Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ladulla kävely kiellettyä?? Missä sitten pitäisi kävellä?

Vierailija
04.02.2018 |

V-tuttaa nämä talvikelit! Mulla bussipysäkille melkein kilometrin lyhyempi matka kun oikaisee pururadan kautta, mutta tänäänkin sai taas kuunnella menopaussimonstereiden riehuntaa että talvella pururata on kävelijöiltä kielletty.
Sama juttu aikaisemmin kun olin 5v pojan kanssa hiihtämässä, poika väsyi kesken ja halusi kävellä. Joten minä hiihdän vieressä pojan sukset selässä ja poika kävelee. Eikö vaan joku aamulääkket unohtanut alkanut riehumaan että ladulle ei pidä kävelijöitä tuoda! Siitä hyvästä ei poika taida enää tänä talvena ladulle haluta.

Missä kiellettään ladulla kävely? Netissä kun monessa paikassa lukee että saa kävellä, mutta latua ei saa rikkoa. Toivottavasti nää lumet sulaa pian että saa rauhassa kävellä työmatkat ja muutkin reissut...

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhoat ladut. Tollanen pelle pitäis murjoa hiihtosauvalla mustelmille ja heittää rotkoon.

Vierailija
82/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lälläällää kirjoitti:

Nautin kun hiihtäjiä vtuttaa kuopat sun muut.

Eikö tämä todista, että ladulla kävelijän motiivi on sieltä syvältä?

Pakko uskoa se vitsi suomalaisesta kateudesta. Joku saa käyttöönsä ladut, niin Johan kaivertaa.

Katellisuuttaa??? Lähinnä vituttaa se että ei saa kävellä niitä samoja reittejä mitä kesäisin joita pitänyt hyvänä. En tykkää autoteiden vieressä kaduilla kävellä. Metsässä on vaan paljon rauhallisempaa, eikä tarvii ns. ihmisten ilmoilla olla. Valotkin pururadoilla iltaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muuten yhtä tyhjän kanssa kirjoitti:

Miksi niitä kävelykieltoja ei sitten laiteta reiteille jos ei siellä saa kävellä?

Eikö ihmiset oikeasti tajua ladun nähdessään, mihin se on tarkoitettu?

Jos minä haluan mennä metsään kävelemään niin minä myös menen. PISTE!

Ei kukaan sinua ole estämässä metsään menemästä. Sen sijaan ladulla sinun ei tarvitse kävellä. Metässä on aika paljon muutakin pinta-alaa kuin latupohja. 

Sinunkaan ei ole mikään pakko just siinä ladulla hiihtää. Umpihankeen vaan. Sieltä ne hiihdon juuret ovat kehittyneetkin.

Vierailija
84/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiihtäjätär kirjoitti:

Tuhoat ladut. Tollanen pelle pitäis murjoa hiihtosauvalla mustelmille ja heittää rotkoon.

Pikkasen mausteita myös. Hiekkaa ja suolaa. :))))

Vierailija
85/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muuten yhtä tyhjän kanssa kirjoitti:

Miksi niitä kävelykieltoja ei sitten laiteta reiteille jos ei siellä saa kävellä?

Eikö ihmiset oikeasti tajua ladun nähdessään, mihin se on tarkoitettu?

Jos minä haluan mennä metsään kävelemään niin minä myös menen. PISTE!

Ei kukaan sinua ole estämässä metsään menemästä. Sen sijaan ladulla sinun ei tarvitse kävellä. Metässä on aika paljon muutakin pinta-alaa kuin latupohja. 

Sinunkaan ei ole mikään pakko just siinä ladulla hiihtää. Umpihankeen vaan. Sieltä ne hiihdon juuret ovat kehittyneetkin.

Tämä!

Vierailija
86/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kävelemään järven tai meren jäälle. Saat vähän vaihtelua.

Vierailija
87/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä löytäis? Lähde sinä pellolle hiihtelemään.

Vierailija
88/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla tyhmempää kuin kävelyreitit ilman mäkiä ja puita. Metsä on rauhoittavampi eikä käy viima niin pahastikaan.

Vierailija
89/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran teiniangsteissani nakersi juuri tämä, että koulumatkalla oleva maantie/oikaisu oli tehty hiihtoladuksi, vaikka vieressä on metsää silmänkantamattomiin. Silloin talsin tahallani urien päältä mahdollisimman kovaa ja kirjoitin viereen puhtoiseen hankeen "hiihtäjät v*ittuun"

Anteeksi :(

Vierailija
90/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina valitetaan että hiihtäjät muka olis aggressiivista porukkaa.

Mikään ei ole aggressiivisempi kuin ihminen joka ei saisi tallata latuja pilalle.

Vierailija
91/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa tullut vaaratilanne ladulla, kun koiran ulkoiluttaja menee baanalla. Alamäkeen kun ne sukset ei hevin pysähdy.

Myös luistelubaana kärsii kävelijöistä. Minulla ainakin sauva on jäänyt monasti syvään jäätyneeseen jalanjälkeen.

Vierailija
92/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vttu jos joku suksija tulee kitisemään kun kävelen pururadalla ladun vieressä en ladulla niin kyllä saa suksia mun puolesta vttuun ja tönäsen hankeen samantien.

kielto koskee myös luistelubaanalla kävelyä.

Kukas sen kieltää laki vai?

Laki kieltää kyllä: https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/101765-ladulla-kaveleminen-on-ri…

"Lähteenmäki muistuttaa, että lain tarkoittamaksi hiihtoladuksi ei katsota pelkkää latua vaan myös sen vieressä olevaa luistelu-uraa"

Sen vandalisointi on kiellettyä, mutta juridisesti siellä ei saa kävellä koska se pitäisi hiekottaa oli väite. Ja että poliisi ei aio aloittaa hiihtopartioita. Itse asiassa missään ei kielletty ladulla kävelemistä, jos sitä ei tuhoa, vaan esitettiin että sitä kunnioitettaisiin ja sitten kysymys oli myös vaaran aiheuttamisesta mutta jos kävelijä ei riko latua ei hän kyllä ole sen vaarallisempi kuin toinen hiihtäjäkään.

