Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tartuin kasvatuksellisessa tilanteessa lasta käsivarteen koulun iltapäiväkerhossa. Nyt lapsella on siitä mustelmat :(

Vierailija
03.02.2018 |

Äiti tuli päälle kuin yleinen syyttäjä ja maanantaina asia puidaan esimiehen kanssa.

Tilanne oli seuraava: lapsi hermostui eväisiinsä, jotka olivat "paskaa". Heitti ruuat roskiin ja lusikan huoneen nurkkaan, minkä jäkeen yritti poistua ruokailutilasta.

Tartuin käsivarresta ja kehotin nostamaan lusikan lattialta. Ei totellut, jolloin istutin tuolille odottamaan, josko mieli muuttuisi ja lusikka nousisi lattialta.

Yritti livahtaa ja sain napattua käsivarresta. Ote ei ollut mielestäni liian puristava, mutta ele tietysti oli vauhdikas ja saatoin käyttää turhan voimakasta otetta.

Lapsi on ollut sairaana monta viikkoa ja hyvin aneemisen näköinen. Todennäköisesti vitamiinien puutoksesta johtuvaa mustelmaherkkyyttä. Olen nimittäin ennenkin joutunut tekemään samalla tavalla muille lapsille ja mitään ei ole ilmennyt.

Katotaan nyt, mitä esimies sanoo. Viime kädessähän punnitaan oikeudessa, onko kyseessä pahoinpitely. Satuttaa en tietenkään halunnut eikä lapsi ilmaissut tilanteessa, että olisi sattunut.

Onko kokemuksia vastaavista tilanteista?

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että yksikään terveystarkastaja pitää elintarvikelainsäädäntöä asiana,jonka voi sivuuttaa, koska määräykset ovat typeriä. Riittää yksi ainoa salmonellatartunta ja sen jälkeen päänsä pölkylle saa se tarkastaja, joka hyväksyi laittoman tilanteen.

En usko, että missään ip-kerhossa saa olla omia eväitä mukana tai että koulussa saa olla omat ruuat (ilman sitä lääkärintodistusta). Ruokailu on kasvatuksellinen tilanne, ja jos yhdessä on tuorepuuroa, toisella maksamakkaravoileipää ja kolmannella proteiinisuklaavanukas, niin sanomista tulee ja paljon.

Voi herrajestas, tiesitkös esimerkiksi sitä että terveystarkastajien käytännöt vaihtelevat kunnittain, vaikka laki on kaikille sama? Tämä johtuu osin siitäkin syystä, että pienissä kylissä kun kaikki tuntevat kaikki niin se tarkastaja ei vaan voi olla niin "nipo". Sosiaalinen paine, niin sanotusti.

Enkä tosiaankaan sanonut, että kaikki määräykset ovat typeriä. Älä vääristele sanomisiani.

Ajattelet todella kapeasti; luepa esim. tämä juttu: https://yle.fi/uutiset/3-7154248

"Lainsäädäntö ei sinällään kiellä kakkutarjoilua päiväkodissa.

– Ymmärrän henkilökunnan varovaisuuden esimerkiksi pähkinäallergian osalta, mutta elintarvikelainsäädäntö ei kakkutarjoilua estä. Paikalliset tulkinnat kakkutarjoiluista vaihtelevat, sanoo ylitarkastaja Pirjo Korpela Eviran Elintarvikehygieniayksiköstä."

Eli elintarvikelainsäädäntö ei edes estä omien eväiden tarjoamista muille ;)

Vierailija
82/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa tosiaan miksi tullut mustelma. Olen itse joutunut tarraamaan omiakin lapsia vauhdikkaissa tilanteissa käsivarteen (esimerkiksi meinaa juosta kadulle) eikä ole koskaan mustelmia tullut.

Näitkö mustelman itse? Minkä ikäinen lapsi? Olisiko voinut jotenkin keksiä mustelmat?

Kyllä itse äitinä nolostelisin tuota että lapsi paiskii ruokia. Tietty jos hän on ehtinyt vaan näkemän sen että sinä tarraat kiinni, mutta silti.

Mulle tulee vielä aikuisenakin tosi herkästi mustelmia. Mustelmassa pitäisi melkein näkyä sormet, että mun tapauksessa tietäisi että on tullut kädellä puristelusta. Muuten voisi olla ihan mistä törmäilystä tahansa. Mutta kusessa oot, kun kyseessä on lasu-perhe. Ne osaa kaikki temput halutessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olet koulutukseltasi ap? Et kovin ammattitaitoiselta vaikuta, kun tällaisia juttelet av-palstalla.

Totta, että olen kertonut vähän liikaa. Se on epäammatillista. 

Koulutus on ylikin toimenkuvan. En nyt sen enempää siitä. 

-ap

Niin ja se että haet apua tällaiselta julkiselta foorumilta!

Vierailija
84/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan lapseni iltapäiväkerhoon, jossa hän voi syödä suklaavanukasta ja karkkeja,kun muilla on ruisleipäviipale yhdellä juustonpalalla.

Haluat siis, että lapsesi elää epäterveellisemmin kuin muut? 

Outo ajatus minusta. 

Vierailija
85/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että on itse hakannut pentuaan tai yrittää päästä korvauksille tämän asian välityksin. Tietynlaiset naiset harrastavat tällaista.

Vähän kaukaa haettua, että olisi osannut juuri siitä kohdasta puristaa kuin minä. 

Ja miksi? Jos on harkintaa sen verran, että hakee oikean kohdan pahoinpitelyyn, niin luulisi sen jäävän tekemättä. 

Äiti ei vaikuta yhtään väkivaltaiselta (tosin eihän tätä koskaan voi tietää), elämänhallinta vain muuten täysin hukassa. 

Mutta maanantaina tosiaan esimiehen kanssa keskustelu ja sitten näkee miten suhtadutaan sieltä päin. 

Jos äiti on mennyt poliisille, niin sitten minua tietysti kuulustellaan piakkoin. 

-ap

Ihmisellä, jolla on elämänhallinta täysin hukassa ei onnistuisi tuollainen että toisi useamman päivän eväät aina ip-kerhoon lapselleen.

Toisekseen, olet minusta kertonut täällä jo liikaa: äiti voisi hyvin tunnistaa tästä itsensä ja lapsensa, sitten siihen olet mölynnyt että ovat lastensuojelun asiakkaita ja vielä päälle, että äidillä elämänhallinta täysin hukassa.

Ulkopuolisetkin voivat tunnistaa: IP-kerhokaverit ovat kertoneet vanhemmilleen "Juuson" olleen kauan sairaana ja vanhemmat tietävät Juuson olevan "aneemisen näköinen".

Mitä ap:hen tulee, en kyllä haluaisi että olisit oman lapseni ip-kerhon täti.

Vierailija
86/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olet koulutukseltasi ap? Et kovin ammattitaitoiselta vaikuta, kun tällaisia juttelet av-palstalla.

-ap

En minä mitään varsinaista apua hae. 

Ajattelin, että jollakulla on vastaavia kokemuksia ja mielelläni lukisin niistä. 

-ap

Vierailija
87/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että on itse hakannut pentuaan tai yrittää päästä korvauksille tämän asian välityksin. Tietynlaiset naiset harrastavat tällaista.

Vähän kaukaa haettua, että olisi osannut juuri siitä kohdasta puristaa kuin minä. 

Ja miksi? Jos on harkintaa sen verran, että hakee oikean kohdan pahoinpitelyyn, niin luulisi sen jäävän tekemättä. 

Äiti ei vaikuta yhtään väkivaltaiselta (tosin eihän tätä koskaan voi tietää), elämänhallinta vain muuten täysin hukassa. 

Mutta maanantaina tosiaan esimiehen kanssa keskustelu ja sitten näkee miten suhtadutaan sieltä päin. 

Jos äiti on mennyt poliisille, niin sitten minua tietysti kuulustellaan piakkoin. 

-ap

Ihmisellä, jolla on elämänhallinta täysin hukassa ei onnistuisi tuollainen että toisi useamman päivän eväät aina ip-kerhoon lapselleen.

Toisekseen, olet minusta kertonut täällä jo liikaa: äiti voisi hyvin tunnistaa tästä itsensä ja lapsensa, sitten siihen olet mölynnyt että ovat lastensuojelun asiakkaita ja vielä päälle, että äidillä elämänhallinta täysin hukassa.

Ulkopuolisetkin voivat tunnistaa: IP-kerhokaverit ovat kertoneet vanhemmilleen "Juuson" olleen kauan sairaana ja vanhemmat tietävät Juuson olevan "aneemisen näköinen".

Jestas tätä skitsoilua. 

Suomessa on tuhansia iltapäiväkerhoja ja jokaisessa on vähintään yksi lapsi ollut pitkään kipeänä ja kalpea. Päivittäin tuhannet lapset joutuvat käsivarresta otetuiksi ja sadoille tai ainakin kymmenille tulee mustelmia tästä. 

Jos joku on oikeasti löytänyt tunnistettavuutta, niin mainitkoon paikan. 

Vierailija
88/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

En minä mitään varsinaista apua hae. 

Ajattelin, että jollakulla on vastaavia kokemuksia ja mielelläni lukisin niistä. 

-ap

Khjyllä khjyllä, näitähän tuntuu riittävän!

Vierailija
89/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritti livahtaa ja sain napattua käsivarresta. Ote ei ollut mielestäni liian puristava, mutta ele tietysti oli vauhdikas ja saatoin käyttää turhan voimakasta otetta.

Lapsi on ollut sairaana monta viikkoa ja hyvin aneemisen näköinen. Todennäköisesti vitamiinien puutoksesta johtuvaa mustelmaherkkyyttä. Olen nimittäin ennenkin joutunut tekemään samalla tavalla muille lapsille ja mitään ei ole ilmennyt.

Jälkiviisaus on huonoin viisaus näissä tapauksissa, joten ei sinun menettelystä sen enempää. Nopea tilanne jne. Mutta sitä minä ihmettelen, että miksi ammattihenkilöt eivät ole tehneet lastensuojeluilmoutusta, kun kerran noin suuri huoli on? Tai ainakin keskustelleet äidin kanssa asiasta ja jos se ei auta niin sitten.

Perhe on jo lastensuojelun piirissä, ollut jo monta vuotta. 

-ap

Tämä on mielenkiintoinen tieto, jota tosin ip-kerhossa ei saisi tietona olla. Siellä ei lasten tiedoissa kerrota tällaisia asioita ja harvoin vanhemmatkaan niitä levittelevät. Miksi tarina vaikuttaa epäuskottavalta?

Äiti on ihan itse kertonut esim. tukiperheestä meille työntekijöille. Siihen hänellä on täysi oikeus. 

Iltapäiväkerhoissa on kymmeniä tuhansia lapsia ympäri maata. Mikä siinä on epäuskottavaa, että jotkut vanhemmista ovat täysin avoimia asian suhteen?

Vähän korjaan, että tukiperheeseen tai tukihenkilöön ei tarvita lastensuojelun asiakkuutta. Ainakin täällä Oulussa sen saa kun soittaa Pela:n toimistoon ja sieltä sitten haastatellaan. Päinvastoin, usein sanotaan että muita päällekkäisiä tukitoimia ei saisi olla.

Asia on nyt kuitenkin niin, että tiedämme lastensuojelun asiakuudesta. En enempää halua valottaa tässä asiaa. Voi tulla tunnistettavuutta. 

Eiköhän tuo mamma kuitenkin sut tunnista, jos on palstalle eksynyt.

No sitten se on vainoharhaisuutta, kyllä näitä tapauksia on kymmenittäin viikossa iltapäivätoiminnassa, että jollekin tulee mustelmia, kun on pitänyt puuttua tilanteeseen. Ani harva vanhempi sen vain kyseenalaistaa. Ymmärtävät, että joskus tarvitaan tiukempi ote. 

Kyllähän tässä on muutakin kerrottu kuin tuo puristaminen ja mustelma, mm. äidin nostama äläkkä, esimiehen puhuttelu, lastensuojeluasiakkuus, aneemisuus, sairasloma mitä vielä. Noista kyllä itsensä jo tunnistaa.

Kuulut varmaan niihin, jotka luulevat tuntevansa/tai olevansa itse, kun palstalta kuuluu: Jari pettää Itä-Suomessa. 

Tällaisia ap:n tapauksia on sadottain viikossa. Yleensä ne jäävät siihen. Äiti tasaantuu muutamassa tunnissa ja se on siinä. 

Silloin tällöin päätyy tietysti lööppeihin ja käräjille. 

Mistä mekin tiedetään kuinka paljon tässäkin on muuteltu yksityiskohtia, jotka vaikeuttavat tunnistettavuutta? Ehkä äiti onkin isä, ehkä kyseessä on ranne eikä käsivarsi, ehkä esimiehen kanssa käytävä palaveri onkin tiistaina eikä maanantaina, ehkä lapsi ei syönyt omia eväitä vaan kaupungin tarjoamaa välipalaa, ehkä ruokailuväline oli haarukka eikä lusikka tai vaikka lapsen oma penaali jne. jne...

Itse muutan ainakin aina kaikki detaljit, mutta asia pysyy täysin samana juuri, ettei kukaan tunnista. 

Juuri näin. Kyllä ihmisillä on realiteetit täysin hukassa paljonko näitä sattuu viikottain Suomessa, jos tästä aapeen jutusta ajattelevat että joku tunnistaa ja päläpälä. Pointtihan on siinä, että täällä ei ole kenenkään nimeä, ei paikkakuntaa eikä muutakaan oleellista kerrottu, emmekä voi tietää mitä tietoja ap on muunnellut, kuten sanoit.

Ei ap ole tässä mihinkään syyllistynyt. Enkä esim minä tiedä ollenkaan kenestä tässä on kyse, joten ei tässä ole tapahtunut mitään väärää.

Hyvä että näistä asioista puhutaan, jokapäiväsiähän nämä ovat lasten parissa työskenteleville ihmisille.

Vierailija
90/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Laita foliohattu vähän syvemmälle.

Vierailija
91/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Elämänhallinta täysin hukassa on tietysti suhteellista. Ei ole ojanpohjajuoppo. 

Kyllä vakavasta elämänhallinan puutteesta kärsivät ihmiset voivat säntillisesti hoitaa ne parit jutut, jotka lapsiin liittyvät. On tällä lapsella vaatteet päällä ja tukkakin joskus pestynä. 

-ap

Vierailija
92/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsille ei ole koskaan tullut mustelmia otteistani johtuen; ei myöskään päiväkodissa tai koulussa ammattikasvattajien otteista. Suuttua saa mutta käsiksi ei saa käydä!

Mielestäni on ammattitaidottomuutta ja ammattiasenneongelmaa, mikäli lapseen tulee "kasvatusotteista" "kasvatuksellisissa tilanteissa" (!) mustelmia ilman että kyse on kriisitilanteesta (vaaratilanne lapselle). Esim että lapsi on säntäämässä auton alle ja täytyy toimia salamana.

Tottelemattomuus tai lusikan paiskonta ei oikeuta kasvattajaa väkivaltaisiin otteisiin. Väkivaltaiset otteet pahentavat lapsen käytöshäiriöisyyttä.

Olisikohan aloittajalla ammatinvaihdon tai työnohjauksen tai muuten vain tiukan peiliinkatsomisen paikka?

Vierailija
93/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mitä helvettiä puhut täällä lisää ja lisää ja vielä kerran lisää tuosta äidistä? Oksetat minua.

Elämänhallinta täysin hukassa on tietysti suhteellista. Ei ole ojanpohjajuoppo. 

Kyllä vakavasta elämänhallinan puutteesta kärsivät ihmiset voivat säntillisesti hoitaa ne parit jutut, jotka lapsiin liittyvät. On tällä lapsella vaatteet päällä ja tukkakin joskus pestynä. 

-ap

Vierailija
94/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että yksikään terveystarkastaja pitää elintarvikelainsäädäntöä asiana,jonka voi sivuuttaa, koska määräykset ovat typeriä. Riittää yksi ainoa salmonellatartunta ja sen jälkeen päänsä pölkylle saa se tarkastaja, joka hyväksyi laittoman tilanteen.

En usko, että missään ip-kerhossa saa olla omia eväitä mukana tai että koulussa saa olla omat ruuat (ilman sitä lääkärintodistusta). Ruokailu on kasvatuksellinen tilanne, ja jos yhdessä on tuorepuuroa, toisella maksamakkaravoileipää ja kolmannella proteiinisuklaavanukas, niin sanomista tulee ja paljon.

Voi herrajestas, tiesitkös esimerkiksi sitä että terveystarkastajien käytännöt vaihtelevat kunnittain, vaikka laki on kaikille sama? Tämä johtuu osin siitäkin syystä, että pienissä kylissä kun kaikki tuntevat kaikki niin se tarkastaja ei vaan voi olla niin "nipo". Sosiaalinen paine, niin sanotusti.

Enkä tosiaankaan sanonut, että kaikki määräykset ovat typeriä. Älä vääristele sanomisiani.

Ajattelet todella kapeasti; luepa esim. tämä juttu: https://yle.fi/uutiset/3-7154248

"Lainsäädäntö ei sinällään kiellä kakkutarjoilua päiväkodissa.

– Ymmärrän henkilökunnan varovaisuuden esimerkiksi pähkinäallergian osalta, mutta elintarvikelainsäädäntö ei kakkutarjoilua estä. Paikalliset tulkinnat kakkutarjoiluista vaihtelevat, sanoo ylitarkastaja Pirjo Korpela Eviran Elintarvikehygieniayksiköstä."

Eli elintarvikelainsäädäntö ei edes estä omien eväiden tarjoamista muille ;)

Ei elintarvikelainsäädäntö kiellä kakkutarjoilua, mutta se kieltää tuollaisen kotoa tuodun kakun säilyttämisen samassa jääkaapissa/kylmiössä/säilytystilassa kuin missä ovat päiväkodin lapsille tarjoamat ruuat.

Ymmärrätköhän sinä sanojen säilyttäminen ja tarjoaminen eroa?

Vierailija
95/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap töissä samassa ip-kerhossa jossa on kaverini lapsi? Tälläkin oli ennen joulua omituiset mustelmat olkapäässä, äiti käytti lasta lääkärissä (hieno juttu tuo yksityinen vakuutus), lapsi kertoi samantapaisen tarinan hoitajasta retuuttamassa lasta. Äiti ajatteli kuitenkin, että antaa asian olla. Lääkärintodistuksen hän kuitenkin halusi.

Kaksi päivää myöhemmin ip-kerhon vetäjä tuli vakavana kertomaan, että heidän täytyy tehdä lasu, koska lasta on selkeästi pahoinpidelty kotona. Syynä olivat juuri nuo mustelmat.

Äiti ilmoitti olevansa hyvillään, että tekevät lasun omasta toiminnastaan. Hän kertoi, että perheen osalta asia on jo käsittelyssä ja seuraava vaihe on rikosilmoitus, koska tässä selkeästi peiteltiin yhden väkivaltaisen hoitajan tekemisiä.

Hoitaja sai pelkän varoituksen ja jatkaa työssään.

Vierailija
96/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö johtopäätös ole, että toimit tilanteessa väärin, mutta et tarkoituksellisesti pahoinpitele lapsia. Joku muu päättää sanktiot. Pomosi varmaan osaa arvioida, kuinka ammattitaitoinen ja tarpeellinen olet. Se otetaan huomioon. Joku liiallinen voimankäyttö ja pieni sanktio. Mutta maine ainakin tuolla alueella taisi mennä. Tämä arvioni ei perustu laintuntemukseen.

Vierailija
97/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ainakin hyvä asenne tapahtuneeseen. 

Selvität reilusti tilanteen ja katsot, mitä seuraa. 

Vierailija
98/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei "kasvatuksellisissa" tilanteissa saa tulla mustelmia lapselle. 

Eri asia on kiinnipitäminen. Tähän on edellytyksenä arvio, että lapsi on vaaraksi itselleen tai muille. 

Jos lapsi oli vain poistumassa eikä muuta, niin otteet ovat olleet liian rajut. Mutta tämä toki katsotaan tapauskohtaisesti. Mustelmaherkkyys vaihtelee tosi paljon. Ihan tavallisellakin otteella voi saada mustelmia aikaiseksi, jos veriarvot esim. K-vitamiinin suhteen ovat huonot. 

En tiedä, onko oikeustapausta, että olisi ihan veriarvoista lähdetty tutkimaan. 

Vierailija
99/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että muistelmat syntyi kurinpitotilanteessa, eikä tilanteessa joka johtui lapsen turvallisuuden takaamisesta. Silloinhan lähtökohta on, erilainen.

Vierailija
100/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu... tiedossa on. 

Kiinnipito turvallisuuden nimissä oikeuttaa otteisiin, jotka saattavat tuottaa kipua kohteelle ja näin ollen myös mustelmia. 

Nyt ei tosiaan ollut siitä kyse, vaan estin tilasta poistumisen ainoastaan periaatteesta, että nostaa lusikan. 

Eli tuomiota odotellessa. 

Toivottavasti ei kuitenkaan käräjille mennä. Äidistähän se nyt riippuu. Ihan pienet mustelmat oli sentti per sentti kolme kappaletta. Parin päivän päästä niitä ei ole. 

Itse näin neljän lapsen äitinä en nostaisi mitään numeroa. Mutta ajat tietysti ovat muuttuneet. En minä nostaisi numeroa monesta muustakaan, mikä on nykyään tavallista. 

-ap 55v. ja lapset aikuisia