en jaksa tätä kaaoskämppää!
Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?
Kommentit (653)
Vauvatavaraa ja lastenvaattetta ym. ei kannata säästellä vuosia sen takia, että niistä voi saada kirppiksellä rahaa. Mitä kauemmin säilytät, sitä arvottomampia niistä tulee, koska vaatemuoti muuttuu koko ajan ja koko ajan saataville tulee uusia, parempia tarvikkeita. Vauvojen ja pienten lasten tavarat ovat niin vähän aikaa käytössä, että kirppiksiltä on helppo löytää edullisesti myös näitä uudempia tavaroita, eikä kukaan halua maksaa isoa summaa vuosia vanhasta kantorepusta, vaikka se olisi uutena ollut kallis ja sillä hetkellä markkinoiden suosituimpia...
Minä lahjoitin tavaraa kavereille, jotka saivat lapsia, ja jotakin lahjoitin hyväntekeväisyyskirppareille, kun totesin, ettei mulla sillä hetkellä ole aikaa ja jaksamista myydä kirpparilla. Joitakin arvokkaimpia juttuja säilytin vielä vähän aikaa, ja varasin kirppispaikan kun lapsi siirtyi vaatteissa seuraavaan kokoon ja kerralla tuli isompi satsi "tuoretta" myytävää. Jäljelle jääneet vauvatavarat myin siinä samassa, mutta ne menivät selvästi muuta tavaraa hitaammin kaupaksi. Vaikka oli todella hyväkuntoisia, uutena melko hintavia tavaroita ja halvalla laitoin...
Pahimmillaan, jos tavaraa säilyttelee liian kauan, siitä tulee niin vanhanaikaista ettei kukaan huoli edes ilmaiseksi, ja sinänsä hyvät tavarat päätyvät roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee kolme eri sisustuslehteä ja kodissamme on kauniita design-kalusteita. Rakastan kauneutta, siisteyttä ja selkeyttä. MUTTA siltikin kotimme on aivan nurin.
... Tälläkin hetkellä esim. joulukortit ovat vielä seinällä ja nuupahtanut joulutähti odottaa olohuoneessa uloslemppaajaa.
Roskapussi käteen, kortit seinältä suoraan pussiin, samoin joulutähti olohuoneesta.
Menee noin minuutti.
Joo ja sitten, kun niitä tarvittavia minuutteja on tuhansia, et enää pidä oleellisena tehdä sitä yhtä pois, koska olet uupunut jo tietoisuudesta urakan laajuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä sama tilanne.
Papereiden karsimisesta oli melko helppoa aloittaa. Niiden kohdalla on helppo päättää tarvitaanko vai eikö. Muiden tavaroiden suhteen hankalampaa tehdä päätöksiä.
Itse asiassa aika helppoa, kun et mieti asiaa liikoja, vaan annat mennä intuitiolla, tarvitsetko tätä ja tätä tavaraa vai et. Kyllä sen tietää alitajuisesti, onko jokin tavara säilyttämisen arvoinen vai ei.
Minulla tulee aina joskus jostain tavarasta mieleen, että se on käynyt tarpeettomaksi/ vanhaksi/ risaksi/ en tykkää enää. Silloin yritän toimia joko heti tai mahdollisimman nopeasti tuon kyseisen tavaran eliminoimiseksi. Ei siis tarvitse siivota koko vaatekaappia tai keittiönkaappeja, kun voi myös tehdä tavara tai hylly kerrallaan oikean tunteen iskiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vauvatavaraa ja lastenvaattetta ym. ei kannata säästellä vuosia sen takia, että niistä voi saada kirppiksellä rahaa. Mitä kauemmin säilytät, sitä arvottomampia niistä tulee, koska vaatemuoti muuttuu koko ajan ja koko ajan saataville tulee uusia, parempia tarvikkeita. Vauvojen ja pienten lasten tavarat ovat niin vähän aikaa käytössä, että kirppiksiltä on helppo löytää edullisesti myös näitä uudempia tavaroita, eikä kukaan halua maksaa isoa summaa vuosia vanhasta kantorepusta, vaikka se olisi uutena ollut kallis ja sillä hetkellä markkinoiden suosituimpia...
Minä lahjoitin tavaraa kavereille, jotka saivat lapsia, ja jotakin lahjoitin hyväntekeväisyyskirppareille, kun totesin, ettei mulla sillä hetkellä ole aikaa ja jaksamista myydä kirpparilla. Joitakin arvokkaimpia juttuja säilytin vielä vähän aikaa, ja varasin kirppispaikan kun lapsi siirtyi vaatteissa seuraavaan kokoon ja kerralla tuli isompi satsi "tuoretta" myytävää. Jäljelle jääneet vauvatavarat myin siinä samassa, mutta ne menivät selvästi muuta tavaraa hitaammin kaupaksi. Vaikka oli todella hyväkuntoisia, uutena melko hintavia tavaroita ja halvalla laitoin...
Pahimmillaan, jos tavaraa säilyttelee liian kauan, siitä tulee niin vanhanaikaista ettei kukaan huoli edes ilmaiseksi, ja sinänsä hyvät tavarat päätyvät roskikseen.
No minä olen ihan omasta kokemuksesta eri mieltä. Olen säästänyt lasteni vaatteet ja käyttökelpoiset tavarat. Nyt on tulossa vielä yksi ja tämän takia ne säästinkin. Kelpaavat meille oikein hyvin edelleen, vaikka uuden tulokkaan ja edeltävän välissä onkin 6v.
Ei meillä vauvan vaatteet ole olleet mitään muodin mukaisia vaan ihan perusvaatetta, jollaisia on edelleen kaupat pullollaan.
Rattaat oli edeltävillä niin kovassa käytössä, että ne menivöt oikeasti jo niin huonoon kuntoon, ettei toivoakaan käyttää enää vauvalla. No joitain tuttuipulloja ja kantoreppua en tosiaan säästellyt, ei tullut ekalle ostettua ergonomista, joten vähälle käytölle jäi. Eli siis olen laittanut pois vain sellaista, joita emme käyttäneet edes, ne jotka koimme tarpeellisiksi on edelleen käytössä.
Ja sinulle, joka sanoit ettei kannata ostaa säilytystilaa, niin et voi tosiaan toisten tarpeesta tietää. Joskus se lisätila on välttämätöntä. Meidänkin oli pakko hommata niille vauvan vaatteille lipasto. Kaapeissa on vain tarpeellista, joten pois heitettävää ei ole enempää. Toinen vaihtoehto olisi ollut muuttaa yhden huoneen isompaan asuntoon, mutta ei viitsitty vielä. Se lipasto tuli halvemmaksi.
Minä ostin keittiönkaappeihin ja vaatekaappeihin tarvittavan määrän lisähyllyjä (+karusellin ja vetohyllyjä), näin sain kompaktimpaa ja helpommin käytettävissä olevaa säilytystilaa.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen ihan omasta kokemuksesta eri mieltä. Olen säästänyt lasteni vaatteet ja käyttökelpoiset tavarat. Nyt on tulossa vielä yksi ja tämän takia ne säästinkin. Kelpaavat meille oikein hyvin edelleen, vaikka uuden tulokkaan ja edeltävän välissä onkin 6v.
Ei meillä vauvan vaatteet ole olleet mitään muodin mukaisia vaan ihan perusvaatetta, jollaisia on edelleen kaupat pullollaan.
Jos aikoo hankkia vielä lapsia, tarvikkeiden säästäminen on ihan fiksua. Sen sijaan ei ole fiksua säästellä tavaraa vuosikausia siksi, että kuvittelee, että ne myymällä saa hyvät rahat, sitten joskus kun ne jaksaa myydä. Jos tavara on nyt sellaista, että se kävisi kaupaksi, se kannattaa myydä nyt, eikä haudata kaapin perälle odottelemaan vielä vuodeksi tai viideksi...
Mä olen saanut myytyä vauvan vaatteita ja tarvikkeita, joilla on ikää varmaan noin 10 vuotta (ostettu 7-vuotiaalle esikoiselle kirppurilta ja säästetty seuraavalle), mutta ei niillä rikastumaan päässyt. Nimenomaan siitä vauvojen perusvaatteesta ja tarvikkeesta on kirpputoreilla ylitarjontaa, niin olin tyytyväinen että ylipäätään meni kaupaksi, en odottanut saavani myynnistä mitään tuntuvia summia.
t. tuo jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä vauvan vaatteet ole olleet mitään muodin mukaisia vaan ihan perusvaatetta, jollaisia on edelleen kaupat pullollaan.Jos aikoo hankkia vielä lapsia, tarvikkeiden säästäminen on ihan fiksua. Sen sijaan ei ole fiksua säästellä tavaraa vuosikausia siksi, että kuvittelee, että ne myymällä saa hyvät rahat, sitten joskus kun ne jaksaa myydä. Jos tavara on nyt sellaista, että se kävisi kaupaksi, se kannattaa myydä nyt, eikä haudata kaapin perälle odottelemaan vielä vuodeksi tai viideksi...
Mä olen saanut myytyä vauvan vaatteita ja tarvikkeita, joilla on ikää varmaan noin 10 vuotta (ostettu 7-vuotiaalle esikoiselle kirppurilta ja säästetty seuraavalle), mutta ei niillä rikastumaan päässyt. Nimenomaan siitä vauvojen perusvaatteesta ja tarvikkeesta on kirpputoreilla ylitarjontaa, niin olin tyytyväinen että ylipäätään meni kaupaksi, en odottanut saavani myynnistä mitään tuntuvia summia.
t. tuo jota lainasit
No joo, totta, jos tietää ettei tarvetta ole, niin kannattaa laittaa pois suosiolla. Samaa mieltä olen. Ei meinaa kauppa käydä ihan perus vaatteilla.
Oma neuvoni on myös, että säästää tosiaan sen tarpeellisen, jonka on kokenut itse hyödylliseksi. Eli jos on 5 vanupukua samaa kokoa, jättää max. 2 käyttökelpoisinta ja loput pois. Meillä siis alkoi esikoiselle kertyä liikaakin jo vaatteita kun kaikkialta niitä tuli. Tyhmänä säästin toiselle ja niistä oli vain ne parhaat käytössä. Nyt tässä pidemmässä välissä annoinkin pois kaikki, joita emme käyttäneet. Eikä muuten enää ole hinkua ostella yli tarpeen!
Tämä keskustelu on kyllä hyvää vertaistukea :)
T. Myöskin sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?
Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.
Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.
Kyllä se on tuo vittupääenergia niin tehokasta, että sen voimin pitäisit vaikka koululuokallisen lapsia järjestyksessä, ja sata kilometria Siperian rataa kaupan päälle. Entä sitten? Kaikilla sitä ei ole tarpeeksi. On sen sijaan kaikenlaisia hidastimia, joista itsekin leuhkit, ettei sinulla ole aavistustakaan. Ja pidät sitä hienonakin?
... niin ja täsmennän vielä, en ole aloittaja. Joten älä nyt ainakaan sen kimppuun käy näistä haukuista riemastuneena. Se taisi olla kuitenkin tukea vailla enemmän kuin taivastelua.
Miksi kävisin? Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä - minullakin.
Ehkä se on vain sisäänrakennettu juttu ettei missään kaaoskämpässä pysty asumaan. Samalla tavalla kun huolehtii itsestään ja perheestään huolehtii myös kodistaan.
Tässä ketjussa oli kuitenkin tarve neuvoille tilanteessa, jossa tiptopkämppä ei ole sisäänrakennettu juttu, ihmisiltä, jotka tietävät, mistä on kyse. Ei mielipiteistä.
Ap kysyi ohjeita ja annoin pitkän litanian kuten muutkin.
Just. Näitä hyödyllisiä ohjeita, kuten "Oletko masentunut? Piristy!" "Kertyykö kiloja? Laihduta!" "Miten voi olla kasoskämppä? Siivoa!"
Luepa uudestaan: tässä esim yksi ohje: pyykit pyykkikoneeseen/-koriin. Eipä tuo mitään vittuilua ole.
Entä kun niille pyykeille ei koneen jälkeen ole mitään paikkaa? Siis puhtaille. Tällä hetkellä eteisessä muovilaatikossa ja röykkiöissä. Siitä käytetään ja koneen kautta takaisin. Ja meitä 4 henkeä.
T: toinen kaaoksen kanssa kamppaileva.Mitä kaapeissa on?
Tätä ihmettelen myös. Meillä on 3 komeroa per aikuinen ja siitäkin pystyy tinkimään, teinin kamat on hänen huoneessaan isossa lipastossa (ja niitä on paljon! Mutta siististi viikattuna mahtuvat hyvin). Kausivaatteet varastossa (vrt kerrostalon vintti tai kellarikomero) n 1,5m tangolla, ulkovaatteet eteisen kaapissa. Kyllä nyt tuon verran on komeroita lähes joka asunnossa - ellei nyt ole kyseessä Helsingin kantakaupungin 1900 - luvun alun jugend talot.
Mun kaapeissa on ainakin harrastustarvikkeita. Meillä tehdään kotona muutakin, kun nukutaan, syödään ja katsotaan telkkaria. On urheiluvälinettä, taidetarviketta, soittimia, ompelukone ja saumuri, käsityötarvikkeita, kankaita....
Ja lisäksi neljän hengen muut kamppeet.
Vien vuosittain säkkikaupalla tavaraa kierrätykseen ja myyn kirpparilla kerran vuodessa. Ja nyt taas ollaan menossa kohti kaaosta.
Kellarikomerossa on autonrenkaat, lundiahyllykköjä odottamassa tarvetta (heti, kun mulla on varaa vuokrata kodin ulkouolinen työhuone, tulee niille käyttöä), matkalaukkuja, suksiperpereja ja työkaluja. Ei sinne mahdu kausivaatteet.
No, ymmärrän siis aloittajaa, vaikka osaankin raivata tavaraa pois. Valitettavasti siisteys vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja välillä ei vaan ehdi / jaksa ja taas on kaaos..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee kolme eri sisustuslehteä ja kodissamme on kauniita design-kalusteita. Rakastan kauneutta, siisteyttä ja selkeyttä. MUTTA siltikin kotimme on aivan nurin.
... Tälläkin hetkellä esim. joulukortit ovat vielä seinällä ja nuupahtanut joulutähti odottaa olohuoneessa uloslemppaajaa.
Roskapussi käteen, kortit seinältä suoraan pussiin, samoin joulutähti olohuoneesta.
Menee noin minuutti.
Joo ja sitten, kun niitä tarvittavia minuutteja on tuhansia, et enää pidä oleellisena tehdä sitä yhtä pois, koska olet uupunut jo tietoisuudesta urakan laajuudesta.
Seli seli ja vali vali. Laskekaapa joskus minuutit, jotka menevät valittamiseen ja tekosyiden keksimiseen.
Älä osta lisää säilytystilaa koska mätät niihin tarpeetonta tavaraa mikä joutaa kierrätykseen. Meinasin itse ostaa säilytyslaatikoita verhoille, liinoille ja muille. Sitten mietin että mihin niitä edes tarvitsen jos ne lojuu vaan laatikoissa. No en yhtään mihinkään. Nyt ollaan siinä pisteessä että meillä ei ole mitään ylimääräistä tavaraa lojumassa kaapeissa vaan kaikelle on oma paikkansa ja jos paikkaa ei löydy niin silloin tavara on tarpeeton.
Retro. Jotkut tavarat ja lelut muuttuvat retroksi vuosien kuluessa.
Olen tietty säästänyt alkuperäispakkaukset.
Nyt muuten kyseltiin yhdessä ryhmässä yhtä liikuntaan liittyvää tavaraa jota oon pitänyt 15 vuotta kun en oo muistanut niitä lahjoittaa.
Sain tällä viikolla hieman sitä sun tätä kaaosta purettua. Pois en ole heittänyt juurikaan mitään mutta pessyt, järjestänyt sekä löynnyt monenlaista mitä käyttää. Kaikenlaisia pieniä käyttötavaroita alkanut löytyä; sellaisia joista useimmissa tapauksissa ihmetellyt olinpaikkaa tai määrän vähyyttä. Kyllä niitä sitten löytyikin -> ei tarvitsekaan ostaa uutta. On nyt mitä käyttää.
Paperinsilppurilla tulee olemaan käyttöä.
Joinain päivinä olen ihan vain levännyt ja miettinyt.
Vierailija kirjoitti:
Sain tällä viikolla hieman sitä sun tätä kaaosta purettua. Pois en ole heittänyt juurikaan mitään mutta pessyt, järjestänyt sekä löynnyt monenlaista mitä käyttää. Kaikenlaisia pieniä käyttötavaroita alkanut löytyä; sellaisia joista useimmissa tapauksissa ihmetellyt olinpaikkaa tai määrän vähyyttä. Kyllä niitä sitten löytyikin -> ei tarvitsekaan ostaa uutta. On nyt mitä käyttää.
Hyvä, mutta et ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, mutta et ole ap.
Eihän kukaan ole niin väittänytkään? Tännehän kirjoittelee useampikin, että mitä on tehnyt jne..
Tässä juttua turhan tavaran ja masennuksen välisestä yhteydestä. Mulle ainakin aiheutuu valtavaa ahdistusta kaikesta romusta mitä mun kämpässä on, joten uskon, että ton jutun väitteissä on perää. Oon yrittänyt päästä eroon kaikesta turhasta lahjottamalla hyvää tavaraa pois ja huonompaa oon sitten heittänyt roskiin. https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/tutkimus-vaittaa-liiallisel…
Tää on kamalassa kunnossa. Eläimiä kävelee lattioilla ja seinillä.
Enkä jaksa siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, mutta et ole ap.
Eihän kukaan ole niin väittänytkään? Tännehän kirjoittelee useampikin, että mitä on tehnyt jne..
Tiedän.
Ei kannata hankkia uusia huonekaluja, vaan vähentää tavaraa. Jos on pakko, hae jostain kierrätyskeskuksesta tai etsi annetaan-roskalava-palstoilta.