Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan vain mahdollisimman nopeasti ”hyvään” työelämään. Mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
03.02.2018 |

Otsikossa mainittu hyvä työelämä ymmärretään monella tavalla, siksi se on lainausmerkeissä. Selitän pian, mitä sillä tarkoitan.

Valmistuin syksyllä ylioppilaaksi. Arvosanat eivät olleet erityisen hyviä, mutta pääsin läpi. Näillä arvosanoilla ei kuitenkaan haeta kovin hyvin jatko-opiskelemaan. En aio korottaa, koska olen realistisesti arvioinut, että kirjoitusten tulos on paras osaamistasoni. Käytin paljon aikaa ja energiaa kirjoituksiin, joten se ei ole siitä kiinni. Suhtaudun siis varauksella korkeakoulututkintoihin. Millaista se on, voiko niissä menestyä vaikka olisikin vain juuri ja juuri ylioppilaaksi päässyt? Pääseekö niihin sisään muutenkin kuin kirjoitustuloksilla? Tiedän, että pääsykoealoja on olemassa, mutta täytyyhän niihinkin osata jotain. En siis sulje periaatepäätöksenä esim. ammattikorkeakoulua pois, mutta en pidä sitä ensisijaisena tavoitteena. Sen sijaan olen ihan vakavissani miettinyt ammattitutkintoja. En tiedä mikä ala olisi mukava! Merkonomi olisi tavallaan korkeakoulututkintoa leikkivä, ja tunnen joitakin vanhan ajan merkonomeja jotka ovat ihan hyvissä ammateissa. Kyseinen tutkinto ja maailma sen ympärillä on kuitenkin muuttunut paljon, ja tutkinto ei taida olla enää entisessä loistossaan. Saako sillä enää töitä?
Toki merkonomitutkinnolla voisi jatkaa AMK:hon tradenomiksi, mutta siinä menee jo aika paljon vuosia. Haluaisin vain nopeasti työelämään enkä sukkuloida enää miljoonan koulun ja tutkinnon läpi! Toki vuosikymmenien päästä jälkeenpäin tarkasteltuna se voisi olla ihan ok käyttää vuosia siihen että saa ammatin, mutta tällä hetkellä se ei tunnu yhtään houkuttelevalta.

No, sitten, mitä se alussa mainittu ”hyvä” työelämä on? Minulle se sellainen, että olisi suht varma työsuhde, hermot ei kestäisi peräkkäisiä loputtomia määräaikaisia työsuhteita tms. vekslailua. Aivot kaipaa pysyvyyden ja turvallisuuden tunnetta. En pelkää fyysistäkään työtä. Fyysisiin rasituksiin painottuvissa töissä henkinen puoli voisi hyvin, kun ei tarvitse käyttää aivokapasiteettia ajatteluun niin paljon. Hyväkuntoisena vapaa-aika ei menisi kokonaan vain lepäilyyn, vaikka työ olisikin raskasta. Ja luksusta olisi se, että aivot eivät olisi jatkuvasti tukossa! Olisi silti kiva, että töissä ei tulisi hiki, eikä rasitus olisi niin maksimaalista koko ajan. Onko tällaista kohtuullista vaatia? Toivoisin myös, että työssä pystyisi pitämään työ- ja vapaa-ajan erossa toisistaan, ja välillä pääsisi vapaapäiville ja lomille. Tämä ei nykymaailmassa ehkä ole ongelma.

Kuten tekstistä huomaa, mitään selkeää ammattia minulla ei ole mielessä. Tykkäisin tehdä monenlaista, tärkeimmät kriteerit olisivat nuo yllämainitut! Palkka ei ole minulle niin tärkeä, toki hyvä palkkataso helpottaisi elämää. En kuitenkaan pidä sitä isoimpana prioriteettina, kunhan ei ihan jäisi Suomen minimitasolle kitkuttamaan. Minimitasollakin eläisi, mutta kaipaan hieman parempaa elintasoa. Lapsia minulle ei koskaan tule, ja olen säästäväinen luonne. Se on hyvä yhdistelmä.

Onko kellään ehdotuksia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi =kaupan kassa tai myyjä, sihteeri (joihin on nykyään TODELLA paljon hakijoita) tai palkanlaskija.

Vierailija
2/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoallalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin aikanaan lukiosta rivillä A,B,C,M,E. Sittemmin yliopistosta erinomaisin paperein. Älä siis sulje yliopistoa pois vain siksi, että lukio tai ylppärit ei ole sujuneet L:n odotuksin.

Yliopistossa haut muuttuu koko ajan mutta myös pääsykokeella ja avoimen väylän kautta otetaan useimmille aloille sisään. Selaile opintopolkua jossa on tietoa hakuperiaatteista

Vierailija
4/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi ja tradenomi ovat vihoviimeisiä koulutuksia nykyään, jos haluat hyviin töihin. Toimistotöihin on ihan liikaa hakijoita. Eikö teillä ole mitään ammatinvalinnanohjausta? 

Tosin en tiedä, mitä tarkoitat hyvällä. Tarkoitatko työn varmuutta, palkkatasoa vai jotain muita työehtoja? Toistaiseksi hoitoala on tarjonnut melko hyvin töitä, mutta nyt lähihoitajia on alettu kouluttaa paikoin jo liikaa.  Ja hoitoalalla ei kaikki viihdy, vaatii omanlaistaan luonnetta, kuten moni muukin työ.

Paikoitellen valitellaan pulaa hitsareista, muurareista ym., mutta se saattaa tarkoittaa vain, että halpatyövoimaa ei ole tarjolla.

Ihan muutama ala vain on, joilla työllistyminen hyväpalkkaiseen tehtävään on jokseenkin varmaa, mutta ne vaativat hyviä papereita. Ja niille aloille haluavat kyllä yleensä tuossa vaiheessa jo tietävät, haetaanko sinne papereilla vai pääsykokeella... 

Sinulle en "hyvää" työtä menisi lupaamaan millään koulutuksella. Lähtisin siitä, että miettisit tarkemmin, millainen oikein olet ja mita tykkäät tehdä (paitsi ehkä pelata pleikkaa). Koulutus sen mukaan, töitä löytyy sitten jos löytyy. 

Vierailija
5/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsu ym. on varmin.

Vierailija
6/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin aikanaan lukiosta rivillä A,B,C,M,E. Sittemmin yliopistosta erinomaisin paperein. Älä siis sulje yliopistoa pois vain siksi, että lukio tai ylppärit ei ole sujuneet L:n odotuksin.

Yliopistossa haut muuttuu koko ajan mutta myös pääsykokeella ja avoimen väylän kautta otetaan useimmille aloille sisään. Selaile opintopolkua jossa on tietoa hakuperiaatteista

Ei se ole ainoa syy, minusta tuntuu että varsinkin yliopisto-opiskelu on minulle epäsopivaa. Päämäärätön tekstin tuijottelu tuntuu tylsältä. Ei selvää suuntaa, mihin opintojen jälkeen päätyy. Mutta kuten sanottu, mitään ei ole suljettu kokonaan pois.

Vierailija
7/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sinulla ole jotakin erityisosaamista (koodaamista, häikäisevää musiikillista talenttia, nerokasta yritysideaa tms.), jäät pelkkänä ylioppilaana kyllä loppuiäksesi sille minimitasolle. Jos ylipäätään löydät jotain työtä.

Kehotan vakavasti opiskelemaan ammatin. Lähihoitaja tai putkimies työllistyy taatusti.

Vierailija
8/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meillä päässyt esim. A:n lyhyellä matematiikalla valtiovarainministeriksi. Ei ne lukiopaperit mitään kerro. (Minä taas olen pitkän matikan L:llä ja maisterin papereilla akateeminen pitkäaikaistyötön, vaikka koko ajan töitä haen.)

Verkostoidu ja hanki sopivan puoueen jäsenkirja, niin merkonominakin voit päästä ties mihin.

Vierailija
9/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ainoa syy, minusta tuntuu että varsinkin yliopisto-opiskelu on minulle epäsopivaa. Päämäärätön tekstin tuijottelu tuntuu tylsältä. Ei selvää suuntaa, mihin opintojen jälkeen päätyy. Mutta kuten sanottu, mitään ei ole suljettu kokonaan pois.

Päämäärätön tekstin tuijottelu? Minusta tuntuu että sinulla on väärät luulot yliopistosta. Kannattaa tutustua sen tarjoamiin mahdollisuuksiin ennakkoluulottomasti ja haastaa käsitykset käytännössä. Se on kaikkea muuta kuin mainitsemaasi

Vierailija
10/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnut olevan niin paljon fiksumpi kuin kaikki korkeakouluopiskelijat ja vanhemmat ihmiset yhteensä... tuskin hyödyt meidän neuvoista, kun haluat pitää oman ajatusmaailmasi. 

(Vanhat merkonomit on päässeet hyviin ammatteihin sen vuoksi, että se oli 40 vuotta sitten mahdollista. )

Vierailija
11/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut? Pääkaupunkiseudulla tai muuallakin saatat löytää hyvän työpaikan merkonomin papereilla jos olet nuori ja nätti mutta itse en työllistynyt helposti merkonomin saati tradenomin papereillakaan.

Vierailija
12/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnut olevan niin paljon fiksumpi kuin kaikki korkeakouluopiskelijat ja vanhemmat ihmiset yhteensä... tuskin hyödyt meidän neuvoista, kun haluat pitää oman ajatusmaailmasi. 

(Vanhat merkonomit on päässeet hyviin ammatteihin sen vuoksi, että se oli 40 vuotta sitten mahdollista. )

Mitä tarkoitat ajatusmaailmalla ja sen pitämisellä? Aloituksessahan melko selvästi tunnustin, etten tiedä paljoakaan näistä asioista.

Suluissa olevasta lauseesta olen samaa mieltä, mutta taisinkin saman asian kertoa jo aloituksessa.

Vierailija
13/13 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän