Osaatko "miesten" töitä?
Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Onks lumen kolaaminen "miesten työ" koska se on nii raskasta? Mitään vaikeeta siinä ei ainakaan oo. Semmonen loska on kauheeta kolattavaa kyllä :D
Passintarkastukset sitä on kolata katoilta.
N40
Vierailija kirjoitti:
Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D
Olen korjannut pyöränkumin monta kertaa, osaisin vaihtaa auton renkaan, mutta voimani eivät riitä pulttien avaamiseen, olen liittänyt sokeripala-valaisimia, tauluja en ole koskaan kiinnittänyt, nurmikon leikkaan ja luon lumet, grillaan myös. Asun yksin lasteni kanssa omakotitalossa, joten ei tässä ihan kädetön ihminen pärjää.
Osaan tehdä paljon asioita, mutta osaispa tuo mieskin. Pyörän renkaan hän osaa nykyään sentään vaihtaa :D Lokasuojan laittaminen pyörään päätyi lopulta niin että minä laitoin sen (tämä tapahtui eilen).
Vierailija kirjoitti:
Osaan paikata pyörän renkaan, mutta jos voimansiirrossa tai vaihteissa tulee ongelmia, sitten on huuli pyöreänä. Ostin kyllä just uuden fillarin, ja saatan joutua noihinkin asioihin hieman enemmän perehtymään jatkossa.
Autoa ei ole, mutta olen vaihtanut renkaat monesti elämäni aikana. Eiköhän tuo vieläkin luonnistuisi.
Aina olen asentanut lamput kattoon itse, ja olen muuttanut lähemmäs kymmenen kertaa. Yleensä katossa ollut sokeripalat. Joskus oli töpselit, niin piti lamppuihin asentaa ne pistokkeet.
En omista porakonetta, mutta on ollut hankintalistalla. Iskuporakoneet vaan on kalliita. Olen kyllä poraa käyttänyt elämässäni paljon (jopa pylväs- ja monikaraporakonetta ;) )
Leikkasin nurtsin vuorollani silloin, kun asuin vielä omakotitalossa, samoin tein lumityöt. Toki vanhemmillani vieraillessa saatan edelleen auttaa, jos on tarvetta juuri sillä hetkellä. Öljyjä en osaa ruohonleikkuriin vaihtaa, mutta eiköhän siitäkin YouTube -pätkä ole tehty.
Grillaamisessa olen aika huono, se myönnetäköön.
Olen jeesannut kattorempassa, maalanut seiniä ja kattoa (sisälä ja ulkona). Olen tapetoinut useita huoneita ja hionut parkettia. Olen kasannut huonekaluja ja jopa valmistanut muutaman sellaisen. Olen hakannut halkoja ja juon toisinaan olutta saunan jälkeen.
Ihan helppoja nuo perushommat on oppia jos haluaa, toki lauhalla säällä kolatessa toivoisi omaavansa enemmän massaa ja voimaa.
Teen kaikki edellä mainitut, lisäksi avaan tukkeutuneet putket, kittaan, hion, maalaan. Osaan käyttää raivaussahaa, moottorisahaa. Osaan ajaa traktoria, osaan tehdä keväthuollon traktoriin. Osaan vaihtaa autosta renkaat, tulpat, öljyt, öljyn ja ilman suotimen, pyyhkijät, lamput. Loput opastuksella.
Vierailija kirjoitti:
Rakennustarkastaja kirjoitti:
En kauheasti. Eikä osaa moni muukaan mies, puhumattakaan naisista. Havaintojeni mukaan tosin moni luulee osaavansa.
Nykyiset "miesten työt" ovat paljon vaikeampia kuin sodan jälkeen, jolloin lähes jokainen mies osasi rakentaa rintamamiestalon tyyppipiirrustuksilla. Sen minäkin osaan.
Puhumattakaan nykyautojen korjaamisesta ja stereoidenkin keskusyksikkö on vähän monimutkaisempi laite kuin mummon putkiradio.
Nykyautoja ei osaa miehetkään.Onneksi voin pitää tarpeeksi uutta autoa ilman korjaamoja.
Vierailija kirjoitti:
Onks lumen kolaaminen "miesten työ" koska se on nii raskasta? Mitään vaikeeta siinä ei ainakaan oo. Semmonen loska on kauheeta kolattavaa kyllä :D
Eihän ns. miesten työt yleensä vaikeita olekaan - päinvastoin hyvin yksinkertaisia.
Moni ”miesten työ” on määräytynyt sellaiseksi lähinnä siksi, että homma vaatii fyysistä voimaa, jota miehillä on yleensä enemmän ja keskimäärin jopa 60% enemmän kuin naisilla.
Lampun vaihto ei vaadi voimaa enkä ole ikinä ymmärtänytkään, miksi niin moni assosioi sen miesten hommaksi.
Naisena tää ketju aiheuttaa kyllä lähinnä myötähäpeää.:D
Hirveää vakuuttelua ja jopa uhoilua omasta kyvykkyydestä, kun osaa jopa miesten hommia!
Kowia muijia, huhhuh....
PS. Vakuuttelija ei vakuuta
Vierailija kirjoitti:
Hirveää vakuuttelua ja jopa uhoilua omasta kyvykkyydestä, kun osaa jopa miesten hommia!
Kowia muijia, huhhuh....PS. Vakuuttelija ei vakuuta
Onko se sinusta "uhoilua", jos toteaa että lampun vaihto ei ole mikään fyysistä voimaa vaativa miestentyö? Tai jos on huomannut, että nykyään on koneita helpottamassa raskaimpia miestentöitä, kuten lumenkolausta?
Ja toisaalta monet "miestentyöt" vaativat nykyään enemmän ammattitaitoa, kuten jo 15 kirjoitti, eikä niitä voi itse tehdä omin käsin mies eikä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korjannut pyöränkumin monta kertaa, osaisin vaihtaa auton renkaan, mutta voimani eivät riitä pulttien avaamiseen, olen liittänyt sokeripala-valaisimia, tauluja en ole koskaan kiinnittänyt, nurmikon leikkaan ja luon lumet, grillaan myös. Asun yksin lasteni kanssa omakotitalossa, joten ei tässä ihan kädetön ihminen pärjää.
Parempi on riittää, jos joutuu vaihtamaan vararenkaan yksinään pimeällä maantiellä. Onhan sinulla autossa jonkunlainen valaisin? Hanki ristikkoavain, josta yksi pää pulttiin, vastakkainen vaihdettavan renkaan päälle ja itse hyppäät yhden haaran päälle niin että avautuu. No, oikeasti vararenkaan irrottaminen voi olla paljon haastavampi vaihe.
Leikkaan nurmikon ja grillaan.
Mulla oma akkuporakone.
Meillä ei kumpikaan vaihda auton renkaita, on ulkoistettu homma.
Kumpikaan ei halua kyykkiä, ikää yli 50v.
Sokeripalasta en tiedä mitään koska ollut pistoke 17 vuotta.
Tosin taulut pyritään kiinnittämään taulukoukulla ja mahdollisemman vähän reikiä seinään.
Teinin polkupyörän huoltaa XXL eli 3 vuoden huolto. Tuollainen vaihdepyörä viedään korjattavaksi jos hajoaa. Oliko joku 24 vaihdetta.
Teen taimikonhoitotöitä raivaussahalla, kaadan puita moottorisahalla, vaihdan autoon renkaat, tapetoin ja muutenkin opettelen ne asiat mitä tarvitsen. Meillä kotona ei ole tapana erotella naisten ja miesten töitä.
Kuka muu hommat tekisi jos en minä?
T. Yksinäinen
Vierailija kirjoitti:
Kowia muijia, huhhuh....PS. Vakuuttelija ei vakuuta
Enemmän myötähäpeää aiheuttaa kyllä miesten kitinä aiheesta. Aika noloa.
Harvoin noita töitä tarvitsee tehdä, mutta maksan oikein mielelläni jollekin paikalliselle yrittäjälle kun tarvitsen ko. palveluja.
Teen traktoritöitä. Pilkon polttopuut traktorin perässä olevilla koneilla.
Talvella linkoan tiet auki. Yms yms, normaalia hommaa maaseudulla.
Hienoimpia hetkiä ovat ne kun vedän traktorilla ojaan hurauttaneet tai muuten autonsa kiinni saaneet mieskuskit irti - OH BLISS!
Kun on koko aikuisikänsä elänyt sinkkuna ei tästä huushollista löydy miesten töitä eikä naisten töitä erikseen. Kaikki on mun töitä. Ja olen nainen.
Kaksi lastakin olen tässä ohessa kasvattanut ihan itse ja yksin. Ihminen osaa ja pärjää kun tahtoo. Jos on kaksi tervettä kättä ja jonkinmoinen terve järjenjuoksu niin sillä pärjää!
Poikkeuksena jos viemäriputki halkeaa tms. tilaan paikalle ammattiMIEHEN, koska nämä useimmiten ovat miehiä ja ammattinimike on se-ja-se--mies.. Nainen varmasti ajaisi saman asian.
Osaan, olen ollut hitsaajana ja teräsrakennetyöläisenä toistakymmentä vuotta, olen mieheni kanssa tehnyt kotiremppaa, maalannut, lakannut ja pihalle pation.
Oikeastaan vaan korkeanpaikankammo tuo esteitä esim. Katon laittamiseen jne.