Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä

Vierailija
15.01.2018 |

Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.

Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.

Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.

Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.

Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.

Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.

Kommentit (295)

Vierailija
281/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaapa miten minulle kävi kun lähetin viime vuonna siskoni tyttärelle VAIN kauniin ylioppilaskortin? Emme siis menneet koko juhliin kun matkaa on 1500 kilometriä edestakaisin. Ei lähettänyt valokuvaa vaikka oli kotona otettu kuva ja ei maksanut varmaan paljon. Ei edes kiittänyt kortista, rahaa olisi pitänyt lähettää mutta mistä köyhä laittaa kun ei rahat riitä edes ruokaan. Aika tylyä. Jos olisin töissä niin olisin toki laittanut 50 euroa.

Mistä tiesit ettei tämän takia laittanut korttia? Entä jos se hukkui postissa? Unohtui vahingossa lähettää juuri sinulle? Kortit ei riittänytkään? Tai muisteli ketä oli ollut juhlissa ja vain sen perusteella ajatuksissaan lähetti kortit?

Sori, olen itse vain kokenut niin monia tilanteita, että pyrin ajattelemaan laajasti.

Vierailija
282/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse muotoilin "rahan kinuamisen" kutsussa niin, että tärkeintä meille on että saamme nähdä läheiset juhlissamme (todella tarkoitin sitä myös), mutta jos meitä haluaa muistaa jotenkin, voi lahjoittaa häämatkaamme varten (jotenkin ilmaisin myös sen, että hankalan välimatkan vuoksi emme mielellämme vastaanota mitään tavaroita lahjaksi). Ajattelin olleeni ihan korrekti, mutta tämä ketju saa melkein epäilemään asiaa... rahat kyllä käytimme juurikin siihen häämatkaan joka sentin.

Ja oikeasti näissä kuitenkin tarkoitetaan, että pane sitä rahaa tilille, koska tarkistamme seuraavana päivänä tiliotteen, kuka kehtasi tulla kakaroineen syömään ilmaiseksi.

Taidat puhua itsestäsi? Häistä aikaa yli puoli vuotta ja en ole vieläkään katsonut kuka maksoi ja paljonko ja ketkä eivät. En tiedä mistä teitä kusipäitä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä:D en halua lisää tavaraa, enkä varsinkaan mirja-tädin valitsimia pentik vateja. Mulle on ihan helvetin yks ja hsilee jos joku jättää sen vuoksi tulematta, mutta me pyydetään ihan rehellisesti rahaa. Sille kyllä löytyy käyttöä. Hääjuhlan etikettiin kuuluu, että pari saa päättää kaiken ja se on ainoa etiketti.

Aika hyvin välität ystävistäsi. No, kaikki he tulevatkin sinne vain velvollisuudesta, ehkä pelkäävät muuten, että vedät hernettä nenukkaan, neiti minä itte. Eivätkä jaksa sitä draamaa.

Vierailija
284/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kaikista häistä on mennyt överiksi.

Ällöttää katsellakin viimeisen päälle hiottuja päälle liimattuja häitä.

Tuollaiset elvis-häät ovat vaan niin karseita.

Ihmiset, käyttäkää mielikuvitustanne !

Häät ovat vihkimis tilaisuus. Se voi olla pieni ja yksinkertainen, ja jos haluaa juhlat järjestää

vihkimisen jälkeen, sen ei tarvii olla aina se hää-auto- hieno illallinen- ...... tyyliä. Eikä ainakaan morsmaikun¨ryöstöä.

Kesällä syödä voi vaikka katoksen alla ja tanssia nurmikolla.

Talvella pienet illanistujaiset, vaikkapa vuokrahuvilalla.

Liian kaavoihin kangistunutta hääjuhlintaa.

Vierailija
285/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yhdet sukulaiset jotka järjestää milloin mitäkin rahankerjuujuhlia.

Että oli mukavaa laittaa itse heille kutsu juhliin jossa nimenomaan toivoin ettei kukaan toisi mitään muuta kuin itsensä.

