En saa hoitaa veljeni lasta, eikä saa juuri kukaan muukaan!
Lapsi on siis ollut koko elämänsä (4 vuotta) koko ajan vanhempiensa hoidossa (nyt tosin on alkanut käydä päiväkodissa osa-aikaisesti parina päivänä viikossa) paria poikkeustilannetta lukuunottamatta, kun äitimme on saanut katsoa lapsen perään hetken aikaa. Ja aina, kun olen yksin tai muiden perheenjäsenten kanssa heillä kylässä, kukaan ei saa katsoa lapsen perään edes minuuttia ilman, että MOLEMMAT vanhemmat kyttäävät koko ajan sivusta.
Lapsi myös nukkuu edelleen 3,5-4 tunnin päiväunia joka päivä. Lapsi ei puhu paljon mitään ja sitä kannetaan JOKA PAIKKAAN, koska ei suostu kävelemään. Tuntuu kuin lasta kuunneltaisiin aivan kaikessa, eivätkä vanhemmat osaisi tehdä mitään omia päätöksiään.
Mielestäni tilanne on todella kurja, sillä lapsi ansaitsisi hyvät suhteet myös tätiinsä ja isovanhempiinsa, jos kerran sellaiset olisi tarjolla. En nyt tarkoita, että kaikki haluaisivat auttaa sukulaisten lapsenhoidossa ja se on ihan Ok, mutta meidän perheessä on aina autettu toisiamme ja isovanhemmat ovat olleet todella paljon läsnä minun ja veljeni elämässä ja täten myös minä ja äitini olisimme todella onnellisia saadessamme viettää aikaa veljeni lapsen kanssa.
Tilanteen tekee omasta puolestani kurjaksi myös se, että minä en voi saada lapsia, mutta olisi kuitenkin hienoa päästä edes osittain osalliseksi veljeni lapsen elämään, kun en niitä omia tule koskaan saamaan. Nyt tuo lapsi tuntuu jo näin neljävuotiaana vieraalta, vaikka hän tuntuukin pitävän seurastani silloin harvoin, kun tapaamme.
Ihmetyttää myös se, eikö veljeni kaipaa yhtään parisuhdeaikaa vaimonsa kanssa. He eivät kuulemani mukaan ole käyneet neljän vuoden aikana missään ilman lasta. Monesti olen tarjoutunut lapsenvahdiksi, mutta apuani ei kaivata. Nyt en ole jaksanut enää edes kysyä pitkiin aikoihin.
Kuulostaako tämä teidän mielestänne oudolta tilanteelta?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut tosi hienotunteinen anoppi (kälyä ei ole), ja muistan kuinka hän vauva-aikana korosti minun tärkeyttä lapselle ja taaperoikäisellekin puhui niin kauniisti minusta. Ei ikinä ollut tunkeileva tai olettanut etten pärjää lapseni kanssa, apua tarjosi saatesanoilla, sitten kun joskus tuntuu että hoitoapua tarvitsette, niin minua saa pyytää. Eikä sitten sen jälkeen ehdotellut tai vihjaillut mitään, antoi pallon täysin meille. Aina osoitti kunnioittavansa meitä lasten vanhempina. Hän teki todella arvokasta työtä suhteemme eteen, se täytyy sanoa.
Ihana anoppi sinulla!!!
Mutta tunnut itsekin kyllä tosi mukavalta miniältä.
Loistava kirjoitus, jonka toivon sinun ap lukevan todella ajatuksella.
Jos haluat, että tilanne muuttuu paremmaksi, oikea lähestymistapa ei ole veljesi, tämän vaimon ja heidän lapsensa arvostelu, heistä muille puhuminen, ihmettely, vaimon tarkoitusperien arvailu (ja se kokonaan negatiivisesti) ja oman käytöksesi puolustelu. Puolustat joka vastauksessa itseäsi haluamatta edes hetkeksi pysähtyä miettimään, voisiko sinussakin olla osasyy tähän tilanteeseen.