Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä

Vierailija
15.01.2018 |

Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.

Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.

Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.

Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.

Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.

Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.

Kommentit (295)

Vierailija
221/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisin ratkaisu on jättää menemättä häihin, jos kutsussa on minkäänlainen viittaus rahan antamiseen. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuoden ajan ja tulen aina tekemään. Poikkeuksena ne, joissa pyydetään lahjoittamaan rahaa hyväntekeväisyyteen.

Jos on varaa järjestää hääjuhlat, ei ole perusteita kerjätä rahaa.

Mitä sinä sitten viet lahjaksi niihin häihin, joissa ei pyydetä rahaa?

Kortin. Aikuiset ihmiset eivät tarvitse lahjoja.

Niinpä. Aikuiset ihmisethän eivät tarvitse myöskään korttia. Eivätkä, jos nyt rehellisiä ollaan, edes niitä häitä. Hautahan se on jo sen verran lähellä kaikilla aikuisilla ihmisillä. Miksi tuhlata paperia sellaiseen ihmiseen, tai edes iloita sen aikuisen ihmisen puolesta. Turhaa kaikki. Voisit vastata hääkutsuun: "Jos viisaita olisitte, kehtaisitte edes hävetä ja perua häät. Me lähipiirissä koemme tämän aikuisten ihmisten naimisiin menon kiusalliseksi kerjäämiseksi ja ajan hukaksi. Kasvakaa... aikuisiksi." 

Vierailija
222/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on selkeästi 2 eri käsitystä hääjuhlista. Toiset järjestävät juhlat ystävilleen jolloin lahja on sivuseikka ja toiset olettavat vieraiden kustantavan häät. Mistä tietää kummat juhlat on kyseessä. Kaikkien kutsussa on sama etiketin mukainen "JOS haluat muistaa" ja tilinumero. Eli kutsusta ei voi päätellä odotetaanko juhliin maksajaa vai juhlijaa. Onko vieraiden kustantamat häät wt-häät ja ystävien kanssa juhliminen akateemisten ihmisten tapa vai mistä voi päätellä kuuluuko maksaa häistä vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisin ratkaisu on jättää menemättä häihin, jos kutsussa on minkäänlainen viittaus rahan antamiseen. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuoden ajan ja tulen aina tekemään. Poikkeuksena ne, joissa pyydetään lahjoittamaan rahaa hyväntekeväisyyteen.

Jos on varaa järjestää hääjuhlat, ei ole perusteita kerjätä rahaa.

Olen samaa mieltä kanssasi, että olet löytänyt itsellesi sopivan ratkaisun menetellä hääkutsujen kanssa. Toivottavasti ajatustapasi jakavat ottavat susta mallia. Kukaan ei halua omiin häihinsä hapanta sitruuna, joka koko hääjuhlan aikana vaikuttaa siltä, että vähintään pari tuntia on heti aamusta istuttu hiekkapuhaltimen päällä sen takia, että lahjatoive ketuttaa. Tosin siltä osin voin kompata, etten itsekään osallistuisi häihin, jossa kutsussa mainittaisiin lahjapakko tai tietty minimisumma lahjalle. Mutta jos ihminen toivoo lahjaksi mieluiten rahaa niin mitä väliä? Saman summan voi lahjoittaa kun mitä tavarana aikoisi antaa ts. jos vie aina lahjaksi vaikkapa viinipullon niin sitten sujauttaa lahjakirjekuoreen sen 15e ja case closed.

Me muut voidaan onneksi edelleen ilahduttaa läheisiämme osallistumalla heidän tärkeään päiväänsä :) 

Vierailija
224/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää. Kaikissa juhlissa sama juttu nykyään. Kunnioitan pyyntöä aina laittamalla rahalahjan. Mutta en olisi kuuna päivänä suostunut moisia runoilemaan omaan hääkutsuuni pari vuotta sitten. Osa kutsun saaneista jopa ihmetteli tilinumeron puuttumista!!! Niin perussetti se on nykyään juhlissa kuin juhlissa. Mutta en tykkää.

Vierailija
225/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta jos hääpaikalla olisi iso pankkipossu johon vieraat voisivat kukin laittaa sen summan rahaa kun huvittaa täysin anonyymisti.  kukaan ei tietäisi kuka laittoi minkäkin summan. tästä tietysti maininta hääkutsussa. Vieraanahan aina miettii mikä riittävä summa rahaa häämatkakassaan.

Vierailija
226/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele että hääparit toivoo rahaa matkakassaan. Pari vuotta kun on jo yhdessä arkea eletty niin on jo hankittu kaikkea tavaraa omaan kotiin. Hääkutsussa on melkeinpä luettava tarkasti jotakin tai muuten lahjaksi tulee kaikenlaista turhaa tavaraa.

Meillä luki hääkutsussa linkki lahjalistaan ja laitettiin vielä kutsuun lisäys että jos keksii jotakin mitä me voitaisiin  tarvita niin voi hankkia sellaisen tavaran. Lopputuloksena saatiin kaikenlaista ihan kaunista mutta turhaa roinaa kaappien täytteeksi. Idea ei siis ollut ihan loppuun asti mietitty meillä :(

Vierailija
227/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää millaisia kitsastelijoita ja pikkusieluja ketju täynnä. Vai yritättekö vain ärsyttää?

Vaikka isäntäpari ei sitä mitenkään pyytäisi, kyllä mielestäni kustannuksiin osallistuminen ja ns. omiensa maksaminen, kuten joku edellä sanoi, on pelkästään hyvien tapojen mukaista. Itse _en kehtaisi_ mennä yksiinkään häihin alle satasella, kun ne vähintään sen verran järjestäjällekin maksavat.

Poikkeustapauksena ehkä jotkut aivan ökyhäät ja/tai olennaisesti keskimääräistä varakkaampi pari, jolle joku 10-20k€ juhlista ei aidosti tunnu missään. Hääpuvut, -matkat jne. ovat sitten asia erikseen, ja kukin toimikoon niiden kanssa maksukykynsä ja -halunsa mukaan.

Aamen!

Omat häät on tietysti itselle spesiaalit, mutta ei ne vieraasta välttämättä ole sellaiset joista haluaisi maksaa. Mulle niihin osallistuminen on useimmiten ollut pelkkä velvollisuus

Vierailija
228/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lahjakäytäntö vaihtelee näin paljon? Pidimme muutama vuosi sitten hyvin pienet häät, ilman lahja/rahatoiveita kutsussa. Kaikki antoivat lahjaksi rahaa. Emme saaneet ainuttakaan ”kippoa ja kuppoa”.

229/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska miten näistä häätileistä, lahjalistoista ja häistä ajatellaan suomalaisessa kateellisessa päässä heti jotain ahneutta ja pröystäilyä. Meillä oli lahjalista, lahjatili ja suomalaisessa mittakaavassa myös ns. kalliit häät varsinkin niin nuorille. Joku katkera varmasti ajatteli, että pröystäillään ja halutaan vaan rahaa, vaikka ihan rehellisesti sanottuna lahjalista + tili oli ensisijaisesti tarkoitettu helpottamaan vieraita, ja luontoa. Kustannukset nousivat eniten siitä syystä, että haluttiin vieraille koko illaksi ruokaa ja ilmaiset juomat eikä mitään maksullista baaria, kuten monella on ja paljon vaihtoehtoja juomissa ja ruuissa. Lahjalistassa oli alle kympin lahjoja siksi, että myös opiskelijoiden, työttömien tai vaikka matkasäästäjien oli helppo valita edullisempaa ilman turhia nolosteluita. Kyllä ihmiset sitten osaa kääntää kaiken pahantahtoiseksi, mutta TOIVOTTAVASTI tuollaiset jätti tulematta häihin, ei taatusti kukaan menettänyt mitään. :D

Miksi te menette niihin häihin, jos se aiheuttaa noin paljon tuskaa? Teette itse ongelmia itsellenne. :D

Vierailija
230/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vali vali ja seli seli. Älä mene häihin, jos on niin vaikeaa.

Musta häät ovat ihania ja menen tosi mielellään.

Budjetti on taas pahasti miinuksella.

Tänä vuonna on tulossa 1 kutsu .

Menemme sinne porukalla ja ostimme jo liput Onnibussilla. 3 e suunta.

Googletimme majoja ja löytyi air and b, maksaa 70 e. Sänkyjä on vain 2, mutta otan vetolaukun mukaan jonne mahtuu 2 patjaa ja petivaatteet.

Pääsemme kaupungin bussilipulla kirkkoon ja morsian lupasi hoitaa meille kuljetukset juhlapaikalle. Sieltä otamme vaikka taksin takaisin.

