Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sattuuko teillä papa-kokeen otto?

Vierailija
10.02.2018 |

Minulla ei ole yleensä sattunut mutta nyt kävin seulonnassa ja hoitaja otti sen, aiemmin aina lääkäri. Sattui sekä se pyyhkäisy ja sillä harjalla otto varsinkin melkoisesti, ja nyt on ollut vuotoa pari päivää. Eikö hoitaja vaan osannut olla varovainen kun aiemmin on ollut hyvä kun edes olen huomannut mitään??

Kommentit (329)

Vierailija
141/329 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla papakoe sattuu joka kerta, aina on ollut niin. Kerran pyysin pienempää välinettä, mutta sekin sattui ja lääkäri totesi vähän närkästyneenä että tämähän on pikkutyttöjen väline. Kyllä se näytteenotto on kuitenkin kivusta huolimatta joka kerta onnistunut. Usein ne käskee rentoutumaan. Varmaan ihan hyvä ohje, mutta kivun vuoksi en pysty rentoutumaan. Olen nyt vain oppinut hyväksymään sen kivun, se menee pian ohi.

Olen 58v.

Vierailija
142/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se venytys sattuu. Samanlainen kipu kuin mulla oli synnyttäessä. Joihinkin samoihin lihaksiin sattuu kun alapäätä venytetään.

Älä nyt jaksa..😁😁

Aikuinen nainen vertaa papa-koetta ankannokkineen synnytykseen. Minulla synnytys kesti 23 tuntia ja kyllä siinä venyi. Papa-testi kestää n. minuutin eikä anakannokka ole lähellekään vauvan pään kokoinen. Että joo, älä jaksa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sattuu ihan hirveän paljon. Alan aina kauheesti itkemään. Gynekologi on ottanut sen aina ja on tosi mukava ja osaava. Mut ei se silti poista sitä et se ei sattuis. En todellakaan uskaltaisi mennä julkiselle puolelle jossa hoitaja ottaa

Miten ehdit siinä minuutissa aloittamaan itkun? Homma on ohi, ennenkuin saat kyyneleet esiin.

Vierailija
144/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sattuu kunnolla, samalla lailla kuin synnytyksessä. Kaiken ikäisenä on sattunut aina. Näytteenottajat aina vähättelee. Naisen kipu siellä ilmeisesti kuuluu asiaan hoitotyössä.

Sama juttu synnyttämisessä, kaiken muun kivun kanssa sairaalassa ollaan kauhean empaattisia, synnytyskivuista ärähdetään että pure hammasta.

Vertaat papa-näytteen ottoa synnytykseen?

Vierailija
145/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bioanalyytikko vielä lisää että tutkimuksessa kipua pelkäävät tai sitä ennen kokeneet voivat hyvin ottaa kotona esilääkkeeksi esim. 400-800 mg ibuprofeenia + 0,5-1 g parasetamolia. Näillä pitäisi tuntoherkimmänkin pärjätä ilman merkittäviä kipuja tutkimuksesta. 

Eli mitä lääkkeitä ibuxin ja?

Esim. Panadol. Parasetamolilääkkeet kuten Panadol ei itsessään ole kovin tehokkaita kivun lievittäjiä, mutta tehostavat yllättävän paljon tulehduskipulääkkeen kuten Ibuxin, Burana tai Pronaxen vaikutusta. Näitä lääkkeitä myös saa ottaa yhdessä toisin kuin kahta eri tulehduskipulääkettä.

Voi sentään, että vajaan minuutin takia pitää varustatua särkylääkkeillä. Miten käytte hammaslääkärissä?

Vierailija
146/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta ottivat kun olin raskaana, sattui ihan hitosti(tärisin ja melkein itkin sen jälkeen). Oli vielä sen jälkeen sellainen ahdistunut/pelokas olo.

Aiemmin otettu papakokeita myös, kertaakaan ei ole tuolla tavalla ronkittu paikkoja.

Synnytyskin oli mukavampaa kuin tuon ronkkijan ottama papakoe.

"Pientä" liiottelua 😁 nopea synnytys sitte..

Kyllä menen mieluummin papaan kuin synnyttämään. Jo ihan aikaerojen vuosi...ja muutenkin....

Vierailija
147/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole sattunut tippaakaan, ihan sama onko otettu gynekologilla vai seurantatutkimuksessa. 

Mitä ihmeen kauhukertomuksia täällä levitellään, että joku on ihan itkenyt kivusta...hohhoijaa :DD

Joopa joo. Sä varmaan vähättelet menkkakipujakin. Itse olen kuukausittain menkkojen kaksi ensimmäistä päivää niin kipeä, että oksennan. Mirenan asennuksessa muhun sattui niin paljon, että pyörryin ja sen jälkeen oksensin.

Ei kukaan vähättele menkkakipuja. Vaan tosi on, että täällä suolletaan puuta heinää Papa-kokeen ottamisesta. Täällä neuvotaan ottamaan hörpsyt viinaa ja särkylääkkeitä vaivattoman vajaan minuutin takia. En ymmärrä ollenkaan.

Vierailija
148/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuu ja sen takia se otetaan minulta paikallispuudutuksessa. 

Ei Papa-näytettä oteta puudutuksessa, ei missään. Ei edes yksityisellä. Johan ne puudutuspiikitkin sattuvat paljon, paljon enemmän kuin itse Papa.

Vierailija
149/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheeta kun nyt alko jännittää! Mulla on parin viikon päästä eka papa koe. Tuli kutsu joukko seulontaan koska täytän tänä vuonna 30v.

Neljä alatie synnytystä takana joten toivon että tää ois ihan helppo nakki niihin verrattuna....

Palstalaiset kertovat, ettei synnytyskään tee yhtä kipeää kuin Papa. Pyydä toki epiduraali tai nukutus!

Vierailija
150/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se miellyttävää koskaan ole, mutta en sitä nyt kivuksi kutsuisi...

Vierailija
151/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tuntunut koskaan miltään. Kokemusta 70 luvulta saakka.

Vierailija
152/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu niin paljon, kuin yhden hiuksen nyppäisy päästä. Mutta jos on seksuaalihäiriö, en tiedä, silloin voi ehkä sattua "pelkkä ajatuskin". Mutta papakokeessa otettava näytehän on todella, todella pieni. Lihatikku sormessa, SE sattuu... 

Vierailija
153/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin murheet, ap.

Vierailija
154/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua käydä näissä joukkoseulonnoissa. Niissä on meininki kuin lihanjalostamolla. Ei niissäkään aina kunnolla tainnuteta ennenkuin aletaan nylkeä.

Oho, johan vertauksessasi rikas mielikuvitus kukkii. Mene yksityiselle ja maksa siitä isot rahat. Valintahan on sinun. Lihanjalostamo, teurastamo ja seulonta-papa....

Vierailija
155/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sattuu... joskus vähän vähemmän, mutta joskus ihan hitosti 😖 .

Vierailija
156/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikku kirjoitti:

Mua sattuu ihan kamalasti.

Älä mene satuttamaan itseäsi noin kamalasti. Jätä moiset testit pois.

Vierailija
157/329 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ottaa naukun ennen että rentoutuu?? Näkyykö testissä,no tuskin...

Lihakset vetävät niin jumiiin ettei koe onnistu. sattuu niin pirusti

Totta kai viinahuikka näkyy Papa-testissä! Sieltä passitetaan vieroitukseen, jos Papa:ssa alkoholia.

Vierailija
158/329 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole sattunut tippaakaan, ihan sama onko otettu gynekologilla vai seurantatutkimuksessa. 

Mitä ihmeen kauhukertomuksia täällä levitellään, että joku on ihan itkenyt kivusta...hohhoijaa :DD

Kävin tänään Papa-seulonnassa paikallisessa terveyskeskuksessa. Olen 46 vuotias synnyttämätön nainen ja papa kokeita on otettu vuosien kuluessa monen monta kertaa, seulonnoissa ja lääkärillä. Ottajana oli nyt hoitaja.. koskaan ennen ei ole sattunut, ihan pientä nipistystä lukuun ottamatta. Tällä kertaa oikeasti kyyneleet valuivat silmistä ja kipu oli aivan järkyttävä. Hoitaja ronkki alapäätä ja valitti ettei saa kohdun kaulaa näkyviin. Tää oli tasan viimonen kerta kun annan hoitajan koskea alapäähäni. Että aivan oikeasti, ei kannata naureskella jos ei ole itselle kohdalle osunut, tämä kokemus oli aivan kaamea ja sympatiani niille, jotka ovat saman kokeneet. Niin kaamea, että jahka tulokset tuosta papasta tulee, niin ottanen yhteyden gynekologiin, joka saa tutkia, onko siellä joku oikeasti vialla, vai oliko hoitaja vaan taitamaton. Ei ole oikeasti mahdollista että papa sattuu niin paljon jos jokin ei ole pielessä, joko ottajan ammattitaito tai sitten minussa on jokin vialla.

Vierailija
159/329 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua käydä näissä joukkoseulonnoissa. Niissä on meininki kuin lihanjalostamolla. Ei niissäkään aina kunnolla tainnuteta ennenkuin aletaan nylkeä.

Oho, johan vertauksessasi rikas mielikuvitus kukkii. Mene yksityiselle ja maksa siitä isot rahat. Valintahan on sinun. Lihanjalostamo, teurastamo ja seulonta-papa....

Käyn yksityisellä kerran vuodessa

Miksi en maksaisi erikoislääkärille, minusta tuo ei ole iso raha. Samalla otetaan Papa, ei tunnu yhtään.

Vierailija
160/329 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bioanalyytikko vielä lisää että tutkimuksessa kipua pelkäävät tai sitä ennen kokeneet voivat hyvin ottaa kotona esilääkkeeksi esim. 400-800 mg ibuprofeenia + 0,5-1 g parasetamolia. Näillä pitäisi tuntoherkimmänkin pärjätä ilman merkittäviä kipuja tutkimuksesta. 

Eli mitä lääkkeitä ibuxin ja?

Esim. Panadol. Parasetamolilääkkeet kuten Panadol ei itsessään ole kovin tehokkaita kivun lievittäjiä, mutta tehostavat yllättävän paljon tulehduskipulääkkeen kuten Ibuxin, Burana tai Pronaxen vaikutusta. Näitä lääkkeitä myös saa ottaa yhdessä toisin kuin kahta eri tulehduskipulääkettä.

Voi sentään, että vajaan minuutin takia pitää varustatua särkylääkkeillä. Miten käytte hammaslääkärissä?

Mutta kun siitä että ottaa särkylääkettä kerran 5 vuodessa papan takia ei ole yhtään mitään haittaa, niin miksi sitä pitäisi välttää, jos tutkimuksen kivuliaisuus pelottaa tai jos tietää ennestään että itselle se on kivulias? 

Hammaslääkärillähän nykyään saa hyvin toimenpiteisiin puudutukset ja pelkäävät tarvittaessa rauhoittavan esilääkkeenkin. 

Osa ihmisistä oikeasti pelkää sitä papaa kivun takia niin paljon ettei mene sinne ollenkaan, jos jostain syystä uskoo ettei edes kipulääkettä voisi ottaa avuksi. Paljon parempi ottaa se lääke ja mennä. Ja kellekään ei tarvi kertoa että otti, jos kerran on olemassa ilkeitä ihmisiä jotka nälvii siitä ettei kestä vaan kaikkea ilman mitään apuja.