Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Cat kirjoitti:
Turku tai Pori
Samaa mieltä:)
Oulu ehdottomasti! Kaunis kaupunki!
Ihana keskusta kauppoineen, kävelykatuineen, torinrannan laitureineen, puistoineen, vanhoine taloineen
Kivijalkakaupat
Paljon ravintoloita
Meri
Joki
Järvet
Biitsit joka paikassa, iso Nallikari kävelymatkan päässä keskustasta
Virkeä tori kesällä
Kesäisin joka ilta livemusiikkia torinrannassa auringonlaskussa, paljon ihmisiä viettämässä aikaa
Pyörätiet
Tapahtumia joka viikko, melkein joka päivä jotain, kun seuraa paikallislehtiä ja Facea
Monta teatteria
Hieno ja iso pääkirjasto
Teineille tarpeeksi virkeä keskusta
Ihana luonto: Koitelinkoski, Hailuoto...
Loistavat veneilymahdollisuudet
Asunnot ja talot halpoja, vain keskustan ja keskustan lähellä olevien uusien kerrostaloasuntojen hinnat korkeat
Lennot monta kertaa päivässä Helsinkiin halvalla, junalla 5,5 tuntia
Lentoja myös ulkomaille
Nopeasti hiihtokeskuksiin
Ihana valkea talvi, ihanat valoisat kesät
Ihmiset reiluja ja vilpittömiä
Kaksi hyvää uimahallia ja yksi kylpylä
Helppo kävellä hoitamaan asioita, ei tarvitse aina lähteä autolla
Työmatka max. 15 min autolla mihin vain
Äskeinen listani jatkuu
Monipuoliset liikuntamahdollisuudet
Monta festaria kesällä, parhaana Qstock keskustassa
Musiikki- ja kulttuuritapahtumia
Ehdottomasti Lohja. Sinne minä muuttaisin. Kuitenkin melko lähellä helsinkiä. Hyvät koulut ja ihana Lohjan järvi. Edulliset asunnot. Unelmani on pieni omakotitalo Lohjan järven rannalta.
En voisi kuvitella , että muuttaisimme johonkin ihan outoon kaupunkiin mihin ei ole mitään siteitä.
Teinit ei kyllä antaisi sitä ikinä anteeksi, jos kaverit, koulu ja harrastukset jäisivät tänne Espooseen. Itse olen alunperin yhdestä länsirannikon kaupungista, mutta sinne en kyllä haluaisi takaisin:) ja lapset aina kesälomareissun jälkeen sanovat, että onneksi ei asuta täällä. On todella sisäänpäin lämpiävä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Lohja. Sinne minä muuttaisin. Kuitenkin melko lähellä helsinkiä. Hyvät koulut ja ihana Lohjan järvi. Edulliset asunnot. Unelmani on pieni omakotitalo Lohjan järven rannalta.
Vähän ohis, mutta nyt kananttaisi taloudellisesti ostaa asunto Lohjalta. Turku-Helsinki -junarata tulee ensi vuosikymmenellä muuttumaan ns. tunnin junaksi, ja kulkemaan Lohjan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani alle 30v haluavat/halusivat Lohjalta pois. Mikä hyvä koulu siellä muuten on? Lohjan yhteislyseon lukio oli vertailussa sijalla 216, joten ei ainakaan se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkua.
Mikä? En ole ikinä kuullutkaan. =D Keksit itse?
Velkua oli muinoin yksi Suomen pienimmistä kunnista. Nykyään ollut jo pitkään osa Naantalin kaupunkia. Sillä kuuluisalla Fölillä pääsee jopa Velkuan keskustaan :) , tosin nuorison kannalta ehkä turhan harvoin. Sanoisin, että ei tässä yhtedessä jatkoon, vaikka idyllinen saaristopitäjä onkin.
Ystäväni asui kouluikäisenä Velkualla. Kelirikon aikaan ei päässyt kotiin arkisin, piti hankkia kortteeri (majapaikka) mantereelta. Toki paikkoja sai suht helposti. Mutta monta tuntia meni päivässä koulumatkaan.
Siis anyway, saako puoliso työtä?? Tervetuloa taas yksi elätettävä perhe rahapussilleni. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Jos ei ole Helsingissä mitään ihmeellistä, niin sitten ei ole kyllä muuallakaan.
Vaasassa ei pärjää suomenkielellä.
Kotka on kyllä kaunis. Mä muutin joitain vuosia sitten pääkaupunkiseudulta tänne, enkä ole takaisin menossa.
Työtilanne toki on hiukan huono, mutta muuten saa pelkkiä kehuja.
Herranjestas helsinkiläiselle ehdotetaan Oulua uudeksi kotikunnaksi. Eihän sinne etelä-suomalainen tule koskaan sopeutumaan! Liian pimeä, liian kylmä, luonto liian karu, vähän palveluja ja harrastusmahdollisuuksia. Nää asiat ei haittaa jos ei ole tottunut parempaan.
Pori on ihan kiva, samalla tavalla kuin Rauma, Kotkakin on oikein hyvä vaihtoehto, jos haluaa pysyä vähän lähempänä pääkaupunkiseutua.
TR kirjoitti:
Lahti. Vesijärven "rannikolla", josta pääsee Päijänteelle. Siellä mahtavat vesistöt ja saaret tukikohtineen veneilyyn. Kunnon talvi toisin kuin meren rannalla, laskettelukeskus Messilä ja maailmanluokan ladut. Lapsille monipuolinen harrastustarjonta. Kaikki lähellä, ei ruuhkia ja toimiva joukkoliikenne. Junat Helsinkiin vähintään kerran tunnissa, matka-aika n. 45 min. joten miehesi voi jatkaa nykyisessä työssä.
Ai niin vielä. Ihmiset ja niiden murre mukavia ja neutraalia. Asunnot edullisia.
Lahti on totaalisen aliarvostettu helmi. Tulin 10 v. sitten töiden perässä enkä enää pois muuta, paitsi eläkkeellä etelän maille.
Juuri näin! Itsekin muutin aikoinani Lahteen ja rakastan sitä kaupunkia! Kaikki palvelut käden ulottuvilla, mukava ja rento ilmapiiri, mahtavat liikenneyhteydet joka puolelle, Helsinki lähellä tarvittaessa, yms... Nyt olen väliaikaisesti joutunut asumaan muualla, mutta kyllä minä vielä Lahteen palaan. Siellä tunnen olevani kotona ja elämä on vaan jotenkin helpompaa ja leppoisampaa kuin muualla. En tosiaankaan ymmärrä, miksi Lahtea aliarvostetaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TR kirjoitti:
Lahti. Vesijärven "rannikolla", josta pääsee Päijänteelle. Siellä mahtavat vesistöt ja saaret tukikohtineen veneilyyn. Kunnon talvi toisin kuin meren rannalla, laskettelukeskus Messilä ja maailmanluokan ladut. Lapsille monipuolinen harrastustarjonta. Kaikki lähellä, ei ruuhkia ja toimiva joukkoliikenne. Junat Helsinkiin vähintään kerran tunnissa, matka-aika n. 45 min. joten miehesi voi jatkaa nykyisessä työssä.
Ai niin vielä. Ihmiset ja niiden murre mukavia ja neutraalia. Asunnot edullisia.
Lahti on totaalisen aliarvostettu helmi. Tulin 10 v. sitten töiden perässä enkä enää pois muuta, paitsi eläkkeellä etelän maille.
Olen samaa mieltä (ja joo tiedän että Lahti ei ole meren rannalla ok?), Lahti on todella aliarvostettu helmi. Tykkään tosi paljon, suosittelen.
Ehkäpä nuo Tiihosen "pikkukriminaalit" etsivät ne Lahden vähemmän mukavat puolet elämäänsä silloin nuorina kloppeina. Tuo on aika kaukana normaalista lahtelaisesta meiningistä!
Vierailija kirjoitti:
Lahti tai Liperi ois kivoja.
Heh, aika hupaisaa! Mitähän yhteistä noilla paikkakunnilla olisi alkukirjainta lukuun ottamatta? Liperrin voisi ehkä lähteä joku eränkävijä tai erakko, mutta ei varmasti lapsiperhe Helsingistä tai muualtakaan. Lahti sen sijaan jees!
Kotka ok, mutta Haminaan EI IKINÄ! Se on oikea takapajula ja puolet asukkaista venäläisiä. Aivan järkyttävän masentava paikka ja paikalliset todella ilkeitä ja ahdasmielisiä, yäk! Enkä Loviisaakaan kyllä suosittelisi.
Loviisa. Ruotsinkielinen, sisäänpäin lämpevä umpiperä ja Tuksu asuu nykyään siellä. Ei työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahti tai Liperi ois kivoja.
Heh, aika hupaisaa! Mitähän yhteistä noilla paikkakunnilla olisi alkukirjainta lukuun ottamatta? Liperrin voisi ehkä lähteä joku eränkävijä tai erakko, mutta ei varmasti lapsiperhe Helsingistä tai muualtakaan. Lahti sen sijaan jees!
Liperi on Joensuun lähiö. Moottoritien varressa. Kaikki jotka käy töissä suuntaavat Joensuuhun. Loput vetävät kaljaa päivät.
Espoo.