2 aikuista ja 2 lasta, häälahjaksi annamme 100 e. Siivosin välipäivinä kaappeja ja kokosin ison kirpparitavarakasan. Myin jo yhden Aalto-maljakon, sain siitä rahat majoitukseen ja bussilippuihin.

Otin yhteyttä 2 ystävääni, joilla on vanhemmat lapset. Toiselta saimme lainaan aivan mielettömän upean puvun, joka edellisellä käyttäjällä oli ollessaan morsiusneito ja esikoinen saa toiselta lainaksi puvun. Lupasin myydä sen heti häiden jälkeen vuokrana.

Ilmoitin myös en pääse polttareihin.

Budjetti häihin on meillä 250 e. En ole ollut Turussa vuosiin. Koska meillä on museokortti, tulemme aikaisin kaupunkiin, käymme nähtävyyksissä ja seuraavana päivänä käymme vielä risteilyllä. 10 e maksoi kansipaikat.

Käytämme häät myös matkalla olemiseen. Vaikka häät ovat se tärkein, teemme myös kivaa muuten kaupungissa.

Vierailija
231/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ylipäätään ymmärrä miksi enää nykyisin järjestetään häitä ison kaavan mukaan. Kaikki vieraat tulee jostain kaukaa ja harvalla on hauskaa. Sitten pitäisi vielä matkojen ja majoituksen ohella osallistua polttareihin ja antaa vähintään 100 euron lahja. Puolet näistäkin vihityistä eroaa.

Ymmärrän jos haluaa pitää bileet läheisille, mutta usein noi lähtee ihan lapasesta suhteessa onnistumiseen. Polttarit ne vasta perseestä ovatkin. Olen kerran ollut kaasona enkä ikinä enää lähtisi siihen hommaan. Morsiamelle oli niin tärkeää mutta kukaan kavereista ei oikein halunnut osallistua mihinkään ja kauempana asuvat peruivat tulonsa alkuunsa. Rahaa meni kahdella kaasolla sen verran, että ainakaan mulla ei enää riittänyt lahjaan annettavaa. Morsian itse puhui koko ajan, ettei tarvitse mitään ihmeellistä ja seuravassa lauseessa jännitti mitä kaikkea oltiin hänelle keksitty. Voi huokaus. oli tuosta kokemuksesta se hyöty, että omat vihkiäiset järjestin todella pienen kaavan mukaan.

Olen ollut kolmesti maistraattihäissä ja ne ovat olleet kaikista hauskimmat ja varmasti samalla järjestäjilleen edullisimmat häät missä olen ollut. Vieraina vain ihmisiä joilla on oikeasti muussakin elämässä pariskunnalle merkitystä ja heidän kanssa juhlistaneet tärkeää päiväänsä. Ja vieraaltakaan ei osallistuminen vaatinut ökypanostamista.

Vierailija
232/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kivaa osallistua isoihin häihin, syödä hyvin ja bilettää bändin tahdissa. Tämä kustantaa tuhansia euroja hääparille. On kohteliasta osallistua kustannuksiin "häämatkatilin" muodossa.

Te, joita asia ärsyttää, ette ole itse tainneet ikinä järjestää isoja pippaloita! Tajuatteko, kuinka paljon hääpari maksaa teidän illanvietostanne ja juomistanne!!!! Pitopalvelu veloittaa jo alkumaljasta sen 6 € / kpl, sitten ateria 20 €, tilavuokra, bändi, iltapala, boolit ym. Kutsukortit jo maksavat 5 € helposti postimerkkeineen.

No kuule. Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta. Jos ajatellaan, että yhdeltä pitäisi kustantaa 50e toisten ihmisten pirskeistä, niin se tekisi yhteensä 300e. No sillä rahalla meidän perhe mielummin  menee syömään  ihan itse valitsemiaan ruokia ja sellaisen paikkaan mihin haluaa. Ei jonottamaan tuntikaupalla ruokaa, joka ei meistä edes välttämättä ole hyvää. Kuuntelemaan pitkäveteisiä puheita, katsomaan myötähäpeää aiheuttavaa morsiamenryöstöä ym ym "hääkivaa".  Alkumaljat ja boolit voit unohtaa, koska olet autolla liikenteessä, joten ei kai niitä tarvitse vieraan maksaa?. Mikään ei ole niin kamalaa, kuin osallistua juhliin, joissa joutuisi miettimään, että paljonkohan tämä suupala maksoi ja paljonko tuo kahvikupillinen tulee hääparille maksamaan ja onkohan niillä nyt vara maksaa ne vai pitäisikö minun tarjota rahaa niille, että pystyvät maksamaan häänsä. Eiköhän vain ole parasta, että jokainen pitää sellaiset häät, jotka pystyy ihan itse maksamaan.  Häävieraiden ei tarvitse toisten jularvitse toisten juhlia alkaa kustantamaan. Muuten kyllä tuo rahalahja on helppo, kun ei tarvitse turhaa rkääsää ostaa, mutta rajansa silläkin paljonko pitää pulittaa. Jos perhe on vähävarainen , riittää se  20e vaikka perheessä useampi jäsen olisikin. Vai pitäisikö köyhien sukulaisten ilmoittaa samalla kun ilmoittautuvat saapuvansa häihin, myös ilmoittaa se, että meille ei sitten tarvitse varata alkujuomia, eikä pääruokaa, kun meillä ei ole vara maksaa niitä? Jos kerran oletuksena on se, että häävieras itse maksaa tarjottavat ja  osallistuuvielä hääpaikasta ja bändistä  tuleviin kustannuksiin. 

Vierailija
233/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä häätouhu ja etenkin polttarit on menneet ihan överiksi kustanuksien osalta. Joskus 90-luvulla oli vielä häitä missä oli talkooporukoilla tehty tarjottavaa ja juomana oli mehua ja ehkä jollain taskumatti. Lapset sai tulla ja kaikki asiaankuuluvat sukulaiset. Yksinkertainen Wanhan Ajan meininki. Yleensä aika mukavia juhlia. Hääpari saattoi saada lahjaksi käsinpainettuja tyynynliinoja mutta aika liikuttavaa oli. Ja ei todellakaan kallista:) Nykyään on ihan eri meno, juomana oikeaa shamppanjaa, ruuat on jonkun alan gurun designaamia, lahjalista ei ole enää edes Stoccalta vaan jostain vielä paremmasta paikasta, vierailla menee hirveästi rahaa laittautumiseen, lapsia ei kukaan tuo ja juhlat on enimmäkseen kavereille. Ihan ok, on usein tosi hauskaa. Mutta ajat siis muuttuu, suomalaiset vaurastuu ja entisen ajan karjalanpaistit ei kelpaa enää mihinkään. Mikä on tavallaan harmi, enää ei oikein voi palata simppelimpään tarjontaan. Mutta voisi olla kiinnostavaa tutkia että mikä motivoi hääpareja järjestämään hienot ja kalliit häät, mitä sillä haetaan? Oma kokemukseni on, että usein mitä kalliimmat häät, sitä nopeammin ero.

Vierailija
234/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lahjakäytäntö vaihtelee näin paljon? Pidimme muutama vuosi sitten hyvin pienet häät, ilman lahja/rahatoiveita kutsussa. Kaikki antoivat lahjaksi rahaa. Emme saaneet ainuttakaan ”kippoa ja kuppoa”.

Meillä liki sama. Saatiin me myös ravintolalahjakortti, mikä oli myös kiva. Se oli sellaiseen paikkaan, mihin ei itse raaskisi muutoin mennä. Varsinaista tavaraa tuli vajaan kauppakassillisen verran, ihan siis maltillisesti.

Vierailija
235/295 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pyytää rahaa, laitan vitosen. Siinäpä miettivät miten pihi kaveri. Olen jättänyt polttaritkin väliin kun alkoi huidella 100 eurossa sen illan maksu + omat ruuat ja juomat. Ja se järjestäjien riitely ja niskojen nakkelu jos kysyit mikä ohjelma ja budjetti... oisin voinut osallistua jos minulle olis maksettu siitä kidutuksesta satanen.

Häät on kivoja ja lämpimiä juhlia. Mutta miksi ihminen menee naimisiin ja pitää juhlan? Koska porukalla on kiva kerääntyä juhlistamaan jotain tärkeää. Miksi järjestää häät jos niihin on salaisesti pääsymaksu lahjan muodossa?

Ihmiset unohtaa mikä on oikeasti asioiden idea. Juhlien puitteet ja lahjat ei ole se idea.

Vierailija
236/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on löytynyt melkein jokaisten häiden aikaan parempaakin tekemistä. Ei yksin rahan ruinaamisen vuoksi vaan senkin että häissä on epämiellyttävä olla.

Vierailija
237/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta helpottaa ihan hemmetisti elämää että voi antaa rahaa lahjaksi. Olisi tosi vaikeaa keksiä hyviä lahjaideoita.

Useimmat hoitavat rahatoiveen tyylikkäästi. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
238/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän takia oon haaveillut pitäväni yllätyshäät. Siis että kutsun ihmiset vaikka puutarhajuhliin ja ne onkin häät.

Jonkun mielestä mautonta varmaan sekin, mutta mun mielestä olisi hirveetä pyytää rahaa tai tehdä jotain lahjalistoja. Mä ymmärrän niiden ajatuksen kyllä: suurin osa haluaa tuoda lahjan ja sitten ei saa ainakaan mitään turhaa. Itseäni ajatus vaan nolottaa.

Tää tapa on kuitenkin yleistynyt jo ihan lapsillekin. Työkaverini seurustelee miehen kanssa, jolla on lapsenlapsia. Sekä lasten ukki että tämä työkaveri saivat joulun alla Whatsapp-viestin alakouluikäiseltä tytöltä:

”Kun kuitenki haluatte tietää mitä toivon lahjaksi, niin tässä ostoslista

-iPad

- Canada Goose -takki

- uusi puhelin

- liput Justin Bieberin konserttiin”

Nämä siis vain keksittyjä esimerkkejä, mutta kaikki listan jutut olivat oikeastikin arvokkaita. Työkaverini ei edes asu miehen kanssa yhdessä eikä hän vietä joulua näiden lasten kanssa. Hän oli hyvin hämillään, koska oli itse ajatellut jotain pientä muistamista.

Tytön vanhemmat tuon takana olivat, koska ilman heitä työkaverin puhelinnumero ei olisi ollut tytön tiedossa. Samaa oli tehty jo aiemmin toisen lapsen synttäreillä. Äiti oli lähettänyt viestin, että mitä pitää ostaa ja pyytänyt, että ilmoittakaa kun olette hankkineet jotain listalta, ettei tule päällekkäisyyksiä.

Voisin olettaa, että näiden lasten vanhemmilla on ollut omissa häissään hyvin tarkat listat ostettavista lahjoista tai annettavista rahamääristä. Joillekin ihmisille juhlat on tapa kupata muilta tavaroita tai rahaa. He eivät edes vain toivo niitä, vaan se on oletusarvo, että lasten isoisän naisystävä ostaa jotakin satasen arvoisia asioita tai että pikkuserkku antaa häälahjaksi 200€.

Miksi joku alapeukuttaa tätä? Koska toimii itse samalla tavalla? Opettaa lapsilleen, että joulu ja synttärit ovat sitä varten, että puolituntemattomat ostaa teille kalliita juttuja?

Mä en vielä alapeukuttanut viestiä, mutta ajattelin alapeukuttaa heti kun nään sen jossain (luen näitä käänteisessä järjestyksessä)

Noitahan voi ostaa kimpassa, kalliimpia lahjoja. Perisuomalaista on, ettei mitään saa haluta eikä toivoa. Pitää ottaa se nöyrä "en mä mitään...." asenne, vaikka joka saakelin ihminen tietää, että juhliin kuuluvat myös lahjat! Ja toden totta: kaikki niitä toiveita myös kysyvät! Eihän siihen saa vastata, kun se on kerjäämistä.

Sitä minä en ymmärrä, miten tuo asia mielestäsi pitäisi hoitaa?

Olen eri henkilö, mutta voin kertoa kuinka asia minusta olisi pitänyt hoitaa.

1) Joulutoivelista ei ole ostoslista.

2) Tällaisen toivelistan voi lähettää isovanhemmille, mutta ei näiden seurustelukumppaneille, joiden kanssa ei joulua edes vietä.

3) Lähettää toivelistan kelle tahansa, on sen sisällettävä edullisia ja kohtuuhintaisia toiveita. Uuden puhelimen tai padin laittaminen tuollaiseen listaan on älytöntä, koska näin kalliiden lahjojen ostosta keskustellaan joka tapauksessa lapsen vanhempien kanssa etukäteen.

4) Mikäli toivelistaa laittaa, sen voisi laittaa joko vain pyynnöstä tai siten että asiasta on jo aiemmin juteltu ja kaikki ymmärtävät että lista on suuntaa antava eikä kaikkia sen sisältämiä juttuja todellakaan ole tarkoitus hankkia. Ja tosiaan rajoittaa listan lähettämisen niille läheisimmille sukulaisille. Ei sukulaisten seurustelukumppaneilta ole sopivaa odottaa lahjaa ollenkaan saatika sitten vaatia sellaista listan muodossa.

1) kyseessä oli pieni LAPSI, joka viestin lähetti. Ei lapsi osaa muotoilla asiaa välttämättä täydellisesti, vaan käyttävät termejä aikuisten mielestä hassusti tai jopa "tökerösti".

2) puhuttiin ukista, eikö ukki ole isovanhempi? Oliko tämä vanhemman seurustelukumppani tulossa viettämään joulua yhdessä? Oliko kysynyt mahdollisesti lahjatoiveita

3) jos kyseessä oli muillekin lähetetty viesti, niin kalliit voi edelleenkin hankkia yhdessä, jos on kiinnostusta

4) hirveen vaikea uskoa, että tuo lapsen lista olisi mikään "vaatimuslista", jonka kaikki kriteerit olisi täytettävä. Ainahan lapsilta kysytään joulun alla mitä he toivovat. Ilmeisesti sulkakynällä, aidolla musteella kirjoitetut, pikkuvanhalla kielenkäytöllä "Korvatunturille" lähetetyt kirjeet sitten kelpaavat...

Vierailija
239/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku pyytää rahaa, laitan vitosen. Siinäpä miettivät miten pihi kaveri. Olen jättänyt polttaritkin väliin kun alkoi huidella 100 eurossa sen illan maksu + omat ruuat ja juomat. Ja se järjestäjien riitely ja niskojen nakkelu jos kysyit mikä ohjelma ja budjetti... oisin voinut osallistua jos minulle olis maksettu siitä kidutuksesta satanen.

Häät on kivoja ja lämpimiä juhlia. Mutta miksi ihminen menee naimisiin ja pitää juhlan? Koska porukalla on kiva kerääntyä juhlistamaan jotain tärkeää. Miksi järjestää häät jos niihin on salaisesti pääsymaksu lahjan muodossa?

Ihmiset unohtaa mikä on oikeasti asioiden idea. Juhlien puitteet ja lahjat ei ole se idea.

Kyllä sinäkin olet todella veemäinen tyyppi. En sinänsä jakelis mitään ohjeita siitä mikä on "asioiden idea"

Vierailija
240/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ylipäätään ymmärrä miksi enää nykyisin järjestetään häitä ison kaavan mukaan. Kaikki vieraat tulee jostain kaukaa ja harvalla on hauskaa. Sitten pitäisi vielä matkojen ja majoituksen ohella osallistua polttareihin ja antaa vähintään 100 euron lahja. Puolet näistäkin vihityistä eroaa.

Ymmärrän jos haluaa pitää bileet läheisille, mutta usein noi lähtee ihan lapasesta suhteessa onnistumiseen. Polttarit ne vasta perseestä ovatkin. Olen kerran ollut kaasona enkä ikinä enää lähtisi siihen hommaan. Morsiamelle oli niin tärkeää mutta kukaan kavereista ei oikein halunnut osallistua mihinkään ja kauempana asuvat peruivat tulonsa alkuunsa. Rahaa meni kahdella kaasolla sen verran, että ainakaan mulla ei enää riittänyt lahjaan annettavaa. Morsian itse puhui koko ajan, ettei tarvitse mitään ihmeellistä ja seuravassa lauseessa jännitti mitä kaikkea oltiin hänelle keksitty. Voi huokaus. oli tuosta kokemuksesta se hyöty, että omat vihkiäiset järjestin todella pienen kaavan mukaan.

No mietippä. Kun olet pikkutytöstä asti haaveillut olla keskipisteenä kermakakku päällä ja vihdoin saanut miehen pakotettua kosimaan, pitää häiden olla isot. Mites siinä leikit prinsessapäivää ja elämäsi kohokohtaa, jos kutsutte vain vanhemmat ja sisarukset ja käytte syömässä vihkimisen jälkeen. 

Pakko haalata kaikki kumminkaiman serkutkin suvusta, että saa sitä yleisöä ihailemaan itseään.

Kylläpä täällä on pahansuopaista porukkaa! Hää-ketjuissa etenkin tulee tämä esiin... Jestas, miten kiusanhenget täällä nauttivat... Hirveen vaikea ymmärtää erilaisia mieltymyksiä ja sitten pilkataan päälle. Ei voi olla kovin hyvä ja tasapainoinen olo tällaisella ihmisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi