Auttaako SSRI-lääke sosiaalisten tilanteiden pelkoon?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Tuoteselosteessa luvataan niin mutta en tiedä, kun ei ole omakohtaista kokemusta.
Tiedän sen. Siksi haluan kuulla kokemuksia auttaako tosissaan etten mene turhaan hakemaan (maksamaan) lääkärin ajasta ja reseptistä.
Kyllä mä sanoisin, että se auttaa jonkun verran. Syön Escitalopram Actavista 10 mg/vrk. Jos on jotain esiintymistilanteita otan myös Propral 10 mg, jos koen tarvitsevani. Kyllä mua on auttanut, mutta en kärsi kovin voimakkaasta sosiaalifobiasta. Eli pystyin ennen lääkitystäkin käymään koulussa, kaupassa jne. Jonkinlaista itsevarmuutta olen saanut kuitenkin lisää lääkkeiden aloituksen jälkeen. Haaveilen kyllä lopettavani lääkkeet jossain vaiheessa ja pärjääväni ilman.
Minulla auttoi. Pystyn suhtautumaan tilanteisiin paremmin (=ahdistus ei vie puhekykyä). Escitalopramia syön
Lääke joka poistaa pelon, mutta aiheuttaa erittäin voimakasta ahdistusta ja pahoinvointia....
Ei poistanut mulla pelkoa. Tuntui välillä, että jopa lisäsi sitä. Lääkityksenä Seronil 20mg
Raitistuminen ja savuttomuus auttoi minulla. Lääkkeet ei.
Auttaa paremmin kuin mikään muu (=terapia). Jos aloitat nyt niin kesään mennessä pitäisi olla täysi teho tullut, mutta jo alusta pitäen ne kyllä auttaa. Lievän masennuksen kanssa noiden teho voi kai olla vähäisempi mutta ahdistuksiin/ocd/ym. nuo tehoavat tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Miten savuttomuus vaikuttaa pelkotiloihin? Ei mitenkään ainakaan minulla.
Ei auta, surut ja muut tunteet poistaa mutta ei pelkoja.
Joitakin auttaa, joitakin ei. Kokeilemalla selviää. Jos lääke ei sovi, sen voi aina lopettaa. Voi tulla (ja luultavasti tuleekin) lopetusoireita, mutta sopivan avun mahdollinen löytyminen painaa mielestäni vaakakupissa enemmän.
Ilmeisesti hyvin vaihtelevaa, mutta parempi kai se on silti kokeilla kuin kärsiä ongelmista. Et voi tietää vaikka lääke auttaisikin. Toivotaan ainakin niin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Miten savuttomuus vaikuttaa pelkotiloihin? Ei mitenkään ainakaan minulla.
Kyllä piristeet kuten nikotiini ja kofeiini tuntuu pahentavan oireita.
Minulla auttoi ihan treenaaminen ja juomisen vähentäminen, krapulapäissään nyt pelkää omaa varjoaankin ja se krapula voi kestää monta päivää.
L-teaniinia kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä piristeet kuten nikotiini ja kofeiini tuntuu pahentavan oireita.
Minulla auttoi ihan treenaaminen ja juomisen vähentäminen, krapulapäissään nyt pelkää omaa varjoaankin ja se krapula voi kestää monta päivää.
L-teaniinia kannattaa kokeilla.
Itse en valitettavasti huomannut eroa ollenkaan. Eikä tähän auta lenkkeilyt tai luontaistuotteet jos on oikeasti päänsisäinen ongelma.
Sitalopraami ei auttanut. Tai sillä tavalla auttoi, ettei välittänyt niin paljon, mistään. Kohtaukset eivät niinsanotusti estäneet elämästä ja tekemästä asioita, koska ei välittänyt mustään. Edelleen joutui ottamaan rauhoittavaakin lääkettä.
Tuoteselosteessa luvataan niin mutta en tiedä, kun ei ole omakohtaista kokemusta.