Niin, no jokainen tekee miten ite haluaa.. Tämä ketju on täynnä näitä "Minä Ainakin"-ihmisiä, jotka ironisesti korottavat itseään kovin ylös omalla muka-vaatimattomuudellaan, mutta arvostelevat kuitenkin ihmisiä, jotka pitävät erilaisesta toimintatavasta.

"Minä Ainakin" eivät millään ymmärrä mitään muuta kuin omaa tapaa nähdä asiat.

Minusta juhliin kuuluvat muistamiset ja MINÄ AINAKIN vien mielelläni lahjan. Ja sellaisen lahjan vieläpä, joka miellyttää saajaa...

Vierailija
286/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä:D en halua lisää tavaraa, enkä varsinkaan mirja-tädin valitsimia pentik vateja. Mulle on ihan helvetin yks ja hsilee jos joku jättää sen vuoksi tulematta, mutta me pyydetään ihan rehellisesti rahaa. Sille kyllä löytyy käyttöä. Hääjuhlan etikettiin kuuluu, että pari saa päättää kaiken ja se on ainoa etiketti.

Aika hyvin välität ystävistäsi. No, kaikki he tulevatkin sinne vain velvollisuudesta, ehkä pelkäävät muuten, että vedät hernettä nenukkaan, neiti minä itte. Eivätkä jaksa sitä draamaa.

Tai sitten kaikki tulevat ihan mielellään, koska haluavat olla osa tärkeää päivää? Hankkisit sinäkin aitoja ystäviä, niin et epäilisi jokaisen aikeita ja ajatusmaailmaa.

Vierailija
287/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makumennyt kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Musta tuo rahan kerjääminen on noloa. Voisko suoraan laittaa pääsymaksun sinne häihin, niin ei tarvitse arpoa, paljonko sinne tilille pitää laittaa. Meillä on ensi kesänä ohjemassa parit häät, muutamat rippijuhlat, ylppärit sekä muita isoja juhlia. On ruvennut tuntumaan, että osalle ihmisistä juhlien tarkoitus on nyhtää muut kuiviin eikä juhlistaa tärkeää asiaa.

Meille tuli röyhkeästi myös kutsu ylioppilasjuhliin. Erittäin varakas perhe, erittäin. Tyyppi ei ole IKINÄ ollut meihin missään yhteydessä. Kutsussa luki että rahan voi laittaa tälle tilille ja HÄN lähtee kavereiden kanssa juhlimaan klo 18. Oltiin ihan että, mitähän vittua.

Ei sitten viititty RSPV ollekaan koko kutsuun. Totesin vaan, että jos jotain kysytään joskus, niin todetaan, että ei saatu koko kutsua.

Eli halus saada vain mahdollisimman paljon porukkaa, että saa rahaa kokoon.

Oikean ihanan perheen lapsi laittoi kans kutsun, totesi, että ei väliä vaikka ette toisi mitään ( olin työttömänä ja tippunut peruspv rahalle jo) että kunhan tuutte. Jos booliin olis vodkapullo, niin olis kiva. No, niitä oli onneks varastossa ku erehdyksessä oltiin ostettu vuosia sitten80% otettiin leka mukaan ja oltiin raavittu kokoon 50€ niin se kuoreen. Ihanat juhlat ja hienot herkut. Ja laps oli tyytyväinen kun kutsutut tulivat juhliin.

Rikkaille ei todellakaan riitä mikään ja köyhille riittäää kaikki.

Sama se on noissa häissäkin.

Wannabe WT haluaa vaikka mitä ja ero tulee sitten vuoden sisällä. Noit on niin nähty. Sitten ne parit, jotka ei haluu mitään, pitää pienet kemut, pysyvät yhdessä forever....

Rippijuhliin vodkaa?!?!! Mitä ihmettä?!

Vierailija
288/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi kirjoitti:

Nykyään olen tavannut myös rippikutsuja jossa ihan sanotaan että vain rahaa lahjaksi. Aivan törkeää minusta,toki sitten voi sanoa jos joku kysyy mutta että kutsussa jo nuoren tilinumero.

