Millä tasolla puhut englantia?
Kommentit (160)
Luulen että suurin osa suomalaisista (ei sama kuin ihmiset täällä palstalla) arvioi omat taitonsa alakanttiin. Näin olen kuullut ulkomaalaisilta. Että osaamme paremmin kuin itse ajattelemme osaavamme. Pidän tätä positiivisena asiana, jos toinen vaihtoehto on luulla omia kielitaitoja paremmaksi kuin ne todellisuudessa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen uskoo oman englannin taso olevan korkeammalla tasolla kuin se oikeasti on.
Montako teistä tietää (googlamatta) mitä esimerkiksi haima, paksusuoli, juustohöylä tai harakka on englanniksi?
Natiivitasoon kuuluu myös kulttuuririntietämystä. Osaatteko kertoa jotain Canterbury Talesista, Guy Fawkesista, Royal Ascot-kilpailuista yms? Tai Benjamin Franklinista, "The Founding Fathers":ista, Tom Sawyersista yms yms.
Olen haastatellut moni nuorehko maisteri, joka on omasta mielestään on natiivitasolla. Kun yhtäkkiä olen vaihtanut kieltä englantiin, harva on osannut ilmaista itseään kovin sujuvasti. Vaikka "ovat lähes nativeeja". Just joo.
No ei kylläkään kuulu natiivitasoon kielitaidossa mikään tuollainen. Luuletko, että joku austraalialainen peräkammarinpoika osaa kertoa sinulle paljonkin Royal Ascotista? Tarkoittaako se sitten, ettei hänen kielitaitonsa ole natiivin tasolla. Kielitaito ja yleistieto EIVÄT ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että suurin osa suomalaisista (ei sama kuin ihmiset täällä palstalla) arvioi omat taitonsa alakanttiin. Näin olen kuullut ulkomaalaisilta. Että osaamme paremmin kuin itse ajattelemme osaavamme. Pidän tätä positiivisena asiana, jos toinen vaihtoehto on luulla omia kielitaitoja paremmaksi kuin ne todellisuudessa ovat.
Se on varmaankin noin, mutta en usko että se on parempi noin päin. Yleensä ihmiset pärjää kunhan uskovat itseensä, se on huono homma että vähättelee osaamistaan, silloin ei usein uskalla edes yrittää mitään eikä anneta tilaisuuttakaan. Monet tutut jotka ovat edenneet työelämässä hyvin, etenevät juuri siksi että uskovat itsestään vähän liikoja. Yleensä asiat oppii kyllä, mutta ensin pitää päästä siihen kohtaan että saa edes yrittää ja jos ei usko osaavansa, ei pääse. Kielitaito on väline ja jos ajattelee ettei se ole sellainen että pystyy hoitamaan asioita, rajaa itseltään monta tilaisuutta pois.
Miestäni luullaan aina natiiviksi, koska sillä on kaunis luonnollisesti tuleva mieto brittiaksentti. Siis toiset britit luulevat sitä britiksi, vaikka se tekee paljon enemmän kielioppivirheitä kuin minä. Minun rallienglantini taas paljastaa minut välittömästi, vaikka kielioppi on aina ollut vahvuuteni. En vaan osaa lausua! Jenkkiaksenttiin taipuu, mutta se on mielestäni niin ruma että menen mielummin rehellisellä finglishillä.
Kielen kontekstin kulttuuriin maassa asumisen lisäksi oppii lukemalla, kuuntemalla musiikkia , kymällä teatterissa yms. Se kyllä auttaa ymmärtämmän kohdemaan kieltä.
The Crack was ninety in the Isle of Man!
Olen naimisissa tohtorikoulutetun jenkin kanssa ja kotikieli englanti. Viikottain mies käyttää sanoja, joita en tunne. Yhdessä jo 10 vuotta. Ei se helppo kieli ole hallita.
Bang on you! Thats what i would do in any situation even on proration.
Osaisin ok, mutta kun pitää puhua niin kaikki häipyy päästä eli harjoituksen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
My clicka used to bang like the realest, pocos perros locos levels you got to feel these.
Suomalaisilla on englanninkielisten mielestä aivan mieletön englannin sanavarasto, ja kielioppi hallussa.
Ainoa miinus tosiaan se ääntäminen koska meidän suomen kieli on niin tönkköä mutta monet englanninkieliset kokee sen tavallaan charmikkaana :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
My clicka used to bang like the realest, pocos perros locos levels you got to feel these.
Y'all know it right.
Pärjään varmaan hyvällä keskitasolla. Suurin ongelmani on se, etten kehtaa puhua englantia. Menen paniikkiin ja saan suustani pari sanaa. Häpeän ja inhoan englannin puhumistani. Hävettää sönköttää naama punaisena. Tulee mieleen kamalat kouluajat ja kielten tunnit. Töissä käy joskys ulkomaalaisia vierailijoita ja haen aina jonkun muun paikalle ja pahoittelen huonoa englantiani.
Ymmärrän englantia hyvin ja kirjoitan pitkät pätkät sitä ulkomaalaisten ystävieni kanssa netissä, mutta puhuminen on niin kamalaa.
Nuori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori kirjoitti:
Ehkä liiankin hyvin!😄 Joskus joudun sanomaan englanniksi, kun en muista, miten sanotaan suomeksi. Käytän englantia päivittäin, enkä kuulosta suomalaiselta puhuessani sitä.
Miksi näin paljon alapeukkuja?😒Englanti on toinen kieleni ja olen siis täysin suomalainen. Muu suku asuu muualla EU:ssa (siirtolaisia), joten olen opetellut pikkutytöstä saakka.😊Av-mammat luulevat tätä mahdottomuudeksi!😂 Sain päivän naurut.
Kirjoita tuo sama englanniksi nyt heti.
Why so many downvotes? English is my 2nd native language and I am fully finnish. The rest of my family lives elsewhere in the EU (they're migrants), so I've had to start learning from early on.
AV-mommas think this is some kind of impossibility! This made my day!
Piti kirjoittaa heti eikä kymmenen trunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Nuori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin paljon alapeukkuja?😒Englanti on toinen kieleni ja olen siis täysin suomalainen. Muu suku asuu muualla EU:ssa (siirtolaisia), joten olen opetellut pikkutytöstä saakka.😊Av-mammat luulevat tätä mahdottomuudeksi!😂 Sain päivän naurut.
Why so many downvotes? English is my second languange though I am an ethnic Finn. The rest of my family lives elsewhere in the EU (immigrants), so I have learned English since I was a little girl. Av-mommies believe that it's impossible! Laughed my ass off.
Then my spleen split, my pancreas bruised, my gall bladder bursted and my colon produced a mushroom cloud's worth of flatulence. But, before calling an ambulance, I need to find my cheese slicer. I am hungry and want to make myself a magpie sandwich.
Tämä ei myöskään ole kirjoittamani teksti. Melko hyvää englantia kuitenkin.😎
Ei melko hyvää, vaan huomattavasti parempaa kuin sinun teininetflix-enkkusi.
En ole teini tai katso Netflixiä. Olen aikuinen nainen. Selitin englannin kielen taitoni jo aiemmin. Englantini oli peruskoulussa ja lukiossa aina 10, joten uskoisin olevamme tasoissa. Kukaan ei ole täydellinen.
Lakkaatko nettikiusaamasta vai ilmoitanko sinusta ylläpidolle? Kasvahan hieman ja mieti sanojasi ensi kerralla hieman pidempään.
En muutenkaan ymmärrä, miksi minua kiusataan täällä. En ole sanonut englantini olevan täydellistä. Aloittaja itse sanoi olevansa lähes natiivin tasolla. Pääpointtini oli, että suomen kieleni on välillä heikonlaista.
Nyt ei ole kyllä suuri osa vastannut ihan totuudenmukaisesti. :)
Itse osaan englantia erittäin hyvin, ja käytän sitä päivittäin. Silti en luokittele itseäni natiivin tasoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori kirjoitti:
Ehkä liiankin hyvin!😄 Joskus joudun sanomaan englanniksi, kun en muista, miten sanotaan suomeksi. Käytän englantia päivittäin, enkä kuulosta suomalaiselta puhuessani sitä.
Kirjoita tuo sama englanniksi nyt heti.
Why so many downvotes? English is my 2nd native language and I am fully finnish. The rest of my family lives elsewhere in the EU (they're migrants), so I've had to start learning from early on.
AV-mommas think this is some kind of impossibility! This made my day!Piti kirjoittaa heti eikä kymmenen trunnin päästä.
Tein juuri noin, mutta kun painoin lähetä, sain ilmoituksen, että keskustelu on suljettu yöksi. Kopioin kirjoitukseni ja laitoin sen muistiooni odottamaan aamua.
Ei hätää, sait viestisi kuitenkin.😉
Rallienglantia ja joka vuosi monta kuukautta ulkomailla töissä, usein ilman muita suomalaisia. Aika vähälläkin kielitaidolla päjää, kun työ on muuta kuin puhumista. Hommat hoituu työmalla ja ravintolasta ruokaa jne.
Insinörtti
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kyllä suuri osa vastannut ihan totuudenmukaisesti. :)
Itse osaan englantia erittäin hyvin, ja käytän sitä päivittäin. Silti en luokittele itseäni natiivin tasoiseksi.
Ehkä lukivirhe. Itähelsinkiläisiä jotka osaa sasaalienglantia.
Suomalaisilla on hyvä englannin kielen taito mutta moni ei uskalla puhua sitä.
Jos englanninkielisen keskustelun aiheena on laki-, lääke- tai kauppatiede, mulla saattaa loppua sanat ja ymmärrys kesken.
Insinöörienglannilla oon pärjännyt ulkomailla ja rakentanut laivoja.