Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sattuuko teillä papa-kokeen otto?

Vierailija
10.02.2018 |

Minulla ei ole yleensä sattunut mutta nyt kävin seulonnassa ja hoitaja otti sen, aiemmin aina lääkäri. Sattui sekä se pyyhkäisy ja sillä harjalla otto varsinkin melkoisesti, ja nyt on ollut vuotoa pari päivää. Eikö hoitaja vaan osannut olla varovainen kun aiemmin on ollut hyvä kun edes olen huomannut mitään??

Kommentit (329)

Vierailija
181/329 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luna-76 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sattuu ihan hirveän paljon. Alan aina kauheesti itkemään. Gynekologi on ottanut sen aina ja on tosi mukava ja osaava. Mut ei se silti poista sitä et se ei sattuis. En todellakaan uskaltaisi mennä julkiselle puolelle jossa hoitaja ottaa

Miten ehdit siinä minuutissa aloittamaan itkun? Homma on ohi, ennenkuin saat kyyneleet esiin.

Niin, se on minuutissa ohi, jos tekijä tietää mitä tekee. Minun tämän päiväinen kokeeni kesti noin 10 minuuttia, kauemmin kuin yksikään aikaisempi kerta ja se hoitaja väänsi sen vempeleensä kanssa siellä alakerrassa aivan jumalattomasti. Värkki aristaa vieläkin siitä runnomisesta. Kyyneleet alkoi valua puolivälissä väkisin. Kipu oli aivan hirveä, eikä se liittynyt siihen tikkuun, vaan siihen ankannokkaan jonka se eukko alapäähäni tunki. Se vielä ei tuntunut miltään kun laittoi sisälle, mutta kun väänsi auki ja alkoi se runnominen, se sattui aivan tolkuttomasti. Hoitaja pahoitteli vaan välissä, että sattuu (kyllä, huomasi tasan erinomaisen hyvin että minuun sattui ja paljon) ja jatkoi runnomistaan. Minä olisin huutanut, jos olisin kyennyt, mutta en saanut edes vastatuksi mitään. Ja minä en todellakaan ole kipuherkimmästä tai itkuherkimmästä päästä naisia. Oikeastaan päin vastoin. Korostan, minulta on vuosien varrella otettu papa monituiset kerrat, enkä ikinä ole tällaisissa tuskissa siinä ollut, enintään pieni nipistys on tuntunut, mut nyt oli ihan yhtä tuskaa alusta loppuun. Olen ihan shokissa vieläkin, koska en todellakaan odottanut yksinkertaisen papakokeen olevan tällainen via dolorosa!

Kuulostaa karsealta. Olitkohan normaalia jännittyneempi tällä kertaa? Tekijä kuulostaa kyllä aikamoiselta, tekiköhän kovissa aikataulupaineissa? Sitä tuolla alalla on nykyään aika paljon.

No en jännittänyt siinä vaiheessa ainakaan, kun työnsi sen vempeleen sisälle, se ei tuntunut vielä miltään, lähinnä viileältä.. kipu alkoi vasta kun väänsi sen vekottimensa auki ja siinä vaiheessa oli aivan turha yrittää enää rentoutua, kun sattui, sitten alkoi se vääntäminen ja painaminen.. ja sehän sattui aina vaan pahemmin. Valitteli, että kohdunkaula on jotenkin väärässä asennossa ja pahoitteli kun nyt sattuu.. no, aiemmin ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, aina on näyte saatu otettua käytännössä kivuttomasti ja ihan minuutissa tai parissa, ilman mitään vääntämistä, eikä kukaan ole koskaan sanonut, että kohdunkaulani olisi jotenkin ulottumattomissa tms. Ja itseasiassa minä vielä sanoin tullessani, että otetaanpa sitten hellävaraisesti, kun ei ole alakerrassa ollut ns. liikennettä pidempään aikaan.. no todellakaan ei ollut hellävaraista, ihan kaikkea muuta kyllä.

Odotusaulassa ei ollut lisäkseni ainakaan ristin sieluakaan ja huoneeseen pääsin 6-7 min ennen annettua aikaa, joten enpä siihen aikataulupaineeseen usko.

Suoraan sanoen tällä hetkellä on jokseenkin pahoinpidelty olo.. olen siis edelleen melko järkyttynyt.

Vierailija
182/329 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena papakoe ei sattunut yhtään, mutta keski-iässä papakoe sattuu tosi paljon. Limakalvojen kuivuminen lienee syynä. Ja varmaan sekin, ettei seksielämää enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luna-76 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luna-76 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sattuu ihan hirveän paljon. Alan aina kauheesti itkemään. Gynekologi on ottanut sen aina ja on tosi mukava ja osaava. Mut ei se silti poista sitä et se ei sattuis. En todellakaan uskaltaisi mennä julkiselle puolelle jossa hoitaja ottaa

Miten ehdit siinä minuutissa aloittamaan itkun? Homma on ohi, ennenkuin saat kyyneleet esiin.

Niin, se on minuutissa ohi, jos tekijä tietää mitä tekee. Minun tämän päiväinen kokeeni kesti noin 10 minuuttia, kauemmin kuin yksikään aikaisempi kerta ja se hoitaja väänsi sen vempeleensä kanssa siellä alakerrassa aivan jumalattomasti. Värkki aristaa vieläkin siitä runnomisesta. Kyyneleet alkoi valua puolivälissä väkisin. Kipu oli aivan hirveä, eikä se liittynyt siihen tikkuun, vaan siihen ankannokkaan jonka se eukko alapäähäni tunki. Se vielä ei tuntunut miltään kun laittoi sisälle, mutta kun väänsi auki ja alkoi se runnominen, se sattui aivan tolkuttomasti. Hoitaja pahoitteli vaan välissä, että sattuu (kyllä, huomasi tasan erinomaisen hyvin että minuun sattui ja paljon) ja jatkoi runnomistaan. Minä olisin huutanut, jos olisin kyennyt, mutta en saanut edes vastatuksi mitään. Ja minä en todellakaan ole kipuherkimmästä tai itkuherkimmästä päästä naisia. Oikeastaan päin vastoin. Korostan, minulta on vuosien varrella otettu papa monituiset kerrat, enkä ikinä ole tällaisissa tuskissa siinä ollut, enintään pieni nipistys on tuntunut, mut nyt oli ihan yhtä tuskaa alusta loppuun. Olen ihan shokissa vieläkin, koska en todellakaan odottanut yksinkertaisen papakokeen olevan tällainen via dolorosa!

Kuulostaa karsealta. Olitkohan normaalia jännittyneempi tällä kertaa? Tekijä kuulostaa kyllä aikamoiselta, tekiköhän kovissa aikataulupaineissa? Sitä tuolla alalla on nykyään aika paljon.

No en jännittänyt siinä vaiheessa ainakaan, kun työnsi sen vempeleen sisälle, se ei tuntunut vielä miltään, lähinnä viileältä.. kipu alkoi vasta kun väänsi sen vekottimensa auki ja siinä vaiheessa oli aivan turha yrittää enää rentoutua, kun sattui, sitten alkoi se vääntäminen ja painaminen.. ja sehän sattui aina vaan pahemmin. Valitteli, että kohdunkaula on jotenkin väärässä asennossa ja pahoitteli kun nyt sattuu.. no, aiemmin ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, aina on näyte saatu otettua käytännössä kivuttomasti ja ihan minuutissa tai parissa, ilman mitään vääntämistä, eikä kukaan ole koskaan sanonut, että kohdunkaulani olisi jotenkin ulottumattomissa tms. Ja itseasiassa minä vielä sanoin tullessani, että otetaanpa sitten hellävaraisesti, kun ei ole alakerrassa ollut ns. liikennettä pidempään aikaan.. no todellakaan ei ollut hellävaraista, ihan kaikkea muuta kyllä.

Odotusaulassa ei ollut lisäkseni ainakaan ristin sieluakaan ja huoneeseen pääsin 6-7 min ennen annettua aikaa, joten enpä siihen aikataulupaineeseen usko.

Suoraan sanoen tällä hetkellä on jokseenkin pahoinpidelty olo.. olen siis edelleen melko järkyttynyt.

Olisikohan sitten vain sen ankannokan asettelussa ollut taitamattomuutta ja sitten on yritetty korjata sitä asentoa väärällä tavalla? En ole koskaan tuollaista laittanut paikalleen mutta maallikkona kuvittelisin että olisi kannattanut ottaa pois ja laittaa uudestaan mieluummin kuin lähteä vääntämään jo sisällä ollessa jos sattui kovasti jo siinä vaiheessa, voin olla yhtä hyvin väärässäkin. Kyllä olisi pitänyt hellävaraisempi olla varsinkin jos olet sanonut että pitää olla varovainen tällä kertaa. Seuraavalla kerralla kannattaa varmaan kertoa että meni täysin pieleen viimeksi ja ehkä tekijä voisi tehdä vähän hitaammin jos tarvitsee korjata hommaa kesken kaiken.

Vierailija
184/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu myös rintojen listiminen levylle ja sattuu tietysti ei ole pakko suostua väkivaltaan eikä saa rikkoa rintarauhasia metalli levyillä . Siitä ne rikki menee metallista . Hyi . Älkää nyt kaikkea uskoko . Kerran oli menossa jo sepsis verenluovutus neulasta kyynervarresta lähti jo tumma viiva olkapäähän asti ! Viime hetkellä sai antibiootit . Likaiset neulat . Ja nytkin ne pistää ilman hanskoja . Voi olla likaiset välineet millä ottaa näytteet . Jos ne ottaa näytteen likaisella välineellä se tarkoittaa tulehduksia .

Vierailija
185/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa koe tehdään wc- harjan kokoisella pyöreällä harjalla. Lääkäri laittaa harjan sähköiseen harjan pyörittäneen ja harja pyörii 600 kertaa/min. Harja pyörii ennen sisään työntämistä. Joten paikat voi olla vereslihalla. Vähän nipistää ja veri lentää. Toosa voi olla pari päivää hellä.

Vierailija
186/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävältä tuntui kirjoitti:

Kyllä ikävältä tuntui kun gynekologi otti anuksesta papa- kokeen. Terveyden eteen kannattaa käydä seulonnassa.

Aika mies

Kyllä totta miehillä on monia eri syöpiä kiveksissä ja peräsuolessa usein sekä sukupuoli tauteja vehkeessä ja syyliä mitkä voi tarttua naiseen . Eturauhas syöpä on miehelle yleinen syöpä muoto . Tässä keskustellaan kuitenkin naisen syövistä eli kasvaimista ja niiden varhaisesta toteamisesta . Tosin hyvä gynegologi kyllä näkee ne ilman papakoetta .

Vierailija
187/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näe. Muutokset voivat olla mikroskooppisen pieniä.

Vierailija
188/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2x otettu ja ei sattunut. Tuntui oudolta ainoastaan, vähän niinkuin paineen tunne.

Vierailija
189/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitamattomat näytteenottajat kirjoitti:

Ikävältä tuntui kirjoitti:

Kyllä ikävältä tuntui kun gynekologi otti anuksesta papa- kokeen. Terveyden eteen kannattaa käydä seulonnassa.

Aika mies

Kyllä totta miehillä on monia eri syöpiä kiveksissä ja peräsuolessa usein sekä sukupuoli tauteja vehkeessä ja syyliä mitkä voi tarttua naiseen . Eturauhas syöpä on miehelle yleinen syöpä muoto . Tässä keskustellaan kuitenkin naisen syövistä eli kasvaimista ja niiden varhaisesta toteamisesta . Tosin hyvä gynegologi kyllä näkee ne ilman papakoetta .

Pilkutinko se siinä. Ei sinulla ole kohdunkaulaa kun olet mies, miksi kommentoit aihetta josta et tiedä MITÄÄN.

Vierailija
190/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui niin että lähti taju. Hoitaja ei edes heti huomannut minun pyörtyneen, vaan oli ihmetellyt, miksi en siirry pukemaan 😅

Vierailija
191/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole sattunut tippaakaan, ihan sama onko otettu gynekologilla vai seurantatutkimuksessa. 

Mitä ihmeen kauhukertomuksia täällä levitellään, että joku on ihan itkenyt kivusta...hohhoijaa :DD

Joopa joo. Sä varmaan vähättelet menkkakipujakin. Itse olen kuukausittain menkkojen kaksi ensimmäistä päivää niin kipeä, että oksennan. Mirenan asennuksessa muhun sattui niin paljon, että pyörryin ja sen jälkeen oksensin.

Minulla oli sama juttu kivun ja oksentamisen kanssa. Minulla tilanne helpottui kun sain tietää, että se kipulääke pitää ottaa ennakoivasti. Minä otin kipulääkkeen siihen asti vasta silloin kun kipua ei enää kestänyt. Monta vuotta kärsin ja gynekologit eivät kertoneet tuota kipulääkejuttua. Minusta ei otettu edes ultraa vaan sanottiin ettei kivun syytä voi selvittää ilman leikkausta.

Vierailija
192/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia lukiessa tuli mieleen, että onkohan näytteenottajillakin sama käytäntö kuin muillakin palvelualoilla. Mikäli asiakas kohtelee kuin palvelijaa tai erehtyy neuvomaan ammattilaista, niin varmistetaan maksimaalisen kivulias näytteenotto.

Vierailija
193/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu pirusti ja kokeen jälkeen verinen vuoto kaksi viikkoa, paitsi jos gynekologin tekemä.

Vierailija
194/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jessus sentään mitä marinaa. Ei se papa tai mammografia kellekkään mitenkään miellyttävää ole, mutta syöpä ja monet muut vaivat, joita näillä tutkimuksilla seulotaan, vasta ikäviä ja vittumaisia onkin.

Ihan olet oikeassa että kannattaa käydä kaikesta huolimatta. Ketjun ideana taitaa olla kuitenkin kokemusten vaihto ja omista kertominen sekä samalla ikävien kokemusten käsittely yhdessä. Eli tässä on ihan hyvä tarkoitus ja toivottavasti kannustava sävy ja voi parhaillaan laskea kynnystä lähteä uudestaankin näihin tärkeisiin tutkimuksiin ikävistä kokemuksista huolimatta. Sama ajatus varmasti sinullakin taustalla.

Vierailija
195/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään joukkoseulonnassa. Itse näytteenotto ei tuntunut missään, en edes huomannut sitä. Tai jos nipistikin, niin ehkä se jäi spekulasta johtuvan kivun alle, sattui nimittäin ihan älyttömästi! Hoitaja käski rentoutumaan, mutta miten voi rentoutua kun sattuu, kirvelee ja tuntuu että paikat repeää. Laittaessa vaan vaistomaisesti peruuttelin karkuun, poisotto ei tuntunut missään. Näytteenoton ajan sattui niin että huimasi, siis tosiaan nimenomaan se spekulan sisällä oleminen.

Vierailija
196/329 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella spekula valitaan jos ei mitään etukäteen kysytä, kun onhan naisilla väljempiä ja tiukempia, ei sama voi sopia kaikille. Minä esimerkiksi olen niin ahdas, että miehenkin pitää hitaasti kitkutella itsensä sisään liukkareista huolimatta, ei ainakaan minun sisääni niin vaan mennä suit sait sukkelaan. Että ei ihme jos spekula sattuu, kun se yhtäkkiä avataan sisällä täyteen mittaansa.

Vierailija
197/329 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuliaan papakoe-episodin jälkipyykit: Hermoistuin kaameasta papakokemuksestani niin, että kun sain tulokset (negatiivinen), varastin ajan gynekologilta saman tien. Halusin varmistua, ettei minuss aole mitään vikaa, mikä selittäisi kipua. Gynekologi teki tutkimuksen, ultrasi ja lopputuloksena on, ettei minussa todellakaan ole mitään vikaan, kaikki täysin normaalia. Mikään gynekologin tekemistä toimenpiteistä ei sattunut ollenkaan. Gynekologin arvion mukaan minuun siis oli käytetty liian suuria välineitä ja näytteen ottajan taito oli puutteellinen. Minuun siis varmaan tungettiin suurin vempele ja läväytettiin apposen auki ja sen lisäksi näytteen ottaja ei osannut hommaansa, mistä syystä väänteli ja käänteli vempainta vielä sisuksissani aiheuttaen lisää kipua. No.. Fimlab sai palautetta asiasta nyt kun pystyin luotettavasti osoittamaan, että syynä ei voinut olla mikään minun anatominen ongelmani, sairaus tai vaiva. Lisäkaneettina: Ei ole ihan ilmaista nuo yksityisen gynekologin tutkimukset, joten ei naurata sekään, että mielenrauhansa vuoksi sinne oli pakko lähteä.. vaikka syy sitten tosiaan oli hoitajan epäpätevyydessä ja piittaamattomuudessa.

Vierailija
198/329 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulan syövän seulonta on vapaaehtoinen ja sinne ei ole pakko mennä. Näytteenottajalle voi myös antaa palautetta epäonnistuneesta tutkimuksesta.

Vierailija
199/329 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa käynyt ja ikinä ei ole edes ollut epämiellyttävän tuntuista.

Vierailija
200/329 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri viime viikolla joukkoseulassa. Olihan se epämiellyttävää mutta ei varsinaisesti sattunut. Nopeasti oli näyte otettu. Ihmettelin kun edellisen kerran joukkopapassa sattui niin pirusti ja näytteenotto kesti kauan jostain syystä. Vertakin tuli sen jälkeen pari päivää. Tällä kertaa ei mitään. Varmasti paljon kiinni rentoutumisesta. Mulle se ankannokka on se ikävin juttu.