en jaksa tätä kaaoskämppää!
Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?
Kommentit (653)
Vierailija kirjoitti:
Ollapa jotkut hyvät neuvot!
Siis häh?! Eikö tässä ketjussa ole hyviä neuvoja pilvin pimein valittavaksi?
Riippuu siitä mihin ongelmiin ^
Ehkä mielialalääkitys auttaisi siihen kaaoskämppäänkin..
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mielialalääkitys auttaisi siihen kaaoskämppäänkin..
Kroppa on kipeä ja jumissa sekä mielikin mutta joskus tullee parempi päivä.
Nyt taas pyykkitupaan.
Nyt on jo tosissaan ajatuksia avun hakemisesta. Suuri kynnys on tänne ketään päästää.
Saa hävetä silmät päästään.
Ap
Voiko kukaan suositella ammattijärjestäjää?
Ei kalleimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta lisää säilytystilaa koska mätät niihin tarpeetonta tavaraa mikä joutaa kierrätykseen. Meinasin itse ostaa säilytyslaatikoita verhoille, liinoille ja muille. Sitten mietin että mihin niitä edes tarvitsen jos ne lojuu vaan laatikoissa. No en yhtään mihinkään. Nyt ollaan siinä pisteessä että meillä ei ole mitään ylimääräistä tavaraa lojumassa kaapeissa vaan kaikelle on oma paikkansa ja jos paikkaa ei löydy niin silloin tavara on tarpeeton.
Mä pari v sitten etsin uusia verhoja. Oltiin miehen kanssa kauppoja kiertelemässä ja Eurokankaassa olin sitten ostamassa ihan ok.t. Mies sitten keksi jonkun valheen ja sai mut pois kaupasta.
Kotona pyysi tuon kaikki verhot esille ja niitä oli yli 50.
Pikkasen avasi silmät.
Kävin kaikki läpi, jätin 2 per ikkuna ja kaikki muut kiertoon.
Ja sama näkyi monessa muussa. Liikaa astioita, käsilaukkuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta lisää säilytystilaa koska mätät niihin tarpeetonta tavaraa mikä joutaa kierrätykseen. Meinasin itse ostaa säilytyslaatikoita verhoille, liinoille ja muille. Sitten mietin että mihin niitä edes tarvitsen jos ne lojuu vaan laatikoissa. No en yhtään mihinkään. Nyt ollaan siinä pisteessä että meillä ei ole mitään ylimääräistä tavaraa lojumassa kaapeissa vaan kaikelle on oma paikkansa ja jos paikkaa ei löydy niin silloin tavara on tarpeeton.
Mä pari v sitten etsin uusia verhoja. Oltiin miehen kanssa kauppoja kiertelemässä ja Eurokankaassa olin sitten ostamassa ihan ok.t. Mies sitten keksi jonkun valheen ja sai mut pois kaupasta.
Pikkasen avasi silmät.
Kävin kaikki läpi, jätin 2 per ikkuna ja kaikki muut kiertoon.Ja sama näkyi monessa muussa. Liikaa astioita, käsilaukkuja jne.
Oletko verhotrolli vai onko teitä verhoihmisiä oikeasti olemassa? Minulla on yhdet ja samat verhot palvelleet nyt 12 vuotta, aikanaan harkiten valitut.
Silti minullakin on kaaosongelma, joka tosin aiheutui kuolevan hoidosta ja burn outista. Tässä valossa on selvää, että täällä jaetut yleisneuvot eivät sovi kaikille yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Roskat roskiin.
2. Astiat keittiöön, pyykit koneeseen
3.Tavarat paikoilleen(kaikki ylimääräinen pois)
4. Imuroi ja pyyhi pinnat.
Lika ja epäjärjestys on eri asioita. Papereita on kivempi läpikäydä siistissä ympäristössä.Toi pätee vain normaaliin asuntoon.
Mulla on kaaoskämppä.
Ei ole tilaa minne laittaa, kai mä muuten laittaisin paikoilleen!
Tulin juuri kellarista..
Mun köksän kirjassa on ohje huoneen siivouksesta, se alkaa: Vie pois turhat tavatat, esim vanhat lehdet, roskat ja kuihtuneet kukat
eli hommaa jätesäkkejä ihan ekaksi
Sua voisi auttaa myös www.flylady.net siinä edetään pienin askelin
Ja hienoa että olet havahtunut että elämä pitää saada järjestykseen! siitä se lähtee!
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama ennalta ehkäisevä vinkki jatkoa ajatellen:
-Kieltäytykää kokonaan roskapostista
-Tehkää päätös olla ottamatta vastaan ilmaistavaraa, kylkiäisiä, lahjotuksia yms. Jos tulee väkisin, niin samantien uffille.
-Osta vain oikeaan tarpeeseen.
mä olen jättänyt lehtuä tilaamatta kun on olut raiostuttavia kylkiäisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen avasi silmät.
Kävin kaikki läpi, jätin 2 per ikkuna ja kaikki muut kiertoon.Ja sama näkyi monessa muussa. Liikaa astioita, käsilaukkuja jne.
Oletko verhotrolli vai onko teitä verhoihmisiä oikeasti olemassa? Minulla on yhdet ja samat verhot palvelleet nyt 12 vuotta, aikanaan harkiten valitut.
Silti minullakin on kaaosongelma, joka tosin aiheutui kuolevan hoidosta ja burn outista. Tässä valossa on selvää, että täällä jaetut yleisneuvot eivät sovi kaikille yhtäaikaa.
En tiedä aiemmista vastaajista, mutta voin kertoa, että meille myös kertyi verhoja jossain vaiheessa. Ensimmäiseen kämppään saimme verhoja sukulaisilta. Vähävaraisina otimme ilolla vastaan ja ostimme sitten uusia rahatilanteen salliessa. Vanhat varastoon (olin ennen ihminen, joka säilytti "jos vielä tarvitaan" asenteella).
Muutimme isompaan ja tarvitsimme yhdet lisää ja ostimme yhdet lisää. Myöhemmin muutimme toiseen asuntoon ja osa vanhoista ei enää käynytkään uuteen. Pakko taas uusia osa ja en raaskinut laittaa pois edellisiä. No vielä yksi muutto ja huonejärjestelyt uusiksi. Olkkarissa niin isot ikkunat, että vanhat eivät enää peittäneet ikkunaa, taas pakko uusia, vanhat olkkarin verhot onneksi kävi yhteen makkareista ja toisesta makkarista sai hyvin toiseen siirrettyä. Nyt ongelmana keittiö, on vain vanhat verhot siellä kun ei enää käy ne mitkä ennen oli. Nyt on vastapäätä talo ja edellisistä näkyy talvella läpi liian hyvin, ovat ennemminkin kevyet kesäverhot..
No olen karsinut nyt pois kaikki, joita emme ikinä enää tule käyttämään, eli ne jotka saimme kun ensimmäiseen muutimme. Ja oman asenteeni olen karsinut myös. En säilytä enää ikinä mitään, mitä voi tarvita vielä joskus. Eli näin ainakin meille kertyi muutamia ylimääräisiä.
Olen kiitollinen, että olen havahtunut tähän ajoissa. Olisi ollut kamala herätä joskus kodista, jossa ei mahdu liikkumaan. Ei siis onneksi ole noin pahaksi ikinä mennyt, mutta tuolla aiemmalla asenteella se olisi ollut mahdollista!
Uffista saa eurolla verhoja nyt.
Paras itsellä toimiva vinkki on se että pakkaa vaan kaiken irtotavaran muuttolaatikoihin (banaanilaatikotkin kelpaa) vaikkei ois edes muuttamassa. Siinä tovin pähkäilee että viittinkö jotain käyttämätöntä ihme tilpehööriä pakatakaan, vaan laittaa ne jutut suoraan joko lahjoitus- tai jätesäkkiin. Toimi tää tekniikka ainakin mulla kun on tullut kiire saada kämppä järjestykseen vuokranantajan vuositarkastuksen takia. Kun saanut turhat ja ylimääräiset pois, niin oon vaan purkanu laatikoista tarpeen tullen tavarat joille tullut käyttöä.
Siinä myös tulee sellainen pieni vapauden fiilis, että kaikki ois pakattuna nyt.. lähtiskö vaan kohti uusia seikkailuja. Unelma ois tulla toimeen ihan minimillä reppureissulla ilman turhaa materiaa.
Minun verhovinkkini: laita kaikki verhot pois ja käytä vain sälekaihtimia/tavallisia kaihtimia.
Vierailija kirjoitti:
Paras itsellä toimiva vinkki on se että pakkaa vaan kaiken irtotavaran muuttolaatikoihin (banaanilaatikotkin kelpaa) vaikkei ois edes muuttamassa. Siinä tovin pähkäilee että viittinkö jotain käyttämätöntä ihme tilpehööriä pakatakaan, vaan laittaa ne jutut suoraan joko lahjoitus- tai jätesäkkiin. Toimi tää tekniikka ainakin mulla kun on tullut kiire saada kämppä järjestykseen vuokranantajan vuositarkastuksen takia. Kun saanut turhat ja ylimääräiset pois, niin oon vaan purkanu laatikoista tarpeen tullen tavarat joille tullut käyttöä.
Siinä myös tulee sellainen pieni vapauden fiilis, että kaikki ois pakattuna nyt.. lähtiskö vaan kohti uusia seikkailuja. Unelma ois tulla toimeen ihan minimillä reppureissulla ilman turhaa materiaa.
Mullahan on osa tavaroista muuttolaatikoissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen avasi silmät.
Verhoja oli siis yhteensä yli 50. Joka jakautuu kaikkiin huoneisiin. No, siinä oli tietenkin liikaa.
Ihmiset, me olemme erilaiset. Meillä on erikseen jouluverhot sekä olohuoneessa että keittiössä. Lisäksi makuuhuoneissa n nyt tällä hetkellä kaikkiin huoneisiin 3 verhot. Verhot ovat osa sisustamista. Meillä kevät näkyy yleisilmeestä.
Nyt ostan enää täydellisiä verhoja ja muutamaan vuoteen en ole ostanut, kun emme tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen avasi silmät.
Verhoja oli siis yhteensä yli 50. Joka jakautuu kaikkiin huoneisiin. No, siinä oli tietenkin liikaa.
Ihmiset, me olemme erilaiset. Meillä on erikseen jouluverhot sekä olohuoneessa että keittiössä. Lisäksi makuuhuoneissa n nyt tällä hetkellä kaikkiin huoneisiin 3 verhot. Verhot ovat osa sisustamista. Meillä kevät näkyy yleisilmeestä.
Nyt ostan enää täydellisiä verhoja ja muutamaan vuoteen en ole ostanut, kun emme tarvitse.
No ihan vinkiksi, että meillä on neutraalit ja kivat verhot läpi vuoden samat ja kevät näkyy pöytäliinasta, sisustustyynyn päällisestä tai vaikka kukkakimpusta tai paremmin esille nostetusta koriste-esineestä tai vaasista.
Minua ei ahdista liika määrä vaan tarpeellisen puute ja oma fyysinen kyvyttömyys jaksaa hommia plus nykyisen kodin uskomattomiin asti täysin olemattomat säilytystilat.
Mutta meitä on monenlaisia eri elämäntilanteissa. Eri syistäkin. Erilaisia persoonia erilaisine ongelminemme. Emmekä mekään elä tyhjiössä yleensä ...
Söin jotain väärää ehkäpä - ja muutamaksi päiväksi sain niin pahat kivut, Operaatio Putsille tuli stoppia eikä särkylääkkeitäkään ole oikein enää ollut enää. Tänään viimein tuntuu alkavan hellittää. Huomenna pitää käydä asioilla, mm apteekista kipulääkkeitä ja tiistaina ajattelin jatkaa. Täytyy pitää ruokapäiväkirjaa + kipupäiväkirjaa jos tulisi sillä keinolla selville mistä kroppa ei tykkää.
Mitenköhän tuotakaan ei ole koskaan ennen älynnyt?!
Nämä tauot ovat pahasta; tulisi joka päivä pystyä jotain ja aikaansaada jotta pyörä ei pysähtyisi vaan saisi pysyttyä liikkeessä.
Kun sattuu pysähtymään, pitää myös joka kerta uudelleen aloittaessa saada se alkaminen henkisesti itsestään irti.
Se on myös vaikeaa, ainakin minulle ja nykyään. Se joka päivä vähän on minulle vieras. Luontainen tai hyvin nuorena opittu taoa on paljon kerralla. Yritän potkia sitä vastaan ja ohjelmoida itseäni uusiksi.
Ollapa jotkut hyvät neuvot!