Onko todella huono idea yrittää synnyttää ilman kivunlievitystä?
Jos ei todellakaan halua epiduraaleja eikä spinaalipuudutteita tms. Korkeintaan vähän buranaa. Onko tämä aivan todella huono idea? Pelkään noita puudutteita ja sedaatioita ym ym paljon enemmän kuin itse kipua. Joku kuitenkin sanoi minulle, että kipu on niin hirveä, että siitä pyörtyy, ja pitäisi olla tajuissaan, että pystyy saamaan vauvan ulos ilman leikkausta. En osaa arvioida omaa kipukynnystäni muuten kuin että kovan hammasjuuren säryn olen kestänyt pari vuorokautta ja pahasti murtuneen raajan murtumakivun pelkällä buranalla puoli vuorokautta.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt ilman puudutuksia, kohdunkaulanpuudutuksessa, epiduraalipuudutuksessa ja spinaalipuudutuksessa.
Pahin kaikista oli se päänsärky, mikä tuli siitä, kun spinaalipuudutuksen jäljiltä jäi selkäytimeen reikä. 3 vuorokautta piti siitä kärsiä ennen kuin reikä paikattiin. Sinä aikana en pystynyt hoitamaan vauvaani. Siihen kipuun ei mitäkään buranat yms. auttaneet ollenkaan. Ja se reiän paikkaaminen oli monin verroin ikävämpi toimenpide kuin itse puudutuksen laittaminen.
Eli ihan "varmuuden vuoksi" en mitään puudutusta suosittele. Vasta sitten jos alkaa tuntua, ettei ilman pärjää, kannattaa kysyä sitä puudutusta. Se reikä voi jäädä selkäytimeen mistä tahansa selkäydinpuudutuksesta.
Sulla on nyt kyllä käsitteet pahasti pielessä. Ei "selkäytimeen" mitään reikää jää, vaan kovakalvoon jää reikä josta selkäydinnestettä valuu ulospäin jolloin aivokalvot venyy ja päätä särkee. Menee kyllä aina myös itsestään ohi mutta voi tehdä niin toimintakyvyttömäksi että mieluummin ottaa ns."veripaikan". Epiduraali ja spinaali ovat kajoavia toimenpiteitä joissa on tietysti omat riskinsä mitkä pitää sitten hyväksyä jos niitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä tiedä kuin kokeilemalla. Minusta tuntui vain kuukautiskivuilta ja ilman lievitystä menin, mutta mulla onkin endo ja todella kovat kivut. Oon jopa pyörtynyt vessaan ihan vaan kivusta ja kirjaimellisesti kontannut kuumaan suihkuun sikiöasentoon. Ne joilla kuukautiset ei tunnu missään on sanonut, että aivan helvetillistä jo supistukset ja piti ottaa kivunlievitys.
Mulla taas ei ole koskaan ollut kuukautiskipuja, eikä synnytyskipukaan ollut sietämätöntä. Olen ajatellut, että mulla ei ole kohdussa niin kovasti tuntoa kuin toisilla.
No jos kestät kipua niin mene ilman.Itse mietin myös tuota,mutta jo aamusta sattui niin kovasti että pyysin kaikki dropit.
En tiedä mitä täällä on vastattu, kun en jaksa lukea (anteeksi)
Olin itse 18, kun synnytin ainoani. Olin ajatellut, että otan kaiken mahdollisen lääkityksen minkä saan.
Kun menin sairaalaan, olikin jo synnytys edennyt niin pitkälle (olin lukenut, että liian aikaisin on turha mennä= ettei enää lievitystä saanut.
Hoitaja sanoi, että tuskin mikään synnytys käynnissä on, kun olen niin rauhallinen. Kun tarkisti kohdunsuun oli se jo täysin auki ja siirryimme saliin, missä lapsi syntyi tunnin päästä ilman lievityksiä.
Joten on siis ihan mahdollista näin. MInulla on korkea kipukynnys, mutta paljon helpompi synnytysoli kuin kuvittelin Toki nämä kokemukset ovat hyvin yksilöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä täällä on vastattu, kun en jaksa lukea (anteeksi)
Olin itse 18, kun synnytin ainoani. Olin ajatellut, että otan kaiken mahdollisen lääkityksen minkä saan.
Kun menin sairaalaan, olikin jo synnytys edennyt niin pitkälle (olin lukenut, että liian aikaisin on turha mennä= ettei enää lievitystä saanut.Hoitaja sanoi, että tuskin mikään synnytys käynnissä on, kun olen niin rauhallinen. Kun tarkisti kohdunsuun oli se jo täysin auki ja siirryimme saliin, missä lapsi syntyi tunnin päästä ilman lievityksiä.
Joten on siis ihan mahdollista näin. MInulla on korkea kipukynnys, mutta paljon helpompi synnytysoli kuin kuvittelin Toki nämä kokemukset ovat hyvin yksilöllisiä.
Ja olin kyllä kärsinyt suhteellisen voimakkaista kuukautiskivuista.Kai tuossa tuli joku adrenaliini.
Ei ole huono idea. Eikä sinun tarvitse suunnitella valmiiksi. Voit pyytää kivunlievitystä sitten jos siltä tuntuu.
Kipu itsessäänhän ei välttämättä ole miksikään haitaksi, joskin negatiivinen tunne on. Jotkut haluavat erilaisista syistä kokea tuon tilanteen kipuineen kaikkineen ja silloin se ei olisi huono idea.
Mutta jos sinulla ei ole erityistä tarvetta nimenomaan tutustua tuohon tuskaan vaan haluat vain vältellä asioita joita sen itsensä välttämiseen tarvitaan niin kuulostaa huonolta idealta.
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä. En kuitenkaan mistään ideologisista syistä.
Epiduraalia ei ehditty antamaan, koska anestesialääkäri ei ollut juuri paikalla.
Olihan se kova kipu, ei sitä voi kieltää. En kuitenkaan pyörtynyt tai edes siltä tuntunut.
Onko se yleistäkin pyörtyä? En ole koskaan kuullut kenenkään pyörtyneen. Luulisi luonnon suojaavan äidin kykyä synnyttää sen verran, ettei ihan pois pelistä ole yhtäkkiä?
Seuraavat synnytykset olivat paljon helpompiaä ja en olisi tarvinnutkaan mitään.
Ei siihen kukaan pyörry, tosiaan en ole hoitanut synnytyksiä itse avustaen kuin 7kpl, 6kpl lääketieteen kandina ja yhden valmiina lääkärinä. Yhdessä sektiossa avustajana olen ollut ja siinä tietysti täysi tunnottomuus spinaalipuudutuksessa, siinä varmaan voisi jo synnyttäjä kivusta pyörtyäkin jos ilman puudutusta viillettäisiin vatsa ja kohtu auki. Se oli siisti synnytys, äiti hereillä tunnottomuus rintakehästä alaspäin sermi vatsan kohdalla, siistillä viillolla vatsa auki ja nostettiin kolme saman näköistä söpöä pientä tyttöä ulos, isä kuvasi videokameralla hommaa. Ommeltiin kohtu ja vatsa kiinni ja that´s it. Sitten muistan yhden täysin kivuttoman alatiesynnytyksen jossa epiduraalilla kokonaan tunto pois vatsan alta, synnyttäjä katsoi monitorista milloin supistuksia tulee ja ponnisti sen mukaan. Sitten oli periaatteessa ilman kivunlievitystä haluava synnyttäjä joka periaatteessa halusi synnyttää ilman että huusi kivusta ja pusasi hammasta purren otsa hiessä huutamatta vauvan ulos. Sitten oli yksi erittäin kivulias 19-v. ensisynnyttäjä, jolla piti vetää imukupilla vauva ulos takapäivystäjänä olevan dosentin toimesta ja siinä kyllä torttu revähti niin että nuori isäkin katsoi sitä vähän hämmentyneenä, mutta toki sitä korjailtiin ompelemalla sitten.
Olen synnyttänyt kaksi lasta. Ekassa ilokaasu+epiduraali, toisessa vain ilokaasu. Toinen synnytys eteni huomattavasti nopeammin kuin eka, niin ei puudutteita olisi ehtinytkään. Ekassa se oli hyvä, sain levättyä. Pystyin myös olemaan jalkellani ja
käveleksimään yms epiduraalin jälkeen kun olin vähän torkahtanut.
Kummassakin synnytyksessä ponnistusvaihe meni hyvin ja tunsin hyvin mitä tapahtuu. Kumpikin vauva on ollut ihan peruspirteä vastasyntynyt ja viettänyt ensimmäiset hetkensä rinnalla.
Kumpikin vauva on saanut jo ekoina päivinä lisämaitoa pullosta kun maito ei heti noussut ja silti ollut lähes 100% täysimetyksellä.
Joka sairaalassa missä synnytetään, on ympärivuorokautinen anestesiapäivystys koska voi joutua sektioon. Sen sijaan kun koko sairaalassa on vain yksi anestesialääkäri, hän voi olla kiinni vaikka leikkaussalissa, elvytyksessä, ensiavussa tms eikä aina ehdi välittömästi puudutusta laittamaan jos jossain on henkeä pelastava toimenpide kesken.