ainakaan muistossa oo kipuja, epämiellyttävä tunne vaan heti ankannokan levityksestä lähtien. Nyt kun se on edessä ja endometrioosi löydettiin joku vuosi sitten (sen myötä olen tullut aremmaksi alapäästä), taidan pyytää että ottavat vaan sen hpv-dna testin vaikka en ihan vielä 35-vuotta olekaan ja ilmeisesti sitä suositellaan papakokeen sijasta yli 35-vuotiaille.

Vierailija
114/329 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui aivan valtavasti. Aloin täristä ja itkeä. Jouduttiin keskeyttämään useita kertoja. Hoitaja kokeili lopulta ottaa jollain minimaalisella laitteella. Itkin ihan valtavasti.

Hoitaja oli kuitenkin tosi mukava, siitä ei johtunut. Oli vaan ihan helvetin kivulias kokemus. En tiedä uskllanko mennä enää koskaan uudestaan.

Vierailija
115/329 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spekulan asettaminen on se mikä mulla on aikasemmin sattunut ja välillä paljonkin. Muutama vuosi sitten, kun kävin niin kerroin hoitajalle pelosta ja aikaisemmista kokemuksista. Hoitaja sanoi, että voi kokeilla ensin pienemmällä spekulalla. Sillähän se onnistui eikä sattunut yhtään. Nyt mulla sitten oli tänään seulonta aika ja jännitin varmaan viikon sitä jo etukäteen. Lueskelin vielä aamulla näitä muiden kokemuksia (joo, ei ollut kannattavaa) ja mua pelotti taas mennä sinne. Kerroin taas hoitajalle pelosta ja, että viime kerralla onnistu pienillä spekulalla. Hoitaja sanoi, että hyvä kun kerroin, koska hän olisi muuten valinnut isomman spekulan. Pienellä siis mentiin, eikä taaskaan sattunut yhtään.

Vierailija
116/329 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoiston jälkeen oli kaikkein kivuliainta. Luulin ettei niitä enää oteta kun ei ole kohtuakaan. Väärin meni.

Sanoin jo tullessani että pelottaa, joten hoitsu ei ronkkinut tavanomaiseen tyyliin. Näytehärvelitkin valitsi ilmeisesti pienimmästä päästä. Harjalla sitten raaputtikin urakalla, koska vain emättimen limakalvot ainoa paikka mistä näytteen saa. Valitteli että kuivaa on ja ohuet limakalvot.

No joka tapauksessa koe otettu ja tulos negatiivinen.

Menen raavittavaksi taas kun kutsu käy. Jotain juttuja vain kannattaa tehdä.

Ystäväni kuoli kohtusyöpään viime vuonna.

Vierailija
117/329 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bioanalyytikko vielä lisää että tutkimuksessa kipua pelkäävät tai sitä ennen kokeneet voivat hyvin ottaa kotona esilääkkeeksi esim. 400-800 mg ibuprofeenia + 0,5-1 g parasetamolia. Näillä pitäisi tuntoherkimmänkin pärjätä ilman merkittäviä kipuja tutkimuksesta. 

Eli mitä lääkkeitä ibuxin ja?

Esim. Panadol. Parasetamolilääkkeet kuten Panadol ei itsessään ole kovin tehokkaita kivun lievittäjiä, mutta tehostavat yllättävän paljon tulehduskipulääkkeen kuten Ibuxin, Burana tai Pronaxen vaikutusta. Näitä lääkkeitä myös saa ottaa yhdessä toisin kuin kahta eri tulehduskipulääkettä.

Vierailija
118/329 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tullut uudenlaiset spekulat, ja melkein tekisi mieli pyytää potilailta joskus anteeksi. Näissä on sellainen ero vanhoihin, että kun vanhoissa oli levittävät "ankannokat" vain kahteen suuntaan, näissä on neljä sellaista levittävää seinämää. Se helpottaa kyllä näytteenottajan työtä varsinkin, jos on ylipainoinen asiakas - heillä usein perinteisen spekulan kanssa rasva tursuaa peittämään kohdunkaulanäkymän niiltä sivuilta, joita spekulan kärjet ei tue. Mutta ihmiset on selvästi kokeneet kivuliaammaksi ja inhottavammaksi nämä uudet spekulat kuin vanhat. Osin varmaan siksi, että niissä vanhoissa pystyi päättämään kuinka auki asti sen levittää ja ruuvaamaan paikoilleen siihen, missä tuntui ettei vielä venytä liikaa paikkoja. Näissä uusissa ne kärjet vaan ponnahtaa auki asiakkaan sisällä kun ne vapauttaa, täyteen leveyteensä. Ja osalle se levitys on kivuliasta.

Vierailija
119/329 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattui aivan valtavasti. Aloin täristä ja itkeä. Jouduttiin keskeyttämään useita kertoja. Hoitaja kokeili lopulta ottaa jollain minimaalisella laitteella. Itkin ihan valtavasti.

Hoitaja oli kuitenkin tosi mukava, siitä ei johtunut. Oli vaan ihan helvetin kivulias kokemus. En tiedä uskllanko mennä enää koskaan uudestaan.

Tällaisissa tapauksissa voidaan ottaa jopa ihan virtsaputken tähystysvälineillä, joten on erittäin pieni levitys. Rauhoittavaa esilääkettä voi myös saada tarvittaessa.

Vierailija
120/329 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on muistaakseni otettu kahdesti. Kummallakaan kerralla ei edes tuntunut mitään- ei minkäänlaista kipua tai tullut verta. Ensimmäisellä kerralla gynellä. Toisella kerralla ottaja oli tuttu hoitaja, jonka tunsin vuosien takaa ja hän otti kokeen todella varoen aiheuttamasta minkäänlaista kipua.

Seulonnoissa en ole käynyt ja juuri ajattelin, että kävisin mutta tämän ketjun luettua taidan suosiolla mennä gynelle. Sairastan kroonista sairautta ja arkeni on ihan riittävän kivuliasta muutenkin- en kestäsi sitä jos saisin monen päivän turhat kivut ja vuodot kovakouraisen hoitajan takia. Arki on jo nyt selviytymiskamppailua kivun kanssa.

Ja olen sairauteni takia joutunut käymään monenlaisissa kokeissa useasti ja huomannut sen, että se kuinka kivulias toimenpide on riippuu paljolti ottajasta. Jotkut hoitajat esimerkiksi osaavat ottaa verikokeen siten, että tuntuu vain pieni nipistys ja tulee pieni punainen jälki käteen pariksi tunniksi kun taas toiset survovat suurinta mahdollista neulaa suoneen osuen hermoon ja aiheuttavat viikkokausien mustelmat ja jäljet. Ja toki se sattuu monta kertaa enemmän. Ehkä joillain on tuo asenne mikä tässäkin ketjussa on tullut ilmi: jos potilasta ei satu, koetta ei ole otettu kunnolla..