Olen myös saanut kastekutsuja (pari), missä perheen tilinumero on ollut. Kutsussa on lukenut että rahaa menee "perheen elämystilille". 🙄

En tajua miksi kastejuhlaan kutsutaan 50+ ihmistä ja toivoo rahaa lahjaksi. Yleensä kummit antavat jotain vähän arvokkaampaa ja muut vieraat jotain vauvatilpehööriä. Rahaa on minusta outoa antaa.

Vierailija
289/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makumennyt kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Musta tuo rahan kerjääminen on noloa. Voisko suoraan laittaa pääsymaksun sinne häihin, niin ei tarvitse arpoa, paljonko sinne tilille pitää laittaa. Meillä on ensi kesänä ohjemassa parit häät, muutamat rippijuhlat, ylppärit sekä muita isoja juhlia. On ruvennut tuntumaan, että osalle ihmisistä juhlien tarkoitus on nyhtää muut kuiviin eikä juhlistaa tärkeää asiaa.

Meille tuli röyhkeästi myös kutsu ylioppilasjuhliin. Erittäin varakas perhe, erittäin. Tyyppi ei ole IKINÄ ollut meihin missään yhteydessä. Kutsussa luki että rahan voi laittaa tälle tilille ja HÄN lähtee kavereiden kanssa juhlimaan klo 18. Oltiin ihan että, mitähän vittua.

Ei sitten viititty RSPV ollekaan koko kutsuun. Totesin vaan, että jos jotain kysytään joskus, niin todetaan, että ei saatu koko kutsua.

Eli halus saada vain mahdollisimman paljon porukkaa, että saa rahaa kokoon.

Oikean ihanan perheen lapsi laittoi kans kutsun, totesi, että ei väliä vaikka ette toisi mitään ( olin työttömänä ja tippunut peruspv rahalle jo) että kunhan tuutte. Jos booliin olis vodkapullo, niin olis kiva. No, niitä oli onneks varastossa ku erehdyksessä oltiin ostettu vuosia sitten80% otettiin leka mukaan ja oltiin raavittu kokoon 50€ niin se kuoreen. Ihanat juhlat ja hienot herkut. Ja laps oli tyytyväinen kun kutsutut tulivat juhliin.

Rikkaille ei todellakaan riitä mikään ja köyhille riittäää kaikki.

Sama se on noissa häissäkin.

Wannabe WT haluaa vaikka mitä ja ero tulee sitten vuoden sisällä. Noit on niin nähty. Sitten ne parit, jotka ei haluu mitään, pitää pienet kemut, pysyvät yhdessä forever....

Ei hyvät hyttyset. Nuori pyytää juhliinsa viinaa?  Ei meillä kyllä tullut mieleenkään tarjota päivällä pidettävissä juhlissa(rippijuhlat ja lakkiaiset) nitään miestä väkevämpää. Mänä molemmat ovat kuitenkin sellaisia juhlia, joihin tullaan koko perheen voimin.  Ei niihin kyllä alkoholiboolit sovi. Ja oikein veitte vielä 80%. 

Vierailija
290/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yhdet sukulaiset jotka järjestää milloin mitäkin rahankerjuujuhlia.

Että oli mukavaa laittaa itse heille kutsu juhliin jossa nimenomaan toivoin ettei kukaan toisi mitään muuta kuin itsensä.

Niin, no jokainen tekee miten ite haluaa.. Tämä ketju on täynnä näitä "Minä Ainakin"-ihmisiä, jotka ironisesti korottavat itseään kovin ylös omalla muka-vaatimattomuudellaan, mutta arvostelevat kuitenkin ihmisiä, jotka pitävät erilaisesta toimintatavasta.

"Minä Ainakin" eivät millään ymmärrä mitään muuta kuin omaa tapaa nähdä asiat.

Minusta juhliin kuuluvat muistamiset ja MINÄ AINAKIN vien mielelläni lahjan. Ja sellaisen lahjan vieläpä, joka miellyttää saajaa...

Onko se lahja, jos lahjansaaja ilmoittaa tilin ja sanoo, että sinne rahaa. Minusta se on lasku, ei rahaa.

