Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sattuuko teillä papa-kokeen otto?

Vierailija
10.02.2018 |

Minulla ei ole yleensä sattunut mutta nyt kävin seulonnassa ja hoitaja otti sen, aiemmin aina lääkäri. Sattui sekä se pyyhkäisy ja sillä harjalla otto varsinkin melkoisesti, ja nyt on ollut vuotoa pari päivää. Eikö hoitaja vaan osannut olla varovainen kun aiemmin on ollut hyvä kun edes olen huomannut mitään??

Kommentit (329)

Vierailija
201/329 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran olen käynyt papa-kokeessa ja pahalta tuntui. Näytteen ottajalla oli vaikeuksia saada näytettä. Sattui ja tuntui epämukavalta jossain alavatsalla yms.

Kokeili sitten jollakin toisella välineellä ja sai lopulta otettua. Sanoi, että oli hankalaa, koska kohtuni on erityisen voimakkaasti taaksepäin kallistunut.

Vierailija
202/329 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittaa tuo "rentouta lihakset niin sujuu helpommin". Tsiisus. Ei se rentouttaminen emätintä liukasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/329 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kiinni henkilöstä joka sen tekee.

30v joukkoseulonta, Pori. Joku nuori näytteenottaja survaisi menemään. Sattui ja alapää veti täyden lukon. Yritti vaihtaa välineitä pienempään, mutta ei vain onnistunu. Kommentoi että kohtu on vinossa. Sitten vaan sanoi että “No olen kyllä valtaosalta tämän ottanu ihan ilman mitään ongelmia että...” Epäsuorasti siis ilmaisten: “Sinussa vika kun ei onnistu.” No joo, tämä paransi oloa tottakai. 

Ei tullut mitään niin varaa aika toiseen. Menin yksityiselle. Veemäinen jännitys koska ilmeisesti olen “vammainen", vedin kipulääkkeen jossain pelkopäissä että voisi auttaa. Ja voi herranjestas se toimenpide (Terveystalo), se meni niin sujuvasti että siinä vaiheessa kun sanoi “OK” niin olin että “Joko sä sen teit?” Ehkä se oli vain parhaassa mahdollisessa vaiheessa kuukautiskiertoa, tai sitten tämä lääkäri vain oli ihan äly hyvä, mutta jokin teki siitä todella vaivattoman. Epämukavuutta oli, mutta ei mitään verrattuna aiempaan. Ilmaisin tämän hänelle myös kehuina, lääkärin vastaus oli vähän “whatever” luokkaa.

No sitten taas 35v seulonta, Ulvila. Tällä kertaa aluksi jutusteli, tiedosti aiemmat ongelmat julkisella, itse toimenpide kirpaisi ja valitin ääneen tyyliin “Ei ****!”, mutta hoitaja koko sen ajan kertoi mitä oli tekemässä ja viljeli rohkaisevia kommentteja “Hienosti menee”. Kehui limakalvoja (btw olen aseksuaali eli seksiä en harrasta). Sitten kävi suostumuksella läpi rinnat. Tämä plussaa sillä ei ollut puhettakaan viime kerroilla. Vaikka teki inhaa papa niin silti jäi hyvä olo ja pystyin jopa toimenpiteen aikana rentoutumaan.

Ehkä se nuori Porissa reagoi liian äkäiseen vaikerruksiini ja keskeytti koko touhun, että tavallaan Ulvilan hoitajalla oli tarpeeksi ronski/hellä ote samaan aikaan. (Olisi vaan hyvä Porin tyypin ollut tiedostaa tämä ilman että syyllistää potilasta.) Oli ihan yö/päivä toimenpiteen mielekkyydessä, koska toisesta jäi olo että minussa on vikaa. Kiitin tätä Ulvilan hoitajaa ihan suoraan että oli itselle mukava kokemus verrattuna aiempaan. Hän sanoi, että “Todella mukava kuulla.”

Mutta en kyllä edelleenkään tajua sitä yksityisen toimenpidettä, joka oli niin helppo että morjens.

Oli muuten viime papan jälkeen rusehtavat vuodot noin vuorokauden. Olin unohtanut että niin voi tapahtua. Googletin ja ihan normaalia. Tosin älkää luottako liikaa Googleen, koska haet jonkun pikkujutun ja vastaus on: “KUOLET S**TANA!”. Nimim, hakenut jotain ja minulla pitäisi nyt olla ihosyöpä, keuhkosyöpä, korvasyöpä, aivosyöpä, maksasyöpä, peräsuolisyöpä, mahasyöpä, jne.

Vierailija
204/329 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luna-76 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luna-76 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sattuu ihan hirveän paljon. Alan aina kauheesti itkemään. Gynekologi on ottanut sen aina ja on tosi mukava ja osaava. Mut ei se silti poista sitä et se ei sattuis. En todellakaan uskaltaisi mennä julkiselle puolelle jossa hoitaja ottaa

Miten ehdit siinä minuutissa aloittamaan itkun? Homma on ohi, ennenkuin saat kyyneleet esiin.

Niin, se on minuutissa ohi, jos tekijä tietää mitä tekee. Minun tämän päiväinen kokeeni kesti noin 10 minuuttia, kauemmin kuin yksikään aikaisempi kerta ja se hoitaja väänsi sen vempeleensä kanssa siellä alakerrassa aivan jumalattomasti. Värkki aristaa vieläkin siitä runnomisesta. Kyyneleet alkoi valua puolivälissä väkisin. Kipu oli aivan hirveä, eikä se liittynyt siihen tikkuun, vaan siihen ankannokkaan jonka se eukko alapäähäni tunki. Se vielä ei tuntunut miltään kun laittoi sisälle, mutta kun väänsi auki ja alkoi se runnominen, se sattui aivan tolkuttomasti. Hoitaja pahoitteli vaan välissä, että sattuu (kyllä, huomasi tasan erinomaisen hyvin että minuun sattui ja paljon) ja jatkoi runnomistaan. Minä olisin huutanut, jos olisin kyennyt, mutta en saanut edes vastatuksi mitään. Ja minä en todellakaan ole kipuherkimmästä tai itkuherkimmästä päästä naisia. Oikeastaan päin vastoin. Korostan, minulta on vuosien varrella otettu papa monituiset kerrat, enkä ikinä ole tällaisissa tuskissa siinä ollut, enintään pieni nipistys on tuntunut, mut nyt oli ihan yhtä tuskaa alusta loppuun. Olen ihan shokissa vieläkin, koska en todellakaan odottanut yksinkertaisen papakokeen olevan tällainen via dolorosa!

Kuulostaa karsealta. Olitkohan normaalia jännittyneempi tällä kertaa? Tekijä kuulostaa kyllä aikamoiselta, tekiköhän kovissa aikataulupaineissa? Sitä tuolla alalla on nykyään aika paljon.

No en jännittänyt siinä vaiheessa ainakaan, kun työnsi sen vempeleen sisälle, se ei tuntunut vielä miltään, lähinnä viileältä.. kipu alkoi vasta kun väänsi sen vekottimensa auki ja siinä vaiheessa oli aivan turha yrittää enää rentoutua, kun sattui, sitten alkoi se vääntäminen ja painaminen.. ja sehän sattui aina vaan pahemmin. Valitteli, että kohdunkaula on jotenkin väärässä asennossa ja pahoitteli kun nyt sattuu.. no, aiemmin ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, aina on näyte saatu otettua käytännössä kivuttomasti ja ihan minuutissa tai parissa, ilman mitään vääntämistä, eikä kukaan ole koskaan sanonut, että kohdunkaulani olisi jotenkin ulottumattomissa tms. Ja itseasiassa minä vielä sanoin tullessani, että otetaanpa sitten hellävaraisesti, kun ei ole alakerrassa ollut ns. liikennettä pidempään aikaan.. no todellakaan ei ollut hellävaraista, ihan kaikkea muuta kyllä.

Odotusaulassa ei ollut lisäkseni ainakaan ristin sieluakaan ja huoneeseen pääsin 6-7 min ennen annettua aikaa, joten enpä siihen aikataulupaineeseen usko.

Suoraan sanoen tällä hetkellä on jokseenkin pahoinpidelty olo.. olen siis edelleen melko järkyttynyt.

Itse kävin tänään joukkoseulonnassa ja kävi niin, että näytteenottaja ronkki viidellä eri välineellä, valitteli miten on kohdunsuu jotenkin alhaalla ja ei saa sitä hyvin esiin ja lopulta luovutti ja jätti koko näytteen ottamatta. Vielä näin kaksi tuntia myöhemmin sattuu ja vituttaa turha reissu. Gynekologeilla ei ole ikinä ollut ongelmia saada näytettä eikä myöskään esimerkiksi yleislääkäreillä eli voisikohan johtua tästä, ettei ihmisiä kiinnosta käydä seulonnoissa, kun tällaisia kokemuksia näyttää olevan muillakin....

Vierailija
205/329 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihan hämmästyttävältä lukea näitä. Itselläni ei tunnu missään, korkeintaan hävettää tuleeko pieru. Ymmärrän toki että silloin voi olla kamalaa jos on lapsena ollut seksuaalista hyväksikäyttöä ja sen takia traumaattista, mutta eihän sen nyt muuten pitäisi sattua

Vierailija
206/329 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toosa punottaa kirjoitti:

Papa koe tehdään wc- harjan kokoisella pyöreällä harjalla. Lääkäri laittaa harjan sähköiseen harjan pyörittäneen ja harja pyörii 600 kertaa/min. Harja pyörii ennen sisään työntämistä. Joten paikat voi olla vereslihalla. Vähän nipistää ja veri lentää. Toosa voi olla pari päivää hellä.

On sinulla ainakin mielikuvitusta! Aikamoinen velikulta siellä😃

Vierailija
207/329 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kerran olen käynyt papa-kokeessa ja pahalta tuntui. Näytteen ottajalla oli vaikeuksia saada näytettä. Sattui ja tuntui epämukavalta jossain alavatsalla yms.

Kokeili sitten jollakin toisella välineellä ja sai lopulta otettua. Sanoi, että oli hankalaa, koska kohtuni on erityisen voimakkaasti taaksepäin kallistunut.

Itselleni kävi juurikin noin ja samoin valiteltiin kohdun kallistumista. Menin seuraavana päivänä gynekologilla, koska näytteenoton jälkeinen verenvuoto jatkui.

Gynekologin tutkimus ei sattunut yhtään, rakenteessa ei mitään ongelmaa. Ongelma oli erittäin osaamaton näytteenottaja. Ihan törkeää käytöstä syytellä asiakasta, kun ei itse osaa. Gynekologi pahoitteli asiaa ja totesi että häntä raivostuttaa tuollainen käytös.

Vierailija
208/329 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei satu se itse näytteenotto, mutta spekulan laitto ja levittely tekee kipeää. Inhoan gynetutkimuksia tästä syystä.

Vierailija
209/329 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sanovat että ei satu.... mutta minä hiukan ihmettelen tuota...

Vaikka yritän olla niin rentona kuin mahdollista, mutta se sattuu !!!!!!

Jo se lavetti mihin kiivetään on epämukavaa.

Kylmät metalli jalka telineet...UH .

Siis kivuliasta. Toki se sattuu vain noin minuutin, jos sitäkään.. Silti tuskallista.. Jopa epämiellyttävänpää kuin hammaslääkärissä.

Mutta, kohdunkaulan syöpä on vakava sairaus. Papa koe pitää ehdottomasti ottaa 5 v välein.

Rentoutumiseen vaikuttaa tosi paljon myös se tutkimuspöytä ja ne jalansijat (mikä niiden oikea nimi onkaan). Yleensä olen ollut sellaisella tutkimuspöydällä, jossa on ne jalkapidikkeet sellaiset, että jalat lepää niissä rennosti ja ne jalkatelineet ovat pohkeen kohdalla. Ja olen pystynyt rentoutumaan aina papakokeessa ja kierukan laitossa ym. tutkimuksissa. Kuitenkin pari päivää sitten seulonnassa käydessä rentoutuminen oli vaikeaa ja se johtui jalkojen vaikeammasta asennosta, kun jalkatuki oli vain jalkapohjan kohdalla, joten jalat eivät olleet rennosti vaan niitä jännitti koko ajan ainakin vähän ja samalla alavatsaa, vaikka yritin rentoutua. Mutta asento oli nyt jotenkin hankala ja sitä kautta papakin sitten tuntui kipeämmältä kuin yleensä.

Vierailija
210/329 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskimpa kaivelu on kenellekään miellyttävä kokemus. Yritän ajatella ettei se hammaslääkärilläkään käynti mitenkään miellyttävää ole, mutta pakko on kuitenkin hoitaa. Joo, tietysti riippuu näytteen ottajasta, jotkut ovat kokeneempia kuin toiset. Kuulemma siksi on vaikeaa kaivella kun synnyttämättömillä on vain nuppineulan pään kokoinen alue ja synnyttäneillä hiukan isompi.

Kierukan asennus oli kivuliaampi toimenpide

Vierailija
211/329 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

210 jatkaa... ainiin, jalkojen asennosta. Viimeiseen 20 vuoteen en ole käynyt missään missä jalkatukia on käytetty, vaan pyydetty laittamaan jalkapohjat yhteen. Rentouttaa paremmin alavatsalihaksia.

Vierailija
212/329 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luna-76 kirjoitti:

Kivuliaan papakoe-episodin jälkipyykit: Hermoistuin kaameasta papakokemuksestani niin, että kun sain tulokset (negatiivinen), varastin ajan gynekologilta saman tien. Halusin varmistua, ettei minuss aole mitään vikaa, mikä selittäisi kipua. Gynekologi teki tutkimuksen, ultrasi ja lopputuloksena on, ettei minussa todellakaan ole mitään vikaan, kaikki täysin normaalia. Mikään gynekologin tekemistä toimenpiteistä ei sattunut ollenkaan. Gynekologin arvion mukaan minuun siis oli käytetty liian suuria välineitä ja näytteen ottajan taito oli puutteellinen. Minuun siis varmaan tungettiin suurin vempele ja läväytettiin apposen auki ja sen lisäksi näytteen ottaja ei osannut hommaansa, mistä syystä väänteli ja käänteli vempainta vielä sisuksissani aiheuttaen lisää kipua. No.. Fimlab sai palautetta asiasta nyt kun pystyin luotettavasti osoittamaan, että syynä ei voinut olla mikään minun anatominen ongelmani, sairaus tai vaiva. Lisäkaneettina: Ei ole ihan ilmaista nuo yksityisen gynekologin tutkimukset, joten ei naurata sekään, että mielenrauhansa vuoksi sinne oli pakko lähteä.. vaikka syy sitten tosiaan oli hoitajan epäpätevyydessä ja piittaamattomuudessa.

Näitäkin näytteitä työkseni ottaneena täytyy sanoa että kyllä nuorena ja kokemattomana varmaan tuli myös ikäviä kokemuksia joillekin aiheutettua. Liian iso spekula toki on kivulias mutta joskus liiallista kaivelun tarvetta aiheuttaa myös yritys käyttää liian pientä. Varsinkin jos on ylipainoinen asiakas tai muuten sellainen jolla on paljon pullistuvaa rasvaa emättimen seinämissä, sillä pienellä kun avaa emättimen, näkymän eteen pullistuu koko ajan vaan rasvaa, eikä kohdunsuuta saa näkyviin. Sitten sitä yritti käännellä spekulaa ja availla eri kulmissa ja lopulta alkaa limakalvotkin jo kärsiä kun semmoinen reunoiltaan terävä esine siellä sisällä kääntelee. Paljon parempi olisi ollut ottaa riittävän iso spekula alunperin, joka olisi avannut emättimen isommin niin että rasvapullistumat pysyy pois tieltä.

Vierailija
213/329 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo sattunut gynellä eikä julkisellakaan koskaan. Kerran gynen jälkeen aivan kymmenesosa teelusikallisen tuhrusi, muuten ei koskaan.

Vierailija
214/329 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu joka kerta ihan sama ottaako sen lääkäri vai hoitaja. Luulin, että synnytyksen ja lapsettomuustutkimusten jälkeen olisi tällaistakin kipua oppinut "sietämään". No en ole.

Vierailija
215/329 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo uskaltanu mennä kuin vasta kerran, mutta eipä se kyllä edes sitten paljon sattunut. Uskon kyllä että tekijästä riippuen voisi sattua enemmänkin.

Vierailija
216/329 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko tätä keskustelua enää kukaan? Sain kutsun joukkoseulontaan, mutta seksiä en ole harrastanut kertaakaan (trauma / haluttomuus edes kokeilla).

Kannattaako silloin edes varata aikaa papa kokeeseen?

Vierailija
217/329 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sattuu ja pyrin saamaan lähetteen polille, jossa puudutus, ei tän jälkeen enää satu.

Vierailija
218/329 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina. On kesken session vaihtaneet "kokeneempaan" kollegaan, vaan ei auta. Joskus olen jättänyt käymättä koska en kestä kipua.

Kuopiossa piti yksityispraktiikkaa gynekologi Aila Miettinen, hän oli /on tunnetusti kovakourainen mutta erittän pätevä ...ja nopea!

Siinä ei papa-kokeen  ronkkimisessa kauan nokka tohissut.

Koski, mutta sen sekunnin vain.

Vierailija
219/329 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattui mutta vain n. 5 sekkaa.  pakko oli kestää

Vierailija
220/329 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko tätä keskustelua enää kukaan? Sain kutsun joukkoseulontaan, mutta seksiä en ole harrastanut kertaakaan (trauma / haluttomuus edes kokeilla).

Kannattaako silloin edes varata aikaa papa kokeeseen?

Tietty kannattaa, kyllä se sattuu, sillai nipistää kovaa ja tekee mieli vetäytyä kun sattuu mutta kylläs en kestää kun kestää vain se kipu pari sekkaa. Puree vaikka hammasta