Tartuin kasvatuksellisessa tilanteessa lasta käsivarteen koulun iltapäiväkerhossa. Nyt lapsella on siitä mustelmat :(
Äiti tuli päälle kuin yleinen syyttäjä ja maanantaina asia puidaan esimiehen kanssa.
Tilanne oli seuraava: lapsi hermostui eväisiinsä, jotka olivat "paskaa". Heitti ruuat roskiin ja lusikan huoneen nurkkaan, minkä jäkeen yritti poistua ruokailutilasta.
Tartuin käsivarresta ja kehotin nostamaan lusikan lattialta. Ei totellut, jolloin istutin tuolille odottamaan, josko mieli muuttuisi ja lusikka nousisi lattialta.
Yritti livahtaa ja sain napattua käsivarresta. Ote ei ollut mielestäni liian puristava, mutta ele tietysti oli vauhdikas ja saatoin käyttää turhan voimakasta otetta.
Lapsi on ollut sairaana monta viikkoa ja hyvin aneemisen näköinen. Todennäköisesti vitamiinien puutoksesta johtuvaa mustelmaherkkyyttä. Olen nimittäin ennenkin joutunut tekemään samalla tavalla muille lapsille ja mitään ei ole ilmennyt.
Katotaan nyt, mitä esimies sanoo. Viime kädessähän punnitaan oikeudessa, onko kyseessä pahoinpitely. Satuttaa en tietenkään halunnut eikä lapsi ilmaissut tilanteessa, että olisi sattunut.
Onko kokemuksia vastaavista tilanteista?
Kommentit (120)
Voi paska. Olen erityisluokanopettaja ja tässä on yksi syy, miksen ole alaluokilla. Siellä tulee näitä tilanteita ja pelkäisin kovasti saavani syytteen. Yläkoulussa on hullua, mutta ne kuitenkin on jo vähän järjellisimpiä ja niiden kanssa ei voikaan enää mennä kiinnipitoon tai mitä hyötyä siitä olisi tämmöiselle 160cm naiselle, joka yrittäisi napata fyysesti 185cm 15-vuotiaan pojan kiinni. Jos lähtevät, niin sitten lähtevät. En voi estää. Ainoa keino on se, mitä päästää suustaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että on itse hakannut pentuaan tai yrittää päästä korvauksille tämän asian välityksin. Tietynlaiset naiset harrastavat tällaista.
Vähän kaukaa haettua, että olisi osannut juuri siitä kohdasta puristaa kuin minä.
Ja miksi? Jos on harkintaa sen verran, että hakee oikean kohdan pahoinpitelyyn, niin luulisi sen jäävän tekemättä.
Äiti ei vaikuta yhtään väkivaltaiselta (tosin eihän tätä koskaan voi tietää), elämänhallinta vain muuten täysin hukassa.
Mutta maanantaina tosiaan esimiehen kanssa keskustelu ja sitten näkee miten suhtadutaan sieltä päin.
Jos äiti on mennyt poliisille, niin sitten minua tietysti kuulustellaan piakkoin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eväät koulun ip-kerhossa? Miten tuo on mahdollista? Ohjeiden mukaan siellä tulee tarjota välipala, mitään eväitä ei ole mukana. Ja vieläpä jotain lusikalla syötävää, joka olisi muhinut repussa koko päivän ajan. Jostain syystä tarina on epäuskottava.
Mutta jos se olisi totta, niin äitinä käyttäsin lapsen lääkärissä ja tekisin rikosilmoituksen pahoinpitelystä.
Totta kai saa olla omat eväät. Tarjotaan välipala tietysti, mutta parikin lasta syö omia eväitä ihan kuten koulussakin saa syödä omia eväitä, ei ruokailu missään pakollinen ole.
Äiti tuo muutamaksi päiväksi eväät jääkaappiin eli eivät ole repussa koko päivää.
En usko tätä. Hygieniasäädösten vuoksi samassa jääkaapissa ei saa olla sekä ip-kerhon ruokia että lasten omia eväitä, eli teillä pitää olla siellä 2 jääkaappia. Toiseksi koska ip-kerhossa tarjotaan välipala, niin lasten eriarvoistamisen takia omia eväitä ei saa olla kuin lääkärin määräyksestä (jokin todella paha allergia tms.). En usko, että lastensuojeluperheen äiti tuo lapselle eväitä jääkaappiin pari kertaa viikossa ja muut lapset saavat "talon ruokaa".
Saa olla suljetuissa rasioissa, onhan siellä henkilökunnankin eväät.
-ei ap, mutta ip:n ohjaaja myös
Ei saisi olla. Rikotte hygieniasäädöksiä.
Linkitä ne säädökset?
Kummallista, kun kävi terveystarkastaja ja katsoi tietysti jääkaapin ja ei sitten puuttunut asiaan mitenkään. En kyllä ymmärrä, mitä haittaa voisi olla, kun kaikki välipalatarvikkeet (siis nämä koululaisten viralliset) ovat aina täysin suljetuissa pakkauksissa. Ylijäämät heitetään pois.
Elintarvikelaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060023#L2P11
Kyseessä ei ole ensinnäkään elintarvikehuoneisto. Ip-kerhoissa ei valmisteta ruokaa raaka-aineista vaan kaikki tulee avaamattomissa pakkauksissa.
Toisekseen mitään säädöstä tuossa ei ole, etteikö eri ihmisryhmille tarkoitetut elintarvikkeet saa olla samassa säilytystiloissa.
Eli yrität vain päteä linkittämällä jonkin satasivuisen lain tänne luottamalla siihen, ettei kukaan sitä jaksa lukea.
Elintarvikehuoneistolla tarkoitetaan mitä tahansa rakennusta tai huoneistoa tai niiden osaa taikka muuta ulko- tai sisätilaa, jossa myytäväksi tai muuten luovutettavaksi tarkoitettuja elintarvikkeita valmistetaan, säilytetään, kuljetetaan, pidetään kaupan, tarjoillaan tai muutoin käsitellään, ei kuitenkaan alkutuotantopaikkaa ( elintarvikelaki 23/2006)
Tämähän ei ollut pointti ollenkaan.
LInkitä se väite, ettei eri ihmisryhmille tarjottavat ruuat saa olla samoissa säilytystiloissa asianmukaisesti pakattuina.
Väitehän kuului, ettei koululaisten omat eväät (tai henkilökunnan) saa olla samassa jääkaapissa koululaisten välipalatarvikkeiden kanssa.
En siis ole ap tai aiemmin keskusteluun osallistunut. Kiinnostaa ihan aidosti, koska meillä ainakin säilytetään, tosin hyvin tarkasti pakattuina ja aina perjantaisin hävitetään käyttämättömät, vaikka ne olisi torstaina jääkaappiin päätyneet.
Hullua sinänsä, mutta näin esimies on ohjeistanut.
Esimiehellä ei ole elintarvikelainsäädännön tuntemusta. Kysy kunnan terveystarkastajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti livahtaa ja sain napattua käsivarresta. Ote ei ollut mielestäni liian puristava, mutta ele tietysti oli vauhdikas ja saatoin käyttää turhan voimakasta otetta.
Lapsi on ollut sairaana monta viikkoa ja hyvin aneemisen näköinen. Todennäköisesti vitamiinien puutoksesta johtuvaa mustelmaherkkyyttä. Olen nimittäin ennenkin joutunut tekemään samalla tavalla muille lapsille ja mitään ei ole ilmennyt.
Jälkiviisaus on huonoin viisaus näissä tapauksissa, joten ei sinun menettelystä sen enempää. Nopea tilanne jne. Mutta sitä minä ihmettelen, että miksi ammattihenkilöt eivät ole tehneet lastensuojeluilmoutusta, kun kerran noin suuri huoli on? Tai ainakin keskustelleet äidin kanssa asiasta ja jos se ei auta niin sitten.
Perhe on jo lastensuojelun piirissä, ollut jo monta vuotta.
-ap
Tämä on mielenkiintoinen tieto, jota tosin ip-kerhossa ei saisi tietona olla. Siellä ei lasten tiedoissa kerrota tällaisia asioita ja harvoin vanhemmatkaan niitä levittelevät. Miksi tarina vaikuttaa epäuskottavalta?
Äiti on ihan itse kertonut esim. tukiperheestä meille työntekijöille. Siihen hänellä on täysi oikeus.
Iltapäiväkerhoissa on kymmeniä tuhansia lapsia ympäri maata. Mikä siinä on epäuskottavaa, että jotkut vanhemmista ovat täysin avoimia asian suhteen?
Vähän korjaan, että tukiperheeseen tai tukihenkilöön ei tarvita lastensuojelun asiakkuutta. Ainakin täällä Oulussa sen saa kun soittaa Pela:n toimistoon ja sieltä sitten haastatellaan. Päinvastoin, usein sanotaan että muita päällekkäisiä tukitoimia ei saisi olla.
Asia on nyt kuitenkin niin, että tiedämme lastensuojelun asiakuudesta. En enempää halua valottaa tässä asiaa. Voi tulla tunnistettavuutta.
Eiköhän tuo mamma kuitenkin sut tunnista, jos on palstalle eksynyt.
No sitten se on vainoharhaisuutta, kyllä näitä tapauksia on kymmenittäin viikossa iltapäivätoiminnassa, että jollekin tulee mustelmia, kun on pitänyt puuttua tilanteeseen. Ani harva vanhempi sen vain kyseenalaistaa. Ymmärtävät, että joskus tarvitaan tiukempi ote.
Kyllähän tässä on muutakin kerrottu kuin tuo puristaminen ja mustelma, mm. äidin nostama äläkkä, esimiehen puhuttelu, lastensuojeluasiakkuus, aneemisuus, sairasloma mitä vielä. Noista kyllä itsensä jo tunnistaa.
Muuten en nyt ota kantaa, mutta itse ainakin olen avoimesti kertonut perheemme vaikeasta tilanteesta kaikille lapsiamme hoitaville tahoille, sisältäen myös yhteydet lastensuojeluun? Mikä siinä on jonkun mielestä niin epäuskottavaa? Kenen etu se on, että perhetilanne pidetään salassa ja vaikka sitten ip-kerhon työntekijät voivat vain arvailla, että mitä perheessä tapahtuu ja mietitään uskalletaanko tähän nyt puuttua ja miten puututaan.. Yleensä esimerkiksi väsymys ja muut ongelmat kuitenkin näkyy myös ulospäin.. Jos vaan kaikki ymmärtäisivät olla yhtä avoimia näiden asioiden kanssa niin se suuri kamaluuden leima ja tabut lastensuojelu- ja perhetyön ympärillä hälvenisivät aika tavalla..
En usko, että yksikään terveystarkastaja pitää elintarvikelainsäädäntöä asiana,jonka voi sivuuttaa, koska määräykset ovat typeriä. Riittää yksi ainoa salmonellatartunta ja sen jälkeen päänsä pölkylle saa se tarkastaja, joka hyväksyi laittoman tilanteen.
En usko, että missään ip-kerhossa saa olla omia eväitä mukana tai että koulussa saa olla omat ruuat (ilman sitä lääkärintodistusta). Ruokailu on kasvatuksellinen tilanne, ja jos yhdessä on tuorepuuroa, toisella maksamakkaravoileipää ja kolmannella proteiinisuklaavanukas, niin sanomista tulee ja paljon.
Mikä olet koulutukseltasi ap? Et kovin ammattitaitoiselta vaikuta, kun tällaisia juttelet av-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että on itse hakannut pentuaan tai yrittää päästä korvauksille tämän asian välityksin. Tietynlaiset naiset harrastavat tällaista.
Vähän kaukaa haettua, että olisi osannut juuri siitä kohdasta puristaa kuin minä.
Ja miksi? Jos on harkintaa sen verran, että hakee oikean kohdan pahoinpitelyyn, niin luulisi sen jäävän tekemättä.
Äiti ei vaikuta yhtään väkivaltaiselta (tosin eihän tätä koskaan voi tietää), elämänhallinta vain muuten täysin hukassa.
Mutta maanantaina tosiaan esimiehen kanssa keskustelu ja sitten näkee miten suhtadutaan sieltä päin.
Jos äiti on mennyt poliisille, niin sitten minua tietysti kuulustellaan piakkoin.
-ap
Kuulostat kylmän asialliselta, vaikka koko sun ura lasten parissa saattaa olla vaakalaudalla. Mutta hyvä kai tuo asenne on palaveriin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olet koulutukseltasi ap? Et kovin ammattitaitoiselta vaikuta, kun tällaisia juttelet av-palstalla.
Totta, että olen kertonut vähän liikaa. Se on epäammatillista.
Koulutus on ylikin toimenkuvan. En nyt sen enempää siitä.
-ap
Oman lapsen kanssa vain, ja vielä KAKSI kertaa. Toinen kerta oli kun lapsi valui ison lumikinoksen ja aidan väliin, minä kiskoin lujaa pois, ranne meni sijoiltaan >lääkäriin.
Sitten noin saman ikäisenä sattui vielä sama juttu, oltiin menossa hissiin, otin lasta kädestä kiinni ja se heilautti itsensä jotenkin ympäri, taas käsi sijoiltaan > lääkäriin.
Lääkäri selvästi kuulusteli minua enemmän toisella kerralla kuin mitä ensimmäisellä kerralla, mutta molemmilla kerroilla kyseltiin perinpohjin miksi tämä tapahtui (mikä tietysti asiaan kuuluukin).. Mutta kyllä siinä toisella kerralla jo tuntui että miksihän pahoinpitelijäksi ne minut nyt leimaavat, jos tulee vielä kolmas kerta niin mitä tapahtuu, otetaanko lapsi huostaan (olin ja olen yh). Meillä on kuitenkin aina mennyt hyvin eikä ole ongelmia, lapsikin hyvinkäyttäytyvä ja fiksu, pienenä vähän vilpertti ja silloinhan noi käsijutut sattuikin, kun vain suojelin lasta. Mutta sitä kuulee kauhutarinoita miten asioita väänneellään muuksi jne. Onneksi enempää ei tapaturmia sattunu ja lapsi jo iso.
Pidän puoliasi ap, työssäsi varmaan tulee useampia tilanteita että noin pitää toistekin tehdä ja muksuja on joka lähtöön, ja toisilla ei tunnetusti ole mitään käytöstapoja kotona opetettu. Kinkkinen tilanne. Minusta et tehnyt mitään väärin, ja minä olen ihan sillä kannalla että kyllä lapsia pitää saada tarttua kädestä kiinni ja pitää ne aisoissa, jos muu ei auta. Tuo äiti vaikuttaa sellaselta joka ei ole lapselleen tapoja opettanut, joten syyttäköön itseään jos muiden pitää opettaa tapoja hänen puolestaan, ja sitten tulee pari mustelmaa. Se on voi voi.
Suomen pitäisi ottaa järki käteen ja laillistaa uudelleen lasten lievä ruumiillinen kuritus. Nykyinen kulttuuri missä lapselle on tulevinaan aivan kaikesta aivan valtavat traumat on sairas ja johtaa sitä paitsi siihen, että monelle lapselle tulee se mielikuva, että hänellä on vain oikeuksia ja aikuisella vain velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkiviisaus on huonoin viisaus näissä tapauksissa, joten ei sinun menettelystä sen enempää. Nopea tilanne jne. Mutta sitä minä ihmettelen, että miksi ammattihenkilöt eivät ole tehneet lastensuojeluilmoutusta, kun kerran noin suuri huoli on? Tai ainakin keskustelleet äidin kanssa asiasta ja jos se ei auta niin sitten.
-ap
Tämä on mielenkiintoinen tieto, jota tosin ip-kerhossa ei saisi tietona olla. Siellä ei lasten tiedoissa kerrota tällaisia asioita ja harvoin vanhemmatkaan niitä levittelevät. Miksi tarina vaikuttaa epäuskottavalta?
Äiti on ihan itse kertonut esim. tukiperheestä meille työntekijöille. Siihen hänellä on täysi oikeus.
Iltapäiväkerhoissa on kymmeniä tuhansia lapsia ympäri maata. Mikä siinä on epäuskottavaa, että jotkut vanhemmista ovat täysin avoimia asian suhteen?
Vähän korjaan, että tukiperheeseen tai tukihenkilöön ei tarvita lastensuojelun asiakkuutta. Ainakin täällä Oulussa sen saa kun soittaa Pela:n toimistoon ja sieltä sitten haastatellaan. Päinvastoin, usein sanotaan että muita päällekkäisiä tukitoimia ei saisi olla.
Asia on nyt kuitenkin niin, että tiedämme lastensuojelun asiakuudesta. En enempää halua valottaa tässä asiaa. Voi tulla tunnistettavuutta.
Eiköhän sitä ollutkin jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuulostat kylmän asialliselta, vaikka koko sun ura lasten parissa saattaa olla vaakalaudalla. Mutta hyvä kai tuo asenne on palaveriin.
Ehkä tosiaan kuulostan, mutta kyllähän tässä tunteet myllertävät.
Tiedän tehneeni väärin, vaikka lapsi olisi kuinka mustelmaherkkä tahansa. Olisi pitänyt vain päästää pois ja selvittää tilanne myöhemmin.
Siinä mielessä olen kylmän asiallinen, että kerron täysin rehellisesti tapahtuneen tässä ja maanantaina esimiehelle. En yritä vähätellä tai vääristellä: tartuin lapsen ollessa liikkeessä käsivarteen ja talutin tuolille istumaan.
Ote on ollut ainakin tämän lapsen kohdalla liian tiukka, jos tuli mustelmia. Tämä on lähtökohta!
Tärkeintä, että otan täyden vastuun ja mahdolliset seuraamukset vastaan. Mikään varsinainen ura tässä ei ole kyseessä ja vaikka olisikin, niin siitä huolimatta.
-ap
Se lapsen äiti ei vaikuta kovin hyvältä äidiltä, ja kertoohan siitä sekin, jos ovat jo lastensuojelun piirissä, että ongelmia on. Ja kun lapsi vielä noin käyttäytyy, eihän sitä sillon ole kasvatettu ollenkaan, tai on jotenkin traumatisoitunut tai synnynnäisesti "viallinen".
Tulee vain kuva että se äiti yrittää jotenkin rahallisesti hyötyä tilanteesta, ja keksii satujaan siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ehkä tosiaan kuulostan, mutta kyllähän tässä tunteet myllertävät.
Tiedän tehneeni väärin, vaikka lapsi olisi kuinka mustelmaherkkä tahansa. Olisi pitänyt vain päästää pois ja selvittää tilanne myöhemmin.
Siinä mielessä olen kylmän asiallinen, että kerron täysin rehellisesti tapahtuneen tässä ja maanantaina esimiehelle. En yritä vähätellä tai vääristellä: tartuin lapsen ollessa liikkeessä käsivarteen ja talutin tuolille istumaan.
Ote on ollut ainakin tämän lapsen kohdalla liian tiukka, jos tuli mustelmia. Tämä on lähtökohta!
Tärkeintä, että otan täyden vastuun ja mahdolliset seuraamukset vastaan. Mikään varsinainen ura tässä ei ole kyseessä ja vaikka olisikin, niin siitä huolimatta.
-ap
Et sinä mitään ole väärin tehnyt. Tämä maailma vaan on nykyään sellanen, että lapsia ei saisi kasvattaa ollenkaan, vaikka riehuvat kuinka niin koskea ei saa. Ihan vinksallaanhan tämä touhu nyt on. Pitäisi ottaa järki takaisin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ihmisellä, jolla on elämänhallinta täysin hukassa ei onnistuisi tuollainen että toisi useamman päivän eväät aina ip-kerhoon lapselleen.
Toisekseen, olet minusta kertonut täällä jo liikaa: äiti voisi hyvin tunnistaa tästä itsensä ja lapsensa, sitten siihen olet mölynnyt että ovat lastensuojelun asiakkaita ja vielä päälle, että äidillä elämänhallinta täysin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Eiköhän tuo mamma kuitenkin sut tunnista, jos on palstalle eksynyt.
No sitten se on vainoharhaisuutta, kyllä näitä tapauksia on kymmenittäin viikossa iltapäivätoiminnassa, että jollekin tulee mustelmia, kun on pitänyt puuttua tilanteeseen. Ani harva vanhempi sen vain kyseenalaistaa. Ymmärtävät, että joskus tarvitaan tiukempi ote.
Kyllähän tässä on muutakin kerrottu kuin tuo puristaminen ja mustelma, mm. äidin nostama äläkkä, esimiehen puhuttelu, lastensuojeluasiakkuus, aneemisuus, sairasloma mitä vielä. Noista kyllä itsensä jo tunnistaa.
Kuulut varmaan niihin, jotka luulevat tuntevansa/tai olevansa itse, kun palstalta kuuluu: Jari pettää Itä-Suomessa.
Tällaisia ap:n tapauksia on sadottain viikossa. Yleensä ne jäävät siihen. Äiti tasaantuu muutamassa tunnissa ja se on siinä.
Silloin tällöin päätyy tietysti lööppeihin ja käräjille.
Mistä mekin tiedetään kuinka paljon tässäkin on muuteltu yksityiskohtia, jotka vaikeuttavat tunnistettavuutta? Ehkä äiti onkin isä, ehkä kyseessä on ranne eikä käsivarsi, ehkä esimiehen kanssa käytävä palaveri onkin tiistaina eikä maanantaina, ehkä lapsi ei syönyt omia eväitä vaan kaupungin tarjoamaa välipalaa, ehkä ruokailuväline oli haarukka eikä lusikka tai vaikka lapsen oma penaali jne. jne...
Itse muutan ainakin aina kaikki detaljit, mutta asia pysyy täysin samana juuri, ettei kukaan tunnista.
Surullista että juuri tuollaista lasta kohdellaan kovasti joka ilmeisesti muutoinkin on ehkä kaltoinkohdeltu. Kaipaisi läheisyyttä ja lämpöä eikä retuuttamista ja komentelua. Säälittää mutta ymmärrän kyllä hoitajaakin kun kiireessä hermostuu.
Juup, olen tehnyt terveystarkastajan tehtäviä elintarvikelain mukaisia, kyllähän sitä tuli päiväkotejakin (rinnastan nyt ip-kerhoon) tarkastettua. Eri asia sitten onkin, että ovatko kaikki säännökset sitten ihan järkeviä.