Älkää käsittäko väärin tuomitsen kyllä ladulla kävelyn jos siihen ei ole mitään erittäin painavaa poikkeavaa syytä, oikaisu ei riitä syyksi. Pysykää poissa laduilta. Oikeudessahan se sitten selviäisi onko itse kiellolla pätevyyttä. Kaupungit soveltavat lakia usein muutenkin ihan omin luvin ilman oikeuden päätöstä. Toki lakimiehet tarkistavat näitä asioita, mutta täys kielto on myös juridisesti mahdoton toteuttaa. Lapissakin hiihtäneenä ja muutenkin aina kannattaa katsoa ennen kuin katua, ladulla voi olla vaikka poroja. Mäen alla voi olla vaikka lapsi joka ei pääse ylös mäkeä. Erikseen on sitten nämä kilpahiihtäjien ringit pelloilla, jossa voi paahtaa kuin viimeistä päivää. 

Toistan vielä että älkää kävelkö siellä laduilla. 

Vierailija
93/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla tyhmempää kuin kävelyreitit ilman mäkiä ja puita. Metsä on rauhoittavampi eikä käy viima niin pahastikaan.

Jos sinulla ei ole venettä niin on huikea kokemus katsella tuttua maisemaa jäältä. Aivan eri vinkkelistä.

Vierailija
94/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aina ollut ihan selvä asia että ladulla ei kävellä. Ehkä siksi että koska sitä hiihtoa voi harrastaa vain talvella ja silloinkin rajatuissa paikoissa, niin haluan kunnioittaa tätä rajallisuutta. Minulla taas on kaikki muu tila käytössä liikuntaa ja paikasta toiseen siirtymistä varten.

Olen hiihtänyt viimeksi varmaan 15v sitten mutta ymmärrän että latuja rikkovat ja yhtäkkiä mutkan takaa esiin putkahtavat maleksijat ärsyttää ja aiheuttaa vaaratilanteita. Ainakin meilläpäin ladut ovat hyvinkin mutkikkaita ja alamäessä saattaa olla juuri tällainen jyrkkäkin käännös. Tiedän kun lenkkeilen siellä muulloin kuin talvella. Kiva sitten tyyliin paskoa omat polvikierukat jonkun minäminän vuoksi jos sattuu vaikka laskemaan sen maleksijan niskaan. Saattaa jalankulkijallakin mennä alahuuli rikki siinä. Hiihtämällä kun pääsee muistaakseeni aika lujaa nimittäin. Ja inhottavaa sen hiihtäjänkin on varmuuden vuoksi himmata JOS vaikka joku on taas päättänyt lähteä vähän iltakävelylle keskelle latua.

Vierailija
95/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V-tuttaa nämä talvikelit! Mulla bussipysäkille melkein kilometrin lyhyempi matka kun oikaisee pururadan kautta, mutta tänäänkin sai taas kuunnella menopaussimonstereiden riehuntaa että talvella pururata on kävelijöiltä kielletty.

Sama juttu aikaisemmin kun olin 5v pojan kanssa hiihtämässä, poika väsyi kesken ja halusi kävellä. Joten minä hiihdän vieressä pojan sukset selässä ja poika kävelee. Eikö vaan joku aamulääkket unohtanut alkanut riehumaan että ladulle ei pidä kävelijöitä tuoda! Siitä hyvästä ei poika taida enää tänä talvena ladulle haluta.

Missä kiellettään ladulla kävely? Netissä kun monessa paikassa lukee että saa kävellä, mutta latua ei saa rikkoa. Toivottavasti nää lumet sulaa pian että saa rauhassa kävellä työmatkat ja muutkin reissut...

Ladulla ei saa kävellä, mutta pururadalla ladun vieressä saa.

Vierailija
96/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muuta kuin minisukset aamulla jalkoihin ja hiihdät sen välin kotoa pysäkille. Ja illalla sama kotiin.

Vierailija
97/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raisiossa on ollut pururadalla kyltti, jossa kielletään hiihtäminen.

Vierailija
98/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tämä sama on myös häirinnyt, varsinkin, kun pururata on ihan oikeasti hyvä oikoreitti töihin ja kauppaan. Myös monelle muulle täällä asuvalle.

Tänne vedetään joka vuosi ladut, vaikka pururataa ja metsätietä käyttää talvisin hiihtoon vain kourallinen ihmisiä. Silti se täytyy tehdä, ja sitten ne kourallinen hiihtäjiä valittaa sanomalehden tekstiviestipalstaa myöten lapsista ja koiranulkoiluttajista, joille tämä metsätie on tienoon ainoa sellainen! Ja siellä on ainoa turvallinen pulkkamäki. Ja vain sitä kautta eli ladun yli pääsee metsään.

Eikö tämä ole vähän epäreilua? Kaikkien verorahoilla kustannetaan ne ladut, mutta sitten ne suljetaan talveksi suurimmalta osalta käyttäjiä? Viime talvena joku lapsi sai sauvasta selkäänsä kun laski metsästä pulkalla liian lähelle latua. Tätä sitten paikallisessa Fb-ryhmässä aikuiset oikein riemuitsi että hyvä hyvä , Ivan oikein. Eikö tässäkin voisi sopu sijaa antaa?

Vierailija
99/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
100/201 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kävellä ladulla? Eikö voi kävellä kadulla?

Miksi ei saa mennä heittämään hiekkaa luistinradalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä