Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Onpas täällä paljon sosionomiksi haluavia, onko muita kuin minä, joilla eka hakutoive röntgenhoitaja?
Oho... kirjoitti:
Sain 67,6p. Hain Jamk:iin sosionomiksi. Ensisijainen hakukohteeni on ihan toinen ja olenkin keskittynyt sen pääsykokeisiin. Ajattelin Jamk:in olevan sellainen b-vaihtoehto, johon en suoraan sanoen jaksa kauheasti panostaa. Luin ennakkomateriaalin kerran läpi ja tein kokeen samalla, kun vahdin lapsiani (2- ja 4-vuotiaat). Ajattelin, ettei tuolla 67p. ole toivoakaan pääsykokeisiin pääsemisestä, mutta ilmeisesti olin väärässä. Mielestäni koe oli todella helppo, mutta aikani loppui kesken (koska jouduin paimentamaan lapsia aina välissä ja keskittymään ihan muuhun). Olin kuvitellut, että suurin osa esivalintakokeeseen oikeasti valmistautuneista olisi saanut helpolla täydet pisteet.
Suoraan sanoen tuo esivalintakoe oli mielestäni hiukan vitsi. Mitä se oikeasti testaa? Että osaat käyttää hakutoimintoa etsiäksesi artikkeleista nippelitietoa? Sen lisäksi mielestäni on ongelma, ettei oikeasti voida valvoa tekeekö hakija kokeen yksin vai ei. Jos on niin tampio, ettei tuollaisesta kokeesta selviä omin voimin, niin ehkä kannattaa miettiä toisenlaisille aloille hakemista.
Joka tapauksessa tsemppiä kaikille hakijoille ja toivottavasti jokaiselle sen ansaitsevalle paikka aukeaa!
Mua vähän närästää tää kommentti. Yhdeltä puolitutulta kuulin livenä samankaltaisen hieman ylenkatsovan kommentin. Onhan kokeessa monta osa-aluetta, harva hallitsee kaikkea. Toiseksi monille jo pelkkä aineiston lukeminen on vaikeaa - minä olen lukenut yliopistossa vastaavia artikkeleita gradua varten, en suinkaan yo-kirjoitusten jälkeen. Edelleenkään en silti ymmärrä kaikkia tutkimusjuttuja, vaikka periaatteessa tiedän, miten tutkimus tehdään.
Sitten tuo aikaongelma on monille ongelma. Aikaa vasten taistelu voi ahdistaa, ja ylipäänsä se, että kaikki eivät pysty tekemään hyvin ja nopeasti. Tietysti tähän voi sanoa, että haha, no sitä ongelmaa tulee aivan varmasti sote-alalla olemaan muutenkin. Minun kokemukseni mukaan harva osaa työelämässäkään tehdä oikeasti SEKÄ hyvin ETTÄ nopeasti, vaan yleensä aina toinen jää uupumaan. Toki poikkeuksiakin on.
Se ei tee ihmisestä tampiota, jos kokeesta ei saa riittävän hyviä pisteitä tai sitä ei ehdi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kannattaa ehkä joidenkin pistää jäitä hattuun. Muuten tää menee kohta siihen, että "sain 70 pistettä, en varmaan pääse pääsykokeeseen".
40 pistettä on ok, 50 pistettä hyvä, 55 pistettä tosi hyvä ja yli 65 nero. Yli 55 pisteellä on jo hyvät tsäänssit päästä tooosi moneen paikkaan. Kuten sanottua, onkohan minnekään ollut yli 60 pinnaa raja (ilman kertoimia).
Tämä.. En ole ottanut osaa keskusteluun millään lailla aiemmin, lueskellut ja ihmetellyt vaan miten porukka on niin huolissaan vaikka monella huippupisteet. Toki on joitain aloja, minne on korkeat rajat, mutta itse sain tänä vuonna 42,9 pistettä, olen tyytyväinen koska syksyllä (eka kerta) sain 27 pistettä, koulussa olen ollut viimeksi vuonna 2004. Ekasta kerrasta opin paljon. Kokeen olen tehnyt rehellisesti ja yksin molemmilla kerroilla. Pääsen tälläkin vähäisellä 42,9 pisteelläni kaikkiin valintakokeisiin mihin hain, jos ei radikaaleja muutoksia tule. Onkohan porukka katsonut tilastoja ollenkaan? Itse olen hyvin tietoinen niiden koulujen pisterajoista, mihin olen hakenut. Ne on luotettavampaa kuin esim kuulopuhe ;)
älykkö kirjoitti:
Sain täydet pisteet ja kokeen tein yksin mutta tein ruokaa samalla, vahdin lapsia ja pesin koiraa. Kokeen tein läppärillä mitä kannoin ympäri kämppää, aika meinasi loppua kesken ja pariin viimeiseen kysymykseen jouduin heittämään arvauksen mutta onnekseni menivät oikein. Täytyy olla kyllä aika tampio jos ei saa täysiä pisteitä, en ole koskaan itseäni pitänyt älykkönä mutta todella helppo koe mielestäni. Hakeutukaa toiselle alalle jos on vaikeuksia tehdä esivalintakoetta, nyt on nerojen aikakausi ja hoitajaksikin on tulossa neroja jotka vetää esivalintakokeesta huippupisteet.
Kirjoitin just äsken, että mua närästää toi yks kommentti. Haha, kiitos tästä sarkastisesta vastineesta! :D Mietin itse aivan samaa eli kaikkihan me tietenkin hoidettiin lapsia samalla, tehtiin ruokaa, käytiin ulkona kävelylenkillä, otettiin selfieitä ja mitä vielä.
49,4... Metropoliaan toimintaterapeutiksi hain, onkohan mitään mahkuja päästä.. Viime vuonna alin hyväksytty oli vähän reilu 51 pistettä.
Annuca kirjoitti:
Olen tyyppiä "ammatinvaihtaja" 😁, minulla on jo yksi korkeakoulututkinto (FM), ja nyt suuntaisin aivan uudelle alalle. Monimuotona siksi että suorittaisin opintoja mahdollisesti ainakin osittain töiden ohella. Entä sinä? 😊
FM, verkkoon ja monimuotoon hakenut. En oikein edes tiedä, olenko tosissani vai en, koska ei kai iän kaiken voisi opiskella. Olen työtön tällä hetkellä, välillä sivutoimisia hommia.
Vierailija kirjoitti:
49,4... Metropoliaan toimintaterapeutiksi hain, onkohan mitään mahkuja päästä.. Viime vuonna alin hyväksytty oli vähän reilu 51 pistettä.
Hankala sanoa, kun on noin kinttaalla. Ei se auta kun odotella.
59,8 pistettä. Pitäs riittää jokaiseen paikkaan suomessa! :D
53,6 pistettä ja hain suuhygeksi ja röntgenhoitajaksi turkuun amk. Viime vuoden rajat olivat 43 ja 42 saa nähdä miten on tänä vuonna... korkeita pisteitä tuntuu kaikilla olevan. Tein parhaani kuitenkin niin sen puolesta ei voi harmitella, toivottavasti riittäisi pääsykokeisiin!
Vierailija kirjoitti:
53,6 pistettä ja hain suuhygeksi ja röntgenhoitajaksi turkuun amk. Viime vuoden rajat olivat 43 ja 42 saa nähdä miten on tänä vuonna... korkeita pisteitä tuntuu kaikilla olevan. Tein parhaani kuitenkin niin sen puolesta ei voi harmitella, toivottavasti riittäisi pääsykokeisiin!
No täällä kirjoittelevat keskimääräistä motivoituneemmat hakijat, "sotelihullut"😄
T: yks hullu
Tuli tehtyä ilman hakutoimintoa ja aineistoa koe. En ymmärrä kuka vähäjärkinen tarvitsee mitään aineistoa, kun yhdellä lukukerralla meille vähän paremmille ihmisille jää päähän asia kuin asia.
Tosiaan täydet pisteet tuli vaikka kännykällä töissä tein (linja-auton kuljettaja). En ole vain jaksanut hakea yliopistoihin, vaikka 7 laudaturia aikanaan kirjoitin.
Suosittelen teitä kaikkia luopumaan toivosta! Koe oli todella helppo, hieman kuin olisi lukenut vauvoille tarkoitettuja Koiramäen kirjoja. Lapsia tosiaan minulla on 8 kappaletta (1kk, 2v, 3v, 4v, 5v, 6v, 7v, 15v). Suosittelen oikeasti vain tyytymään kaupan kassahommiin tai postinjakeluun, jos ei tästä (tai oikeustieteen) kokeesta saa täysiä pisteitä.
Mieheni on muuten Hornet-lentäjä.
Niin tai ne ystävien ja kavereiden kanssa kokeen tehneet suorituskeskeiset ihmiset, jotka haluavat vaan olla parhaita. Keinoista viis ja tavoitteistakin. Moni kuuluu tehneen kokeen ihan "huvikseen". Ja tosiaan kukaan ei ole saanut hyviä pisteitä kovalla työllä, vaan kakarat ja koirat kainalossa puolihuolimattomasti sutien.
Pidetäänkö kuitenkin keskustelu ystävällisenä ihmisten mielipiteistä ja tilanteista riippumatta, kiitos. Vertaistuki lienee tämän keskustelun lähtökohta?
Sain 56,5 pistettä. Hain kuntoutuksen ohjaajaksi, toimintaterapeutiksi ja geronomiksi. Aika luottavaisin mielin oon, eiköhän jonnekin napsahda pääsykoekutsu. Jotain vanhoja keskusteluja selatessa olin lukevinani että esim. seamkin geronomin kokeisiin oli jonain vuonna kutsuttu kaikki hakeneet varsinaiseen valintakokeeseen, eli jos hakijamäärät olleet suht samaa luokkaa, niin ehkä ainakin sinne pääsee. Jamkiin hain myös, saa nähdä kuinka käy.
Hei,
Pisterajat voivat nousta, tuskin kuitenkaan merkittävästi. Tänä vuonna maksimipisteet olivat 78, eli voivat jopa laskea.
Sain 69 pistettä. Luin materiaalit läpi neljä kertaa tehden muistiinpanoja ja marginaalimerkintöjä. Koe oli suhteellisen helppo, koska erityisesti marginaalimerkinnöistä oli apua vastauksen nopeassa tarkistuksessa.
Harmittaa toi koe niin paljon, pisteitä 37 todennäköisesti en tule pääsemään valintakokeeseen.
Aikaa meni niin paljon matikkaan ja englantiin että muut tehtävät jäi melkeinpä tekemättä. No ei mahda mitään.. en vaan ymmärrä miten tälläsen kokeen perusteella valitaan nykyisin. Kyllä siellä soten alalla ihan perus englannilla pärjää, ilman tollasia kompakysymyksiä. Mitä kerkesin ennakkomateriaalin kysymyksiä vilkaista niin en kyl ymmärrä miten sovit alalle paremmin jos osaat lauseen tarkat vastaukset etsiä annakkomateriaalista mahdollisimman nopeasti. Tai ainakin itse pärjännyt tähän asti tällä allalla ilman tätä taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä paljon sosionomiksi haluavia, onko muita kuin minä, joilla eka hakutoive röntgenhoitaja?
Samaa pistin itsekin merkille. Mullakin oli ekana hakujärjestyksessä röntgenhoitaja!
Onneksi tämä esivalintakoe tulee muuttumaan 2019-20, tulossa on ilmeisesti jonkinlainen valvottu sähköinen koe.
Sain 62,3 pistettä ja olen todella positiivisesti yllättynyt!