en jaksa tätä kaaoskämppää!
Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?
Kommentit (653)
Edellinen kirjoittaja kertoi lojuvista astioista tyttären huoneessa. Miksi ne ovat sinne joutuneet?
Koti pysyy siistinä, kun ruokaa tai astioita ei viedä keittiöstä ja ruokapöydän äärestä minnekään. Meillä lapset hoitavat pöydän kattamisen ja siistimisen päivällisen jälkeen.
405 kirjoitti pitkän sepustuksen, tuossa ajassa olisit heittänyt esimerkiksi sen kuolleen joulutähden ja joulukortit menemään. Tunnistaisitte nyt edes sen tosiasian, että jokainen tekeminen ja tekemättä jättäminen on valintoja.
Miksi sinä valitset käydä ittuilemassa?
Vierailija kirjoitti:
... tyhjennetään kaikki kaapit ja hyllyt ja rungot pyyhitään luutulla...
Ajatella, että luuttua voi käyttää noinkin. Mulla on ukulele. Onnistuiskohan sama silläkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo melkein tosissani harkinnut sitä ammattijärjestäjää mutta rahatilanne on tosi huono.
Lisäksi pitäisi siivota ensin.
Täällä on pölyä ja vaikka mitä nurkissa.
ApAloita lehdistä..kaikki sanoma ja aikakauslehdet ja käsityölehdet roskiin heti.
Seuraavana päivänä kaikki koriste esineet myös jouluvalot , joita säilytät laatikoissa roskiin(en usko että sul on arabian papukaijakannuja kaapit väärällään)
3. päivä..kaikki rikkinäiset ja venyneet yli 2 vuotta vanhat vaatteet roskkin (en usko että jaksat organisoida kirppistä)
4. Pilkottaako valo ikkunoista? Pese ikkunat (tosi palkitsevaa)
5. lepää 3 päivää
6. Imuroi ja pyyhi pölyt(näät ne paremmin kun ikkunat puhtaat
7.Osta mappi, ja laita siihen aina laskut kun niitä tulee..ainaNo en kai minä käyttöesineitä roskiin laita!
Juuri tammikuussa pelastin kassillisen hyvää joulutavaraa roskista.
On olemassa kestokulutushyödykkeitä ja mitä se muu on?onko koriste esine ..käyttöesine?
Ei se ainakaan roska ole.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka pelastat tavaraa roskista, jos kotonasi on jo täyttä, kai pistät dyykkaamasi tavarat sentään kierrätyskeskukseen tai lahjoitat kirpparille, etkä jätä omaan kaappiin?
Mä myyn ne.
Vierailija kirjoitti:
405 kirjoitti pitkän sepustuksen, tuossa ajassa olisit heittänyt esimerkiksi sen kuolleen joulutähden ja joulukortit menemään. Tunnistaisitte nyt edes sen tosiasian, että jokainen tekeminen ja tekemättä jättäminen on valintoja.
Joskus on ihan hyvä käyttää aivojaan ja prosessoida ajatuksiaan eikä vain touhuta, Tuosta voi syntyä vielä jotain ja ainakin on hyvä tiedostaa syyt ja seuraukset.
Näiden kaaoksien kanssa on vähän sama juttu kuin laihdutus. Ongelma on syntynyt pitkän ajan kuluessa eikä se korjaannu päivässä. Kannattaa laittaa itselleen armollisia aikatavoitteita, aikajänteet viikoissa, kuukausissa tai jopa vuodessa - tilanteesta riippuen.
Olen ehkä etuoikeutettu tai hyväonninen, mutta olen aina valinnut huonekalut kotiini harkiten ja vain sellaisia, joista pidän aidosti ja jotka mielestäni sopivat keskenään riittävän hyvin. Se on antanut perushallinnan tunnetta kotia ja sen ulkonäköä kohtaan. Jos asuisin vuokra-asunnossa, jonka ulkonäköön ei voi vaikuttaa ja lisäksi olisi käytännön pakko tyytyä kalusteisiin, se ei yhtään auttaisi kodin muun ulkonäön kanssa.
Vaatteita olen joskus ostanut sellaisia, jotka eivät ole ihan omaa tyyliä tai tosi kivoja ja huomaan, että sitten helposti ostaa toisen ja kolmannen - kun ei ole ihan täysin tyytyväinen siihen ensimmäiseen. Ja niin se tavaramäärä lähtisi helposti kasvamaan.
Mä en tiedä mikä muhun on menny. Ennen on ollut tosi vaikeeta heittää/antaa tavaraa pois, mutta nyt muhun on iskeny joku raivausvimma. Oon tämän viikon aikana heittäny roskiin ja lahjottanu tavaraa pois varmaan parin jätesäkin verran. Jotenki vaa kyllästyin siihen tavaran määrään niin totaalisesti ja huomasin sen romun lisäävän myös mun masennusta. Aikasemmin on ollut vaikeeta luopua eteenkin lahjaksi saaduista tavaroista. Koin sen jotenki loukkaavan lahjan antajaa, vaikka se lahja olisi vuosia sitten saatu ja jolla en tee enää mitään. Nyt on vähän kevyempi olo ja raivaus jatkuu edelleen.
Ajatelkaa vähän laajemmin , turvallisuus, ja muiden asukkaiden turvallisuus.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/himohamstraajien-taydet-asunnot-ov…
Vierailija kirjoitti:
Oon jo vakavissani ammattilaistakin miettinyt mutta pitäis ensin siivota..
Ja ehkä yksi kaveri vois tulla jos kysyn.
Tosin se kerran heitti rahanarvoiset paperit pois eli tuli tappiota.
Siivota ennen kuin siivoja tulee? Miksi? Eikö se oo vähän sama asia kuin leikata hiukset ennen kuin menee kampaajalle? Ja mikä voi olla rahanarvoista paperia, ellei 7 oikein lottokuponkia lasketa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon jo vakavissani ammattilaistakin miettinyt mutta pitäis ensin siivota..
Ja ehkä yksi kaveri vois tulla jos kysyn.
Tosin se kerran heitti rahanarvoiset paperit pois eli tuli tappiota.Siivota ennen kuin siivoja tulee? Miksi? Eikö se oo vähän sama asia kuin leikata hiukset ennen kuin menee kampaajalle? Ja mikä voi olla rahanarvoista paperia, ellei 7 oikein lottokuponkia lasketa?
Riippuu siitä, millainen soppari on. Itselläni kävi aiemmin viikkosiivooja ja toki oli hyvä siivota irtotavarat ja vaatteet paikoilleen, jotta siivooja pääsi tekemään työnsä.
Nyt, kun sitä irtotavaraa valitettavasti on liikaa, olen tilannut siivoojalta vain aikaa - en tiettyä suoritusta. Hän tekee mitä milloinkin ja joko helpotan hänen työtään etukäteen tai sitten en. Mutta minä myöskään en odota koko asunnon olevan tip top hänen käyntinsä jälkeen.
On moniakin tavaroita, joita ei oikeasti tarvitse.
Kastelukannu. Millä tahansa vettä kestävällä tuotteella voi kastella huonekasvit.
Vedenkeitin. Nykyiset induktioliedet keittävät veden nopeasti kattilassakin.
Leivänpaahdin. Paahtaa voi myös pannulla.
Pippuri- ja suolamylly. Voi ripotella myös suoraa paketista. Jos haluaa murskata itse tuotteet, siihen on mortteli.
Talouspaperi ja teline sille. Käyttää biohajoavaa rättiä, jota pesee välillä pesukoneessa.
Päiväpeittoa ei oikeasti tarvitse mihinkään. Ylimääräinen pölyä tuottava tekstiili kotona.
Ei tarvitse erikseen kokovartalopeiliä, jos liukuovikaapissa on peililasi.
Ei tarvitse eri vuodenajoille verhoja, ostaa sellaiset, jotka sopii vuoden ympäri sisustukseen.
Aika paljon erilaisia kodin puhdistusaineita voi korvata soodalla ja etikalla. Ei tarvitse miljoonaa purkkia.
Hiustenhoitoaineen, kosteusvoiteen ja meikinpoistoaineen voi korvata kookosöljyllä. Yksi purkki kolmen sijasta. Käy myös kotipäivinä dödöstä.
Kaikkia kirjoja ei tarvitse omistaa, pelkästään sellaiset, jotka lukee enemmän kuin kolme kertaa.
Kaikki lahjat, joita on saanut vuosien mittaan, kiertoon vaan mikäli ei tule käyttöä niille.
Jotkut lannoittavat kukkiaan nestemäisellä kasteluveteen sekoitettavalla liuoksella. Lisäksi veden olisi hyvä antaa seistä jonkin aikaa ennen kastelua. Ja kannun nokka helpottaa tilanteissa, joissa vesi tähdätään aluslautaselle tai altakasteluruukun reikään.
Mutta toki, jos kippaa vain vettä huonekasvin multaan, sen voi tehdä millä tahansa astialla.
Tuollainen lista vesittyy, kun siellä on periaatteessa ihan hyvääkin asiaa, mutta sitten sellaisia hardcore ankeutus/pihistelyvinkkejä seassa, että se vetää pohjan pois muultakin.
Kastelukannu. Millä tahansa vettä kestävällä tuotteella voi kastella huonekasvit.
- En sekoita lannoitteita vesimukissa, josta muutkin juovat tai muissakaan kupeissa mitä käytetään muuhun kuin kukkien kasteluun
- Vie paljon enemmän sähköä
- Sama kuin yllä. Plus tulee lisää tiskiä, eikä ole silti sama asia.
Pippuri- ja suolamylly. Voi ripotella myös suoraa paketista. Jos haluaa murskata itse tuotteet, siihen on mortteli.
- Ja se mortteli vie vähemmän tilaa kuin yksi pippurimylly?
Päiväpeittoa ei oikeasti tarvitse mihinkään. Ylimääräinen pölyä tuottava tekstiili kotona.
- Se onkin kiva kun sänky on olkkarissa ja vieraita tulee, lakanat näkyvillä jne. Tai jos istuu päivävaatteilla sängylle. Mielummin päiväpeitto.
- Peili ei vie seinällä tilaa
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperi ja teline sille. Käyttää biohajoavaa rättiä, jota pesee välillä pesukoneessa.
Ei tarvitse eri vuodenajoille verhoja, ostaa sellaiset, jotka sopii vuoden ympäri sisustukseen.
Aika paljon erilaisia kodin puhdistusaineita voi korvata soodalla ja etikalla. Ei tarvitse miljoonaa purkkia.
Hiustenhoitoaineen, kosteusvoiteen ja meikinpoistoaineen voi korvata kookosöljyllä. Yksi purkki kolmen sijasta. Käy myös kotipäivinä dödöstä.
Kaikkia kirjoja ei tarvitse omistaa, pelkästään sellaiset, jotka lukee enemmän kuin kolme kertaa.
Kaikki lahjat, joita on saanut vuosien mittaan, kiertoon vaan mikäli ei tule käyttöä niille.
Periaatteessa ihan hyvä lista - minimalismiin ja mahdollisimman vähäiseen tavaramäärään pyrkivälle. Kuitenkin, jos kotona on kaaokseen asti tavaraa, lähtisin liikkeelle selkeiden roskien, turhien tuplakappaleiden, käyttämättömien vaatteiden ja sen sellaisten karsimisella.
Meillä on myös liikaa kamaa. Minulla ongelma on se, että tiedän lasten vaatteilla, leluilla ja kirjoilla voivan saada kirpparilla monta sataa. Kuitenkin aina vetkuttelen vuosia kirpparipöydän kanssa, koska on niin kamalaa puuhaa käydä tavaravuoria läpi, pestä, karsia ja hinnoitella. Käydä kirpparilla siistimässä pöytää ja jännittämässä onko mitään mennyt. Yleensä saa kantaa kolmasosan takaisin kotiin. Siihen hommaan menee paljon aikaa ja hermoja. Ja jos elämässä on muuta kiirettä, ei tule ryhdyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös liikaa kamaa. Minulla ongelma on se, että tiedän lasten vaatteilla, leluilla ja kirjoilla voivan saada kirpparilla monta sataa. Kuitenkin aina vetkuttelen vuosia kirpparipöydän kanssa, koska on niin kamalaa puuhaa käydä tavaravuoria läpi, pestä, karsia ja hinnoitella. Käydä kirpparilla siistimässä pöytää ja jännittämässä onko mitään mennyt. Yleensä saa kantaa kolmasosan takaisin kotiin. Siihen hommaan menee paljon aikaa ja hermoja. Ja jos elämässä on muuta kiirettä, ei tule ryhdyttyä.
Myy pakettina niin se on kertakirpaisu. Tai laske työllesi vaihtoehtoiskustannus ja paljonko tuotto enää sen jälkeen on -> onko edelleen mielekästä kirpparoida vai lahjoittaa.
Lahjoitan 90 % kiertoon päätyvästä tavarasta, tämä nopeuttaa huomattavasti tavaravirran käsittelyä.
Minulle tulee kolme eri sisustuslehteä ja kodissamme on kauniita design-kalusteita. Rakastan kauneutta, siisteyttä ja selkeyttä. MUTTA siltikin kotimme on aivan nurin.
Me molemmat vanhemmat teemme kolmivuorotyötä, on koira ja kaksi lasta, joista toinen on erityislapsi. Me vanhemmat harrastamme vähinä vapaa hetkinämme liikuntaa. Siinä on sellainen yhtälö, että kodin hoitaminen, siivoaminen ja järjestäminen ovat jääneet tärkeysjärjestyksessä sijalle x. Tälläkin hetkellä esim. joulukortit ovat vielä seinällä ja nuupahtanut joulutähti odottaa olohuoneessa uloslemppaajaa. Lapsista ei ole mitään apua. Tytön 15v. huone on kuin kaatopaikka; roskia, likaisia vaatteita ja astioita lojuu joka paikassa lattioilla ja myös sängyssä. Kehotan häntä joka päivä tuomaan astiat pois. Kyllä hän tuokin, mutta seuraavat astiat jäävät taas huoneeseen. Poikaa ei voi edes komentaa, jos ei halua vuosisadan itkuraivari hässäkkää koko illaksi. (erityislapsi)
Tiedän, että tarvitsen tietynlaisen mielentilan, jotta pystyn raivaamaan kotiamme. Niitä mielentiloja tulee vain liian harvoin. Olen vain useimmiten liian uupunut.
Mutta nyt ilmeisesti pilkottaa jaksamiseen hieman valoa, olen saanut jotakin aikaiseksi!
Kolme viikkoa sitten sain jostakin voimia ja kävin vaatekaappiani läpi. 80% vaatteista lähti Fidalle. Jippii!! En meinannut malttaa lopettaa melkein tyhjän vaatekaappini ihailemista:) Kaikki pienet ja epämieluisat vaatteet saivat lähdön. Maltoin jopa luopua äitiysalusvaatteista. Olen 50v. :D
Viikko sitten kuurasin myöskin kylpyhuoneen perusteellisesti. Oranssi lima oli ehtinyt kiivetä kaakeleita pitkin jo polven korkeudelle. Siinä meni kaksi tuntia.
Tänään pesin jääkaapin perusteellisesti, poistin mustan limatulpan jääkaapin kondenssivedenpoistokourusta ja siirsin toissajouluiset luumumarmeladit ja sillit biojäteroskikseen.
Kun saa jotakin raivattua ja pestyä, niin siitä tulee tosi hyvä mieli. Ei malttaisi lopettaa työnsä jäljen ihailua. Äskenkin kävin jääkaapilla vain ihastelemassa siistiä sisältöä :)
Paljon olisi vielä tekemistä. Nytkin villakoirat vilistävät jo pitkin keskilattioita ja kaikki pöydät ja tasot ovat täynnä tavaraa; koulukirjoja, postia, kyniä, astioita, kuitteja jne, jne. Täytynee jättää tuleville viikoille, sillä siivous on myös henkisesti uuvuttavaa.