Hassuinta tässä on, että samat mammat huutavat pää punaisena, etteivät tarvitse krääsää ja haluavat tietää, että saavat rahaa.

Kun ollaan naimisissa, huudetaan pää punaisena, että mies ei tuntenut minua tarpeeksi ja ymmärtänyt ostaa yllätyslahjaa, vaan kysyi, mitä haluan. Eihän se ole lahja.

Vierailija
291/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kaikista häistä on mennyt överiksi.

Ällöttää katsellakin viimeisen päälle hiottuja päälle liimattuja häitä.

Tuollaiset elvis-häät ovat vaan niin karseita.

Ihmiset, käyttäkää mielikuvitustanne !

Häät ovat vihkimis tilaisuus. Se voi olla pieni ja yksinkertainen, ja jos haluaa juhlat järjestää

vihkimisen jälkeen, sen ei tarvii olla aina se hää-auto- hieno illallinen- ...... tyyliä. Eikä ainakaan morsmaikun¨ryöstöä.

Kesällä syödä voi vaikka katoksen alla ja tanssia nurmikolla.

Talvella pienet illanistujaiset, vaikkapa vuokrahuvilalla.

Liian kaavoihin kangistunutta hääjuhlintaa.

Hääparin juhlat. Grillibileitä voi järjestää vaikka joka viikko. Kerro toki minkälaiset häät olisivat sellaiset, jotka tuntuvat elämän tärkeimmältä juhlalta ja joita vieraat ei hauku av-palstalla. Kumisaappaissa sateella nurmikolla tanssiminen aiheuttaa ihan varmasti mammoissa raivoa. Saati sitten joku grilliruoka. Tälle palstalle ei vain mikään kelpaa.

Kutsussa pitäisi varmaan lukea "Menemme naimisiin xx.xx.xxxx. Emme järjestä juhlia tai ota onnitteluja vastaan, kiitos kun saimme kertoa tämän sinulle!"

Vierailija
292/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa melko kosolti, kun täällä jotkut puhuvat etiketistä ja että totta kai kuuluu antaa 150 euroa lahjaksi ja pitävät toisinajattelijoita juntteina, koska kuuluuhan sitä omat kulungit kustantaa. Mistä lähtien tällainen ajattelutapa on kuulunut etikettiin tai ollut millään tapaa eleganttia?

Tuohan nimenomaan on ihan white trash -meininkiä. Tyylikkäästi panostava ei omiin juhliinsa sijoitettuja rahojaan kysele takaisin, sillä häät, synttärit tai muu juhlatilaisuus ei taatusti ole velka, joka voidaan maksattaa vierailla. Täällähän saa käsityksen, että jos 100 kutsutusta saapuu paikalle 40, budjetti menee kestitsijöillä täysin nurin.

Ja näyttäkääs nyt oikeasti se lähde, jossa sanotaan, että omat syömiset ym. täytyy maksaa häälahjan muodossa? Koska tällä logiikalla päästäisiin hyvin nopeasti siihen, että jos taas ei syö eikä juo mitään ja lähtee paikaltakin pois ennen bändin soittamista, niin ei tarvitse tuoda mitään. 

Älkää oikeasti menkö naimisiin, jos teillä ei ole varaa siihen. Naimisiinmeno on kahden ihmisen välinen sopimus, josta muut eivät ole velvollisia kustantamaan latin latia. Jokainen annettu euro ja lahja on silkkaa hyväntahtoisuutta ja halua muistaa paria jotenkin, mutta mitään tällaisia velvoitteita ei ole. Lahjan idea on ylipäänsä se tilanteessa kuin tilanteessa, että se perustuu vapaaehtoisuuteen. 

Vierailija
293/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli melko pienet häät (maistraatti ja pienet juhlat) ja painotimme kaikille että emme tarvitse mitään lahjoja, tavaraa riittää. Olemme aika pienituloisia mutta minusta se on todella noloa kerjätä rahaa pääsymaksulla häihin. Kaikki toivat kuitenkin jotain pientä esimerkiksi kukkia ja porukalla kerätyn elämyslahjakortin. Ne olivat kivoja ylläreitä! Sanoimme myös että ei polttareita, minulle silti järjestettiin vaikka suoraansanottuna en olisi edes halunnut. Kivaa oli silti, harmitti vaan jälkikäteen kuulla että kaksi polttareihin osallistunutta oli valittanut kokoajan rahasta koska minä olin nimenomaan itse sanonut etten niitä halua taikka tarvitse.

Pienituloisena myös ahdistun jos on monet häät kesälle mihin pitää antaa rahaa sekä ajella toiselle puolelle Suomea ja järjestellä työvuorot niiden mukaan. Yhdet tai kahdet häät vuodessa ovat oikein mukavat :)

Aika erikoinen ihminen se, joka menee myöhemmin kertomaan morsiamelle, että kuule nää ja nää valitti rahoista polttarijärjestelyissä. Aivan kuin haluaisi saada tahallisesti eripuraa aikaiseksi. Niin, niissä polttarijärjestelyissä joutuu joskus näin tekemään, koska usein kaaso on kaikkea muuta kuin järjen ääni. Eihän sillä ole mitään merkitystä, mitä morsian on sanonut tai ei ole sanonut, jos kaaso tai porukka yleisesti päättää, että tämä summa on kaikkien maksettava. 

Luojan kiitos enää ehkä max yhdet polttarit edessä. Sarjassamme asioita, joiden kustantamista en tajua. Hei jee mä meen naimisiin, maksakaa mulle bileet! 

Vierailija
294/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme pyytäneet rahaa tai mitään tavaraa. Silti isoin osa vieraista toi shekin/lahjakortin, ja ne muutamat tavaralahjat olivat huolella mietittyjä <3 Suosittelen kokeilemaan. Se on jotain urbaanilegendaa, että leivänpaahtimia tulee 3 kpl... Luottakaa niiden vieraidenne tilannetajuun.

No kiva, jos teillä on sukulaisia ja tuttuja, jotka osaavat tuon ajattelun lahjan saajaa kohtaan. Me ollaan vuosien saatossa saatu anopilta vaikka ja mitä turhaa lahjaksi. Mm. Kahvikone, josta olitiin jo monta vuotta kieltäydytty kun halusi sellaisen meille ostaa, lopulta tuli lahjaksi, voimakkaita hajusteita hajuallergikolle, kerätään yhdessä mietittyä astiasarjaa ja saadaan anopilta sarjaa, jota hän kerää itse, olimme juuri ostaneet imurin (he tiesivät tämän kyllä) ja he ostavat meille lahjaksi imurin, sillä heidän mielestään pökypussiton on huonompi, mies on herkistynyt alumiinille doedorantissa, silti saa aina lahjaksi jonkun pakkauksen, jossa tätä alumiinia on, asiasta sanottu monesti.. Mitähän vielä? Että kyllä, on myös sukuja, joissa ei vain joillain ole sitä tilannetajua..

Miksi niputat kaikki vieraat samaan ryhmään anoppisi kanssa? Kuten huomaat, ne jotka eivat osaa kayttaytya, eivät osaa sitä lahjalistan/tilinumeronkaan/selvan pyynnön kanssa. Normaalien ihmisten kanssa ei ongelmia.

Vierailija
295/295 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monen onkin parasta jäädä kotiin.

Ei se hääparikaan toivo vieraita, jotka ovat nokka solmussa jo valmiiksi, kun häät ovat niin tyhmiä eikä niissä voi viihtyä. Vaikutatte tosi kivoilta ystäviltä.

Jos häistä jäisi pois kaikki, joita ei oikeasti kiinnosta mennä sinne tai se on velvollisuus, olisi monessa juhlassa vieraita tosi vähän.

Kyllä häät ovat ensimäisenä siinä listassa, mitkä on vain pakko käydä, että ihmissuhteet pysyvät yllä, kun ei kehtaa kieltäytyä

Oho.

Minä kyllä tykkään juhlista, erityisesti häistä. Arkea saa elää ihan riittämiin kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme