Osaatko "miesten" töitä?
Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D
Kommentit (282)
Asennan lattian, teen talon raudoitustyöt, rakennan seinän, diagnosoin hajonneen auton viat paikan päällä, porailen reiät seinään ja fiksaan miesystävän tietokoneen. Ammatiltani olen konsultti ja työskentelen kyberturvallisuuden parissa. Vastapainoksi tykkään meikkijutuista ja ruoanlaitosta, mutta en leivo pullaa, tee käsitöitä tai "jumppaa".
Kaikki ap:n listalta sujuu paitsi sokeripala-asennukseen googlaisin ensin, kun niin harvoin tulee enää sokereita vastaan.
Toivottavasti nykykoulussa opetetaan kaikille porakoneen käyttö yms. Ite opettelin monen asian kotoa muuton jälkeen 16-25-vuotiaana.
Puolisoni on parempi leipuri, ite tykkään grillaamisesta.
En osaa eikä kiinnosta: viihde-elektroniikka, tietokoneen kasaaminen, koodaus, penkkiurheilu. Enkä pysty käyttämään koko iltaa saunomiseen vain olutta juoden ja jaskaa pauhaen. Pitäis varmaan kokeilla...toki kaikki kasvonaamiot, tehoseerumit ja jalkakylvyt yms voisi yhdistää niin ilta kuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D
Korjasin polkupyörän, kun hänellä ei ollut muka aikaa, että nykyään handlaan senkin. Vaihdatan auton renkaat vieraalla. ;)
Asennan valaisimet, erityisesti sokeripalalla, isä opetti. En poraa seinille mitään, mutta puuseppänä on porailtu yhtä ja toista.
Leikkaan nurmikon, luon lumet ja ennenkaikkea nimittäin GRILLAAN!
Meillä on perinteiset roolit "pielessä" mies ompelee ja virkkaa pipoja. Tekee/tuo arkiruuan kokkina. Mies myös diggailee kasvimaasta omalla pihalla ja kukista/kasveista. Mä sitten korjaan aidan ja maalailen.
Mä olen simpsakka hameissa kulkeva lady ja hän roteva viikinkimies. :)
En nyt muista mitä ap kysyi, mutta mä vaihdan autoon renkaat, tarkistan öljymäärän, tyhjennän hyyskän, maalaan talon, teen metsätöitä moottori- ja raivaussahalla, kokoan huonekalut, luon lumet ja olen aikanani asentanut niitä sokeripalojakin, nykyään ei enää tarvitse. Saanko mä nyt jonkin palkinnon? Ja olenko nyt niiiiin paljon parempi ihminen kuin joku, joka ei näitä tee?
Vierailija kirjoitti:
Osaan mä noi aloittajan luettelemat "miesten työt". Jostain syystä meillä minä olen se, joka joudun vaihtamaan rakvaattorin polttoaineensuodattimet ja ilmaamaan järjestelmän tai ryömiskelemään auton alle availemaan öljyproppua jne jne. Mieheni ei myöskään millään osaa teroittaa moottorisahan teräketjua tai niittää viikatteella. Viikatteen teroittamista ei ole varmaan edes koskaan kokeillut. Minä myös olen se, joka pääasiassa korjaan vessanpyttyä tai putsaan suihkun sekoittajan suodattimen ym. Ikävää tässä lähinnä on se, että esimerkiksi puuhommia tehtäessä mies jotenkin olettaa että samalla kun ajan ja pilkon puita olisin jotenkin maagisesti saanut ruoan tehtyä. Ammatiltani olen myyntiassistentti mutta olen kyllä maatalosta kotoisin.
Mielestäni nämä miesten ja naisten työt ovat silkkaa soopaa. Monet hommat opettavat kun vain uskaltaa alkaa tekemään ja on kiinnostusta kokeilla. Jos ei ole motivaatioita kuin vain maata sohvalla tai shoppailla uutta käsveskaa niin ei siinä varmaan paljon tule sitten muuta tehtyäkään.
Melkein saman olisin voinut kirjoittaa. Paitsi että minä en saa viikatetta teräväksi ja niittäminen on heikkoa. Enkä koske traktoriin kuin vain ajan hyvin harvoin, kun mies on sen alan ammattilainen. Pienet jutut auton kanssa teen itse, mutta olisi kyllä ihan kiva, jos joku auttaisi pimeällä maantiellä pakkasessa ja tuiskussa renkaanvaihdossa. Vaikka sitten oma tytär
Yksi ongelma meillä on se , että mies eli pitkään äitinsä kanssa peräkamaripoikana ennen kuin löysi onnensa eli minut. Hänellä on vieläkin se käsitys, että kaikki naiset ovat samanlaisia kuin äitinsä. Siskot ja veljien vaimotkin ovat olleet sellaisia. On se sitten kummaa, kun ei ole ruoka valmiina kun tullaan yhdessä puumetsästä!
Ap, osaatko sinä tehdä mitään muuta kuin provoilla ja olla perusteettoman tyytyväinen ikuisesti käyttämättä jäävään kikkeliisi?
Aika heikot eväät elämään, kun kuvittelet noilla ja sukunimellä päteväsi.
Ap, osaatko sinä tehdä mitään muuta kuin provoilla ja olla perusteettoman tyytyväinen ikuisesti käyttämättä jäävään kikkeliisi?
Vierailija kirjoitti:
Pilaat ketjun, tee oma aloitus.
No miesten töistä en tiedä mutta osaan ainakin rakennuttaa talon, kaataa puita, sirkkelöidä, ajaa kaikilla laitteilla joista löytyy moottori ja ratti, lopettaa eläimen. Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Sitten tietysti nämä perinteisemmät renkaanvaihdot ja pienet autonhuolto, talon remontointi ja maalaustyöt.
Vierailija kirjoitti:
Ap on nainen
Vierailija kirjoitti:
Osaan korjata perusjuttuja polkupyörästä, takarenkaan vaihto on vähän haastavampaa kun kaikki talon pyörät on maastopyöriä. Tuossa oon siirtynyt suoraan käyttämään maksullista korjaamoa.
Osaan vaihtaa auton renkaat, toki niin en tee. Mies tekee sen samalla kun vaihtaa omansa.
Osaan asentaa valaisimet sokeripaloineen, mut en poraa reikiä seiniin. Nurmikon leikkuu ja muutenkin puutarhan hoito on pääasiassa mun vastuulla, lumen kolaaminen samoin. Grillaan myös tarvittaessa, tosin useimmin se menee niin että minä valmistelen kaiken grilliin menevän ja sen jälkeen mies ne paistaa.
Osaan sammuttaa tulipaloja, osaan antaa ensiapua. Osaan asentaa telkkarit, digiboksit ja musavehkeet mitkä meillä on. Ne on alunperin mun ostamia eron jälkeen. Osaan sirkkelöidä, osaan laittaa takkaan tulen. Osaan tehdä pannukahvit ja avotulen. En eksy, suuntavaistoni on pitelemätön.
Minusta aloitus on hyvä, entisessä suhteessa mies halusi, että meillä jaetaan kodin työt karkeasti hänelle miesten työt ja minulle naisten työt. En suostunut, koska asuimme rivarissa vuokralla, ilman autoa ja takapiha oli n. 10m2 😂 Onneksi nykyisessä suhteessa työt jaetaan ajatuksella kuka ehtii ja osaa ja jos ei osaa, eikä toinen ehdi, niin sitten tukea/apua haetaan ystäviltä ja sukulaisista, tarvittaessa on ammattimiehet tai -naiset.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörää en ole koskaan korjannut, onnistuisi varmaan sekin, jos ensin katsoisi vähän ohjeita juutuubista, mutta kaikkea muuta listattua olen tehnyt ja teen.
En omista autoa, mutta kaikki kodin hommat on tehtävä kun olen sinkku ja asun yksin. Ei siihen miestä tarvita :)
Ite ymmärsin että nyt olis loistotilaisuus pilailla maskuliinisten machoilujen kustannuksella, eikä alkaa inttämään termeistä ja tasa-arvosta :D mulla on paksu hauis ja iso jenkkiauto, vaikka muuten olen hoikka naapurintyttömäinen yliopistolainen. Löytyy voimaa, raskaan ajoneuvon kuljetusluvat ja jääräpäinen luonne, sekä monipuolisia taitoja opettaneet vanhemmat.
Sukupuoliroolit ja miesten ja naisten työt ovat jakautuneet sosiaalisten normien ja arvostusten mukaan, samoin stereotypiat (harva uskoisi päällepäin minusta että intohimojani ovat autot ja jalkapallo). Strong independent woman, who need no man, on kaveripiirissä yleinen vitsi, kun haastaa itsensä ja sukupuolistereotypiat.
Eli naiseus, mieheys jne ei ole huono asia, mutta niihin liitetään ominaisuuksia ja arvoja joita kannattaa välillä haastaa. Jos jonkun miehisyys on niin hauras että itsenäinen nainen on liikaa, kannattaa tyytyä oman käden seuraan ja aikuistua muutama vuosi.
Osaan tehdä kaikki ap:n mainitsemat työt. En kuitenkaan yleensä vaihda renkaita tai korjaa polkupyörää, vaan maksan mieluummin siitä että joku tekee nuo ikävät hommat puolestani.
En myöskään leivo, ompele, pese ikkunoita tai neulo sukkia vaikka nuokin hommat osaan, vaan maksan mieluummin ammattilaiselle kuin teen itse.
Ajatteleeko joku tosiaan vielä vuonna 2018, että on olemassa erikseen naisen ja miehen työt? Minä en ole ajatellut niin muulloin kuin joskus ihan pienenä ja tyhmänä lapsena 1980-luvun alkupuolella. Minusta kun on erittäin vähän tehtäviä, jotka ovat vain naisen tai vain miehen töitä. Tähän hätään muita naisen töitä en keksi kuin raskaana olemisen ja synnyttämisen ja miesten töiksi vain siemensolujen tuottamisen kiveksissä.
On noi hommat monet (ei tosin kaikki) miehetkin oppineet niin kyllä naisetkin ne tietty oppivat. Kyse on harjaantumisesta, mitä on tottunut tekemään.
Osaan mitä vaan ja jos en, niin opettelen. Kaikkiin ap:n kysymyksiin kyllä, niiden lisäksi mm. hakkaan halot, sytytän takan ja saunan pesän ihan tulitikuilla, käärin sätkän tarvittaessa, tiivistän vesiletkut ja putsaan vesilukot... Minulle mikään työ ei ole ”miesten” tai ”naisten”.