Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Swoon kirjoitti:
Tein kokeen ihan yksin ja sain 70,2 pistettä. Minusta ei mitenkään ihmeellisen hyvä suoritus, eikä todellakaan tarvi mitään apuvoimia :D Ihme porukkaa täällä. En ihmettele miksi jotkut joutuu hakemaan neljäkin kertaa jos taso on tätä..
Jotkut joutuu hakee monta kertaa koska itse pääsykokeissa on ne parhaat ja esim. fysioterapiaan ja ensihoitoon on Helsingissä älyttömän vaikea päästä. Että voit tulla alas sieltä korokkeelta.
En tule kyllä vielä alas!
Tarkoitin sitä, etten ihmettele miksi monet joutuu hakemaan niin monta kertaa että pääsee EDES pääsykokeisiin. Sen tietysti ymmärrän ettei jokainen kouluun pääse, soveltuvuus on toki asia erikseen ja paikoista on kova kilpailu.
Ja niin, korokkeeltani laskeudun jos en hakemaani opiskelupaikkaa saa. Lupaan ilmoittaa ;-)
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esivalintakokeet on? Onko tässäkin jotkut kustannussäästöt mukana kun ei voida pyytää niin isoa joukkoa pääsykokeisiin tms... Eihän näitä aina ole ollut, miten se ennen onnistui? Naurettava systeemi jokatapauksessa kun esivalintakokeen voi tehdä kuka tahansa toisen nimellä.
Aiemmin karsittiin ensin todistuksilla. Tällä saa mielestäni oikeudenmukaisemman kohtelun kuitenkin, jos 16-17 -vuotiaana ei numerot kiinnostaneet.
Itsekin reilusti yli kolmekymppisenä nyt hakemassa. Ihan eri osaamisella kuin kirjoitusten aikaan.
Ja itse haen oppisopimuksena tehdyllä ammattitutkinnolla. En siis amis- tai lukiopapereilla, joten mulla ei todistuksessa numeroita edes ole.
Swoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Swoon kirjoitti:
Tein kokeen ihan yksin ja sain 70,2 pistettä. Minusta ei mitenkään ihmeellisen hyvä suoritus, eikä todellakaan tarvi mitään apuvoimia :D Ihme porukkaa täällä. En ihmettele miksi jotkut joutuu hakemaan neljäkin kertaa jos taso on tätä..
Jotkut joutuu hakee monta kertaa koska itse pääsykokeissa on ne parhaat ja esim. fysioterapiaan ja ensihoitoon on Helsingissä älyttömän vaikea päästä. Että voit tulla alas sieltä korokkeelta.
En tule kyllä vielä alas!
Tarkoitin sitä, etten ihmettele miksi monet joutuu hakemaan niin monta kertaa että pääsee EDES pääsykokeisiin. Sen tietysti ymmärrän ettei jokainen kouluun pääse, soveltuvuus on toki asia erikseen ja paikoista on kova kilpailu.Ja niin, korokkeeltani laskeudun jos en hakemaani opiskelupaikkaa saa. Lupaan ilmoittaa ;-)
Miksi noin valtavan älykäs ja lahjakas ihminen ei mene yliopistoon? Unohda ihmeessä AMK-haaveet,ettei tarvitse kuluttaa aikaa meidän säälittävien tavallisten ihmisten keskellä.
Sain 59,8 ja hain Jamkiin toimintaterapiaa monimuotona. Onko muista samaan hakeneita?
Kyllä ne esivalinta pisteet antavat suuntaa pärjäätkö oikeassa pääsykokeessa kirjallisessa osiossa.
Urpio79 kirjoitti:
Kyllä ihan yksin ja vilpittä kokeen tein, lukiosta aikaa 20 vuotta mutta treenasin kokeeseen ja luin ennakkoja huolellisesti moneen kertaan. Olen opiskellut myös hiukan biotieteitä ja kemiaa avoimessa hyvin arvosanoin. Matikat oli pitkämatikka-taustalla palikkahelppoja, samoin äikkä oli ihan läpihuutojuttu. 68,9/78 tuli.
Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita. Mulle tää oli helpohko just nyt tähän tilanteeseen.
Mihin hait?
Annuca kirjoitti:
Sain 59,8 ja hain Jamkiin toimintaterapiaa monimuotona. Onko muista samaan hakeneita?
Minä hain, ketjussa jo mainitsemillani 67,7 pisteellä. En ole ikinä käynyt varsinaisissa pääsykokeissa. Jos sinne tulee kutsu, niin saa nähdä, millä saadaan hermot kuriin...
Millainen tausta sinulla on, jos saan kysyä, kun monimuotoon haet?
Vierailija kirjoitti:
Annuca kirjoitti:
Minä hain, ketjussa jo mainitsemillani 67,7 pisteellä. En ole ikinä käynyt varsinaisissa pääsykokeissa. Jos sinne tulee kutsu, niin saa nähdä, millä saadaan hermot kuriin...
Millainen tausta sinulla on, jos saan kysyä, kun monimuotoon haet?
edit. 67,6
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne esivalinta pisteet antavat suuntaa pärjäätkö oikeassa pääsykokeessa kirjallisessa osiossa.
No ei ne kyllä oikeasti anna. Virallisten pääsykokeiden kirjallinen osio ei ole yhtä pientä piperrystä ja kompaperseilyä kuin tämä esivalintakoe. Itse tehnyt kolme kertaa esivalinnan, kerran päässyt oikeisiin pääsykokeisiin ja siitä suoraan kouluun sairaanhoitajaksi. Nyt yritän vaihtaa.
Sain 51,5, laskin itse että n. 42-44 eli vähän enemmän silti. Pääsykokeisiin en tietenkään pääse, mutta kuten sanottua, tein kokeen sillä meiningillä että katson vähän millainen se on.
(Ps. En hakenut vitsillä siten, ettenkö menisi pääsykokeisiin jos olisin päässyt - toki olisin mennyt, en siis kenenkään paikkaa olisi vienyt :) En vain ollut järin motivoitunut kun edelliset opinnot vielä kesken ja työnteko vuoden ajan houkuttaa todella paljon!)
Mä aliarvioin pahasti tuon kokeen pikkutarkkuuden. Ajattelin, että kyselevät jotain prosentteja tai muita lukuja niiden ristiintaulukointien ja faktorianalyysien tms. sijasta. Äidinkieli ja matematiikka menivät täydellisesti, englannissa muutama virhe ja loput virheet sitten aineistossa. Käytin englantiin liikaa aikaa, joten en ehtinyt tarkistaa kaikkia aineistokysymyksiä.
Sain juuri ja juuri 50 p., mikä ei taatusti riitä Jamkissa mihinkään. Tiedänpähän nyt, mitä odottaa seuraavassa yrityksessä. Nyt luin ja sisäistin artikkeleja aivan liikaa, kun olisi pitänyt vaan paneutua sen prkl hakutoiminnon nopeaan käyttämiseen.
Kyllähän tällainen systeemi harmittaa, ettei pääse oikeasti näyttämään osaamistaan.
53,3 estenomi. Enpä tiedä onko asiaa pääsykokeisiin, jännää. Osa valitaan pelkällä todistuksella, joten olisi kyllä hienoa skipata koko pääsykokeet ja silti päästä sisään, mutta tuskin onnistuu. Viime vuonna kaikista hakijoista taisi päästä 4%?
Estenomiksi onneksi ei yleensä hae ne matemaattisesti terävimmät, olen huomannut, joten jos tällaiset ovat päässeet esivalinnasta apuvoimien ja vilpin turvin pääsykokeeseen, minulla voi olla paremmat mahdollisuudet itse pääsykokeessa. Esivalinta meni vähän lonkalta (en opiskellut materiaaleja) enkä tiennyt ctrl+f-toiminnosta... Tosin ei ole mitään pakkoa päästäkään, huvikseni hain ja siksi ei jaksanut panostaa. Ja silti jännittää, voin uskoa miten jännittäisikään jos pääsy olisi todella tärkeää, kuten monille on.
Minulla kävi säkä, kun aineistossa oli se metabolista oireyhtymää käsitellyt artikkeli. Aiempi koulutustaustani takasi sen, että se aineisto oli helppoa ja kiinnostavaa luettavaa. Auttoi paljon, kun ihan kaikki ei ollut tosi puuduttavaa asiaa. Samoin se liikunnan omaehtoisuutta käsitellyt juttu osui elämäntilanteeseen kohdilleen ja jaksoi avautua paljon miellyttävämmin kuin ne velkaantumista koskeneet liirulaarumit.
52 p. Harmittaa kun menetin 2 pistettä niistä hylätyistä tehtävistä, toisaalta niinhän moni muukin...
Turkuun sosionomiksi haen, saa nähdä pääseekö. En ymmärtänyt vieläkään miten porukka jaetaan lukion papereilla + esipääsykokeilla hakeviin ja pelkällä esipääsykokeella hakeviin. Minulla huono yo-todistus 10 vuoden takaa, hakeeko kaikki ylioppilaat automaattisesti yo-todistuksella ja esivalintakokeen yhteispisteillä?
Harmittaa kun pelkän esivalintakokeen pisteet voisi riittää valintakokeeseen pääsemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mahtaa olla odotettavissa sosionomeilla pääsykokeissa?
Omassa opinahjossa kirjallinen koe ja ryhmäkeskustelu.
Tässä taisi olla aika paljon eri versioita, joten kannattaa tarkistaa koulun sivuilta.
Mites se oli, jollain oli tietoa, että Metropolia ei päiväsaikaan lähettele massapostituksia. ;) Hihi.
59,7. Juuh, ihan olin laskenut oikein, mutta noi mitätöintihommelit tais tuoda pinnan tai pari helpotusta. Sosionomi, verkko, Turku (no ei sitä verkkoa muualla olekaan).
Ei oo ihan noin yksiselitteistä. Oikeasti moni tekee kokeen yhdessä kavereiden kanssa ja se on ongelma.