Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Haen TAMKiin sosionomilinjalle päivätoteutukseen ja monimuotoon. Yritän kovasti kerrata ainakin matikkaa, koska oon kertakaikkiaan aivan onnettoman surkea siinä. Muut kokeen aihealueet on kyllä hanskassa.
Oon jotain aikaisempia keskusteluja koittanut silmäillä vähän läpi myös, jos sieltä sais jotain vinkkejä. Sieltä löytyi ainakin joku esimerkki aikasemmasta kokeesta matikan osuudesta, saa vähän osviittaa siitä mitä kannattaa prepata. :)
Matematiikasta kannattaa kerrata erilaiset pinta-alojen ja tilavuuksien jne. laakeminen, ympyrän kehän pituuden määrittäminen, kolmion sivujen pituuksien laskeminen.
Aina kysytään erilaisia mittayksikkömuunnoksia, ne kannattaa opetella, samoin kerrata prosenttilaskua ja murtolukuja.
Mitään erityisen vaikeita ne tehtävät ei ole, mutta jos matikanopinnoista on aikaa niin eihän niitä muista.
Aineistokokeeseen kannattaa poimia erilliselle paperille kaikki käsitteet ja lyhenteet ja niiden selitykset niin että ne löytää helposti kokeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen TAMKiin sosionomilinjalle päivätoteutukseen ja monimuotoon. Yritän kovasti kerrata ainakin matikkaa, koska oon kertakaikkiaan aivan onnettoman surkea siinä. Muut kokeen aihealueet on kyllä hanskassa.
Oon jotain aikaisempia keskusteluja koittanut silmäillä vähän läpi myös, jos sieltä sais jotain vinkkejä. Sieltä löytyi ainakin joku esimerkki aikasemmasta kokeesta matikan osuudesta, saa vähän osviittaa siitä mitä kannattaa prepata. :)
Matematiikasta kannattaa kerrata erilaiset pinta-alojen ja tilavuuksien jne. laakeminen, ympyrän kehän pituuden määrittäminen, kolmion sivujen pituuksien laskeminen.
Aina kysytään erilaisia mittayksikkömuunnoksia, ne kannattaa opetella, samoin kerrata prosenttilaskua ja murtolukuja.
Mitään erityisen vaikeita ne tehtävät ei ole, mutta jos matikanopinnoista on aikaa niin eihän niitä muista.
Aineistokokeeseen kannattaa poimia erilliselle paperille kaikki käsitteet ja lyhenteet ja niiden selitykset niin että ne löytää helposti kokeessa.
Kiva, kiitos! Helpottaa vähän kun tietää suurinpiirtein mitä matikan osa-alueita kannattaa kerrata. :) Vähän jännittää valmiiksi et kuinka paljon sitä ennakkomateriaalia mahtaa tulla luettavaksi., viime syksynä taisi olla aika paljonkin. No, sittenhän sen näkee ja jos ajoissa alottaa niihin perehtymisen niin ei tuu sitten viime hetkellä paniikki sen kanssa. :)
Ei tartte mitään lukea. Mikäs järki siinä olis. Varsinkin jotain matikkaa, siis sotelille, ei juma.
Mietin vielä, että haenko jo nytvai odotanko syksyyn. Syksyllä alkaisi monimuotona, nyt vain päiväopetuksena.
Jos esivalintakokeen jälkeen pisteet riittävät vain sinne "viimeisimpään" hakutoiveeseen ja käy siellä tekemässä varsinaisen pääsykokeen, niin voiko sen pääsykokeen avulla päästä vielä sinne ensimmäiseen hakutoiveeseen jos saa kovat pisteet?
Tamkissa ei taida alkaa sosionomia monimuotona, siis aiemmalla kommentoijalle tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos esivalintakokeen jälkeen pisteet riittävät vain sinne "viimeisimpään" hakutoiveeseen ja käy siellä tekemässä varsinaisen pääsykokeen, niin voiko sen pääsykokeen avulla päästä vielä sinne ensimmäiseen hakutoiveeseen jos saa kovat pisteet?
Voi päästä jos on valintakoeyhteistyössä samassa ryhmässä. Ite esim. kävin tekemässä sairaanhoitajan pääsykokeen ja pääsinkin ykköshakuun kätilöksi kun koe meni niin hyvin :)
Missä ennakkomateriaali viipyyy?
Saako esivalintakokeessa jotenkin valita mihin osioon vastaa ensin vai tuleeko ne jossain tietyssä järjestyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Missä ennakkomateriaali viipyyy?
Löytyy soteli.metropolia.fi sivulta jos käyttää esim Exploreria. Chromen kautta ei näy mullakaan vieläkään...
Saa tehdä missä järjestyksesdä haluaa☺
Olen itse päässyt kouluun sisälle ja opiskelen sotealalla pk-seudulla. Kuitenkin vinkkinä kaikille, että sotelin kokeessa on aineistokysymykset aina todella pikkutarkkoja! Siis ihan todella pikkutarkkoja. Pääsykokeissa kannattaa sitten panostaa matikassa yksikönmuunnoksiin. Vaikka opiskelen pk-seudulla, kävin myös TAMK:issa kokeissa ja nimenomaan yksikönmuunnoksia kyseltiin matikan osiossa. Toki pieniä vaihteluja on, mutta kyllä ne yksikönmuunnokset ja perus kertolaskut, jakolaskut ja vastaavat ilman laskinta on hyvä osata.
Ei kannata stressata liikaa. Tekee vaan parhaana, se riittää tai ei riitä. Tsemppiä teille kaikille! Muistan itsekin niin hyvin nuo ajat vielä 😊
Onko teillä jotain erityistä suunnitelmaa miten opiskelette artikkelit ? Lukaisetteko ne vain läpi, vai teettekö erikseen kaikista omat muistiinpanot ? Miten kannattaisi toimia. Miten harjoittelette englannin osioon ? Se on minulle heikoin ja olen yrittänyt yleisesti harjoitella sanavarastoa jne. , mutta pelottaa kamalasti minkälainen osio on kyseessä :D
Turkuun haen sosionomilinjalle päiväopetukseen ja monimuotoon. Aloitin tänään lukemaan tuosta ekasta aineistosta. Minulle mielenkiintoista tekstiä joten ihan mukava lukea, mutta kun ei oikein tiedä miten lukea. Pitääkö ymmärtää lukemansa vai enemmän ulkolukua...
Ja olen jo asiaa edellä, mutta mitä nuo varsinaiset valintakokeet pitää sisällään Turussa? Nettisivuilla on vain aineistot, mutta eikö enää ole ryhmätehtäviä/ yksilöhaastatteluja / psykologisia testejä tms? Tuntuu oudolta.
ekaa kertaa hakeva kirjoitti:
Turkuun haen sosionomilinjalle päiväopetukseen ja monimuotoon. Aloitin tänään lukemaan tuosta ekasta aineistosta. Minulle mielenkiintoista tekstiä joten ihan mukava lukea, mutta kun ei oikein tiedä miten lukea. Pitääkö ymmärtää lukemansa vai enemmän ulkolukua...
Ja olen jo asiaa edellä, mutta mitä nuo varsinaiset valintakokeet pitää sisällään Turussa? Nettisivuilla on vain aineistot, mutta eikö enää ole ryhmätehtäviä/ yksilöhaastatteluja / psykologisia testejä tms? Tuntuu oudolta.
Itsekin samaa ihmettelen...
Huh nyt on matskut luettu huolella läpi. Tekipä aluksi tiukkaa ja oli aika hidasta luettavaa kun ei ole kunnolla opiskellut pitkään aikaan, mutta kyllä se siitä lähti! Seuraavat lukukerrat meneekin jo helpommin kun on hyvä käsitys teksteistä. Tsemppiä kaikille!
Mun avain onneen syksyn sotelissa oli aikatauluttaminen. Mun taktiikka oli äidinkieli 15min, matikka 15min, englanti 15min, ennakkomateriaali 45min. Ennakkomateriaalin kysymykset kannattaa jättää viimeiseksi, koska niihin saa kulutettua vaikka koko 90min jos jää liikaa papereita plaraamaan. Nopeasti vaan eteenpäin koska kiire tulee joka tapauksessa
Montako sivua niissä äidinkielen ja englannin osioissa on luettavaa matskua sit siinä esivalintakokeessa?