Sattuuko teillä papa-kokeen otto?
Minulla ei ole yleensä sattunut mutta nyt kävin seulonnassa ja hoitaja otti sen, aiemmin aina lääkäri. Sattui sekä se pyyhkäisy ja sillä harjalla otto varsinkin melkoisesti, ja nyt on ollut vuotoa pari päivää. Eikö hoitaja vaan osannut olla varovainen kun aiemmin on ollut hyvä kun edes olen huomannut mitään??
Kommentit (329)
Tottakai voi ottaa kotona panadolin ennen menoa, ei varmaan ole kielletty ohjeissa? Ihme vähättelyä toisten kokemuksista. Ihmisillä nyt on vain erilainen kipukynnys ja varmaan erilaiset kokemukset. Jotkut tärisevät jo verikokeen otosta ja toiset kestävät kipua siihen asti ongelmitta että kylmä hiki valuu. Parasta olisi jos ei täällä luotaisi pelkoja jo etukäteen jännittävään ja ujostuttavaan toimenpiteeseen että ei kukaan jättäisi sen takia käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Aina sattuu kunnolla, samalla lailla kuin synnytyksessä. Kaiken ikäisenä on sattunut aina. Näytteenottajat aina vähättelee. Naisen kipu siellä ilmeisesti kuuluu asiaan hoitotyössä.
Sama juttu synnyttämisessä, kaiken muun kivun kanssa sairaalassa ollaan kauhean empaattisia, synnytyskivuista ärähdetään että pure hammasta.
Joo, tämä ilmiö on tullut vastaan minullekin useiden naisten jutuista, olenpa nähnyt joskus itsekin tätä ja ihmettelen kovasti kun tätä kipuasiaa yritetään opettaa jo koulutuksessa että pitää ottaa tosissaan ja mitatakin sitä eri mittareilla että pystyy suhteuttamaan vähän tilannetta. Olen siis mies terveydenhoitoalalla ja otan kyllä itse kivut tosissani ihan sukupuoleen katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei satu niin paljon, kuin yhden hiuksen nyppäisy päästä. Mutta jos on seksuaalihäiriö, en tiedä, silloin voi ehkä sattua "pelkkä ajatuskin". Mutta papakokeessa otettava näytehän on todella, todella pieni. Lihatikku sormessa, SE sattuu...
Jaa. Periaatteessa ihmiset ovat sukupuolissaan toistensa kaltaisia, mutta pientä variaatiota aina on. Joten... Lisäksi hoitaja voi jännittää sitä näytteen ottamista, samoin kuin se jolta näytettä otetaan.
Hoitaja, en tiedä riittääkö tuohon vaikkapa lähihoitaja näytteen ottajaksi, mutta luonnollisesti hänellä tietämys ihmisen anatomiasta ja kokemus anatomisista piirteistä on huomattavasti heikompi, olematon jopa, sellaiseen lääkäriin verrate joka on näihin juttuihin erikoistunut.
Joten todennäköisesti aika montaa näytteessä olijaa voi sattua kun näytteen ottaa hoitaja... Joka kaiketi sitten omasta mielestään osaa ja tietää miten näyte otetatan, toimii oikein, kaikki vika on vain siinä, että potilaan anatomia on sellainen ettei näytettä ole helppo ottaa tai potilas jännittää...
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako se miten tiukka on? Mulla on tosi tiukka pimppi.
Itse emätin ei yleensä ole se ongelma, se kyllä venyy. Mutta emättimen aukko voi synnyttämättömillä, tai toisaalta naisilla jotka on esim. revenneet synnytyksessä ja tullut ommelkohtaan joustamatonta arpikudosta, olla sen verran kireä että sattuu. Aika yleistä on myös että ennen synnytystä immenkalvo on vielä rengasmaisena emättimen aukon sisäpuolella eli ei ole revennyt vaan joustanut, ja siihen myös voi sattua äkillinen spekulan sisäänlaitto.
Kävin ekaa kertaa joukkopapassa, pari vuotta sitten kun täytin 25. Olen kerran käynyt vapaaehtoisesti gynellä, kun aloin seurustelemaan ensimmäisen ja nykyisen poikaystäväni kanssa. Tuolloin otettiin varmuuden vuoksi klamydia testi, joka oli vähän samanlaista raaputtelua, kuin papa. Eli se alapään paljaana olo vieraan naishoitajan edessä ei enää tuntunut niin oudolta myöhemmin. Itse papa sattui hieman, ja vuotoa tuli jonkin verran seuraavina päivinä. Hoitaja laittoi jotain liukastetta "ankkaan" ja kuulemma käytti muovista välinettä. Sen koko oli mitä luultavammin pienin mahdollinen, koska en ole synnyttänyt ja olen aika ahdas. Toivottavasti seuraava papakokemus on samanlainen!
Minusta papa-koe on niin ahdistava ym. syitä, että todennäköisesti kävin siinä tänä vuonna viimeisen kerran. Yksi ainut myönteinen kokemus ollut, muut olleet kurjia kokemuksia. En halua enää tulevaisuudessa mennä, vaikka tiedän sen järkeväksi toimenpiteeksi.
Olen synnyttänyt alateitse muutaman kerran ja ne ovat sujuneet, mutta papa-koe ei.
Vierailija kirjoitti:
Minusta papa-koe on niin ahdistava ym. syitä, että todennäköisesti kävin siinä tänä vuonna viimeisen kerran. Yksi ainut myönteinen kokemus ollut, muut olleet kurjia kokemuksia. En halua enää tulevaisuudessa mennä, vaikka tiedän sen järkeväksi toimenpiteeksi.
Olen synnyttänyt alateitse muutaman kerran ja ne ovat sujuneet, mutta papa-koe ei.
Harmittavaa että on ollut huonoja kokemuksia. Jossain kerrottiin että yhtä ikävää kokemusta kohti tarvitaan viisi hyvää että ihmisen mieli muuttuu asian suhteen taas myönteiseksi. Onko sinua kohdeltu tylysti vai minkätyyppisestä asiasta on kyse? Ei tarvitse yksityiskohtiin mennä tietenkään jos ei halua. Olisipa näistä mahdollista keskustella terveydenhoidon ihmisten kanssa vaikka ennen sitä itse näytteenottoa jos se vaikka sitten helpottaisi kokemusta.
Onko pakko käydä papakokeessa jos ei harrasta seksiä ollenkaan? Tulokset on aina edellisissä papanäytteissä olleet normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko käydä papakokeessa jos ei harrasta seksiä ollenkaan? Tulokset on aina edellisissä papanäytteissä olleet normaalit.
Ei papa-kokeeseen ole pakko mennä.
Kohdunkaulan syövän kehittymisessä merkittävin tekijä on sukupuoliteitse leviävän ihmisen papilloomaviruksen aiheuttama pitkittynyt tulehdustila. Myös klamydiatartunta on riski tälle syövälle.
Mutta riskitekijänä tämän syövän osalta on tupakointi.
Jos et tupakoi, etkä ole seksiä harrastanut, niin kaiketi papa-kokeissa käyminen voi olla tarpeetonta.
Mutta eipä siitä haittaakaan varmaan ole, jos kaikesta huolimatta haluaa joukkotarkastuksiin osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei papa-kokeeseen ole pakko mennä.
Kohdunkaulan syövän kehittymisessä merkittävin tekijä on sukupuoliteitse leviävän ihmisen papilloomaviruksen aiheuttama pitkittynyt tulehdustila. Myös klamydiatartunta on riski tälle syövälle.
Mutta riskitekijänä tämän syövän osalta on tupakointi.
Jos et tupakoi, etkä ole seksiä harrastanut, niin kaiketi papa-kokeissa käyminen voi olla tarpeetonta.
Mutta eipä siitä haittaakaan varmaan ole, jos kaikesta huolimatta haluaa joukkotarkastuksiin osallistua.
Kiitos! Mietin asiaa. En ole koskaan tupakoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sattuu ihan hirveän paljon. Alan aina kauheesti itkemään. Gynekologi on ottanut sen aina ja on tosi mukava ja osaava. Mut ei se silti poista sitä et se ei sattuis. En todellakaan uskaltaisi mennä julkiselle puolelle jossa hoitaja ottaa
Miten ehdit siinä minuutissa aloittamaan itkun? Homma on ohi, ennenkuin saat kyyneleet esiin.
Niin, se on minuutissa ohi, jos tekijä tietää mitä tekee. Minun tämän päiväinen kokeeni kesti noin 10 minuuttia, kauemmin kuin yksikään aikaisempi kerta ja se hoitaja väänsi sen vempeleensä kanssa siellä alakerrassa aivan jumalattomasti. Värkki aristaa vieläkin siitä runnomisesta. Kyyneleet alkoi valua puolivälissä väkisin. Kipu oli aivan hirveä, eikä se liittynyt siihen tikkuun, vaan siihen ankannokkaan jonka se eukko alapäähäni tunki. Se vielä ei tuntunut miltään kun laittoi sisälle, mutta kun väänsi auki ja alkoi se runnominen, se sattui aivan tolkuttomasti. Hoitaja pahoitteli vaan välissä, että sattuu (kyllä, huomasi tasan erinomaisen hyvin että minuun sattui ja paljon) ja jatkoi runnomistaan. Minä olisin huutanut, jos olisin kyennyt, mutta en saanut edes vastatuksi mitään. Ja minä en todellakaan ole kipuherkimmästä tai itkuherkimmästä päästä naisia. Oikeastaan päin vastoin. Korostan, minulta on vuosien varrella otettu papa monituiset kerrat, enkä ikinä ole tällaisissa tuskissa siinä ollut, enintään pieni nipistys on tuntunut, mut nyt oli ihan yhtä tuskaa alusta loppuun. Olen ihan shokissa vieläkin, koska en todellakaan odottanut yksinkertaisen papakokeen olevan tällainen via dolorosa!
Luna-76 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sattuu ihan hirveän paljon. Alan aina kauheesti itkemään. Gynekologi on ottanut sen aina ja on tosi mukava ja osaava. Mut ei se silti poista sitä et se ei sattuis. En todellakaan uskaltaisi mennä julkiselle puolelle jossa hoitaja ottaa
Miten ehdit siinä minuutissa aloittamaan itkun? Homma on ohi, ennenkuin saat kyyneleet esiin.
Niin, se on minuutissa ohi, jos tekijä tietää mitä tekee. Minun tämän päiväinen kokeeni kesti noin 10 minuuttia, kauemmin kuin yksikään aikaisempi kerta ja se hoitaja väänsi sen vempeleensä kanssa siellä alakerrassa aivan jumalattomasti. Värkki aristaa vieläkin siitä runnomisesta. Kyyneleet alkoi valua puolivälissä väkisin. Kipu oli aivan hirveä, eikä se liittynyt siihen tikkuun, vaan siihen ankannokkaan jonka se eukko alapäähäni tunki. Se vielä ei tuntunut miltään kun laittoi sisälle, mutta kun väänsi auki ja alkoi se runnominen, se sattui aivan tolkuttomasti. Hoitaja pahoitteli vaan välissä, että sattuu (kyllä, huomasi tasan erinomaisen hyvin että minuun sattui ja paljon) ja jatkoi runnomistaan. Minä olisin huutanut, jos olisin kyennyt, mutta en saanut edes vastatuksi mitään. Ja minä en todellakaan ole kipuherkimmästä tai itkuherkimmästä päästä naisia. Oikeastaan päin vastoin. Korostan, minulta on vuosien varrella otettu papa monituiset kerrat, enkä ikinä ole tällaisissa tuskissa siinä ollut, enintään pieni nipistys on tuntunut, mut nyt oli ihan yhtä tuskaa alusta loppuun. Olen ihan shokissa vieläkin, koska en todellakaan odottanut yksinkertaisen papakokeen olevan tällainen via dolorosa!
Kuulostaa karsealta. Olitkohan normaalia jännittyneempi tällä kertaa? Tekijä kuulostaa kyllä aikamoiselta, tekiköhän kovissa aikataulupaineissa? Sitä tuolla alalla on nykyään aika paljon.
Iän myötä papakoe tulee kivuliaammaksi, koska limakalvot ohenevat ja aistimus tuntuu enemmän. Miuta sattuu nimenomaan se koepalan otto nipistys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunsuun etsiminen voi sattua, jos sitä ei osaa tehdä oikein tai jos se on vaikeasti löydettävissä. Muuten näyte otetaan aina samoin eikä siinä ole mitään väliä ottaako sen hoitaja vai lääkäri. Jos omat limakalvot ovat kuivat kuin korppu niin sitten toki saattaa tuntua enemmän ja mitä enemmän jännittää sitä enemmän sattuu. Opettele rentoutumaan.
Olen synnyttämätön nelikymppinen eikä seksiäkään ole ollut yli 10 vuoteen, joten paikat varmaan tiukemmat kuin joillain ikätovereilla. Ottaja mitään kysymättä iski ihan liian ison levittimen sisään, sattui.
Minulle gyne sanoi että ei tarvitse ottaa papakoetta kun ei kerran ole seksiäkään. Muutaman kerran otettu ja se kyllä sattui niin pirusti. Olen viisikymppinen ja synnyttämätön.
Näinköhän on totta ettei tarvitsisi? Itse olen jättänyt käymättä kaksi seulontaa ja gynelläkään en ole käynyt. Seksiä ei ole ollut ja siksi en ole käynyt, Mutta luulisin että huonolla tuurilla kohdunkaulasyöpä voi tulla kyllä ilman seksiäkin.
On totta. Neitsyelle papakoe on haitallinen ja turha. Kohdunkaulansyöpä EI voi tulla ilman seksiä.
Jotkut sanovat että ei satu.... mutta minä hiukan ihmettelen tuota...
Vaikka yritän olla niin rentona kuin mahdollista, mutta se sattuu !!!!!!
Jo se lavetti mihin kiivetään on epämukavaa.
Kylmät metalli jalka telineet...UH .
Siis kivuliasta. Toki se sattuu vain noin minuutin, jos sitäkään.. Silti tuskallista.. Jopa epämiellyttävänpää kuin hammaslääkärissä.
Mutta, kohdunkaulan syöpä on vakava sairaus. Papa koe pitää ehdottomasti ottaa 5 v välein.
Ei se ole PELKKÄ NIPISTYS ! SE sattuu tuskallisesti.
Kaikki toimenpiteet tuntuu tai jopa sattuu, mikäli joku epämääräinen, työhönsä kyllästynyt ja ammattitaidoton räpeltäjä on asialla. Ammattitaito on hiton kova sana, joka paikassa, harvoin tulee vastaan, mutta heti sen tunnistaa kun näkee ja kokee.
Ei ole koskaan tuntunut yhtään miltään, ei siis yhtään miltään
Kyllä ikävältä tuntui kun gynekologi otti anuksesta papa- kokeen. Terveyden eteen kannattaa käydä seulonnassa.
Aika mies
Vaikuttaako se miten tiukka on? Mulla on tosi tiukka pimppi.