Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todella huono idea yrittää synnyttää ilman kivunlievitystä?

Vierailija
31.01.2018 |

Jos ei todellakaan halua epiduraaleja eikä spinaalipuudutteita tms. Korkeintaan vähän buranaa. Onko tämä aivan todella huono idea? Pelkään noita puudutteita ja sedaatioita ym ym paljon enemmän kuin itse kipua. Joku kuitenkin sanoi minulle, että kipu on niin hirveä, että siitä pyörtyy, ja pitäisi olla tajuissaan, että pystyy saamaan vauvan ulos ilman leikkausta. En osaa arvioida omaa kipukynnystäni muuten kuin että kovan hammasjuuren säryn olen kestänyt pari vuorokautta ja pahasti murtuneen raajan murtumakivun pelkällä buranalla puoli vuorokautta.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huono idea.

Vierailija
2/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on huono idea.

Miksi on? Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyskipu on todella yksilöllistä. Kertomasi perusteella olet aika kova tyyppi kestämään kipua. Itse en ole kipykynnykseltäni kovin kummoinen, mutta olen synnyttänyt kolmesti ihan rentoutumisen voimalla, eikä se ollut edes kauheaa.

Tsemppiä!

Vierailija
4/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä aina yrittää, mutta aika pian saatat haluta kaikki mahdolliset aineet!

Vierailija
5/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä idea, minäkin yritin :)

Mieli vaan muuttuu aika nopeaan kun on 20 tuntia kärsinyt supistuksista. Minulla ainakin avautuminen alkoi vasta siitä kun sain epiduraalin.

Ja tiedoksesi, että se laitetaan selkäsi takana niin, että makaat kyljelläsi, etkä edes näe lääkäriä. Eikä sen laittoa huomaa, puuduttavat alueen ensin.

Vierailija
6/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman sunnyyskokemukseni mukaan burana ei auta ja siinä kivussa toivoo mitä tahansa apua. Mutta jollain voi olla helpompaa. Suosittelisin vielä olemaan avoimin mielin kivunlievityksen suhteen. Pyydät sitten niitä lievityksiä jos kipu tuntuu liian kovalta, ei sun tarvi päättää sitä näin etukäteen.

Vierailija
7/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä. En kuitenkaan mistään ideologisista syistä. 

Epiduraalia ei ehditty antamaan, koska anestesialääkäri ei ollut juuri paikalla. 

Olihan se kova kipu, ei sitä voi kieltää. En kuitenkaan pyörtynyt tai edes siltä tuntunut. 

Onko se yleistäkin pyörtyä? En ole koskaan kuullut kenenkään pyörtyneen. Luulisi luonnon suojaavan äidin kykyä synnyttää sen verran, ettei ihan pois pelistä ole yhtäkkiä?

Seuraavat synnytykset olivat paljon helpompiaä ja en olisi tarvinnutkaan mitään. 

Vierailija
8/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä aina yrittää, mutta aika pian saatat haluta kaikki mahdolliset aineet!

Antaako ne yrittää ilman puudutteita ilman että joudun tappelemaan asiasta? Hammaslääkärissäkin olen monta kertaa ollut tilanteessa, että vaadin esim. vaihtamaan syvän hammaspaikan ilman puudutusta (koska kammoan puudutteita) ja hammaslääkäri kieltäytyy kokonaan hoitamasta minua jos en suostu puudutukseen. Ap.

Vierailija
9/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voit yrittää synnyttää ilman kivunlievitystä. Ilokaasu on hengiteltävää, joten sitä voit kokeilla, kun koville ottaa. Ennen maailmassa ei ollut kivunlievityksiä tarjolla ja synnyttäjät kyllä kivusta selviytyivät. Toki sit, jos synnytys pitkittyy ja synnyttäjän voimat ehtyvät, voi kivunlievytys olla hyvä ajatus voimien keräämisen kannalta. Mut jos kaikki sujuu hyvin, voit ihan hyvin synnyttää ilman kivunlievitystä.

Itse olen epiduraalini ottanut. Omalla kohdallani olen ajatellut synnytyksen olevan vain keino saada odotettu vauva syliin. Siksi olen halunnut olla mahdollisimman hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen, että jaksaisin heti hoitaa vauvelia. Epiduraali oli tässä hyvin avuksi

Vierailija
10/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin synnyttämään ilman kivun lievitystä. Seuraavalla kerralla ehdottomasti haluan sen epiduraalin. Tosin hengissähän tuosta selvisin. Minä en voi ottaa suun kautta lääkettä synnytyksissä. Oksennan kaiken pihalle, jopa veden.

Kyllähän sitä voi aina kokeill miten pärjää. Eikä se ole kiellettyä vaihtaa mielipidettään myöhemminkään.

Ja voin sanoa, että olen itsekin pahasti neulakammoinen, mutta epiduraali ei ollut paha. Laitettiin supistuksen aikana, joten mitään en tuntenut.

Vierailija
11/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on huono idea.

Miksi on? Ap.

Kokemukseni on kyllä raskausmyrkytyksen vuoksi käynnistetystä kaksossynnytyksestä, johon paikat eivät olleet vielä auki yhtään. Supistuskivut kestivät pe-su. Rukoilin ihan mitä vaan, joka helpottaisi oloa. Mutta ehkäpä tosiaan helpompiakin keissejä voi olla.

Vierailija
12/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole huono idea. Liity facebookissa aktiivinen synnytys ryhmään, siellä on paljon tietoa ja vinkkejä ja tarinoita.

Itselläni on ensimmäinen synnytys edessä, ja olen ajatellut mennä ilman kivunlievityksiä siihen asti että 1. Alkaa tulla itselle paniikki/tunne ettei selviä, 2. Lääketieteellisestä syystä täytyy ottaa jotain lääkkeitä.

En ole siis lääkitystä vastaan millään lailla, enkä minkäänlainen luomuilija muutenkaan. Mutta ajattelen, että keho on tehty synnytttämään ja siitä selviävät monet ilman lääkitystä, ehkä minäkin. Kaikille on aina parempi, ettei lääkitystä ole ollut turhanpäiten. Mutta siis henkinen tunne siitä että tarvitsee on aivan riittävä syy ottaa.

Itselläni huolettaa ainoastaan ulkosynnyttimien ihon venyvyys, pelkään että iho repeytyy synnytyksessä. Olen miettinyt, että saisikohan siihen sisempien häpyhuulten kohdalle (välilihaan?) jotain puudutuspiikkiä, semmoista niinkuin hammaslääkärissä eli pinnallista. Kaiken muun synnytyksessä ymmärrän ja voin käsittää, mutta tuntuu fyysisesti mahdottomalta, että se vauva mahtuisi ulos tuosta suht pienestä uloimmasta iho aukosta.

Vierailija
13/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin, että pelkään puudutteita enemmän kuin kipua. Kipu oli kuitenkin omalla kohdallani ihan sietämätöntä ja synnytys kesti vuorokauden, joten en enää jaksanut ilman puudutuksia. Jos synnytys olisi ollut lyhyempi, olisin varmaan voinutkin sinnitellä ilman. Ponnistusvaihe oli yhtä helvettiä supistuksineen, siinä vaiheessa ei enää epiduraalit vaikuttaneet, kun siitä oli kulunut jo niin aikaa.

Vierailija
14/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieli vaan muuttuu aika nopeaan kun on 20 tuntia kärsinyt supistuksista. Minulla ainakin avautuminen alkoi vasta siitä kun sain epiduraalin.

Ja tiedoksesi, että se laitetaan selkäsi takana niin, että makaat kyljelläsi, etkä edes näe lääkäriä. Eikä sen laittoa huomaa, puuduttavat alueen ensin.

En varsinaisesti pelkää neuloja enkä toimenpiteitä eli ei haittaa vaikka näkisin eikä haittaa vaikka neulanpisto tuntuisi. Pelkään kaikenlaista "sumuista" oloa ja "puutunutta" oloa. Eli esim. verikokeet on minulle ihan ok ja kevyt juttu. Mutta puutuneisuus on todella ahdistava ajatus. Sen vuoksi en koskaan käytä esim. alkoholiakaan, koska siitäkin tulee hieman sumuinen olo. Ap.

Vierailija
15/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta voit yrittää synnyttää ilman kivunlievitystä. Ilokaasu on hengiteltävää, joten sitä voit kokeilla, kun koville ottaa. Ennen maailmassa ei ollut kivunlievityksiä tarjolla ja synnyttäjät kyllä kivusta selviytyivät. Toki sit, jos synnytys pitkittyy ja synnyttäjän voimat ehtyvät, voi kivunlievytys olla hyvä ajatus voimien keräämisen kannalta. Mut jos kaikki sujuu hyvin, voit ihan hyvin synnyttää ilman kivunlievitystä.

Itse olen epiduraalini ottanut. Omalla kohdallani olen ajatellut synnytyksen olevan vain keino saada odotettu vauva syliin. Siksi olen halunnut olla mahdollisimman hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen, että jaksaisin heti hoitaa vauvelia. Epiduraali oli tässä hyvin avuksi

Kaikkialla ei muuten saa ilokaasua. Kannattaa katsoa etukäteen oman sairaalan tiedoista mitä saa ja mitä ei.

Vierailija
16/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä muuttunut? 

90-luvulla, kun synnytin nimenomaan piti olla 2-4 cm auki ennen kuin laittoivat epiduraalin. Siihen asti ilokaasun voimalla mentiin. 

Vierailija
17/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia, jota on mielestäni ihan turha yrittää päättää etukäteen. Tilanne voi kuitenkin muuttua hetkessä. Mulla eka tuli niin nopsaan, että en ehtinyt saamaan mitään, tokassa piti taas päättää ottaa tai olla ottamatta epiduraali jo etukäteen ennen kuin tiesin kivun määrää. En muista miksi, mutta päätin ottaa kun niin pelottelivat. Ei olis tarvinnut, mutta mitäpä tuosta.

Vierailija
18/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana on synnytyksessä turha.

Mutta ei ole huono idea yrittää synnyttää ilman kivunlievitystä.

Mulla on yksi epiduraalisynnytys ja sen jälkeen kaksi luomua.

Mulla on korkea kipukynnys, mutta kyllä se synnytyskipu on hirveä. Se oikein yllättää voimakuudellaan, se on semmoista syvää kipua.

Tuo pyörtymisjuttu on vähän liioittelua... tai varsin mahdollista, että joku pyörtyy, mutta ei se tavallista ole. Mulla oli pyörtyminen aika kaukana.

Vierailija
19/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan ilman kivunlievityksiä mutta pidä sitten turpasi kiinni äläkä kilju siellä kuin pistetty sika. Sellaista ei halua kuulla kätilöt eikä muut synnyttäjät.

Vierailija
20/110 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaako ne yrittää ilman puudutteita ilman että joudun tappelemaan asiasta? Hammaslääkärissäkin olen monta kertaa ollut tilanteessa, että vaadin esim. vaihtamaan syvän hammaspaikan ilman puudutusta (koska kammoan puudutteita) ja hammaslääkäri kieltäytyy kokonaan hoitamasta minua jos en suostu puudutukseen. Ap.

Neuvolassa ennen synnytystä kirjataan synnytykseen liittyvät toiveet. Minä pyysin laittamaan tietoihin, että pelkään epiduraalia enemmän kuin itse synnytystä, eikä sitä sitten kukaan tuputtanut.

Tosin kyllä minulle kerrottiin, että koska vain saa muuttaa mieltään minkä tahansa asian suhteen, jos siltä tuntuu.

T. 3.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi