Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Urpio79 kirjoitti:
Kyllä ihan yksin ja vilpittä kokeen tein, lukiosta aikaa 20 vuotta mutta treenasin kokeeseen ja luin ennakkoja huolellisesti moneen kertaan. Olen opiskellut myös hiukan biotieteitä ja kemiaa avoimessa hyvin arvosanoin. Matikat oli pitkämatikka-taustalla palikkahelppoja, samoin äikkä oli ihan läpihuutojuttu. 68,9/78 tuli.
Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita. Mulle tää oli helpohko just nyt tähän tilanteeseen.
Mihin hait?
Ykkösenä yliopistoon farmasialle, mutta tässä amk:n kokeessa on röntgenhoitaja ja bioanalyytikko. Lisäks teli-puolen vaihtoehdoista hakulistalla oli laboratorioanalyytikko.
Vierailija kirjoitti:
52 p. Harmittaa kun menetin 2 pistettä niistä hylätyistä tehtävistä, toisaalta niinhän moni muukin...
Turkuun sosionomiksi haen, saa nähdä pääseekö. En ymmärtänyt vieläkään miten porukka jaetaan lukion papereilla + esipääsykokeilla hakeviin ja pelkällä esipääsykokeella hakeviin. Minulla huono yo-todistus 10 vuoden takaa, hakeeko kaikki ylioppilaat automaattisesti yo-todistuksella ja esivalintakokeen yhteispisteillä?
Harmittaa kun pelkän esivalintakokeen pisteet voisi riittää valintakokeeseen pääsemiseksi.
Molemmille on omat kiintiöt. Ensin katsotaan yo-todistuspisteet ja laitetaan ne paremmuusjärjestykseen. Todistuspaikat menevät tässä parhaiten sijoittuneille.
Loput laitetaan pääsykokeeseen, ja niillä karsitaan siihen kiintiöön.
Vierailija kirjoitti:
Mä aliarvioin pahasti tuon kokeen pikkutarkkuuden. Ajattelin, että kyselevät jotain prosentteja tai muita lukuja niiden ristiintaulukointien ja faktorianalyysien tms. sijasta. Äidinkieli ja matematiikka menivät täydellisesti, englannissa muutama virhe ja loput virheet sitten aineistossa. Käytin englantiin liikaa aikaa, joten en ehtinyt tarkistaa kaikkia aineistokysymyksiä.
Sain juuri ja juuri 50 p., mikä ei taatusti riitä Jamkissa mihinkään. Tiedänpähän nyt, mitä odottaa seuraavassa yrityksessä. Nyt luin ja sisäistin artikkeleja aivan liikaa, kun olisi pitänyt vaan paneutua sen prkl hakutoiminnon nopeaan käyttämiseen.
Kyllähän tällainen systeemi harmittaa, ettei pääse oikeasti näyttämään osaamistaan.
Miksei riittäis? Onks JAMK:iin niin kova taso vai? Siis joo, voi olla, ettei riitä, mutta oikeesti jollain 35 pinnallakin pääsee vielä moneen paikkaan.
Onko täällä muita osteopaatiksi hakijoita metropoliaan? Itelle tuli 49.4p ja nyt jännätään että pääseekö valintakokeisiin. Viimevuonna rajat oli 45 pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta vuonna 2016 oamkin rajat olivat lähes kauttaaltaan n 60 pisteen luokkaa? Onkohan nuo kokeet vertailukelpoisia?
Ei ole koska 2016 aineisto oli vain 4 tai 5 artikkelia ja maksimipisteet 108 tms.
Koska kertoimet.
Kuinkahan paljon pisterajat mahtaa nousta? Koe kuitenkin on samanlainen 7 artikkelin koe kuin viime vuonnakin,joten tuskin mitään 20p.nousuja ainakaan odotettavissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta vuonna 2016 oamkin rajat olivat lähes kauttaaltaan n 60 pisteen luokkaa? Onkohan nuo kokeet vertailukelpoisia?
Ei ole koska 2016 aineisto oli vain 4 tai 5 artikkelia ja maksimipisteet 108 tms.
Koska kertoimet.
Mitkä kertoimet?
sv kirjoitti:
Miten pystyin laskee omat pisteet noin väärin?? Eihän näitä tuloksia edes kehtaa ääneen sanoa ja sata varmasti pääsykokeisiin ei ole mitään asiaa...
Sama juttu, ihan väärin laskin pisteet näköjään..
54,6 ja hain Laurean Lohjan sosionomin monimuotoon. Onkohan täällä muita sinne hakeneita?
Oma taustani on, että vuonna 2006 valmistunut tradenomiksi, joten en kuulu ensikertailaiskiintiöön ja sen jälkeen en ole opiskellut, kaksi pk-ikäistä lasta (jaettu huoltajuus).
Teki aika tiukkaa lukea ennakkomateriaalia, kun lapset on hoidettava täysin yksin silloin, kun mulla ovat, mutta toisaalta on sitten niitä vapaailtojakin töiden jälkeen ja joka toinen viikonloppu on vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon pisterajat mahtaa nousta? Koe kuitenkin on samanlainen 7 artikkelin koe kuin viime vuonnakin,joten tuskin mitään 20p.nousuja ainakaan odotettavissa?
Ei tietenkään nouse millään 20 pisteellä. Ne prosentuaaliset muutokset on perjaatteessa hyvä in pieniä, eli väitän että pisterajat heittelee n. Muutamalla pisteellä. Joku 5 pisteen nousu on jo aika paljon
Omalla alallani vaikka kuinka moni kertoi tehneensä soteli pääsykokeen kimpassa kavereittensa/sukulaistensa kanssa. Joten miksi ei hyödyntää jos tällainen mahdollisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään nouse millään 20 pisteellä. Ne prosentuaaliset muutokset on perjaatteessa hyvä in pieniä, eli väitän että pisterajat heittelee n. Muutamalla pisteellä. Joku 5 pisteen nousu on jo aika paljon
Perjaatteessa :D :D
Nyt keväällä musta tuntu, että aineistossa oli syksyä enemmän kyse siitä, että tiesi, mistä tiedon löytää. Ja osas ottaa sen oikean artikkelin käpäläänsä eikä ottanut viereistä. Samalla tämmönen tuntu älyttömältä, tosi artikkelikeskeistä. Mutta oon silti aika ihmeissäni, jos joku saa ctrl+f:llä, lukematta kertaakaan, noin 70 pinnaa. CV:hen voi kirjoittaa tällöin, että on nopea, näppärä ja hyvä tiedonetsijä! Koska kuitenkaan se tieto ei hyppää sieltä suoraan, vaan ne virkkeet pitää pureskelle ja napata se tieto sieltä. Jos ei ikinä ole lukenut tekstiä, ei moni siitä löydä riittävän nopeasti vastausta. Mutta jos kokeilis kerran lukematta mennä ihmiskokeena esivalintakokeeseen, niin siinähän se selviäis, mitä itse siitä saisi lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Omalla alallani vaikka kuinka moni kertoi tehneensä soteli pääsykokeen kimpassa kavereittensa/sukulaistensa kanssa. Joten miksi ei hyödyntää jos tällainen mahdollisuus on.
Koska se on väärin, linkin jakaminen muille on rangaistavaa ja aloittaessasi kokeen vakuutat että teet kokeen yksin. Ei sinne pääsykokeisiinkaan mennä kahden kaverin kanssa ja kaverit auttaa sua jos et itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska ne kaverit ja sukulaiset eivät ole paikalla sielä varsinaisessa valintakokeessa. Siellä sitten floppaat totaalisesti ja viet jonkun paremman paikan. Voi luoja miten yksinkertaista asiaa ei voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Hain diakoniatyöhön. Yllätyn jos joku haluaa sille alalle huijaamalla. Oma moraalini ei ainakaan antaisi periksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt keväällä musta tuntu, että aineistossa oli syksyä enemmän kyse siitä, että tiesi, mistä tiedon löytää. Ja osas ottaa sen oikean artikkelin käpäläänsä eikä ottanut viereistä. Samalla tämmönen tuntu älyttömältä, tosi artikkelikeskeistä. Mutta oon silti aika ihmeissäni, jos joku saa ctrl+f:llä, lukematta kertaakaan, noin 70 pinnaa. CV:hen voi kirjoittaa tällöin, että on nopea, näppärä ja hyvä tiedonetsijä! Koska kuitenkaan se tieto ei hyppää sieltä suoraan, vaan ne virkkeet pitää pureskelle ja napata se tieto sieltä. Jos ei ikinä ole lukenut tekstiä, ei moni siitä löydä riittävän nopeasti vastausta. Mutta jos kokeilis kerran lukematta mennä ihmiskokeena esivalintakokeeseen, niin siinähän se selviäis, mitä itse siitä saisi lukematta.
Itse oon nyt ollut kahdessa esivalintakokeessa. Ekalla kerralla en edes avannut materiaalia kuin vasta kokeessa ja sain 62 pistettä. Nyt luin pariin kertaan matskut ja sain 57 pistettä :D
Olet ymmärtänyt väärin. Kukaan ei pääse pelkällä todistuksella sisään. Kaikkien pitää tehdä pääsykoe. Osa vain valitaan ryhmässä jossa vaikuttavat todistus JA pääsykokeet ja osa taas ryhmässä jossa vaikuttaa vain pääsykokeet.