Mitä hyötyä on graduista ja opinnäytetöistä kun kukaan ei ikinä tule lukemaan niitä?
Kommentit (55)
Kirjoittaja yleensä oikolukee, tuskin kukaan muu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ohjaaja sen lukee
Ainakin osin.
Ne on kuin ainekirjoitusta yliopistossa.
Mun gradusta tulee artikkeli ja kahden muun jälkeen väittelen.
Gradukin on viimekädessä opinnäytetyö eikä julkaisu.
Miten niin ei lue? Mä olen lukenut useitakin
Itseasiassa, olen saanut paljon hyvää tietoa ja apua tiettyihin asioihin lukemalla joitakin netissä esillä olevia opinnäytetöitä blogien lisäksi. Miksi aloittaja kuvittelee,ettei ketään kiinnosta? Eihän niitä kuitenkaan oikeasti tehdä minkään muun kuin oman valmistumisen vuoksi,joten kumma kysymys. Jos haluaa kirjailijaksi tai asiantuntijaksi,maailma on auki.
Ne opettavat jäsentämään ajatuksia ja hakemaan tietoa. Ne opettavat lähdeviitteiden käyttöä ja muodostamaan selkeän kokonaisuuden teemasta, mitä aihe käsittelee.
Miksi ylipäätään on tutkintoja jos ei pääse töihin?
Ainakin mun graduun on viitattu aika monessa muussa gradussa. Oliko ap gradusi jotenkin huonotasoinen ja epäkiinnostava?
siellä on aina niitä jotka jatkaa tutkijoina, joten gradu on heille hyvä askel tiedemaailmaan. 95% graduista on ihan turhaa, ei kiinnosta kiviäkään. mutta se 5% graduista on hyvää tiedettä ja heistä tulee tiedemiehiä/naisia.
Riippuen aiheesta jos siitä tekee esitelmän valokuvineen, niin asiantunteva kertominen on mielenkiintoista kuunneltavaa. Justiinsa oli kuuntelemassa kaupungin puutarhatyöntekijän esitelmää kaupungin puistoista ja viheralueista ja miten tilanne on kehittynyt 60-luvun lopulta tähän päivään. Tämä kaupunki on vihreämpi ja kauniimpi, kuin äkkiä osaa ajatellakaan. Esitelmä oli opinnäytetyön pohjalta toteutettu.
Miksi koulussa tehdään yhtään mitään jos joku ei sitä myöhemmin ihaile? Varmaan siksi että tekemällä oppii ja uskoisin suurin osa on yliopistolla siksi että haluaa oppia ja kehittyä.
Niillä osoitetaan, että on oppinut jotain.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni aina huvittaa, kun joku kertoo olevansa "gradua vaille maisteri". Siis käytännössä ei muuta kuin ylioppilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni aina huvittaa, kun joku kertoo olevansa "gradua vaille maisteri". Siis käytännössä ei muuta kuin ylioppilas.
Pelon maantiede -elokuvassa käytettiin titteliä tohtori (ei väit.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös hän oo sit kandi kuitenkin?
Vuonna 2011 valmistunutta graduani on ladattu/luettu Heldan kautta yli 20 000 kertaa. Ei aavistustakaan miksi, koska arvosana oli "vain" magna cum laude. Mutta näköjään sitä on luettu ja siihen on myös jopa viitattu. Tutkijaa minusta ei tullut eikä ole tulossa.
Kyllä se ohjaaja sen lukee