Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä

Vierailija
15.01.2018 |

Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.

Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.

Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.

Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.

Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.

Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.

Kommentit (295)

Vierailija
201/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ylipäätään ymmärrä miksi enää nykyisin järjestetään häitä ison kaavan mukaan. Kaikki vieraat tulee jostain kaukaa ja harvalla on hauskaa. Sitten pitäisi vielä matkojen ja majoituksen ohella osallistua polttareihin ja antaa vähintään 100 euron lahja. Puolet näistäkin vihityistä eroaa.

Ymmärrän jos haluaa pitää bileet läheisille, mutta usein noi lähtee ihan lapasesta suhteessa onnistumiseen. Polttarit ne vasta perseestä ovatkin. Olen kerran ollut kaasona enkä ikinä enää lähtisi siihen hommaan. Morsiamelle oli niin tärkeää mutta kukaan kavereista ei oikein halunnut osallistua mihinkään ja kauempana asuvat peruivat tulonsa alkuunsa. Rahaa meni kahdella kaasolla sen verran, että ainakaan mulla ei enää riittänyt lahjaan annettavaa. Morsian itse puhui koko ajan, ettei tarvitse mitään ihmeellistä ja seuravassa lauseessa jännitti mitä kaikkea oltiin hänelle keksitty. Voi huokaus. oli tuosta kokemuksesta se hyöty, että omat vihkiäiset järjestin todella pienen kaavan mukaan.

Osa järjestää juhlat vain näyttämisen halusta/lahjojen toivossa. Eräs sukulainen teki todella väärin perheellemme, ikinä ei ole katunut ja pyytänyt anteeksi. Monta vuotta meni ilman, että oltiin yhteyksissä. Sitten eräänä päivänä tuli viestiä, että saisiko osoitteemme, että voisi postittaa hääkutsun. Vaikka välimme ovat huonot olleetkin, niin olemmehan sentään silti sukulaisia.

Eipähän vastattu mitään ja sama hiljaiselo jatkuu. Naurettavaa kutsua häihin, jos ei edes kiinnosta pitää yhteyttä ja pyytää anteeksi tekemiään vääryyksiä!

Minun siskoni on myös sitä mieltä että olen tehnyt vääryyttä häntä kohtaan. Itse olen tasan päinvastaista mieltä, hän on se jonka käytös on alta arvostelun.

Katselin sitä menoa monta vuotta kärsivällisenä kunnes kyllästyin kun hän osoitti mieltään myös lapsiani kohtaan jotka eivät aivan takuulla ole mitään pahaa hänelle tehnyt.

Lopetin yhteydenpidon.

Tyttäreni kutsui hänet kuitenkin häihinsä koska ei omasta mielestään ( niin kuin ei minunkaan) ollut välejä katkaissut eikä ollut hänen kanssaan huonoissa väleissä.

Hän ei vaivautunut edes vastaamaan

Ehkä hänkin ihmettelee miksi siskontyttö kutsuu häihin.

Mutta meillä on asiasta ihan toinen näkemys ja kutsu oli yritys rakentaa siltaa uudelleen.

Ja kun kaikki muut sukulaiset kutsuttiin, olisi kutsunattomuus ollut loukkaavan tuntuista meidän mielestämme.

Siinä yksi tapaus.

Ei liity suoranaisesti lahjoihin paitsi siten ettei sekuntiakaan ajateltu sitä että häneltäkin sitten saisi lahjan jos tulisi.

Vierailija
202/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo... Yhdessä polttarikeskustelussa jo törmäsin siihen, että syyllistetään niitä, jotka eivät ole valmiita laittamaan 100 euroa ystävän polttareihin. "Ne ovat vain kerran elämässä!" "Kyllä jokainen pystyy sen verran säästämään, vaikka olisi opiskelija!" "Kyllä hyvän ystävän vuoksi voi tinkiä omista menoista, itsekästä käyttää rahat mieluummin itseensä!".

Tuntuu, että jotkut eivät oikeasti vain ymmärrä pienituloisten ihmisten arkea.

Matkustaminen polttareihin + polttarimaksu olisi tehnyt yhteensä 140 euroa.

Sitten vielä matkustaminen häihin + majoitus + häälahja = 150 euroa.

Yhteensä melkein kolmesataa. Kolmasosa mun kuukauden tuloista. Käsi sydämellä, kuinka moni teistä olisi valmis laittamaan kolmasosan kuukausipalkastaan ystävän häihin, oli kuinka hyvä ystävä tahansa? Olisko 3 tonnin kuukausitulolliselle ihan ok laittaa ystävän häihin ja polttareihin tonni? Kun kyllähän se on niin hyvä ystävä, ja kaikki pystyy tuon säästämään, itsekästä olla tulematta!

Sepä se tässä onkin että pelkkä lahja menisi mutta tosiaan polttarit, vaatteet, mahd.majoitus, joskus jatkot( ei tietty tarvi mennä).

Ja ok, yhdelle parhaalle ystävälle tämä menisi mutta kun näitä saattaa olla monta vuotta monta kertaa kesässä.

Kokonaisuutta voisi vähän karsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ylipäätään ymmärrä miksi enää nykyisin järjestetään häitä ison kaavan mukaan. Kaikki vieraat tulee jostain kaukaa ja harvalla on hauskaa. Sitten pitäisi vielä matkojen ja majoituksen ohella osallistua polttareihin ja antaa vähintään 100 euron lahja. Puolet näistäkin vihityistä eroaa.

Ymmärrän jos haluaa pitää bileet läheisille, mutta usein noi lähtee ihan lapasesta suhteessa onnistumiseen. Polttarit ne vasta perseestä ovatkin. Olen kerran ollut kaasona enkä ikinä enää lähtisi siihen hommaan. Morsiamelle oli niin tärkeää mutta kukaan kavereista ei oikein halunnut osallistua mihinkään ja kauempana asuvat peruivat tulonsa alkuunsa. Rahaa meni kahdella kaasolla sen verran, että ainakaan mulla ei enää riittänyt lahjaan annettavaa. Morsian itse puhui koko ajan, ettei tarvitse mitään ihmeellistä ja seuravassa lauseessa jännitti mitä kaikkea oltiin hänelle keksitty. Voi huokaus. oli tuosta kokemuksesta se hyöty, että omat vihkiäiset järjestin todella pienen kaavan mukaan.

Osa järjestää juhlat vain näyttämisen halusta/lahjojen toivossa. Eräs sukulainen teki todella väärin perheellemme, ikinä ei ole katunut ja pyytänyt anteeksi. Monta vuotta meni ilman, että oltiin yhteyksissä. Sitten eräänä päivänä tuli viestiä, että saisiko osoitteemme, että voisi postittaa hääkutsun. Vaikka välimme ovat huonot olleetkin, niin olemmehan sentään silti sukulaisia.

Eipähän vastattu mitään ja sama hiljaiselo jatkuu. Naurettavaa kutsua häihin, jos ei edes kiinnosta pitää yhteyttä ja pyytää anteeksi tekemiään vääryyksiä!

Minun siskoni on myös sitä mieltä että olen tehnyt vääryyttä häntä kohtaan. Itse olen tasan päinvastaista mieltä, hän on se jonka käytös on alta arvostelun.

Katselin sitä menoa monta vuotta kärsivällisenä kunnes kyllästyin kun hän osoitti mieltään myös lapsiani kohtaan jotka eivät aivan takuulla ole mitään pahaa hänelle tehnyt.

Lopetin yhteydenpidon.

Tyttäreni kutsui hänet kuitenkin häihinsä koska ei omasta mielestään ( niin kuin ei minunkaan) ollut välejä katkaissut eikä ollut hänen kanssaan huonoissa väleissä.

Mutta meillä on asiasta ihan toinen näkemys ja kutsu oli yritys rakentaa siltaa uudelleen.

Ja kun kaikki muut sukulaiset kutsuttiin, olisi kutsunattomuus ollut loukkaavan tuntuista meidän mielestämme.

Siinä yksi tapaus.

Ei liity suoranaisesti lahjoihin paitsi siten ettei sekuntiakaan ajateltu sitä että häneltäkin sitten saisi lahjan jos tulisi.

Joo tiedän, asioilla on aina kaksipuolta. Mutta meillä on vielä tallessa jokainen viesti, jossa tämä sukulainen haukkui meidän perheemme ja asiamme. Haukkui myös puolison, jota ei edes tuntenut, nähnyt vain muutaman kerran. En halua avata asiaa sen enempää tässä, siis mikä oli tilanne jne. Itse emme olleet tuota haukkumista ennen olleet missään tekemisessä tämän sukulaisen kanssa. Nyt kuulemme sukulaisilta kuinka jatkaa näitä samoja haukkuja edelleen. Ja toinen sukulainen yhtyi tähän haukkumiseen myös. Hän myönsi virheensä, eli myönsi olleensa se, joka teki väärin tämän toisen ohella. Sinä et taida tätä tehdä kuitenkaan?

Meille parempi olisi, jos ensin selvittäisi ne asiat, silloin kutsukin tuntuisi vilpittömältä. Emme todellakaan lähde rakentamaan siltoja jossain sukukokouksessa. Jos olisin sinun siskosi, niin olisin kyllä voinut sinun lapsen kanssa olla yhteydessä, eihän aikuisten välisten riitojen tosiaankaan pitäisi katkaista välejä myös lapsiin.

Vierailija
204/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten ollaan valmiita ostamaan jonninjoutavia lahjoja, jotka joutuvat sinne kaapin perälle. Siinähän ne rahat menevät hukkaan. Sen sijaan, että osallistuisi matkakassaan, jolloin tietää, että niistä rahoista on todella hyötyä ja niistä nautitaan. Raha on ilmeisen arka aihe suomalaisille. Kova paikka, jos joku saa ilmaista rahaa. 

Vierailija
205/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin yhteydenpidon.

Siinä yksi tapaus.

Joo tiedän, asioilla on aina kaksipuolta. Mutta meillä on vielä tallessa jokainen viesti, jossa tämä sukulainen haukkui meidän perheemme ja asiamme. Haukkui myös puolison, jota ei edes tuntenut, nähnyt vain muutaman kerran. En halua avata asiaa sen enempää tässä, siis mikä oli tilanne jne. Itse emme olleet tuota haukkumista ennen olleet missään tekemisessä tämän sukulaisen kanssa. Nyt kuulemme sukulaisilta kuinka jatkaa näitä samoja haukkuja edelleen. Ja toinen sukulainen yhtyi tähän haukkumiseen myös. Hän myönsi virheensä, eli myönsi olleensa se, joka teki väärin tämän toisen ohella. Sinä et taida tätä tehdä kuitenkaan?

Meille parempi olisi, jos ensin selvittäisi ne asiat, silloin kutsukin tuntuisi vilpittömältä. Emme todellakaan lähde rakentamaan siltoja jossain sukukokouksessa. Jos olisin sinun siskosi, niin olisin kyllä voinut sinun lapsen kanssa olla yhteydessä, eihän aikuisten välisten riitojen tosiaankaan pitäisi katkaista välejä myös lapsiin.

Tilanteet ovat toki hyvinkin erilaisia.

Minä jotenkin ajattelin että häissä olisi voinut vaihtaa pari sanaa neutraalisti ja hiukan lähentyä, ei toki olisi alettu mitään riita- asioita selvittelemään.

Mutta jos joku yhteys olisi tullut niin siitä olisi voinut ehkä jatkaa.

No joka tapauksessa vaikea uskoa että monikaan kutsuu häihin rahan tai lahjojen toiveessa, kyllä ne yleensä sen verran maksavat hääparille ( tai jollekin).

Vierailija
206/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häihin pitää maksaa pääsymaksu, niin sitten tulee ottaa huomioon että tilaisuudessa on tarjoiltava kaikille mieleistä ruokaa. Jokaisen on saatava kunnon ateria pääsymaksun hinnalla. Juhlapaikkaa ei myöskään etukäteen kannata varata, jos se ei vieraille sovi esim. siksi koska sinne pääseminen on hankalaa. Myös eri päiviä tulee voida ehdottaa, joista vieraat valitsevat sopivan ajankohdan. Tulee myös tinkiä vihkimisajasta, jos Mirkku-serkun lapsella on silloin päiväuniaika. Tämä kuulostaa ihan kuin sukujuhlalta, jossa maksajat päättää.. Mutta hei "meidän häät, me päätetään". Niin päätätte jos maksatte kaiken itse, jos aletaan jotain pääsymaksuja keräämään kun ei rahaa ole maksaa omia juhlia itse, niin sitten ollaan suu supussa.

Vierailija
207/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on varmaan Facebookissa jonkin sortin "Sponssaa häämme" -ruinauskerho.

"Meillä on viisi lasta ja kuudes tulossa ja lapsista olisi niin hienoa jos isi ja äiti olisivat naimisissa. Lapsille tämä olisi todella tärkeää ja ikimuistoinen koko perheen tapahtuma kun mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Murehdimme aina miten selvitään taas loppukuu ja sormuksetkin maksavat. Emme myöskään haluaisi vuokrata hääpukua vaan jättää perinnöksi tyttärellemme. Meillä on nyt viisi poikaa, kuudes on ehkä pikku prinsessa. Myös lapset tarvitsevat juhlavaatteet. Nimimerkillä: Kiire ennen kuin raskaus alkaa näkyä."

Vierailija
208/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietippä. Kun olet pikkutytöstä asti haaveillut olla keskipisteenä kermakakku päällä ja vihdoin saanut miehen pakotettua kosimaan, pitää häiden olla isot. Mites siinä leikit prinsessapäivää ja elämäsi kohokohtaa, jos kutsutte vain vanhemmat ja sisarukset ja käytte syömässä vihkimisen jälkeen. 

Pakko haalata kaikki kumminkaiman serkutkin suvusta, että saa sitä yleisöä ihailemaan itseään.

Vierailija
209/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta on varmaan Facebookissa jonkin sortin "Sponssaa häämme" -ruinauskerho.

"Meillä on viisi lasta ja kuudes tulossa ja lapsista olisi niin hienoa jos isi ja äiti olisivat naimisissa. Lapsille tämä olisi todella tärkeää ja ikimuistoinen koko perheen tapahtuma kun mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Murehdimme aina miten selvitään taas loppukuu ja sormuksetkin maksavat. Emme myöskään haluaisi vuokrata hääpukua vaan jättää perinnöksi tyttärellemme. Meillä on nyt viisi poikaa, kuudes on ehkä pikku prinsessa. Myös lapset tarvitsevat juhlavaatteet. Nimimerkillä: Kiire ennen kuin raskaus alkaa näkyä."

Haha, tää on hyvä. "Haluamme että pappi vihkii meidät Airbus A380:n ykkösluokassa Atlannin yllä. Tee haaveestamme totta ja osallistu kuluihin!"

Vierailija
210/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suuret ikäluokat rakensivat yhteiskunnan jossa on sosiaalisesti hyväksyttyä hoputtaa pentujaan naimisiin jotka taistelevat jo valmiiksi rahaongelmien kanssa. 

Vierailija
211/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää.... enpä ole ikinä törmännyt hääpariin, joka VAATISI rahaa. Kyllä se on aina sen roinan vaihtoehtona se tilinumero, ja kyllä: 20 euroa rahana ON silloin parempi vaihtoehto kuin kukka, joita saa muutoinkin häissä kauhean läjän tai suklaa tms., jota hääpari ei välttämättä edes syö.

Joten pois turha kursailu: lahjaksi voi hyvin antaa ihan pienen summa. Tai jos on oikein pa, voi jättää lahjan antamatta, pääasia, että tulette paikalle pitämään hauskaa yhdessä!

Minusta tämä ap:n aloitus on kategoriaa "AV-palstan iäisyysrutkutusaiheita, jotka todellisuudessa eivät ole ongelma laisinkaan". Sori!

Vierailija
212/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tykkään rahatoiveista. Ihanan helppoa ja sama raha se lahjaan menisi. Lahjan tarkoitus on kuitenkin olla saajalle mieluinen, joten en ymmärrä, miksen antaisi toiveen mukaista lahjaa.

Mitä summiin tulee, niin vastavalmistuneena veimme kaverille kaksi pariskuntaa + yksi sinkku 200 Euron lahjan lahjalistalta. Olimme jo töissä, mutta ihan juuri vasta työelämään menneitä. 40 Euroa/nenä. Pariskunnat antoi siis 80 Euroa ja sinkku 40 Euroa. Minusta oli sopiva lahjataso.  Nyt viime vuosina on ollut aika vähän häitä, joten en ole miettinyt, mikä olisi sopiva summa. Mun vanhemmat vie aina satasen vähintään kahteen pekkaan, kummitytölle veivät pari vuotta sitten 200 Euroa. Ovat varakkaita, joten heiltä voi siinä mielessä odottaakin enemmän. Toiselle sukulaiselle laittoivat 300 Euroa, mutta samalla lahjalla mentiin siis vanhemmat, veli vaimoineen ja minä mies + yksi lapsi. Meitä oli iso lössi siis lahjan takana.

Sen verran vielä suhteellisuudentajua, että muistan jo vuonna 1986, kun vanhemmat antoi 200 markkaa meidän perheeltä häälahjaksi. Eli noin 35 Euroa. Ja siitä on aikaa yli 30 vuotta.

Vierailija
213/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni on ihan ok, jos kutsussa lukee että kaikkea roinaa jo löytyy, mutta JOS haluaa muistaa, niin voi osoittaa muistamiset tilille XXX. Itse kunnioittaisin hääparin toivetta ja pistäisin itselleni sopivan summan tilille ja veisin mukanani kortin.

Mielummin otan itse vaikka sen 5€ vieraalta, kuin että hän toisi käsipyyhkeitä, suklaata, viiniä, kukkia tms. Tiedän, että joidenkin vieraiden rahatilanne on heikko eivätkä he voi laittaa sitä 150€ tilille, rahankeruu ei tässä ole pointti. Mielummin tulevat sitten vaikka kortin kanssa ja osallistuvat tärkeään päiväämme, kun tuhlaavat vähiä rahojaan ties mihin joille meillä ei ole käyttöä.  Ehkä jonkun kalliimman yleiskoneen voisimme pyytää (monelta vieraalta vaikka yhteislahjana, esim. molempien vanhemmilta), jos se olisi silloin tarpeellinen. Hyvässä lykyssä perheitä/pariskuntia on 30 tai yli ja se tarkoittaisi monta kymmentä pientä tilpehöörilahjaa! Toki nekin voisi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta sitten olisin kuitenkin vain kiittämätön kun pistän lahjat heti kiertoon... :D

Vierailija
214/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää järjestää niin kalliit häät? Olen huomannut sen , että mitä kalliimmat ja hienommat häät sen suurempi ERO% . Että sellasta. Voin mennä häihin jos joku kutsuu mutta en maksa mitään ja lahjaksi annan 

korkeintaan kortin tai kukan. Tai jätän menemättä jos on rahatoivomuksia:)

Vierailija
215/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekee naimisiin menosta kovin vaikeaa. Meillä on suunnitelmissa maistraatti ja erikseen juhlat joissa budjetti Max 2000€. Enkä odota rahaa ja tuskin sitä saakkaan. Vieraiden ei kuulukkaa maksaa mulle takaisin mun häistä.

Vierailija
216/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvetin rahan kerjuuta se on jos kutsussa ilmoittaa että halutessaan voi paria muistaa juhlatilille..?

Vierailija
217/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuka voi käsittää häälahjan niin, että sen tulisi kattaa itsestä koituvat kustannukset tai olevan jokin "pääsylippu" häihin. Vieraalle kun voi tulla tosiaan vaatteiden hankinnasta, matkustamisesta, yöpymisestä jne jo kustannuksia. Lisäksi vieras raivaa kalenteristaan vapaata, että pääsee kunnioittamaan hääparin kutsua päästä paikalle. Todella moukkamaista ajatella vieraita pelkästään jonain kustannuseränä. Itse käsitän pääsylipun niin, että jos maksan lipusta, saan etukäteen luvatut tietyt ruoat/musiikki-/teatteri tai muun elämyksen ja menen sinne silloin, kun itselle sopii ja voin vaatia rahoilleni vastinetta. Hääjuhlassa mennään täysin parin ehdoilla, kuunnellaan monesti pitkiä tarinoita polttareista ynnämuusta ja ruokakin monesti on mitä on. Tässä ei siis ole mitään vikaa, mutta en ole itse valmis "maksamaan" tällaisista ohjelmanumeroista.

Oman mieheni kanssa ollaan alettu säästämään häihin, kun päästiin kummatkin yhtäaikaa jokunen aika sitten työelämään yliopisto-opintojen jälkeen ja tarkoituksena ei ole kyniä keneltäkään senttiäkään. Kutsuun laitamme, että pelkkä paikalle saapuminen iloisin mielin riittää, ei lahjoja. Minun suvussani esimerkiksi on osa vähävaraisia, enkä halua heille tunnetta, ettei lahja ole riittävän "hieno" tai "hyvä", enkä heille aiheuttaa stressiä siitä, sillä matkustusrahatkin on luultavasti tiukassa.

Vierailija
218/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yhdet sukulaiset jotka järjestää milloin mitäkin rahankerjuujuhlia.

Että oli mukavaa laittaa itse heille kutsu juhliin jossa nimenomaan toivoin ettei kukaan toisi mitään muuta kuin itsensä.

Vierailija
219/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät siintää mielessä kesälle -19 ja kun luin tätä keskustelua niin mietin että miten ihmeessä muotoilemme asian.

Tuolla aiemmin oli joku viesti siitä miten oli saanut matkaohjelmaan maksaa jotainbretkiä tms mitenköhän se onnistuisi ?

Koska Mirva-tädin valitsema kahvikuppipari nyt saattaisi jäädä varaston hyllylle lojumaan.

Vierailija
220/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä lahja oli täysin vapaaehtoinen. En tiedä lahjoivatko kaikki, eikä edes kiinnosta. Se että vieraat viitsivät paikalle oli paras lahja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi