Sattuuko teillä papa-kokeen otto?
Minulla ei ole yleensä sattunut mutta nyt kävin seulonnassa ja hoitaja otti sen, aiemmin aina lääkäri. Sattui sekä se pyyhkäisy ja sillä harjalla otto varsinkin melkoisesti, ja nyt on ollut vuotoa pari päivää. Eikö hoitaja vaan osannut olla varovainen kun aiemmin on ollut hyvä kun edes olen huomannut mitään??
Kommentit (329)
Kerran on otettu, tuntui epämukavalta muttei kivuliaalta varsinaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla niin, että osaa ottaa nätisti ja oikein 99 näytettä, ja 1 kohdalla iskee totaalinen osaamattomuus. Kyllä siinä joku muu silloin on syynä kuin näytteenottajan taito tai taitamattonuus. Mutta uskokaa asia nyt ihan kuinka haluatte, ja vauhkotkaa, jos se jotenkin yhdistää ja helpottaa. Vassokuu, jatkakaa.
Ehkä se yksi halutaan pahoinpidellä. Jos on ärsyttänyt. Naiset on sellasii kato.
Miten usein naiset juoksee lääkäreissä erinäisissä kokeissa tms., onko naiset aina menossa hajalle muuten jos ei jatkuvasti ramppaa remontoitavana xD
Joinain kertoina on sattunut, toisina ei. Omalla kohdalla koen kuukautiskierron vaiheen vaikuttavan kipuun 🤔 Ja aina tullut verta näytteenoton jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla niin, että osaa ottaa nätisti ja oikein 99 näytettä, ja 1 kohdalla iskee totaalinen osaamattomuus. Kyllä siinä joku muu silloin on syynä kuin näytteenottajan taito tai taitamattonuus. Mutta uskokaa asia nyt ihan kuinka haluatte, ja vauhkotkaa, jos se jotenkin yhdistää ja helpottaa. Vassokuu, jatkakaa.
Ehkä se yksi halutaan pahoinpidellä. Jos on ärsyttänyt. Naiset on sellasii kato.
Onko sulla sellainen halu?
Ei jokainen näytteenottaja välttämättä osaa ajatella käytännössä järkevästi. Voi olla, että joku tekee jotain tyhmällä tavalla, eikä kukaan koskaan puutu siihen. Koska lopulta päätavoite kuitenkin saavutetaan. Sellainen höhlä mentaliteetti on tietysti potilaille ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun minut pahoinpideltiin. Tekijä mm. nauroi sitä, kun oli käyttänyt väärää välinettä. Ja yritti tehdä VÄKISIN sisätutkimuksen (ei uskonut puhetta, jouduin pakenemaan). Nuori nainen oli.
Ei varsinaisesti satu mutta tuntuu kyllä tosi epämiellyttävältä, kramppimaiselta.
Pari päivää näytteenoton jälkeen aina pienesti vuotanut verta.
Eihän se mukavaltakaan tunnu. Vihlaisee inhottavasti, mutta kyllä siitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun minut pahoinpideltiin. Tekijä mm. nauroi sitä, kun oli käyttänyt väärää välinettä. Ja yritti tehdä VÄKISIN sisätutkimuksen (ei uskonut puhetta, jouduin pakenemaan). Nuori nainen oli.
Papan otossa ei tehdä sisätutkimusta.
Vedän viinaa pään täyteen kun menen tutkimuksiin, aina tuntuu raiskaukselta kyseinen toimenpide
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani papa koetta ei otettu ollenkaan, kun ei ole kertaakaan ollut yhdyntöjä.
Näytteenottaja kysyi etänä kahdelta kollegaltaan mielipidettä, jotka sanoivat samaa, että silloin ei ole tarvetta ottaa.
Tjaah. Voi sen arvioida noinkin, mutta en uskaltaisi tehdä samoin. Ottaisin mielummin näytteen, kuin jättäisin ottamatta. Ei varmaan ole haittaa, jos saa puhtaan tuloksen, mutta haittaa, jos positiivinen jää löytymättä. Vaikka tämä olisi teoreettinen riski, en haluaisi ottaa sitä kontolleni. Etenkään omalla päätöksellä.
Miksi neitsyen muka pitäisi mennä papa kokeeseen?
Jotkut gynet ottavat keski-ikäisiltä kohdusta näytteen (papa-kokeen lisäksi, erikseen), SE sattuu tosiaan. Gyne väitti ettei tunnu erityisesti, outoa. Papa ei satu jos ammattitaitoinen gyne ottaa näytteen, mutta joku labra missä tahansa niin voi sattua. Tavislääkäri voi satuttaa muovisen levittimen kanssa. Ultraäänitutkimus ei satu yleensä, ei pitäisi. Sormien laittaminen jonnekin on sopimatonta tutkimuksessa, koska asiakkaalle on kiusallista jos tulee supistuksia tai lihas tarraa lääkäriä sormeen, lääkäri luulee ehkä että on joku per*vo - vaikka osaavatkin vetää sormensa irti. Ei sentään leikkaudu sormet irti.
Joskus on sattunut kovasti, nyt viimeksi oli iäkkäämpi sairaanhoitaja nainen joka onnistui ottamaan ne näytteet niin ettei oikeastaan tuntunut paljon mitään,
mutta, sitten vähän ajan kuluttua alko ihan jäätävät kivut jotka kesti muutaman tunnin, itkee tihuutin sitä väsynystä(olin kait sillon muutenkin kipee) ja kipua, kun kävelin pakkasessa tunnin kotio.
Aattelin et viittinkö mennä enää ikinä ollenkaan, mut ehkä se muutaman vuoden kuluttua on unohtunu sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Miten usein naiset juoksee lääkäreissä erinäisissä kokeissa tms., onko naiset aina menossa hajalle muuten jos ei jatkuvasti ramppaa remontoitavana xD
No tämä koe otetaan viiden vuoden välein 🙄
Mua sattu ihan helvetisti, tuli kylmä hiki ja täyty oikeen pinnistää että sain jalat pidettyä auki. Näytön jälkeen kirjaimellisesti pyörryin lattialle ja kun tokenin ympärillä pörräsi neljä hoitajaa. Lähdin siitä hetken levättyä kuitenkin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se harjan pyöräytys tuntuu vähän ikävältä, ei varsinaisesti satu. Epämiellyttävintä on se ankannokan virittely paikoilleen, silloin tuntuu, että jotakin nahkaa jää väliin väärään paikkaan.
Silloin nokan laitto (tai sen avaaminen?) sattuu enemmän jos jotain jää väliin, kannattaa sanoa tai itse ainakin olen sanonut. Minulle ei ole käynyt niin läheskään joka kerta.
Ankannokan virittely ei yleensä satu, mutta kerran oli harjoittelija ja sattui aivan älyttömästi, ja ohjaava hoitaja ottikin sen pois ja laittoi itse. Harjanäyte sattuu aina ja usein vuotaakin 1-2 päivää jälkikäteen vähän.
Joskus on niin, että naiset ovat kömpelöitä, kovakouraisia, jopa väkivaltaisia. Jos pelkää kipua, kannattaa mennä mieslääkärille. Ei millekkään lässyttäjälle, yöks, niitäkin varmasti on. Mutta yleisesti ottaen ja vähäisen kokemukseni perusteella, miehet onvatnaisia parempia käyttämään niitä välineitä, ja he ovat myös potilaan paremmin huomioon ottavia.
Kannattaa myös toivoa, ettei se ole joku perverssi.
Ei kiitos miehiä mun alakertaan näytteitä ottamaan!
Vierailija kirjoitti:
Mua sattu ihan helvetisti, tuli kylmä hiki ja täyty oikeen pinnistää että sain jalat pidettyä auki. Näytön jälkeen kirjaimellisesti pyörryin lattialle ja kun tokenin ympärillä pörräsi neljä hoitajaa. Lähdin siitä hetken levättyä kuitenkin kotiin.
Siis tämä ei ollut vitsi, oikeasti pyörryin siellä ja heräsin lattialta. Kävin julkisella labralla 30-vuotiaana. Mulla on muistikuva että joskus teininä kävin gynellä papakokeessa ja silloin ei kyllä tuollaista kipua ollut, lähinnä vaan nolotti olla sellaisessa asennossa kun oli sen ikäinen.
Siinä on jotain sellaista taitoa, jota ei osata oppilaille välittää. Heillä joko on taito hyppysissä, tai ei ole. Niillä joilla ei ole, he tekevät sen väärin, ja siksi tuottavat potilaille kipua.